Zauważyłam, że na żadnych obrazkach, przedstawiających 10 awatarów Boga nie ma Pana Cajtanji. Czy jest jakieś wytłumaczenie filozoficzne tego braku?
Drugie pytanie: Bóg pojawił się na Ziemi najpierw pod postacią Ryby, potem Żółwia, potem Dzika. Dopiero później pojawiają się awatary ludzkie i pół-ludzkie. To się przecież kojarzy z teorią ewolucji organizmów Darwina (najpierw ryby, potem gady i ssaki, w końcu ludzie). Czyżby potwierdzenie ewolucyjnego rozwoju gatunków?
Awatary Boga
Awatary Boga
Najważniejszy jest człowiek, a nie idea.
- Purnaprajna
- Posty: 2267
- Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
- Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
- Kontakt:
Re: Awatary Boga
ad 1) Pan Ćajtanja jest channa (ukrytym) awatarem "w przebraniu", który nie przedstawiał się jako Bóg, i nie pozwalał innym zwracać się do Niego w ten sposób, odgrywając na potrzebę swoich lila rolę wielbiciela Boga. Nawet Bhagawatam wspomina o Nim jedynie w pośredni sposób, aby uszanować Jego pragnienie. (ŚB 11.5.32).
ad 2) Nie. Jest to potwierdzenie ewolucji świadomości dżiwy. Gatunki życia reprezentują historyczne etapy dżiwy, w sensie ewolucji ich wzrostu nastroju służenia Bogu. Najwyższy Pan inkarnuje we wszystkich gatunkach życia, co jest reprezentowane przez 10 awatarów.
Szczegółowo wyjaśnia to Śrila Bhaktissidhanta Saraswati Goswami w rozmowie z Prof. Suthersem:
"We can notice the different stages of animal
life from the invertebrates to the fully grown human beings. These
stages have been classified by the Indian sages of a scientific
outlook in ten orders, viz. (1) the invertebrate, (2) testaceous or
shelly, (3) vertebrate, (4) erectly vertebrate (as in the combined
form of man and beast), (5) mannikin (dwarf), (6) barbaric, (7)
civilised, (8) wise, (9) ultra-wise, (10) destructive. These are the
historical stages of jivas. According to the gradation of these stages
as indications of evolution of the serving mood of the jiva soul,
there are manifested the ten Incarnations of God, viz. Matsya (fish),
Kurma (turtle), Varaha (boar), Nrsimha (man-Lion), Vamana (dwarf),
Parasurama, Rama, Krishna, Buddha and Kalki, as worshippable Deities
with eternal transcendental Names, Forms, Attributes and Sports.
Those, who have acquired a true knowledge about Incarnations with a
thorough culture thereof, will be able, with the grace of the
philosophers trained in the school of Sri Caitanya Mahaprabhu, to
appreciate the ontology of Sri Krishna, specially the intense
sweetness of His Sports at Braja (i.e. Vrindavana and the neighbourhood)."
ad 2) Nie. Jest to potwierdzenie ewolucji świadomości dżiwy. Gatunki życia reprezentują historyczne etapy dżiwy, w sensie ewolucji ich wzrostu nastroju służenia Bogu. Najwyższy Pan inkarnuje we wszystkich gatunkach życia, co jest reprezentowane przez 10 awatarów.
Szczegółowo wyjaśnia to Śrila Bhaktissidhanta Saraswati Goswami w rozmowie z Prof. Suthersem:
"We can notice the different stages of animal
life from the invertebrates to the fully grown human beings. These
stages have been classified by the Indian sages of a scientific
outlook in ten orders, viz. (1) the invertebrate, (2) testaceous or
shelly, (3) vertebrate, (4) erectly vertebrate (as in the combined
form of man and beast), (5) mannikin (dwarf), (6) barbaric, (7)
civilised, (8) wise, (9) ultra-wise, (10) destructive. These are the
historical stages of jivas. According to the gradation of these stages
as indications of evolution of the serving mood of the jiva soul,
there are manifested the ten Incarnations of God, viz. Matsya (fish),
Kurma (turtle), Varaha (boar), Nrsimha (man-Lion), Vamana (dwarf),
Parasurama, Rama, Krishna, Buddha and Kalki, as worshippable Deities
with eternal transcendental Names, Forms, Attributes and Sports.
Those, who have acquired a true knowledge about Incarnations with a
thorough culture thereof, will be able, with the grace of the
philosophers trained in the school of Sri Caitanya Mahaprabhu, to
appreciate the ontology of Sri Krishna, specially the intense
sweetness of His Sports at Braja (i.e. Vrindavana and the neighbourhood)."
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461
-
- Posty: 619
- Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06
Re: Awatary Boga
Purnapragja mysle odpisal lepiej niz bym byl w stanie, jak zwykle wiele detali:
Mnie tylko zwraca uwage ze ta kolejnosc rzeekomo ewolucyjna czyli od ryb, zwierzat wyrzszych do ludzi jest nie pewna chyba. Pierwszym ekspansja Kryszny jest chyba Wisznu, (Garbodankasi i Ksizradaszai) a wiec w formie przypominajacej ludzka. Paramatma tez jest przedstwiana w takiej formie. czy nastepna byla w formie dzika? Kiedy ziemia sie topila i juz byli na niej ludzie a wiec pewne i inkarnacje i awatary?
Wydaje mi sie ze Pan sie pojawia w roznych formach nie zgodnie z kolejnoscia przyposywana eweolucji. Moze na rysnkach tak to wyglada ale "hronologia" pojawiania sie jest chyba inna.
Mnie tylko zwraca uwage ze ta kolejnosc rzeekomo ewolucyjna czyli od ryb, zwierzat wyrzszych do ludzi jest nie pewna chyba. Pierwszym ekspansja Kryszny jest chyba Wisznu, (Garbodankasi i Ksizradaszai) a wiec w formie przypominajacej ludzka. Paramatma tez jest przedstwiana w takiej formie. czy nastepna byla w formie dzika? Kiedy ziemia sie topila i juz byli na niej ludzie a wiec pewne i inkarnacje i awatary?
Wydaje mi sie ze Pan sie pojawia w roznych formach nie zgodnie z kolejnoscia przyposywana eweolucji. Moze na rysnkach tak to wyglada ale "hronologia" pojawiania sie jest chyba inna.
Re: Awatary Boga
Polskie tłumaczenie http://biblioteka.nama-hatta.pl/pdf_pro ... romien.pdfPurnaprajna pisze:Szczegółowo wyjaśnia to Śrila Bhaktissidhanta Saraswati Goswami w rozmowie z Prof. Suthersem:
wraz ze wstępem:
"[Tutaj Śrila Sarasvati Thakura ukazuje, że świadomy jest teorii ewolucji Darwina i Lamarcka,
ale objaśnia, iż prawdziwą ewolucją jivy jest rozwój jej nastroju służenia Panu. Teraz zmierza
do dalszego opisu dziewięciu różnych stanów życia zwierzęcego, opisanych przez mędrców
Indii, które mogą zostać nazwane"historycznymi stanami jivy''. Dalej analizuje on w jaki
sposób dziesięć inkarnacji Boga wskazuje na dziesięć stopni ewolucji nastroju służenia u jiv.
Innymi słowy Pan pojawia się, aby przyciągnąć uwarunkowane dusze do wielbienia Go,
przybierając formy różnych istot żywych, których uwarunkowane dusze doświadczająw
tysiącach swoich narodzin. Czyni On tak będąc świadomym różnorodności nastrojów służenia
rozwiniętych przez nie, co spowoduje, że zostaną przyciągnięte do jednej z tych form.
Zostanie to opisane w kolejnych zadziwiających stwierdzeniach.]
Śrila Sarasvati Thakura: Możemy zaobserwować różne stany życia zwierzęcego, od
bezkręgowców do w pełni dojrzałych istot ludzkich. Mędrcy Indii sklasyfikowali te stany, ze
swej perspektywy, do dziesięciu rodzajów, a mianowicie: (1) bezkręgowce,
(2) skorupiaki, (3) kręgowce, (4) wyprostowane kręgowce (jak w połączonej formie ludzkozwierzęcej),
(5) karły, (6) barbarzyńcy, (7) cywilizowani, (8) mądrzy, (9) bardzo mądrzy, (10)
destrukcyjni. Takie są historyczne stadia jivy. Stosownie do odcieni rozwoju tych stanów,
który wskazuje na ewolucję nastroju służenia u duszy, pojawiło się dziesięć Inakarnacji Boga,
a mianowicie - Matsya (ryba), Kurma (żółw), Varaha (wieprz), Nrsimha (człowiek- lew),
Vamana (karzeł), Paraśurama, Rama, Kryszna, Budda i Kalki, jako godne czci Bóstwa ze
Swymi wiecznymi Imionami, Formami, Atrybutami i Rozrywkami. Ci, którzy dzięki łasce
filozofów wyszkolonych w szkole Śri Caitanyi Mahaprabhu, zgromadzili prawdziwą wiedzę o
Inkarnacjach wraz z przynależną im kulturą, będą w stanie docenić ontologię Śri Kryszny, a
zwłaszcza Jego najsłodsze rozrywki w Brajy (czyli Vrindavanie i okolicach).".
Śastry wedyjskie nie są opisem równoważnym ze współczesną nauką przyrodniczą, mają więc tyle wspólnego z teorią ewolucji, co "Alicja w krainie czarów" z empirycznym potwierdzeniem takiego faktu historycznego, jak np. Powstanie Warszawskie .
Re: Awatary Boga
Oczywiście chodziło mi o to, że nie można równoważyć dzieła Czystej Duszy, takiej jak Śrila Vyasadeva, z jakimś wytworem uwarunkowanej materialnie jivy, czyli opierającym się na jej materialnych zmysłach i będącej pod wpływem fałszywego ego.
Re: Awatary Boga
Czyli można by powiedzieć, że teoria Darwina jest jakimś materialistycznym i niedoskonałym przedstawieniem ewolucji świadomości jivy (bo widać pewne podobieństwa)?
Najważniejszy jest człowiek, a nie idea.
Re: Awatary Boga
Mozna a nawet trzeba powiedzieć: kiepskim i w jednym akcie, obarczonym 4 niedoskonałościami uwarunkowanej jivy patrzącej na swiat przez materialne zmysły i bezgranicznie ufającej umysłowi.Arleta pisze:Czyli można by powiedzieć, że teoria Darwina jest jakimś materialistycznym i niedoskonałym przedstawieniem
Będąc w 10 stanie jivy podejmują wysiłki mające na celu destrukcje 9 pozostałych co manifestuje sie odcięciem od materialnego swiata (odcina się mieczem wiedzy na białym koniu służby oddania dla NOB Kryszny) i happy powrotem do Boga.mirek pisze: Mędrcy Indii sklasyfikowali te stany, ze
swej perspektywy, do dziesięciu rodzajów, a mianowicie: (1) bezkręgowce,
(2) skorupiaki, (3) kręgowce, (4) wyprostowane kręgowce (jak w połączonej formie ludzkozwierzęcej),
(5) karły, (6) barbarzyńcy, (7) cywilizowani, (8) mądrzy, (9) bardzo mądrzy, (10)
destrukcyjni. Takie są historyczne stadia jivy.
W sensie społecznościowym trzeba zdestrukcić materialistyczną swiadomość w narodzie.
Re: Awatary Boga
Podobieństwo jest tylko pozorne, bo pewne słowa brzmią tak samo, ale są użyte w innym znaczeniu. To tak jakby uważać transcendentalny opis Pana Kurmy (żółwia) za taki sam, jak opis żółwia przez nauki przyrodnicze. Współczesny naukowiec nie zobaczy Ciebie, czyli jivy, swoimi materialnymi zmysłami, jak więc może naukowo opisywać coś, co jest poza zasięgiem nauki?Arleta pisze:Czyli można by powiedzieć, że teoria Darwina jest jakimś materialistycznym i niedoskonałym przedstawieniem ewolucji świadomości jivy (bo widać pewne podobieństwa)?
- Purnaprajna
- Posty: 2267
- Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
- Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
- Kontakt:
Re: Awatary Boga
Darwinizm nie mówi nic o transcendentnej duszy i stanach jej świadomości, tylko o ciele, i o jego zmianach. Podobieństwo tkwi jedynie w słowie "ewolucja", co nie jest wystarczające do stworzenia dobrej analogii. Przy takiej tendencji do nadmiernego poszerzania zakresu podobieństw, równie dobrze moglibyśmy starać się znaleźć punkty wspólne pomiędzy "ewolucją gustów", a "ewolucją akrobatyczną".Arleta pisze:Czyli można by powiedzieć, że teoria Darwina jest jakimś materialistycznym i niedoskonałym przedstawieniem ewolucji świadomości jivy (bo widać pewne podobieństwa)?
Jako ciekawostkę, chciałbym dodać, że anty-darwinistyczna opinia Śrila Prabhupada jest nawet cytowana w artykule z "National Geographic" (11.2004r), który wysławia teorię ewolucji słowami:"niebezpiecznie cudowny i daleko idący pogląd na życie".
Prasadam blog mojej żony Vairagya-laksmi dd: http://www.purevege.com/
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461
Foto galeria mojej żony: http://www.flickr.com/photos/48823311@N03/
Mój blog: http://purnaprajna.blogspot.com/
Moja muzyka: http://www.acidplanet.com/artist.asp?so ... 069&T=6461