Rasasthali pisze:Kryszna, mówi że najbardziej drogi jest mu jnani
Gdzie to mowi? Mowi w Gicie, ze wielbiciele sa mu najdrozsi, nie jnani. Do czego sie odnosisz?
Zapewne chodzi o
Bhagavad-gitę, rozdział siódmy, wesety 16-19, a zwłaszcza werset 17.
Jnani, o którym mówi tutaj Kryszna, jest to bhakta, który służy Mu nie dla materialnych rezultatów (jak to robią
arthah, artha-arthi czy
jinasuh), tylko robi to mając Krysznę jako jedyny swój cel. Dla innych wielbienie Kryszny jest środkiem do osiągnięcia jakiegoś celu. Dla
jnaniego Kryszna jest celem. Na ile ja to rozumiem, "
jnani" z tego wersetu nie jest przeciwstawiany joginom czy bhaktom. Tutaj chodzi o coś innego.
Według Ramanudży
jijnasu z Bg. 7.16 to osoba, która pragnie dogłębnie zrozumieć ("zrealizować") naturę duszy jako oddzielnej od
prakrti (materii). Natomiast
jnani się na tym nie zatrzymuje. On wie, że esencją duszy
nie jest wiedza o tym, że jest ona różna od
prakrti, tylko pozycja bycia podległym Panu (u Ramanudży:
śesa).
Prabhupada natomiast pisze w znaczeniu do 7.17, że wszystkie cztery wyżej wspomniane kategorie bhaktów mogą się oczyścić dzięki towarzystwo czystego bhakty. Ale na etapie wstępnym
jnani (czyli ten, kto posiada pełną wiedzę o Najwyższym Panu), który pełni służbę oddania, jest najlepszy.
Ciekawet jest też słowo
eka-bhaktih - Prabhupada tłumaczy to jako "zawsze zaangażowany w czystą służbę oddania", Ramanudża jako "devoted to the One only" (chodzi o to, że ma jeden cel - Najwyższego, o czym było już powyżej), Sankara zaś określa to jako "endowed with one-pointed devotion, because he finds no one else whom he can adore". I właśnie ta
eka-bhaktih powoduje, że
jnani jest lepszy od innych. Kryszna jest mu bardzo drogi, jako że nie ma on żadnych innych celów. I ponieważ nie ma innego celu, to ten cel osiągnie (
mam evanuttaman gatim).
Z drugiej strony, i Srila Prabhupada i Sanakra podkreślają, że to nie znaczy, że inne grupy ludzi zwracających się do Kryszny (
artha, artha-arthi, jijnasu) nie są Mu drogie. Oni też są Mu drodzy, ale
jnani jest najdroższy.