Dobroczynność - jak i komu pomagać

"Zasady religii, mianowicie asceza, czystość, miłosierdzie i szczerość, mogą być przestrzegane przez zwolenników każdej wiary. Nie ma potrzeby przechodzić z Hinduizmu na Mahometanizm, czy z Mahometanizmu na Chrześcijaństwo, czy na jakąś inną wiarę, i tym sposobem stać się odstępcą i nie przestrzegać zasad religii. Religia Bhagavatam usilnie namawia do przestrzegania zasad religii. Zasady religii nie są jakimiś dogmatami czy przepisami jakiejś określonej religii. Takie regulujące zasady mogą być rożne odpowiednio do czasu i miejsca. Należy dbać o to, aby osiągnięte zostały cele religii. Obstawanie przy dogmatach i formułach bez osiągnięcia rzeczywistych zasad nie jest dobre. Świeckie państwo może nie być stronnicze wobec jakiegoś szczególnego typu wiary, ale państwo to nie może być obojętne wobec zasad religii. - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada - 01.17.32 Zn.
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Dobroczynność - jak i komu pomagać

Post autor: Vaisnava-Krpa » 29 gru 2015, 00:01

Dlaczego zaczynam ten temat:

Ś.B. 10.5.29: "Ci, którzy są nadęci guną pasji, na różne sposoby usiłują władać nad materialną naturą. Niektórzy z nich angażują się w czynności altruistyczne, jak gdyby byli upełnomocnieni do czynienia dobra dla innych poprzez swoje mentalne spekulacyjne plany. Tacy ludzie przyjmują standardowe metody światowego altruizmu, ale ich plany oparte są na fałszywym ego. To fałszywe ego rozszerza się aż do momentu, kiedy ktoś pragnie stać się jednym z Panem."

Ś.B. 07.05.27 Z biegiem czasu różne odmiany chorób manifestują się w tych, którzy są grzeszni. Podobnie, w tym świecie jest wielu oszukańczych przyjaciół w fałszywych strojach, ale ostatecznie z powodu ich fałszywego zachowania, manifestuje się ich rzeczywista wrogość.

Czasami pomaganie może być podyktowane ateizmem albo ignorancją.


17.20 Dar dany z obowiązku, we właściwym czasie i we właściwym miejscu, wartościowej osobie, bez oczekiwania zwrotu – uważany jest za dobroczynność w gunie dobroci.
17.20 Znaczenie: Literatura wedyjska poleca wspomaganie osób zaangażowanych w czynności duchowe … Zawsze brana jest pod uwagę doskonałość duchowa. … Jałmużna dawana jest czasami ludziom biednym z powodu współczucia, ale jeśli ten biedny człowiek nie jest wart otrzymania jej, wtedy nie łączy się to z żadnym postępem duchowym. Innymi słowy, Vedy nie polecają rozdawania jałmużny "na oślep".

17.21 Ale jałmużna dawana z oczekiwaniem czegoś w zamian albo z pragnieniem osiągnięcia czegoś, czy z niechęcią jest dobroczynnością w gunie pasji.
17.21 Znaczenie: … Jest wiele fundacji dobroczynnych, które wspomagają instytucje zajmujące się zadowalaniem zmysłów. Takiej dobroczynności nie polecają święte pisma wedyjskie. Jedynie pochwalaną jest dobroczynność w gunie dobroci.

17.22 A dobroczynność okazywana w nieczystym miejscu i w niewłaściwym czasie, niewartym tego osobom, bez właściwej uwagi i szacunku – jest dobroczynnością w gunie ignorancji.
17.22 Znaczenie: Nie zostało pochwalone tutaj wspieranie osób zajmujących się toksykowaniem się i hazardem. Ten rodzaj wspomagania charakterystyczny jest dla guny ignorancji. Nie przynosi on żadnej korzyści, a raczej zakrawa na popieranie grzesznych osób. Podobnie, jeśli ktoś daje jałmużnę właściwej osobie, ale bez szacunku i właściwej uwagi, to również jest to dobroczynność w gunie ciemności.

17.28 Ale ofiary, wyrzeczenia i pokuty praktykowane bez wiary w Najwyższego – są nietrwałe, o synu Prthy. Nazywane są one 'asat' i nie przynoszą żadnego pożytku, ani w tym życiu, ani w następnym.
17.28 Znaczenie: Wszystko cokolwiek robione jest bez celu transcendentalnego – czy to pełnienie ofiar, czy praktykowanie dobroczynności albo odbywanie pokut – jest bezużyteczne. Dlatego werset ten mówi, że takie działanie nie jest dobre. Wszelkie czyny należy ofiarować Najwyższemu, w świadomości Krsny. Bez takiej wiary i bez właściwego przewodnictwa nigdy nie osiągniemy żadnego efektu.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dobroczynność - jak i komu pomagać

Post autor: Vaisnava-Krpa » 29 gru 2015, 08:35

Musimy zrozumieć kwestię przeznaczenia. Nie myśleć, że możemy decydować za Boga.
On ostatecznie decyduje o rezultacie naszych wysiłków.

18.13 O potężny Arjuno, według Vedanty jest pięć przyczyn, które składają się na wszelkie działanie. Posłuchaj o nich.

18.14 Tymi pięcioma czynnikami działania są: miejsce działania (ciało), działający, różne zmysły, rozmaitego rodzaju wysiłek i ostatecznie Dusza Najwyższa.

18.15 Bez względu na to, czy czyn, który człowiek pełni za pomocą ciała, umysłu lub mowy, dobry jest lub zły, to zawsze jego sprawcą jest te pięć czynników.

18.16 Ten zatem, kto siebie uważa za jedynego sprawcę, nie biorąc pod uwagę tych pięciu czynników, nie jest zbyt inteligentny i nie może widzieć rzeczy takimi, jakimi są.




Śrila Prabhupad: Pies biega na czterech łapach, a wy jeździcie na czterech kołach – to wszystko. I myślicie, że ten czterokołowy wyścig jest postępem cywilizacji.

Dlatego jest powiedziane, że współczesna cywilizacja praktycznie nie dokonała niczego.
Otrzymacie wszystko, co macie osiągnąć zgodnie z przeznaczeniem, bez względu na to, kim jesteście
. Zatem podejmijcie ten proces świadomości Kryszny. Prahlada Maharaja daje przykład, że chociaż nie pragniesz żadnych przykrości, mimo to spotykają cię one. Podobnie, nawet jeśli nie pragniesz szczęścia, które ci zostało przeznaczone, otrzymasz je. Nie powinieneś marnować swojej energii dla osiągnięcia materialnego szczęścia. Nie możesz osiągnąć więcej szczęścia niż jest ci przeznaczone.

Reporter: Jak możesz być tego taki pewien?

Śrila Prabhupad: Jak mogę w to wierzyć? Ponieważ spotykają cię niedole, mimo iż wcale ich nie pragniesz. Na przykład, prezydent Kennedy zginął z ręki swojego rodaka. Kto tego pragnął i dlaczego to się stało? Był wielkim człowiekiem, chroniło go tak wielu ludzi, a mimo to, przeznaczona mu była śmierć z ręki zabójcy. Kto może cię ochronić?

Jeśli więc z powodu przeznaczenia spotykają mnie jakieś niedole, to również przyjdzie do mnie przeciwieństwo niedoli – szczęście. Dlaczego więc miałbym trwonić swój czas na jakieś ulepszenia? Lepiej, abym wykorzystał swoją energię na świadomość Kryszny. To jest inteligentne. Nie możesz zmienić swojego przeznaczenia. Każdy doświadczy określonej ilości szczęścia i określonej ilości nieszczęścia. Nikt nie cieszy się niezakłóconym szczęściem. Nie jest to możliwe.

Tak jak nie możesz powstrzymać niedoli, tak też nie możesz powstrzymać swego szczęścia. Przyjdzie ono automatycznie. Zatem nie trać czasu na te rzeczy. Raczej wykorzystaj swój czas na zrobienie postępu w świadomości Kryszny.

Reporter: Czy osoba świadoma Kryszny nie jest zainteresowana postępem cywilizacji?

Śrila Prabhupad: Rzecz polega na tym, że dążysz do tego postępu na próżno, więc jaki jest z tego pożytek? Jeżeli faktem jest, że nie możesz zmienić swojego przeznaczenia, to na co się zdadzą twoje wysiłki? My zadowalamy się tą dozą szczęścia i nieszczęścia, która jest nam przeznaczona.

Celem cywilizacji wedyjskiej jest realizacja Boga, To jest rzeczą najważniejszą. W Indii nadal możesz zobaczyć, że podczas wielkich festiwali wiele milionów ludzi przybywa, by wykąpać się w Gangesie, ponieważ są zainteresowani wyzwoleniem. Nie są leniwi. Przebywają tysiące mil, dwóch tysięcy mil, aby wziąć kąpiel w Gangesie. Nie są leniwi, ale nie trudzą się w wyścigach psów. Raczej, od samego dzieciństwa usiłują osiągnąć samorealizację. Kaumara acaret prajno dharman bhagavatan iha. Są tak gorliwi, że chcą rozpocząć to od samego dzieciństwa. Zatem nie powinniśmy myśleć, że są leniwi.

Reporter: Można więc zadać pytanie: jeśli nie można zmienić przeznaczenia, to dlaczego nie pozwolić każdemu nowonarodzonemu dziecku biegać jak zwierzę, a cokolwiek jest mu przeznaczone i tak go spotka.

Śrila Prabhupad: Nie, chodzi o to, że możesz go wyszkolić pod względem duchowym. Dlatego jest powiedziane: tasyaiva hetoh parayateta kovidah: powinieneś zaangażować swoją energię w samorealizację. Ahaituky apratihata: służby oddania, czyli świadomości Kryszny, nie można powstrzymać. Tak jak nie można powstrzymać materialnego przeznaczenia, tak też nie można zatrzymać postępu w życiu duchowym, jeśli się o niego starasz.

Tak naprawdę, Kryszna zmieni przeznaczenie, ale zrobi to jedynie dla Swojego wielbiciela. Mówi On: aham tvam sarva-papebhyo moksyayisyami: "Będę cię chronił przed wszelkimi reakcjami twoich grzesznych czynów" (Bg.18.66).

Na przykład, jeśli ktoś został skazany przez sąd na powieszenie, nikt nie może tego zmienić. Nawet sam sędzia, który wydał ten wyrok. Ale jeśli oskarżony błaga o łaskę króla, który jest ponad wszelkim prawem, wówczas król może zmienić ten wyrok.

Dlatego podporządkowanie się Krysznie leży w naszym najlepszym interesie. Jeśli w sztuczny sposób chcemy być bardziej szczęśliwi dzięki rozwojowi ekonomicznemu, to wiedzmy, że to nie jest możliwe.

Tak wielu ludzi pracuje ciężko, ale czy to znaczy, że każdy zostanie Henry Fordem czy Rockefellerem? Każdy robi wszystko, co w jego mocy. Przeznaczeniem pana Forda było wzbogacenie się, ale czy to znaczy, że każdy człowiek, który pracował tak ciężko jak Ford, będzie równie bogaty? Nie. To jest praktyczne. Nie możesz zmienić swojego przeznaczenia, pracując ciężko jak osioł czy pies. Ale możesz spożytkować swoją energię na zrobienie postępu w świadomości Kryszny.

- Prawda i Piękno - Rozdział 11 - Wyścigi psów czterokołowych
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dobroczynność - jak i komu pomagać

Post autor: Vaisnava-Krpa » 06 sty 2016, 00:32

17.28 Ale ofiary, wyrzeczenia i pokuty praktykowane bez wiary w Najwyższego – są nietrwałe, o synu Prthy. Nazywane są one 'asat' i nie przynoszą żadnego pożytku, ani w tym życiu, ani w następnym.

04.09.24 Pan mówił dalej: Jestem sercem wszystkich ofiar. Będziesz mógł spełnić wiele wspaniałych ofiar, a także rozdać wiele cennych darów. W ten sposób będziesz cieszył się błogosławieństwami materialnego szczęścia w tym życiu, a w chwili śmierci będziesz w stanie pamiętać o Mnie.

04.09.24 Znaczenie: ... W tym wieku rozdawanie pieniędzy zastąpiono rozdawaniem prasada. Nikt nie ma tyle pieniędzy, aby je rozdawać, ale jeśli będziemy w miarę naszych możliwości rozdawać krsna-prasada, będzie to cenniejsze niż rozdawanie pieniędzy.
food for life.jpg
food for life.jpg (32.3 KiB) Przejrzano 2321 razy
03.27.05 Znaczenie: Przyczyną naszego uwarunkowania przez naturę materialną jest to, iż uważamy się za odbiorców przyjemności, właścicieli lub przyjaciół wszystkich żywych istot. Ten błędny pogląd jest rezultatem kontemplowania radości zmysłowych. Kiedy ktoś myśli, że jest najlepszym przyjacielem swych rodaków, społeczeństwa czy też ludzkości, oraz angażuje się w różnego rodzaju nacjonalistyczne, filantropijne i altruistyczne działania, to wszystko to jest po prostu zwykłym skupianiem się na zadowalaniu zmysłów. Ten tzw. przywódca narodowy lub humanista wcale nie służy wszystkim; służy on jedynie swym zmysłom. To jest faktem. Dusza uwarunkowana nie może jednak tego zrozumieć, ponieważ dezorientuje ją wpływ natury materialnej. Werset ten zaleca więc bardzo poważne podjęcie służby oddania dla Pana. Oznacza to, że nikt nie powinien myśleć o sobie jako o właścicielu, dobroczyńcy, przyjacielu bądź odbiorcy radości. Należy zawsze mieć świadomość, że prawdziwym odbiorcą radości jest Krsna, Najwyższa Osoba Boga; jest to podstawowa zasada bhakti-yogi.


03.27.04 Pan jest prawdziwym przyjacielem wszystkich żywych istot. Zamiast jednak pozostawić prawo własności, odbierania radości i pozycję przyjaciela wszystkich żywych istot Najwyższej Osobie Boga, samych siebie uważamy za właścicieli, odbiorców radości i przyjaciół. Angażujemy się w prace filantropijne i uważamy się za przyjaciół społeczeństwa ludzkiego. Ktoś może ogłosić się bardzo dobrym działaczem narodowym i najlepszym przyjacielem ludzi i kraju. W rzeczywistości jednak, osoba taka nie może być największym przyjacielem wszystkich. Jedynym przyjacielem jest Krsna. Należy próbować wznieść świadomość duszy uwarunkowanej na płaszczyznę zrozumienia, że jej prawdziwym przyjacielem jest Krsna. Jeśli ktoś zawsze przyjaźni się z Krsną, to nigdy nie zostanie oszukany i otrzyma wszelką potrzebną pomoc.

Największą przysługą jest wzbudzenie takiej świadomości uwarunkowanej duszy, a nie pozowanie na wielkiego przyjaciela innej żywej istoty.
Siła przyjaźni jest ograniczona. Osoba, która ogłasza się przyjacielem, nie może być przyjacielem w sposób nieograniczony. Jest niezliczona ilość żywych istot, a nasze środki są ograniczone; z tego właśnie względu nie możemy wyświadczyć prawdziwej przysługi ogółowi ludzkości. Najlepszą przysługą, jaką można wyświadczyć ogółowi ludzkości, jest obudzenie w ludziach świadomości Krsny, aby mogli oni dowiedzieć się, że najwyższym odbiorcą radości, najwyższym właścicielem i najwyższym przyjacielem jest Krsna. Wtedy skończy się ten złudny sen o panowaniu nad naturą materialną.


Czasami widzimy, że niektórzy skupiają się na pomocy zwierzętom a nie dbają o ludzi, są wegetarianami ale popierają aborcję.


11.3.29 Ktokolwiek pragnie swojego najlepszego dobra powinien zabiegać o przyjaźń z tymi, którzy przyjęli Krysznę za swojego jedynego Pana jak również stopniowo rozwijać postawę służenia wszystkim żywym istotom. Następnie powinien pomagać głównie ludzkim istotom a posród ludzi tym, którzy postępują zgodnie z religijnymi zasadami życia a pomiędzy nimi powinien skupić się na służeniu czystym wielbicielom Boga, Najwyższej Osoby.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dobroczynność - jak i komu pomagać

Post autor: Vaisnava-Krpa » 06 sty 2016, 10:58

Grhasthowie powinni przeznaczyć dodatkowe pieniądze jedynie dla ruchu świadomości Krsny.
"Grhasthowie powinni dawać datki na budowanie świątyń Najwyższego Pana i na nauczanie na całym świecie Śrimad Bhagavad-gity, czyli świadomości Krsny. Śrnvan bhagavato ‘bhiksnam avatara-kathamrtam. W śastrach – w Puranach i innej literaturze wedyjskiej – jest tak wiele opowiadań opisujących transcendentalne czynności Najwyższej Osoby Boga i każdy powinien ich wielokrotnie słuchać. Na przykład, jeżeli codziennie czytamy całą Bhagavad-gitę, wszystkie 18 rozdziałów, za każdym razem znajdziemy nowe znaczenia. Taka jest natura literatury transcendentalnej. Zatem ruch świadomości Krsny dostarcza każdemu możliwości użycia swoich dodatkowych pieniędzy dla korzyści całego ludzkiego społeczeństwa, poprzez szerzenie świadomości Krsny. Szczególnie w Indiach widzimy setki i tysiące świątyń wybudowanych przez bogatych członków społeczeństwa, którzy nie chcieli, aby nazwano ich złodziejami i zasłużyli na karę."
(fragment ze ŚB 7.14.8)
ISKCON-Mayapur.jpg
ISKCON-Mayapur.jpg (70.28 KiB) Przejrzano 2309 razy

"Zatem ten, kto ma wykształcenie i bogactwo, musi wykorzystać je dla zadowolenia Najwyższej Osoby Boga pomagając rozpoczętemu już ruchowi sankirtana – ruchowi Hare Krsna, czyli ruchowi świadomości Krsny. Wszystkie wykształcone i bogate osoby muszą przyłączyć się do tego ruchu, ponieważ pieniądze i wykształcenie przeznaczone są do służby dla Najwyższej Osoby Boga. Jeżeli pieniądze i wykształcenie nie są zaangażowane w służbę dla Pana, te wartościowe rzeczy muszą być zaangażowane w służbę dla mayi. Wykształcenie tzw. naukowców, filozofów i poetów, jak również bogactwo bogatych, są teraz zaangażowane w służbę dla mayi. Jednakże służba dla mayi stwarza chaos na świecie. Dlatego też bogaci i wykształceni ludzie powinni poświęcać swoją wiedzę i bogactwo, dedykując je zadowoleniu Najwyższego Pana i przyłączając się do tego ruchu sankirtana (yajnaih sankirtana-prayair yajanti hi sumedhasah)."
(fragment ze ŚB 7.14.16)
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dobroczynność - jak i komu pomagać

Post autor: Vaisnava-Krpa » 21 lis 2016, 22:48

Kadamba Kanana Swami: Transplantacja narządów - Współczujący lub demoniczny

Czytałem ten artykuł na temat dawstwa organów. Ktoś wysyłał go wokół i w artykule opisano, jak nie można wziąć narządów ze zwłok. To nie jest możliwe, ponieważ wówczas narządy są zepsute i już nie mogą być stosowane do przeszczepu. Dlatego trzeba być jeszcze "żywym i martwym" w tym samym czasie do oddawania narządów. Więc ten rodzaj śmierci, gdzie można być "żywym i martwym" w tym samym czasie jest nazywany śmiercią mózgową, serce wciąż bije, ale mózg jest martwy.

Możemy zobaczyć, jak demoniczne skłonności społeczeństwa przeniknęły do głównego nurtu. A jak to jest bardzo ładnie pomijane i jak to jest bardzo ładnie pokryte obrazem współczucia... prawdziwego współczucia i życzliwości, "Czy chcesz oddać kilka narządów, prawda?

Tak jak to, demoniczna mentalność jest głęboko zakorzeniona w społeczeństwie.
http://nama-hatta.pl/artykul/artykul-numer/521/
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Dobroczynność - jak i komu pomagać

Post autor: Aniruddha das » 22 lis 2016, 13:48

Śbh 3.25.10
Grzesznymi są czyny spełniane w stanie zapomnienia o naszym związku z Panem. W tym materialnym świecie czyny powszechnie uważane za pobożne, spełniane w celu zapewnienia sobie radości materialnej, są również grzeszne. Na przykład, ktoś daje pieniądze osobie potrzebującej, z myślą o otrzymaniu w przyszłości sumy czterokrotnie wyższej. Dawanie z myślą o otrzymaniu czegoś jest nazywane. dobroczynnością w sile pasji. W tym świecie wszystkie czyny spełniane są pod wpływem sił materialnej natury, i dlatego wszystko, co nie jest służeniem Panu, jest czynnością grzeszną. Z powodu takiego grzesznego działania czujemy, pociąg do iluzji przywiązania materialnego i myślimy. "Jestem tym ciałem", a patrząc na rzeczy, które są własnością tego ciała, myślimy "moje".

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dobroczynność - jak i komu pomagać

Post autor: Vaisnava-Krpa » 14 sty 2017, 14:41

Dobroczynność - przeszkoda w służbie oddania.jpg
" Jeśli ktoś przyjmuje pozycję w dobroci poprzez rozpoczęcie czynności filantropijnych i altruistycznych, czynności takie stają się przeszkodą na ścieżce służby oddania.." (SB 7,15 podsumowanie)

" Kiedy jednakże bhakta rozwija się w służbie oddania, nie jest dłużej przywiązany do takiej działalności filantropijnej. Jest jedynie zainspirowany, by służyć Panu i takiej służbie poświęca całe swoje życie. "(CC Adi Lila 7.143)


Każdy chce być dobry, trwa walka o to kto lepszy. Organizacje dobroczynne rywalizują o dobroczyńców. Kto więcej daje ludziom? Komuniści rozdawali chleb w sowieckiej Rosji i pytali ludzi czy Bóg dał im chleba. Potem komunizm zbankrutował. Naziści też chcieli być dobrzy dla ludzi:

Winterhilfswerk (Akcja Zimowej Pomocy) to nazwa niemieckiej organizacji w nazistowskich Niemczech organizującej pomoc bezrobotnym i biednym w III Rzeszy. Na ulice miast niemieckich wychodziła z charakterystycznymi czerwonymi skarbonkami młodzież z Hitlerjugend, Bund Deutscher Mädel i innych organizacji. Ofiarodawcom wręczano przeróżne odznaki, plakietki, figurki itp.
Tematyka ich była bardzo zróżnicowana, od niewinnej bajkowej czy przyrodniczej do propagandy militaryzmu i treści faszystowskich. Dzieci je zbierały i wymieniały się nimi.
dobroczynnosć nazistowska.jpg
dobroczynnosć nazistowska.jpg (59.06 KiB) Przejrzano 1688 razy
Kisielewski-1.jpg
Kisielewski-1.jpg (37.5 KiB) Przejrzano 1688 razy
Regan-.jpg
Regan-.jpg (29.72 KiB) Przejrzano 1688 razy
_wladza dba o ludzi.jpg
_wladza dba o ludzi.jpg (31.07 KiB) Przejrzano 1688 razy

03.27.05 Znaczenie: Kiedy ktoś myśli, że jest najlepszym przyjacielem swych rodaków, społeczeństwa czy też ludzkości, oraz angażuje się w różnego rodzaju nacjonalistyczne, filantropijne i altruistyczne działania, to wszystko to jest po prostu zwykłym skupianiem się na zadowalaniu zmysłów. Ten tzw. przywódca narodowy lub humanista wcale nie służy wszystkim; służy on jedynie swym zmysłom. To jest faktem. Dusza uwarunkowana nie może jednak tego zrozumieć, ponieważ dezorientuje ją wpływ natury materialnej.

... nikt nie powinien myśleć o sobie jako o właścicielu, dobroczyńcy, przyjacielu bądź odbiorcy radości. Należy zawsze mieć świadomość, że prawdziwym odbiorcą radości jest Krsna, Najwyższa Osoba Boga; jest to podstawowa zasada bhakti-yogi. Musimy mieć mocne przeświadczenie co do tych trzech zasad: należy zawsze pamiętać, że Krsna jest właścicielem,
że Krsna jest odbiorcą radości,
że Krsna jest przyjacielem.
Należy nie tylko samemu rozumieć te zasady, ale również starać się przekonać innych i propagować świadomość Krsny.


03.27.04 Pan jest prawdziwym przyjacielem wszystkich żywych istot. … Jeśli ktoś zawsze przyjaźni się z Krsną, to nigdy nie zostanie oszukany i otrzyma wszelką potrzebną pomoc. Największą przysługą jest wzbudzenie takiej świadomości uwarunkowanej duszy, a nie pozowanie na wielkiego przyjaciela innej żywej istoty.


Podstawą dobrobytu jest ofiara. Dbanie aby wszyscy mieli co jeść i gdzie mieszkać jest obowiązkiem rządu. Jednak nie należy oczekiwać że rząd będzie nas utrzymywał.

Tak naprawdę to zbieranie pieniędzy na ulicach nic nie daje. To nie zmienia przeznaczenia. Gdyby państwo chciało to podniosło by podatek zdrowotny o 1 zł czego nikt by nie poczuł i nie trzeba by zbierać na ulicach. Zatem zamysł jest inny.

Państwo jako pośrednik musi zatrudnić administrację i w ten sposób czym więcej pomocy tym więcej biurokracji.
socjalizm-zasilek-czy-wolnosc.jpg
socjalizm-zasilek-czy-wolnosc.jpg (60.69 KiB) Przejrzano 1688 razy
zycie na koszt.jpg
zycie na koszt.jpg (22.7 KiB) Przejrzano 1688 razy
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Dobroczynność - jak i komu pomagać

Post autor: Aniruddha das » 15 sty 2017, 15:56

Najwyższy Osobowy Bóg Swoimi głębokimi, rozważnymi słowami, rozprasza wszelkie złudzenie:
Doświadczeni transcendentaliści są zdania, że ostatecznym celem spełniania wszelkich tradycyjnych dobrych prac, pokut, ofiar, dobroczynności, czynności mistycznych, transów itd., jest wzbudzenie Mego zadowolenia.
Śbh 3.9.41
W społeczeństwie ludzkim jest wiele tradycjonalnych, pobożnych czynności, takich jak altruizm, filantropia, nacjonalizm, internacjonalizm, dobroczynność, ofiara, pokuta, a nawet medytacja w transie, a wszystkie z nich mogą być w pełni korzystne jedynie wtedy, kiedy prowadzą do zadowolenia Najwyższego Osobowego Boga. Doskonałością jakiejkolwiek czynności – społecznej, politycznej, religijnej czy filantropijnej – jest zadowolenie Najwyższego Pana. Naszą jedyną troską powinno być zadowolenie Pana naszymi czynnościami. Kiedy Pan jest zadowolony z jakiegoś działania, bez względu na to, czym by ono było, wówczas działanie to jest pomyślne. W przeciwnym razie jest to tylko strata czasu. Jest to wzorcem dla wszystkich ofiar, pokut; wyrzeczeń, transu mistycznego i innych dobrych i pobożnych prac.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dobroczynność - jak i komu pomagać

Post autor: Vaisnava-Krpa » 15 sty 2017, 22:30

07.13.27 Znaczenie: ... mimo iż filozofowie Mayavadi dążą do powstrzymania czynności materialistycznych i wtopienia się w Brahmana, i mimo iż w rzeczywistości mogą wtopić się w egzystencję Brahmana, to z powodu braku działania upadają ponownie w czynności materialistyczne (aruhya krcchrena param padam tatah patanty adhah).
W ten oto sposób tzw. osoba wyrzeczona, nie będąca w stanie kontynuować medytacji o Brahmanie, powraca do czynności materialistycznych, otwierając szpitale, szkoły itd. Zatem po prostu kultywowanie wiedzy, że czynności materialistyczne nie zapewniają szczęścia i w konsekwencji należy zaprzestać takiego działania, nie jest wystarczające. Należy położyć kres czynnościom materialistycznym i podjąć czynności duchowe. Wtedy osiągnie się rozwiązanie problemu...


Bg 12.11: Jeśli jednakże nie jesteś w stanie pracować w takiej świadomości o Mnie, wtedy spróbuj działać wyrzekając się wszystkich owoców swojej pracy i tym sposobem spróbuj umocnić się w sobie.

ZNACZENIE: Może się tak zdarzyć, że ktoś nie może sympatyzować z działalnością w świadomości Kryszny ze względów społecznych, rodzinnych czy religijnych, czy też z powodu jakichś innych przeszkód. Na przykład, jeśli ktoś bezpośrednio angażuje się w czynności świadomości Kryszny, może spotkać się ze sprzeciwami członków rodziny czy z wieloma innymi kłopotami.
Ci, którzy mają takie problemy, otrzymują radę, aby nagromadzone owoce swojej pracy przeznaczyli na jakiś dobry cel. Taki sposób postępowania polecają Vedy. Znajduje się tam wiele opisów ofiar i specjalnych funkcji punya, czyli szczególnych działań, na które można poświęcić rezultaty swoich wcześniejszych prac. W ten sposób można stopniowo wznieść się do poziomu wiedzy. Wiadomo również, że jeśli osoba nie będąca nawet zainteresowana świadomością Kryszny wspomaga jakiś szpital czy inną instytucję społeczną, to wyrzeka się w ten sposób ciężko zapracowanych owoców swojego działania. Taki sposób postępowania jest również polecony tutaj, ponieważ przez praktykowanie wyrzekania się owoców swojej pracy, osoba taka z pewnością stopniowo oczyści swój umysł. A jeśli umysł jest oczyszczony, to jest on w stanie zrozumieć świadomość Kryszny. Oczywiście świadomość Kryszny nie jest zależna od żadnych innych doświadczeń, gdyż sama taka świadomość jest w stanie oczyścić umysł, ale jeśli są jakieś przeszkody w praktykowaniu jej, wtedy można po prostu wyrzekać się owoców swojego działania.
W takiej sytuacji można pełnić służbę społeczną, środowiskową, narodową, można poświęcić się dla kraju itp., tak aż pewnego dnia osoba taka będzie mogła dojść do etapu czystej służby oddania dla Najwyższego Pana.
Bhagavad-gita (18.46) oznajmia: yatah pravrttir bhutanam: jeśli ktoś decyduje poświęcić się dla wyższego celu, to nawet jeśli nie wie, że najwyższym celem jest Kryszna, stopniowo, poprzez proces ofiary, dojdzie do takiego zrozumienia.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Dobroczynność - jak i komu pomagać

Post autor: Aniruddha das » 16 sty 2017, 17:08

3.7.41
O nieskazitelny, twoje odpowiedzi na te wszystkie pytania przyniosą uwolnienie od wszelkich materialnych niedoli. Taki dar przewyższa wszelkie wedyjskie akty dobroczynne, ofiary, pokuty itd.

Najdoskonalszą działalnością dobroczynną jest uwolnienie ogółu ludzi od niedoli egzystencji materialnej. A to można osiągnąć jedynie poprzez zaangażowanie się w czynności służby oddania dla Pana. Taka wiedza nie ma porównania. Kultywacja wiedzy wedyjskiej, spełnianie ofiar oraz dobroczynność, wszystko to razem nie może nawet dać części wolności od cierpień materialnej egzystencji, która to wolność jest osiągana przez pełnienie służby oddania.

ODPOWIEDZ