Teraz czytam

Rozmowy o Krysznie i jego avatarach. "Świadomość Kryszny nie ma nic wspólnego z religią hinduską czy jakimkolwiek systemem religii. Żaden prawdziwy chrześcijanin nie będzie zainteresowany zmianą swojej wiary na hinduizm. Podobnie, żaden prawdziwy hinduista nie będzie chętny, by przyjąć wiarę chrześcijańską. Takie zmiany są dla ludzi, którzy nie mają żadnego określonego statusu społecznego. Jednak każdy będzie zainteresowany poznaniem filozofii i nauki o Bogu oraz poważnym jej potraktowaniem. Trzeba jasno zrozumieć, że ten ruch świadomości Kryszny nie szerzy po prostu tak zwanej religii hinduskiej. Dajemy kulturę duchową, która może rozwiązać wszelkie problemy życia i dlatego jest ona przyjmowana na całym świecie. - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada - Prawda i Piękno -Rozdział 12 - Świadomość Kryszny – hinduska religia czy kultura duchowa
Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 11 sie 2015, 15:42

Śrimad Bhagavatam 6.8.42

ZNACZENIE:

...W związku z tym Madhvacarya dowodzi:

vidyah karmani ca sada guroh praptah phala-pradah
anyatha naiva phaladah prasannoktah phala-pradah

Wszelkie rodzaje mantr należy otrzymywać od bona fide mistrza duchowego; w przeciwnym razie mantry te nie będą skuteczne. Wspomina o tym również Bhagavad-gita (4.34):

tad viddhi pranipatena paripraśnena sevaya
upadeksyanti te jnanam jnaninas tattva-darśinah

"Spróbuj poznać prawdę przez zbliżenie się do mistrza duchowego. Zadawaj mu pokorne pytania i służ mu z oddaniem. Samozrealizowana dusza może udzielić ci wiedzy, gdyż ona ujrzała prawdę." Wszystkie mantry powinniśmy otrzymywać od autoryzowanego guru, a uczeń – po podporządkowaniu się jego lotosowym stopom – musi zadowolić guru pod każdym względem. W Padma Puranie jest również powiedziane, sampadaya-vihina ye mantras te nisphala matah. Są cztery sampradaye, czyli sukcesje uczniów, mianowicie: Brahma-sampradaya, Rudra-sampradaya, Śri-sampradaya i Kumara-sampradaya. Jeśli ktoś pragnie czynić postęp w mocy duchowej, musi otrzymać swe mantry od jednej z tych bona fide sampradayi; w przeciwnym razie nigdy nie będzie z powodzeniem czynić postępu w życiu duchowym.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 11 sie 2015, 15:49

Śri Caitanya-Caritamrta
Madhya-Lila 24.172

" 'Doskonałość oddania jest bardzo trudno osiągalna z dwóch powodów. Po pierwsze, jeśli ktoś nie jest przywiązany do Kryszny, nie może osiągnąć doskonałości oddania, nawet jeśli pełni służbę oddania przez długi czas. Po drugie, Kryszna nie tak łatwo przyznaje doskonałość w służbie oddania.' "


ZNACZENIE: Jak oznajmia Śrimad-Bhagavatam (5.6.18): muktim dadati karhicit. Śrila Śukadeva Goswami powiedział Maharajy Pariksitowi, że Kryszna z łatwością daje wyzwolenie, lecz niezbyt chętnie przyznaje doskonałość w służbie oddania. To znaczy, że Kryszna chce się przekonać, czy bhakta jest naprawdę szczery i poważny i czy nie ma ukrytych motywacji. Jeśli tak jest, to bardzo łatwo jest osiągnąć sukces w służbie oddania; w przeciwnym zaś razie bardzo trudno ją uzyskać od Najwyższej Osoby Boga. Ten werset znajduje się w Bhakti-rasamrita-sindhu (1.1.35).

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 12 sie 2015, 10:36

Docenić Śri Wryndawan Dham

strona 79

... Niezliczone gopi zamieszkują duchową planetę Krysznalokę, ale powołując się na Skanda Puranę
dowiadujemy się, że istnieją trzy biliony gopi, z których osiem jest głównych.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 12 sie 2015, 16:09

Docenić Śri Nawadwip Dham

strona 44

"Pewnego dnia Nimaj Pandit i Dźagadananda Pandit biegli wzdłuż brzegu Gangi. Nagle ujrzeli przepiękną papugę siedzącą na pachnącym drzewie bakula. Chwytając papugę Nimaj powiedział: ' Hej Śuka! Synu Wjasy, śpiewaj chwały Radha-Madhawy i zwiększ nasze szczęście.' Ignorując prośbę Pana papuga wrzasnęła podekscytowana: 'Gaura! Gaura! Gaura!' Udając złość Pan odrzucił papugę.
Papuga nadal śpiewała: 'Gaura! Gaura!' 'Dlaczego nie chcesz śpiewać o Radzie i Krysznie?' nalegał Nimaj. Papuga odparła: 'Wrindawana zamieniła się teraz w Nawadwipę, a ja widzę Radhę i Krysznę w formie Gaurahari. Jestem papugą mieszkającą w tym lesie, która utrzymuje się dzięki intonowaniu świętego imienia Gaury. Ty jesteś moim Kryszną a Gadadhara jest moją Śrimati Radharani.' " (Źródło: Prema-wiwarta)

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 19 sie 2015, 14:04

Nektar Instrukcji
Werset 7

Święte imię, charakter, rozrywki i czyny Krsny są transcendentalnie słodkie jak cukier. Jakie wspaniałe jest, że chociaż język osoby dotkniętej żółtaczką avidyi /ignorancji/ nie jest w stanie kosztować tej słodyczy, to jednak przez samo staranne intonowanie świętych imion każdego dnia, język odzyskuje swój naturalny smak i jego choroba stopniowo niszczona jest aż do swego korzenia.

ZNACZENIE: Święte imiona Pana Krsny, Jego cechy, rozrywki, itd., wszystkie mają naturę Absolutnej Prawdy, piękna i szczęścia. Posiadają one naturalną słodycz, jak kandyzowany cukier, który smakuje każdemu. Niewiedza jednakże porównywana jest do choroby zwanej żółtaczką, wywołanej przez żółć. Język osoby chorej na żółtaczkę nie jest w stanie smakować słodyczy kandyzowanego cukru. Wprost przeciwnie, rzeczy słodkie mają wtedy bardzo gorzki smak. Avidya /ignorancja/ w podobny sposób odbiera możliwość smakowania transcendentalnie słodkiego imienia, cech, formy i rozrywek Krsny. Jeśli jednak ktoś, pomimo tej choroby, z wielką starannością i uwagą przyjmuje świadomość Krsny, to jego ignorancja zostaje zniszczona, a język odzyskuje zdolność smakowania słodyczy transcendentalnej natury Krsny i rzeczy z Nim związanych. Odzyskanie zdrowia duchowego możliwe jest tylko przez regularne kultywowanie świadomości Krsny. ...

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 21 sie 2015, 10:52

Nektar Instrukcji
Werset 2

Ze znaczenia:

...W rzeczywistości, wszystkie żywe istoty wewnątrz tego materialnego świata są pod kontrolą mahamayi, której zadaniem jest poddać uwarunkowane dusze wpływowi trojakich niedoli: adhidaivika-kleśa (cierpienia spowodowane przez półbogów, takie jak susze, trzęsienia ziemi, burze), adhibhautika-kleśa (cierpienia spowodowane przez inne żywe istoty, jak owady czy wrogowie), i adhyatmika-kleśa (cierpienia spowodowane przez czyjeś własne ciało i umysł, takie jak fizyczne i umysłowe ułomności). Daiva-bhutatma-hetavah: uwarunkowane dusze, podlegające tym trzem niedolom na mocy energii zewnętrznej, cierpią różnego rodzaju niedogodności. ...

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 21 sie 2015, 18:46

Śrimad-Bhagavatam 4.24.63

część znaczenia:

...Zaistnienie duchowych i materialnych kategorii jest możliwe dzięki Najwyższej Osobie Boga, ale w rzeczywistości dla żywych istot, które są wiecznie zaangażowane w służenie Panu, rozróżnienia takie nie istnieją. Świat materialny istnieje tylko dla tych, którzy chcą imitować Pana i stać się podmiotami przyjemności. Świat materialny jest po prostu zapomnieniem o oryginalnej Najwyższej Osobie Boga, stwórcy wszystkiego. Gdy Pan chce dać pewne udogodnienie tym żywym istotom, które pragną Go imitować w Jego przyjemności, wówczas śpiąca energia Pana tworzy rozróżnienie pomiędzy materią a duchem. Jedynie dla nich śpiąca energia Pana tworzy ten materialny świat Na przykład, czasami dzieci chcą imitować swoją matkę i gotować w kuchni. W takim przypadku matka dostarcza im jakichś zabawek, by dzieci mogły naśladować ją w gotowaniu. Podobnie, gdy jakieś żywe istoty pragną imitować czynności Pana, Pan tworzy dla nich tę materialną manifestację kosmiczną. ...

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 23 sie 2015, 10:27

Docenić Śri Nawadwip Dham

Strona 98

Nitjananda szczególnie pobłogosławi te szczęśliwe dusze, które intonują święte imię "Gauranga! Gauranga! Gauranga!"

Widząc, że większość ludzi było zbyt upadłych, by docenić słodkie imiona i rozrywki Kryszny, Sam Nitjananda wprowadził intonowanie "Gauranga" wraz z Gaura-lila w Swoim nauczaniu.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 12 wrz 2015, 20:00

Śri Caitanya-Caritamrta
Madhya-Lila 24.253

Znaczenie:

... Wyższe autorytety nie znoszą oszukiwania i obłudy. ...

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 21 wrz 2015, 14:19

Docenić Śri Wryndawan Dham
Strona 108

Łaska Radharani jest łatwo osiągalna

„Wielbiciele czerpią korzyść ze współczującej natury Krsny, która reprezentowana jest przez Śrimati Radharani, i zawsze modlą się do Śri Radhy o współczucie Krsny”. (Nektar oddania, rozdz. 22)
„ Jeśli Śri Krsna jest zawsze atrakcyjny dla każdego, a Radharani jest atrakcyjna dla Krsny, jak możemy wyobrazić sobie pozycję Radharani? Powinniśmy pokornie starać się zrozumieć Ją i ofiarować Jej nasze pokłony mówiąc: ‘Radharani, jesteś tak droga Śri Krsnie. Jesteś córką Króla Wriszabhanu i jesteś ukochaną Krsny. Ofiarowujemy Tobie pełne szacunku pokłony’. Radharani jest bardzo droga Krsnie i jeśli zbliżymy się do Krsny przez łaskę Radharani, możemy bardzo łatwo Go osiągnąć. Jeśli Radharani poleci wielbiciela, Krsna natychmiast akceptuje go, bez względu na to, jak głupim może być”. (Elevation to Krsna Consciousness, rozdz. 5)
„We Wrindawanie wszyscy czyści wielbiciele modlą się o łaskę Śrimati Radharani, energii przyjemności Krsny. Śrimati Radharani jest czułą częścią najwyższej całości przedstawiającą doskonały stan żeńskiej natury. Dlatego łaska Śrimati Radharani jest osiągalna bardzo łatwo dla szczerych wielbicieli i jeśli raz Radharani poleci takiego wielbiciela Śri Krsnie, Pan w jednej chwili przyjmuje obecność tego wielbiciela w Swoim towarzystwie”. (ŚB 2.3.23, znaczenie)
„Na pokładzie Dźaladuty płynącej do Ameryki Śrila Prabhupada napisał wiersz: ‘Dobitnie mówię wam, o bracia, osiągniecie swoją dobrą fortunę od Krsny, Najwyższego Pana, jedynie wtedy, gdy Radharani będzie z was zadowolona' ”. (Prabhupada-lilamryta, 11)

Modlitwa

„O figlarne dziewczę z Wradźy, Śri Radhiko, jestem uwięziony w oceanie smutku i moje położenie jest tak okropne! Łaskawie daj mi Swoją łaskę w postaci niezawodnej łodzi i ocal mnie z tego zamętu. Proszę, daj mi schronienie u Twoich lotosowych stóp.”(Wilapa-kusumandźali, Śrila Raghunatha Dasa Goswami)

ODPOWIEDZ