1000 razy wypowiedzenie Wisznu daje ten sam efekt, co trzykrotne zaintonowanie Rama i jednokrotne wymówienie KRYSZNA. Zatem, ile razy trzeba wymówić Jezus, Allach, Jahwe itp., aby otrzymać ten sam rezultat?
Akrura upadł przed Panem Kryszn? i powiedział: "Mój drogi Panie, Twoja transcendentalna wieczna forma jest pełna wiedzy. Jedynie poprzez skupienie umysłu na tej Twojej formie można w pełnej wiedzy zrozumieć wszystko co istnieje, gdyż Ty jeste? oryginalnym Ľródłem wszelkiej wiedzy. Ty jeste? najwyższ? potęg?, posiadaj?c? wszelkiego rodzaju energie. Ty jeste? Najwyższym Brahmanem i Najwyższ? Osob?, najwyższym kontrolerem i mistrzem wszystkich energii materialnych. Ofiaruję Tobie pełne szacunku pokłony, ponieważ Ty jeste? Vasudev?, miejscem spoczynku całego stworzenia. Jeste? wszechprzenikaj?c? Najwyższ? Osob? Boga i Dusz? Najwyższ? obecn? w każdym sercu i kieruj?c? każdym działaniem. Teraz, Mój drogi Panie, jestem całkowicie podporz?dkowany Tobie. Proszę, daj mi Swoj? ochronę."
"Mój drogi Panie, wszystkie cudowne rzeczy, które maj? miejsce w tym ?wiecie, czy w powietrzu, w wodzie czy na l?dzie, w rzeczywisto?ci pojawiaj? się w Twojej kosmicznej formie. Więc je?li ujrzałem Ciebie, to jakiej cudownej rzeczy mogłem jeszcze nie widzieć?"
Ekspansje pólbogów
Temat ?więtego Imienia bardzo ładnie jest wyjasniony w Harinama Ćintamani
Ostatnio zmieniony 06 mar 2007, 13:52 przez Divya, łącznie zmieniany 1 raz.
Niech Pan Śri Ćajtanja, księżyc Nawadwipy, król tancerzy, pojawi się w zakątku mego serca.
- Purnaprajna
- Posty: 2267
- Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
- Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
- Kontakt:
Istniej? dwie kategorie ?więtych imion: mukhya nama - główne czy też pierwszorzędne imiona, oraz gauna nama (czasami pisane gaunya nama) - wtórne czy też drugorzędne imiona.gndd pisze: Jednak to nie znaczy, że każde z tych imion ma tak? sam? moc, czy też że doprowadzi nas do tego samego celu. Np. w znaczeniu do SB. 1.19.6 Prabhupada pisze, że tysi?c imion Wisznu równa się jednemu imieniu Ramy, a trzy imiona Ramy równaj? się jednemu imieniu Kryszny. Nie s? więc sobie równe. Podejrzewam też, że intonowanie imion Ramy doprowadzi nas do Pana Ramy raczej niż do Kryszny.
Je?li chodzi o imiona wspólne jak Isa Mahesvara czy Bhutesa, to pl?cze mi się po głowie, że s? też różne kategorie imion.
Różnica pomiędzy tymi dwiema kategoriami leży m.in w efekcie pojawiaj?cym się na skutek ich intonowania. Mukhya nama przynosi najwyższ? z możliwych korzy?ci, gdyż imiona te s? czę?ci? transcendentalnych lila. Tymi imionami s? np. Govinda, Gopala, Rama, Radhanatha, Hari, Govinda, Sri Nandanandana, Yasomati-Pranadhana, Madana-Mohana, Syamasundara, Madhava, Gopinatha, Brajagopala, Rakhala, Yadava, etc. etc. Imiona w tej kategorii s? obdarzone pełni? ?akti Kryszny, gdyż nie s? różne od svarupy Pana i wiecznie pozostaj? w ?wiecie duchowym. Imiona te posiadaj? moc obdarzenia krsna-prema.
Gauna nama (drugorzędne imiona) opisuj? funkcje Pana oraz jego zwi?zki z energi? materialn?. S? to np. Brahman, Paramatma, I?vara, Jagannatha, Bhutesa (Pan wszystkiego), Mahesvara (Najwyższy Kontroler lub Stworzyciel Kontrolerów), Stworzyciel (sristikarta), Jagat-pala (Ten który utrzymuje wszech?wiat), Vi?va-niyanta (Administrator wszech?wiata), Yajne?vara (Beneficjant ofiar), etc. etc. Zwykle imiona te s? intonowane przez osoby zajmuj?cymi się czynno?ciami dla rezulatów (karma) oraz wiedz? empiryczn? (jnana), a nie przez bhaktów. Intonowanie tych imion zwiększa czyje? saldo pobożno?ci oraz przynosi wyzwolenie. Imiona te nie posiadaj? mocy obdarzenia intonuj?cego krsna-prema.
Czasami wspomina się jeszcze trzeci? kategorię ?więtych imion zwan? madhurya nama. Składaj? się na nie najsłodsze z możliwych imiona Pana, które prowokuj? powstawanie wszystkich rasa, zmieszanych z intymnym przywi?zaniem. Nie ma tam mowy o ai?varya (bogactwie czy potędze) Pana lub o nagradzaniu kogo? wyzwoleniem (mukti). Madhurya nama kulminuje w maha-mantrze Hare Kryszna, która jedynie wyjawia atrakcję indywidualnej duszy do Kryszny, poł?czonej nici? miło?ci.
Powyższe opisy s? oparte na "Jaiva dharmie", "Harinama cintamani" oraz na "?ri Krsna Samhicie" napisanych przez ?rila Bhaktivinoda Thakura.
Co do pozycji Brahmy i Siwy znalazlem taki oto frag z Kryszna-sewy - zgodnie z Bhagavatam, drugi etap stwarzania, utrzymywania i niszczenia umożliwiaj? innego rodzaju avatary — trzy guna-avatary: Brahmy, Visznu i ?iva. Na tym etapie do obrazu dwóch z nich — Brahmy i ?ivy — wkrada się niejednoznaczno?ć. Podczas gdy Visznu („ten, który przychodzi”) jest „upełnomocnion?” postaci? bhagavana (a zatem należy do visznu-tattvy, czyli „do kategorii Visznu”), Brahma jest zwykle jiva-tattv? i należy do kategorii żywych istot, które s? ograniczone przez ten ?wiat materialny, chociaż od czasu do czasu — według tradycji komentatorów wajsznawa — może również być visznu-tattv?.gndd pisze:Divya pisze:kvacij jiva visesatvam harasyoktam vidher iveti
Czasami ?iwa – podobnie jak Brahma – jest dĽiw?.
-----------------------------------------------------------------------
Czasami też ?iwa jest zaliczany do tej samej klasy, co Brahma - w zwi?zku z tym zdaniem chcialbym zapytać w takim razie czy inna żywa istota może zaj?c pozycje Pana ?iwy jak to ma miejsce w przypadku Pana Brahmy?
Nauczyciele uważaj?, iż ?iva stanowi odrębn? kategorię, zwan? w zwi?zku z tym ?iva-tattv?. Jeden z ważnych utworów tradycji gaudija — Brahma-samhita — porównuje Visznu i ?ivę do mleka i jogurtu. Z mleka można zrobić jogurt, lecz jogurtu nie można z powrotem zmienić w mleko. Istnieje między nimi duże podobieństwo, jednakże mleko należy uznać za lepsze od jogurtu, ponieważ ono jest jego Ľródłem.
...
I jeszcze cytat dotycz?cy arca-vigraha -
W miarę jak bhagavan rozprzestrzenia się i zstępuje, staje się w kolejnych kategoriach ekspansji coraz bardziej dostępny dla jiv, które s? uwikłane w cykl samsary. Literatura Agama opisuje tę zwiększaj?c? się przystępno?ć, aby na?wietlić wagę arca-vigraha, które okre?la się również jako arcavatara — godn? uwielbienia postać fizyczn?.
Niech Pan Śri Ćajtanja, księżyc Nawadwipy, król tancerzy, pojawi się w zakątku mego serca.
Kryszna sewa
teologia czczenia bóstw w wajsznawiĽmie gaudija
Praca napisana przez
Kennetha R. Valpeya (HG Kryszna Kszetre Prabhu)
przedstawiona
Wydziałowi
Podyplomowego Studium Teologicznego
jako jedno z wymagań stawianych
w celu uzyskania stopnia
magistra
Berkeley, Kalifornia
Grudzień 1998
teologia czczenia bóstw w wajsznawiĽmie gaudija
Praca napisana przez
Kennetha R. Valpeya (HG Kryszna Kszetre Prabhu)
przedstawiona
Wydziałowi
Podyplomowego Studium Teologicznego
jako jedno z wymagań stawianych
w celu uzyskania stopnia
magistra
Berkeley, Kalifornia
Grudzień 1998
Niech Pan Śri Ćajtanja, księżyc Nawadwipy, król tancerzy, pojawi się w zakątku mego serca.