Ś.B 11.3.47
Jeśli ktoś chce szybko przeciąć węzeł fałszywego ego, który związuje duszę, powinien wielbić Najwyższego Pana, Keśawę, zgodnie z regułami znajdującymi się w wedyjskiej literaturze takiej jak tantry.
Czym są tantry i jak je dobrze używać a jak nie używać?
Tantry
-
- Posty: 4936
- Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Tantry
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada
- Madhumalati
- Posty: 71
- Rejestracja: 31 sty 2008, 12:57
- Lokalizacja: Gorzów Wlkp. / Zielona Góra
- Kontakt:
*W hinduizmie istnieją trzy szkoły tantry: Kaula Tantra, Miszra Tantra i Samaja Tantra.
Samaja Tantra Samaja Tantra nazywana jest również "Tantrą prawej ręki". Uczniowie Samaja Tantry praktykują medytację na ćakrze Sahasrara. Zdobywają również wiedzę o ćakrach, nadi i pranach.
Samaja Tantra uważana jest za najczystszą i najbardziej duchową z trzech ścieżek tantry.
Miszra Tantra Uczniowie Miszra Tantry praktykują medytację oraz praktyki zewnętrzne, mające na celu otworzenie ćakry Anahata.
Kaula Tantra Kaula Tantra nazywana jest również "Tantrą lewej ręki". Jej adepci medytują nad energią kundalini i wykorzystują praktyki zewnętrzne (najczęściej seksualne) w celu otworzenia ćakry Muladhara. Uważa się, że praktyki te są często nadużywane w szkodliwy sposób.
*wiki
Samaja Tantra Samaja Tantra nazywana jest również "Tantrą prawej ręki". Uczniowie Samaja Tantry praktykują medytację na ćakrze Sahasrara. Zdobywają również wiedzę o ćakrach, nadi i pranach.
Samaja Tantra uważana jest za najczystszą i najbardziej duchową z trzech ścieżek tantry.
Miszra Tantra Uczniowie Miszra Tantry praktykują medytację oraz praktyki zewnętrzne, mające na celu otworzenie ćakry Anahata.
Kaula Tantra Kaula Tantra nazywana jest również "Tantrą lewej ręki". Jej adepci medytują nad energią kundalini i wykorzystują praktyki zewnętrzne (najczęściej seksualne) w celu otworzenia ćakry Muladhara. Uważa się, że praktyki te są często nadużywane w szkodliwy sposób.
*wiki
klim krishna klim
[Jyotish] http://rohinaa.com
mantra has changed our lives
[Jyotish] http://rohinaa.com
mantra has changed our lives
-
- Posty: 4936
- Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Ś.B. 11.27.7
Wielbiciel powinien wielbić Mnie, ostrożnie wybierając jedną z trzech metod, poprzez którą otrzymuję ofiary: wedyjską, tantryczną lub mieszaną.
11.27.3-4
O najbardziej wspaniałomyślny Panie, wskazówki o wielbieniu Bóstwa najpierw wypłynęły z Twoich lotosowych ust. Następnie przekazane były przez potężnego Brahmę jego synom na czele z Bhrigu, a potem Pan Śiwa przekazał je swojej żonie Parwati. Proces ten jest przyjęty i polecany wszystkim grupom społecznym i duchowym ludzkiego społeczeństwa. Dlatego uważam wielbienie Ciebie w formie Bóstwa jako najbardziej korzystną spośród wszystkich duchowych praktyk, nawet dla kobiet i robotników.
Wielbiciel powinien wielbić Mnie, ostrożnie wybierając jedną z trzech metod, poprzez którą otrzymuję ofiary: wedyjską, tantryczną lub mieszaną.
11.27.3-4
O najbardziej wspaniałomyślny Panie, wskazówki o wielbieniu Bóstwa najpierw wypłynęły z Twoich lotosowych ust. Następnie przekazane były przez potężnego Brahmę jego synom na czele z Bhrigu, a potem Pan Śiwa przekazał je swojej żonie Parwati. Proces ten jest przyjęty i polecany wszystkim grupom społecznym i duchowym ludzkiego społeczeństwa. Dlatego uważam wielbienie Ciebie w formie Bóstwa jako najbardziej korzystną spośród wszystkich duchowych praktyk, nawet dla kobiet i robotników.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada
- Purnaprajna
- Posty: 2267
- Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
- Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
- Kontakt:
Re: Tantry
Źródłosłów słowa "tantra" to "tattva" (podstawowa kategoria bytu) i "mantra" (mistyczna czy duchowa wibracja dźwiękowa). "Tantra" znaczy także "tkać", "rozprzestrzeniać się", "rozszerzać się", co odnosi się do substancji lub materiału tworzącego czy składającego się na rzeczywistość i będącego istotą rzeczy. W zrozumieniu Waisznawów, "tattvą" czy płótnem stanowiącym tło i esencję wszelkiej egzystencji będzie oczywiście Wisznu lub Kryszna, zgodnie z zasadą "otam protam" wyjaśnioną w Bhagavatam (6.3.12, 9.9.7, 10.13.35, 11.12.21), a ustanawiającą Krysznę jako przyczynę wszystkich przyczyn ("Tak jak materiał utkany z nici rozciąga się na długość i szerokość, podobnie cały ten wszechświat, w całej swej szerokości i długości, znajduje się pod wpływem różnych mocy Najwyższej Osoby Boga" SB 9.9.7). Mantrą" natomiast będą wszelkie wibracje dźwiękowe wyrażające dla Niego cześć i oddanie lub w jakiś inny sposób związane z Jego osobą, w procesie sambhanda, abhideya i prayojana.Arkadiusz pisze: Czym są tantry i jak je dobrze używać a jak nie używać?
Życie zgodne z tak szeroko pojętym zrozumieniem tantry, to służba oddania dla Boga, w procesie sadhana-bhakti. Jest to ostateczny cel tantra sadhany, jako metody przywrócenia i zsynchronizowania naszej świadomości z oryginalnym wzorem "tkaniny istnienia".
Bhakti-rasamrita-sindhu jest pełna cytatów z tantr. Bhanu Swami w przypisach do swojego tłumaczenia BRS wyjaśnia: "Słowo "tantra" może odnosić się do pism Pancaratra lub prac o podobnej naturze."
Zarówno Hridayananda Maharaja jak i Bhakti Vidya Purna Swami rozumieją powyższe użycie słowa "tantra" jako "Waisznawa tantra" czyli uregulowane praktyki i zasady wielbienia Kryszny. Dlatego tantra w rozumieniu i praktyce Waisznawów, nie ma nic wspólnego z siedzeniem podczas pełni księżyca na grobie nieboszczyka, używając jelit zmarłego jako ciepłego szala, spożywając przy tym jego wątrobę w celu zdobycia śakti, lub też nabycie ze stolika na ulicy, książki z ilustracjami pozycji seksualnych, zatytułowanej "Tajemnice Tantry w Jedną Noc", jak to zazwyczaj jest rozumiane, przez jedzącego w dużych ilościach kiełbasę przeciętnego Jana Kowalskiego, zakutanego w kożuch i czapkę z zarżniętego zwierzęcia, który w chwilach wolnych od oglądania sportu, polityki i picia piwa, stara się przekonać członków Ruchu Hare Kryszna, że Jezus jest jedyną drogą, prawdą i życiem, nie będąc do końca pewien, dlaczego to co mówi, nie brzmi dla nich zbyt przekonywająco.
"O najlepsza osobo, o najwyższy kontrolerze, ci, którzy rzeczywiście aspirują do tego, by osiągnąć najwyższe szczęście, wielbią tę formę Waszej Wysokości zgodnie z wedyjskimi Tantrami. Mój Panie, widzimy w Tobie wszystkie trzy światy." SB 8.6.9
W tłumaczeniu słowa po słowie, Srila Prabhupada pisze: "tantrikena - zrealizowane przez wyznawców (zwolenników) Tantr, takich jak Narada-pancaratra."
Nauki Wed składają się na nigama, a ich suplement czy dokładne wyjaśnienia zwą się agama lub tantra-śastra (Śrila Prabhupada wyjaśnia na jednym z wykładów, że tantra w znaczeniu "rozszerzania", oznacza rozwinięcie (wyjaśnienie) trudno zrozumiałej wiedzy wedyjskiej, w łatwiejszej do pojęcia formie np. Narada-pancaratry). W skład Waisznawa agama czy Waisznawa tantra wchodzą dwie szkoły: Pancaratra i Waikanasa agama. Waikasana koncentruje się bardziej na rytuale wielbienia Wisznu niż na filozofii i jest używana podczas czczenia bóstw w wielu świątyniach południowych Indii, m.in. w świątyni Tirumala Wenkateśvara. Obecnie tradycja ta traci znaczenie na rzecz Pancaratriki i tę specyficzną Waisznawa tantrę praktykuje tylko niewielka społeczność bramińska (ok. 2500 rodzin) w południowych Indiach (za wikipedią).
"(Najwyższy Osobowy Bóg rzekł): Powinno się Mnie wielbić poprzez wybranie jednej z trzech metod, poprzez które otrzymuję ofiary: wedyjską, tantryczną oraz mieszaną." (ŚB 11.27.7)
W Gaudiya Waisznawiźmie przestrzega się Pancaratrika-viddhi zgodnie z Hari-bhakta-vilasa, czyli kombinacji wedyjskich i tantrycznych (tych w sattvie) metod wielbienia Wisznu. Mantry wedyjskie wzięte są z samhit, a tantryczne z tantra agam, spisanych przez różnych riszich, którzy zaczerpnęli je z aranyaka i brahmana części Wed.
Re: Tantry
Purnaprajna pisze: Dlatego tantra w rozumieniu i praktyce Waisznawów, nie ma nic wspólnego z siedzeniem podczas pełni księżyca na grobie nieboszczyka, używając jelit zmarłego jako ciepłego szala, spożywając przy tym jego wątrobę w celu zdobycia śakti, lub też nabycie ze stolika na ulicy, książki z ilustracjami pozycji seksualnych, zatytułowanej "Tajemnice Tantry w Jedną Noc", jak to zazwyczaj jest rozumiane, przez jedzącego w dużych ilościach kiełbasę przeciętnego Jana Kowalskiego, zakutanego w kożuch i czapkę z zarżniętego zwierzęcia, który w chwilach wolnych od oglądania sportu, polityki i picia piwa, stara się przekonać członków Ruchu Hare Kryszna, że Jezus jest jedyną drogą, prawdą i życiem, nie będąc do końca pewien, dlaczego to co mówi, nie brzmi dla nich zbyt przekonywająco.
klim krishna klim
[Jyotish] http://rohinaa.com
mantra has changed our lives
[Jyotish] http://rohinaa.com
mantra has changed our lives