Własciwe nastawienie podczas intonowania

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Własciwe nastawienie podczas intonowania

Post autor: Vaisnava-Krpa » 21 lut 2007, 14:47

Antya 03.60 "'Je?li bhakta już wypowie ?więte imię Pana lub gdy przeniknie ono do jego umysłu czy dotrze do ucha, które jest drog? percepcji słuchowej, to ?więte imię na pewno wybawi go z materialnej niewoli, bez względu na to, czy jest wibrowane wła?ciwie czy też nie, zgodnie z zasadami gramatyki lub nie, odpowiednio poł?czone czy też wibrowane w oddzielnych czę?ciach. Tak więc, o braminie, moc ?więtego imienia jest z pewno?ci? wielka. Je?li jednakże wykorzystujemy wibrację ?więtego imienia dla korzy?ci materialnego ciała, dla zdobycia materialnego bogactwa czy zwolenników, czy też pod wpływem chciwo?ci lub ateizmu, innymi słowy, je?li wypowiadamy je z obrazami, takie intonowanie nie przyniesie zbyt szybko upragnionego rezultatu. Dlatego podczas intonowania ?więtego imienia Pana trzeba starannie unikać obraz.'"

Antya 03.60 Znaczenie: Ten werset z Padma Purany został zawarty w Hari-bhakti-vilasie (11.527) Sanatany Gosvamiego. ?rila Sanatana Gosvami daje tam następuj?ce wyja?nienie:

vaci gatam prasangad van-madhye pravrttam api, smarana-patha-gatam
kathancin manah-sprstam api, ?rotra-mulam gatam kincit ?rutam api;
?uddha-varnam va a?uddha-varnam api va; 'vyavahitam' ?abdantarena yad-
vyavadhanam vaksyamana-narayana-?abdasya kincid uccarananantaram
prasangad apatitam ?abdantaram tena rahitam sat.

Znaczy to, że je?li kto? jakim? sposobem usłyszy, wypowie czy zapamięta ?więte imię lub gdy trafi ono do jego umysłu ocieraj?c się o uszy, to będzie ono działać, nawet je?li wibrowane jest w oddzielnych słowach. A oto przykład takiego rozdzielenia:

yadva, yadyapi 'halam riktam' ity ady-uktau hakara-rikarayor vrttya
hariti-namasty eva, tatha 'raja-mahisi' ity atra rama-namapi, evam anyad apy
uhyam, tathapi tat-tan-nama-madhye vyavadhayakam aksarantaram astity
etadr?a-vyavadhana-rahitam ity arthah; yadva, vyavahitam ca tad-rahitam
capi va; tatra 'vyavahitam' --- namnah kincid uccarananantaram kathan-
cid apatitam ?abdantaram samadhaya pa?can namava?itaksara-grahanam
ity evam rupam, madhye ?abdantarenantaritam ity arthah, 'rahitam' pa?cad
ava?istaksara-grahana-varjitam, kenacid am?ena hinam ity arthah, tathapi tarayaty eva.

Przypu?ćmy, że kto? używa dwóch słów "halam riktam". Otóż sylaba ha ze słowa "halam" i sylaba ri w słowie "riktam" s? wypowiadane osobno, niemniej jednak będ? one działać, ponieważ w jaki? sposób wypowiedziano słowo "hari". Podobnie w słowie "raja-mahisi" sylaby ra i ma pojawiaj? się w dwóch osobnych wyrazach, lecz ponieważ w jaki? sposób występuj? razem, ?więte imię Rama będzie działać, o ile nie popełnia się obraz.

sarvebhyah papebhyo 'paradhebhya? ca samsarad apy uddharayaty eveti
satyam eva; kintu nama-sevanasya mukhyam yat phalam, tan na sadyah
sampadyate. tatha deha-bharanady-artham api nama-sevanena mukhyam
phalam a?u na sidhyatity aha --- tac ced iti.

?więte imię ma tyle duchowej mocy, że może ono wybawić od wszelkich grzesznych reakcji i materialnych uwikłań. Lecz wypowiadanie ?więtego imienia nie przyniesie zbyt szybko rezultatów, je?li robi się to w tym celu, by ułatwić grzeszenie.

tan nama ced yadi dehadi-madhye niksiptam --- deha-bharanady-artham
eva vinyastam, tadapi phala-janakam na bhavati kim? api tu bhavaty eva,
kintu atra iha loke ?ighram na bhavati, kintu vilambenaiva bhavatity arthah.

?więte imię jest tak potężne, że musi działać, lecz kiedy wypowiada się je z obrazami, działanie to zostanie opóĽnione. Nie będzie natychmiastowe, chociaż w sprzyjaj?cych okoliczno?ciach ?więte imiona Pana działaj? bardzo szybko.

Antya 03.61 Namacarya Haridasa Thakura mówił dalej: "Je?li kto? wypowie ?więte imię bez obraz, nawet niedoskonale, może uwolnić się od wszelkich rezultatów grzesznego życia.

Pytanie: Jest powiedzenie, że dobrymi chęciami piekło jest usłane. Co s?dzić o tym stwierdzeniu i o przeniesieniu tego na działanie (Lepiej wykonywać własne obowi?zki niedoskonale, niż doskonale obowi?zki innych)? W tym swiecie jest wy?cig, Arjuna nie chciał rywalizować z Karn?, bo był siudr?, w szkole ludzie ucz? się regułek, chociaż nie umi? ich używać, nie ma ograniczeń, nie ma samokontroli, każdy chce dla siebie jak najlepiej, również po ?mierci pój?ć do nieba je?li trzeba. A je?li nie trzeba to "jeszcze raz niech żyje, żyje nam sto lat!" :)

Czy je?li wymawiamy jakiekolwiek imię uważaj?c je za imię Boga, to czy osi?gamy go my?l?c tylko o nim?

ODPOWIEDZ