Dobro i zło - mentalne spekulacje

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Dobro i zło - mentalne spekulacje

Post autor: Vaisnava-Krpa » 19 lut 2013, 11:22

Antya 04.176:
"W świecie materialnym wszelkie koncepcje dobra i zła są mentalnymi spekulacjami. A zatem powiedzenie: 'to jest dobre, a to jest złe', jest całkowicie błędne.

Antya 04.176 Znaczenie: Krsna, Najwyższa Osoba Boga, jest Prawdą Absolutną zawsze istniejącą wraz z różnorodnymi energiami. Gdy jesteśmy pochłonięci złudną energią Krsny i nie potrafimy Go zrozumieć, nie możemy stwierdzić, co jest dla nas dobre, a co złe. Wszelkie koncepcje dobra i zła są wyobrażeniem lub mentalną spekulacją. Gdy zapominamy, że jesteśmy wiecznymi sługami Krsny, wtedy chcemy cieszyć się materialnym światem przy pomocy różnych planów. Rozróżniamy wówczas materialne plany na dobre i złe. Jednak w rzeczywistości wszystkie one są błędne.

Antya 04.174:
"Gdyby nawet twoje ciało było materialne, mimo to nie mógłbym go lekceważyć, ponieważ ciała materialnego nie powinno się uważać ani za dobre, ani za złe.

Antya 04.174 Znaczenie: Śri Caitanya Mahaprabhu powiedział Sanatanie Gosvamiemu: "Ponieważ jesteś Vaisnavą, twoje ciało jest duchowe, a nie materialne. Dlatego nie powinieneś sądzić, że ciało to podlega nadrzędnym czy podrzędnym cechom. Poza tym Ja jestem sannyasinem. Tak więc nawet gdyby twoje ciało było materialne, sannyasin nie powinien dostrzegać różnicy między ciałem dobrym a złym."
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dobro i zło - mentalne spekulacje

Post autor: Vaisnava-Krpa » 19 lut 2013, 11:29

Antya 04.177: "'Pokorny mędrzec, dzięki cnocie prawdziwej wiedzy, widzi jednakowo uczonego i łagodnego bramina, krowę, słonia, psa i zjadacza psów.'

Antya 04.178: "'Kto jest całkowicie usatysfakcjonowany zdobytą wiedzą i jej praktycznym zastosowaniem w życiu, kto zawsze jest zdeterminowany i niewzruszony na swej duchowej pozycji, kto całkowicie kontroluje zmysły i dla kogo kamienie, skata i złoto są na tym samym poziomie, ten jest uważany za doskonałego yogina.'

Antya 04.178 Znaczenie: Ten cytat również pochodzi z Bhagavad-gity (6.8).


Antya 04.179: "Ponieważ jestem w wyrzeczonym porządku życia, Moim obowiązkiem nie jest różnicowanie, lecz bycie zrównoważonym. Moja wiedza musi Mnie jednakowo nastawiać do papki sandałowej i ohydnego szlamu.

Antya 04.179 Znaczenie: Obowiązkiem sannyasina, osoby w wyrzeczonym porządku życia, jest stałe bycie zrównoważonym. Jest to również obowiązkiem człowieka wykształconego oraz Vaisnavy. Vaisnava, sannyasin czy osoba wykształcona nie ma koncepcji świata materialnego. Innymi słowy, nie uważa, by cokolwiek było materialnie ważne. Nie pragnie wykorzystywać papki sandałowej do zadowalania zmysłów ani też zadowalanie zmysłów nie wywołuje w nim wstrętu do szlamu. Przyjmowanie czy odrzucanie materialnych rzeczy nie obchodzi sannyasina, Vaisnavy czy osoby wykształconej. Zaawansowany bhakta nie pragnie cieszyć się czymkolwiek czy odrzucać czegokolwiek. Jego jedynym obowiązkiem jest akceptowanie wszystkiego, co sprzyja postępowi świadomości Krsny. Vaisnava powinien być obojętny wobec materialnych przyjemności oraz wyrzeczenia i zawsze powinien pragnąć życia duchowego, z pełnieniem służby dla Pana.
Antya 04.180 "Z tego powodu nie mogę cię odrzucić. Gdybym czuł do ciebie nienawiść, zszedłbym z drogi Swojego obowiązku."

Antya 04.186: "Gdy dziecko wydala odchody i urynę, które dotykają ciała matki, matka nigdy nie czuje do niego nienawiści. Wręcz przeciwnie, czerpie dużo przyjemności myjąc je.

Antya 04.187: "Odchody i uryna utrzymywanego dziecka wydają się matce być niczym papka sandałowa. Podobnie, gdy odrażająca wydzielina sącząca się ze swędzących miejsc na ciele Sanatany dotyka Mojego ciała, nie czuję do niego nienawiści."
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dobro i zło - mentalne spekulacje

Post autor: Vaisnava-Krpa » 19 lut 2013, 11:35

DOBRO I ZŁO SĄ TYM SAMYM

07.15.43-44:
W stanie uwarunkowanym nasze koncepcje życia są czasami zanieczyszczone przez pasję i ignorancję, które przejawiają się w przywiązaniu, wrogości, chciwości, rozpaczy, złudzeniu, strachu, szaleństwie, fałszywym prestiżu, zniewagach, wynajdywaniu błędów, oszukiwaniu, zazdrości, nietolerancji, pasji, oszołomieniu, głodzie i śnie. Są to wszystko nasi wrogowie. Czasami nasze koncepcje są również zanieczyszczone przez dobroć.

07.15.43-44 Znaczenie: Prawdziwym celem życia jest udanie się do domu, z powrotem do Boga, ale jest wiele przeszkód stwarzanych przez 3 siły materialnej natury – czasami poprzez kombinację rajo-guny i tamo-guny, siły pasji i ignorancji, a czasem przez siłę dobroci.

Jeśli w świecie materialnym ktoś jest nawet filantropem, nacjonalistą i dobrym człowiekiem według ocen materialistycznych, to te koncepcje życia stanowią przeszkodę na drodze do jego postępu duchowego.

O ileż więc większymi przeszkodami są wrogość, chciwość, złudzenie, rozpacz i zbyt wielkie przywiązanie do radości materialnych?


Aby czynić postęp ku tarczy Visnu, co jest naszą prawdziwą korzyścią własną, trzeba stać się bardzo potężnym w pokonaniu tych różnych przeszkód czy wrogów. Innymi słowy,

nie należy być przywiązanym do bycia człowiekiem dobrym czy złym w tym materialnym świecie.

W tym materialnym świecie tzw. dobroć i zło są tym samym,
ponieważ składają się z trzech sił materialnej natury. Należy pokonać tę materialną naturę Nawet wedyjskie rytualistyczne ceremonie składają się z trzech sił materialnej natury. Dlatego Krsna radzi Arjunie:

traigunya-visaya veda nistraigunyo bhavarjuna
nirdvandvo nitya-sattva-stho niryoga-ksema atmavan

"Vedy zajmują się głównie trzema gunami natury materialnej. Wznieś się ponad te guny, Arjuno. Bądź transcendentalny wobec nich wszystkich. Bądź wolnym od wszelkich dualizmów i od wszelkiego pragnienia zysku i bezpieczeństwa. I bądź utwierdzonym w jaźni." (Bg. 2.45) W innym miejscu w Bhagavad-gicie Pan mówi, urdhvam gacchanti sattva-sthah: jeśli ktoś staje się bardzo dobrą osobą – innymi słowy, jeśli jest w gunie dobroci – może wznieść się na wyższe systemy planetarne. Podobnie, jeśli ktoś jest skażony rajo-guną i tamo-guną, może pozostać w tym świecie albo wstąpić do królestwa zwierząt. Ale te wszystkie sytuacje są przeszkodami na ścieżce do duchowego zbawienia. Dlatego Śri Caitanya Mahaprabhu mówi :

brahmanda bhramite kona bhagyavan jiva
guru-krsna-prasade paya bhakti-lata-bija

Jeśli ktoś jest wystarczająco szczęśliwy, aby pokonać to tzw. dobro i zło i wznieść się na platformę służby oddania poprzez łaskę Krsny i guru, odnosi wówczas sukces w życiu. W związku z tym należy być bardzo śmiałym, aby móc pokonać tych wrogów w świadomości Krsny.

Nie dbając o dobro i zło tego materialnego świata, należy śmiało propagować świadomość Krsny.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dobro i zło - mentalne spekulacje

Post autor: Vaisnava-Krpa » 19 lut 2013, 11:39

PRAVRITI I NIVRITI (SŁUŻBA ODDANIA DLA NIEPOBOŻNYCH)

07.15.47 Według Ved są dwa rodzaje czynności – pravrtti i nivrtti. Czynności pravrtti polegają na wznoszeniu się z niższego stanu materialistycznego życia na wyższy, podczas gdy nivrtti oznacza zanik pragnienia materialnego. Poprzez czynności pravrtti cierpimy z powodu materialnego uwikłania, a poprzez czynności nivrtti oczyszczamy się i stajemy się zdolnymi do cieszenia się wiecznym pełnym szczęścia życiem.

07.15.47 Znaczenie: Jak potwierdza Bhagavad-gita (16.7), pravrttim ca nivrttim ca jana na vidur asurah: asury, niewielbiciele, nie potrafią rozróżniać pomiędzy pravrtti i nivrtti. Robią, cokolwiek im się podoba. Osoby takie uważają się za osoby niezależne od mocy natury materialnej i dlatego nie są odpowiedzialne i nie dbają o to, by działać pobożnie. W rzeczywistości nie widzą one różnicy pomiędzy czynnością pobożną i niepobożną.

Bhakti oczywiście nie jest uzależniona od czynności pobożnej czy bezbożnej.

Jak oznajmia Śrimad-Bhagavatam (1.2.6):

sa vai pumsam paro dharmo yato bhaktir adhoksaje
ahaituky apratihata yayatma suprasidati

"Najwyższym zajęciem [dharmą] dla całej ludzkości jest to, które prowadzi do osiągnięcia miłosnej służby oddania dla transcendentalnego Pana. Taka służba oddania musi być nieprzerwana i niemotywowana, wtedy tylko bowiem może ona całkowicie zadowolić jaźń."

Niemniej jednak, osoby działające pobożnie mają lepszą szansę, aby zostać bhaktami.

Jak Krsna mówi wBhagavad-gicie (7.16), catur-vidha bhajante mam janah sukrtino 'rjuna: O Arjuno, cztery rodzaje pobożnych ludzi pełni służbę oddania dla Mnie."

Jeśli ktoś podejmuje służbę oddania nawet z pewną materialną motywacją, jest uważany za pobożnego,

a ponieważ przyszedł do Krsny, stopniowo osiągnie etap bhakti. A wówczas, jak Dhruva Maharaja, odmówi przyjęcia jakiegokolwiek materialnego błogosławieństwa od Pana (svamin krtartho 'smi varam na yace). Dlatego, nawet jeśli ktoś ma skłonności materialne, może przyjąć schronienie lotosowych stóp Krsny i Balaramy, czyli Gaura-Nitai, tak aby wkrótce oczyścił się z wszelkich materialnych pragnień (ksipram bhavati dharmatma śaśvac chantim nigacchati). Skoro tylko ktoś uwalnia się od skłonności do czynności pobożnych i bezbożnych, staje się doskonałym kandydatem do powrotu do domu, z powrotem do Boga.


07.15.52 Znaczenie: Osoby zainteresowane czynnościami materialistycznymi pozostają w cyklu narodzin i śmierci.Pravrtti-marga, czyli skłonność do pozostania w tym materialnym świecie, aby cieszyć się różnego rodzaju zadowalaniem zmysłów, została wyjaśniona w wersecie poprzednim. Obecny werset wyjaśnia, że osoba posiadająca doskonałą wiedzę bramińską odrzuca proces wznoszenia się na wyższe planety i przyjmuje proces nivrtti-margę; innymi słowy, przygotowuje się do powrotu do domu, z powrotem do Boga. Osoby nie będące braminami lecz ateistami, nie wiedzą, co to jest pravrtti-marga czy nivrtti-marga; po prostu za wszelka cenę chcą osiągnąć przyjemność. Dlatego nasz ruch świadomości Krsny uczy bhaktów porzucenia pravrtti-margi i przyjmowanie nivrtti-margi w celu powrotu do domu, z powrotem do Boga.

Nie jest to tak łatwo zrozumieć, ale nie jest trudne, jeśli ktoś przyjmuje poważnie świadomość Krsny i usiłuje zrozumieć Krsnę.


07.15.66 W normalnych warunkach, gdy nie zagraża niebezpieczeństwo, o królu Yudhisthiro, człowiek powinien spełniać swe przypisane czynności zgodnie ze swym statusem życia, z pomocą przedmiotów, wysiłku, procesu i miejsca zamieszkania, które nie są dla niego zabronione i żadnymi innymi środkami.

07.15.66 Znaczenie: Instrukcja ta odnosi się do ludzi we wszystkich statusach życia. Na ogół społeczeństwo dzieli się na braminów, ksatriyów, vaiśyów, śudrów, brahmacarinów, vanaprasthów, sannyasinów i grhasthów. Każdy musi działać zgodnie ze swą pozycją i starać się zadowolić Najwyższą Osobę Boga, gdyż to uczyni jego życie sukcesem. Instrukcje te zostały przekazane w Naimisaranya:

atah pumbhir dvija-śrestha varnaśrama-vibhagaśah
svanusthitasya dharmasya samsiddhir hari-tosanam

"O najlepsi spośród podwójnie urodzonych, wnioskuje się zatem, że najwyższą doskonałością, jaką ktoś może osiągnąć poprzez wypełnianie przypisanych mu obowiązków [dharmy] zgodnie z kastowymi podziałami i porządkami życia, jest zadowolenie Pana Hari." (Bhag. 1.2.13) każdy powinien działać zgodnie ze swymi zawodowymi obowiązkami, aby zadowolić Najwyższą Osobę Boga. Wówczas wszyscy będą szczęśliwi.

07.15.67: O królu, aby pozostać bhaktą Pana Krsny, należy spełniać swe zawodowe obowiązki zgodnie z tymi instrukcjami, jak również innymi instrukcjami danymi w literaturze wedyjskiej. W ten sposób nawet będąc w domu będzie można osiągnąć przeznaczenie.

07.15.67 Znaczenie: Ostatecznym celem życia jest Visnu, Krsna. Więc jeśli ktoś usiłuje osiągnąć ten cel, Krsnę, czy to przez regulujące zasady wedyjskie czy czynności materialistyczne, jest to doskonałością życia.

Celem powinien być Krsna; każdy powinien starać się osiągnąć Krsnę, z jakiejkolwiek pozycji życia.

Krsna przyjmuje służbę od każdego.

Pan mówi w Bhagavad-gicie (9.32):

mam hi partha vyapaśritya ye 'pi syuh papa-yonayah
striyo vaiśyas tatha śudras te 'pi yanti param gatim

"O synu Prthy, ci którzy we Mnie przyjmują schronienie, to nawet będąc niższego rodu – kobietami, vaiśyami [kupcami] i śudrami[robotnikami] – najwyższego dostąpią przeznaczenia." Nie ma znaczenia, jaka jest nasza pozycja; jeśli naszym celem jest osiągnięcie Krsny przez spełnianie zawodowych obowiązków pod kierunkiem mistrza duchowego, nasze życie jest sukcesem. Nie jest prawdą, że jedynie sannyasini, vanaprasthowie czy brahmacarini mogą osiągnąć Krsnę. Krsnę może również osiągnąć grhastha, człowiek rodziny, pod warunkiem, że zostanie czystym bhaktą wolnym od materialnych pragnień.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Dobro i zło - mentalne spekulacje

Post autor: Vaisnava-Krpa » 18 gru 2013, 13:43

Obrazek
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ