Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną.

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: trigi » 09 mar 2012, 07:56

Vaisnava-Krpa pisze:KIRTANY DO PÓŁBOGÓW SĄ OBRAZĄ

Pierwszą obrazą było to, że przyłączył się do grupy sankirtanu otoczony pożądliwymi kobietami, a drugą, że uważał zwykłe pieśni, takie jak piosenki kinowe i inne tego typu pieśni, za równe sankirtanowi. Za obrazę tę został ukarany stając się śudrą.
Bollywood jest jak Sivakirtan?
Jednym słowem jak kirtan to tylko :

shri-krishna-chaitanya prabhu nityananda
shri-adwaita gadadhara shrivasadi-gaura-bhakta-vrinda

Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare
Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: trigi » 18 mar 2012, 19:17

Jak BW to dobre jest Bhagavan Visnu ki i przyszedł sam Pan Siva no i Prajapati Daksa co dostał głowe kozła:

http://www.youtube.com/watch?v=6WAe6vMX ... =1&list=SL
Narayana, Laksmi i Brahma i Narada Muni:
http://www.youtube.com/watch?v=KQozJ3Go ... st_related

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: trigi » 25 mar 2012, 18:33


adrian
Posty: 4
Rejestracja: 29 mar 2010, 18:01
Lokalizacja: Jugów/Góry Sowie

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: adrian » 30 mar 2012, 19:30

To dlaczego w takim razie w tutejszym radyjku leci Om Namah Sivaya ?

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Vaisnava-Krpa » 30 mar 2012, 21:38

Pan Shiva jest największym wielbicielem Pana Kryszny i z tego powodu można go czasem pogloryfikować.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

adrian
Posty: 4
Rejestracja: 29 mar 2010, 18:01
Lokalizacja: Jugów/Góry Sowie

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: adrian » 08 lis 2012, 12:28

A w znaczeniu do Bhagavad-gity rozdz 10 tekst 26 znajdziemy takie oto zdanie: "Spośród półbogów czczą również Naradę, który jest uważany za największego wielbiciela w tym wszechświecie." A więc który w końcu jest największy ? :mrgreen:

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: trigi » 08 lis 2012, 13:00

10.26 Spośród wszystkich drzew, jestem drzewem figowym. A spośród mędrców pomiędzy półbogami – Naradą. Pomiędzy Gandharvami jestem Citrarathą, a pomiędzy doskonałymi istotami – mędrcem Kapilą.
10.26 Znaczenie: Drzewo figowe (aśvattha) jest jednym z najpiękniejszych i najwyższych drzew i ludzie w Indiach często czczą je, traktując to jako jeden ze swoich codziennych, porannych rytuałów. Spośród półbogów czczą również Naradę, który jest uważany za największego wielbiciela w tym wszechświecie. Jest on reprezentacją Krsny jako wielbiciel (bhakta). (...)

Narada Muni uważany jest za największego bhaktę i znawcę bhakti yogi, wielkim mędrcem we wszechświecie nie najwiekszego półboga. Pan Siva zapewne nie ma nic przeciwko.
Miarą wielkości wielbiciela jest to jak rozdaje miłość do Kryszny. Jest wiele wspaniałych przykładów uczniów Śri Narady Muniego, ale tak patrząc na sprawę mozna powiedzieć ze największym bhaktą Pana jest sam Pan jako Sri Caitanja Mahaprabhu.

Madhya 08.90 "Pan Krsna dał solenną obietnicę po wszystkie czasy. Jeżeli ktoś pełni służbę dla Niego, to Krsna proporcjonalnie obdarza go sukcesem w służbie dla Pana.

Madhya 08.90 Znaczenie: Koncepcja, że można wielbić Krsnę w jakiejkolwiek formie czy w jakikolwiek sposób i mimo to osiągnąć ostateczny rezultat otrzymując łaskę Pana, jest koncepcją najzupełniej błędną. Jest to orzeczenie całkowicie materialistycznych ludzi. Na ogół ludzie tacy mówią, że można wymyślić swój własny sposób wielbienia Najwyższego Pana i że każdy rodzaj wielbienia jest odpowiedni do tego, by zbliżyć się do Najwyższej Osoby Boga. Z pewnością są różne sposoby osiągania różnych rezultatów w działaniu dla korzyści, w wiedzy spekulatywnej, yodze mistycznej i wyrzeczeniu. Dlatego niedojrzałe osoby mówią, że jeśli ktoś przyjmie którąkolwiek z tych metod, to osiągnie łaskę Najwyższej Osoby Boga. Twierdzą, że nie ma znaczenia, jaką metodę się zastosuje. Podaje się pewien ogólny przykład. Jeśli ktoś chce dotrzeć do pewnego określonego miejsca, to prowadzi tam wiele dróg i można się tam udać którąkolwiek z nich. Podobnie, zatwardziali materialiści mówią, że są różne sposoby uzyskania łaski Najwyższej Osoby Boga. Twierdzą, że Najwyższą Osobę Boga można przedstawiać sobie jako boginię Durgę, boginię Kali, Pana Śivę, półboga Ganeśę, Pana Ramacandrę, Krsnę, bezosobowego Brahmana czy cokolwiek i można intonować imię Pana w jakikolwiek sposób, w jakiejkolwiek formie i ostatecznie stać się jednym. Tacy materialiści twierdzą, że rezultat jest ten sam. Mówią także, że jakiś człowiek może mieć wiele imion, ale odpowie, gdy wezwie się go którymkolwiek z tych imion. Dlatego twierdzą, że nie ma potrzeby intonowania mantry Hare Krsna. Jeśli ktoś intonuje imię Kali, Durgi, Śivy, Ganeśy czy kogokolwiek innego, rezultat będzie ten sam. Takie stwierdzenia wypowiadane przez umysłowych spekulantów są z pewnością bardzo przyjemne dla umysłowych spekulantów, ale ci, którzy rzeczywiście mają wiedzę, nie uznają takich konkluzji, sprzecznych z autorytetem śastr. Bona fide acarya z pewnością nie zaakceptuje takiej konkluzji. Krsna wyraźnie mówi w Bhagavad-gicie:
yanti deva-vrata devan pitrn yanti pitr-vratah
bhutani yanti bhutejya yanti mad-yajino 'pi mam

"Kto czci półbogów, narodzi się pomiędzy półbogami; kto czci upiory i duchy, narodzi się pomiędzy takimi istotami; kto oddaje cześć przodkom, pójdzie do przodków; a ci, którzy Mnie wielbią, będą żyć ze Mną." (Bg. 9.25)

Do królestwa Pana mogą zostać dopuszczeni tylko Jego bhaktowie - nie zaś wielbiciele półbogów, karmici, jnani czy ktokolwiek inny. Osoba pragnąca wznieść się na planety niebiańskie wielbi różnych półbogów i materialna natura może zechcieć ofiarować takim bhaktom upragnione przez nich pozycje. Wskutek tego materialna natura przyznaje komuś jego własną naturę, poprzez którą zwiększa on uczucie do różnego rodzaju półbogów. Jednakże Bhagavad-gita mówi, że wielbienie półbogów jest dla ludzi, którzy utracili całą swoją inteligencję.
kamais tais tair hrta-jnanah prapadyante 'nya-devatah
tam tam niyamam asthaya prakrtya niyatah svaya

"Ci, których inteligencja skradziona została przez materialne pragnienia, podporządkowują się półbogom i przestrzegają określonych zasad kultu, odpowiednio do swojej natury." (Bg. 7.20)

Chociaż ktoś może wznieść się na planety niebiańskie, to rezultaty takiego błogosławieństwa są ograniczone.
antavat tu phalam tesam tad bhavaty alpa-medhasam
devan deva-yajo yanti mad-bhakta yanti mam api
"Ludzie o małej inteligencji czczą półbogów, a owoce tego kultu są ograniczone i krótkotrwałe. Wielbiąc półbogów udają się na planety półbogów, natomiast Moi wielbiciele ostatecznie przychodzą na Moją najwyższą planetę." (Bg. 7.23)

Wzniesienie się na planety niebiańskie czy inne planety materialne nie równa się osiągnięciu wiecznego życia w wiedzy i szczęściu. Pod koniec materialnego świata skończą się także wszelkie osiągnięcia materialnego wzniesienia. Zgodnie z oznajmieniami Krsny z Bhagavad-gity - tylko ci, którzy pełnią służbę oddania dla Niego, będą dopuszczeni do świata duchowego i wrócą do Boga, nie zaś inni.
bhaktya mam abhijanati yavan yaś casmi tattvatah
tato mam tattvato jnatva viśate tad-anantaram

"Jedynie przez służbę oddania można poznać Mnie, Najwyższą Osobę Boga, takim jakim jestem. A będąc w pełni świadomym Mnie, dzięki takiemu oddaniu, można wejść do królestwa Boga." (Bg. 18.55)
Impersonaliści nie mogą zrozumieć Najwyższej Osoby Boga; dlatego nie jest dla nich możliwe wejście do duchowego królestwa Boga i powrót do domu, do Boga. W rzeczywistości, przy pomocy różnych środków osiąga się różne rezultaty. Nie jest tak, że wszystkie osiągnięcia są jednym i tym samym. Osób zainteresowanych czterema zasadami dharmy, arthy, kamy i moksy nie można porównywać z tymi, którzy zainteresowani są niezmieszaną służbą oddania dla Pana. Dlatego Śrimad-Bhagavatam mówi:
dharmah projjhita-kaitavo 'tra paramo nirmatsaranam satam
vedyam vastavam atra vastu śivadam tapa-trayonmulanam
śrimad-bhagavate mahamuni-krte kim va parair iśvarah
sadyo hrdy avarudhyate 'tra krtibhih śuśrusubhis tat-ksanat

"Całkowicie odrzucając wszystkie materialnie motywowane czyny religijne, ta Bhagavata Purana przedkłada najwyższą prawdę, którą zrozumieć mogą tylko bhaktowie o czystych sercach. Tą najwyższą prawdą jest rzeczywistość odróżniona, dla dobra ogółu, od złudzenia. Taka prawda kładzie kres trojakim niedolom materialnej egzystencji. To wspaniałe Bhagavatam, zapisane przez wielkiego mędrca Śri Vyasadevę, samo w sobie wystarcza do realizacji Boga. I skoro tylko ktoś pokornie i z uwagą słucha przekazu Bhagavatam, rozwinie on przywiązanie do Najwyższego Pana." (Bhag. 1.1.2)

Ci, którzy aspirują do wyzwolenia, próbują połączyć się z bezosobowym Brahmanem. W tym celu spełniają rytualne ceremonie religijne, ale Śrimad-Bhagavatam uznaje to za oszukańczy proces. W rzeczywistości osoby takie nigdy nie mogą marzyć o powrocie do domu, do Boga. Istnieje przepastna różnica między celem dharmy, arthy, kamy i moksy, a celem służby oddania.

Bogini Durga jest bóstwem nadzorującym ten materialny świat, zbudowany z materialnych elementów. Półbogowie są po prostu różnymi administratorami kierującymi departamentami materialnych działań i podlegają wpływowi tej samej materialnej energii. Jednak wewnętrzne moce Krsny nie mają nic wspólnego ze stwarzaniem tego kosmicznego materialnego świata. Świat duchowy i wszystkie duchowe działania podlegają kierownictwu wewnętrznej energii duchowej i działania takie wykonywane są przez yogamayę, energię duchową. Yogamaya jest duchową, czyli wewnętrzną energią Najwyższej Osoby Boga. Osoby zainteresowane promocją do świata duchowego i pełnieniem służby dla Pana osiągają duchową doskonałość pod kierunkiem yogamayi. Ci zaś, którzy zainteresowani są awansem materialnym, angażują się w rytualne ceremonie religijne i postęp ekonomiczny, by rozwinąć zadowalanie zmysłów. Ostatecznie próbują zjednoczyć się z bezosobową egzystencją Pana. Tacy ludzie stają się zazwyczaj impersonalistami. Są oni zainteresowani czczeniem Pana Śivy czy bogini Durgi, ale ich nagroda jest w stu procentach materialistyczna.

Naśladując przykład gopi, bhaktowie czasami wielbią boginię Katyayani, ale zdają sobie sprawę z tego, że Katyayani jest inkarnacją yogamayi. Gopi czciły Katyayani, yogamayę, by zdobyć Krsnę za swego męża. Z drugiej zaś strony w piśmie Sapta-śati jest powiedziane, że król ksatriya o imieniu Suratha i bogaty vaiśya o imieniu Samadhi wielbili materialną naturę w formie bogini Durgi, by osiągnąć materialną doskonałość. Jeśli ktoś próbuje łączyć wielbienie yogamayi i mahamayi, uważając, że są one jednym i tym samym, faktycznie nie odznacza się zbytnią inteligencją. Koncepcja, że wszystko jest jednym, jest pewnego rodzaju głupotą, której ulegają osoby mające mniej substancji mózgowej. Głupcy i dranie mówią, że czczenie yogamayi i mahamayi jest tym samym. Ta konkluzja jest po prostu wynikiem spekulacji umysłowej i nie daje żadnego praktycznego rezultatu. W materialnym świecie czasami ktoś nadaje tytuł jakiejś całkowicie bezużytecznej rzeczy i w Bengalu określa się to jako nadawanie ślepemu dziecku takiego imienia jak Padmalocana, co znaczy "lotosooki". Ktoś może głupio nazwać ślepe dziecko Padmalocanem, ale takie określenie nie ma żadnego znaczenia.

W świecie materialnym Absolutny Pan jest zawsze identyczny ze Swoim imieniem, sławą, formą, cechami i rozrywkami. Taka identyczność nie jest możliwa w świecie materialnym, w którym imię danej osoby jest różne od tej osoby. Najwyższy Pan ma wiele świętych imion jak Paramatma, Brahman i stwórca, ale ten, kto wielbi Pana jako stwórcę, nie może pojąć związku pomiędzy bhaktą a Panem w pięciu rodzajach transcendentalnych smaków, ani też nie potrafi zrozumieć koncepcji Krsny. Nie można zrozumieć sześciu transcendentalnych bogactw Pana po prostu przez zrozumienie Najwyższej Osoby Boga jako bezosobowego Brahmana.

Bezosobowa realizacja Prawdy Absolutnej jest z pewnością transcendentalna, ale to nie znaczy, że ktoś może zrozumieć sac-cid-ananda formę Pana. Podobnie, realizacja Paramatmy także jest niekompletnym zrozumieniem Prawdy Absolutnej. Pełna ekspansja Prawdy Absolutnej wewnątrz serca każdego jest aspektem Pana znanym jako Paramatma. Bhakta Najwyższej Osoby Boga Narayana nie może prawdziwie zrozumieć transcendentalnych atrakcyjnych cech Krsny. Z drugiej strony, bhakta Krsny, który jest przywiązany do wspaniałych, atrakcyjnych cech Krsny, nie przydaje wielkiego znaczenia Narayanowi. Gdy gopi czasami widziały Krsnę w formie Narayana, nie były Nim zbyt oczarowane. Gopi nigdy nie nazywają Krsny Rukmini-ramana. Bhaktowie Krsny we Vrndavanie nazywają Krsnę Radharamaną, Nandanandaną i Yaśoda-nandaną, ale nie Vasudeva-nandaną czy Devaki-nandaną. Chociaż według koncepcji materialnej Narayana, Rukmini-ramana i Krsna są jednym i tym samym, to w świecie duchowym nie można użyć imienia Krsna zamiast Rukmini-ramana czy Narayana. Jeśli ktoś robi to z powodu ubogiego zasobu wiedzy, smak jego związku z Panem staje się duchowo wadliwy i nazywany jest rasabhasą, nakładaniem się transcendentalnych smaków. Zaawansowany bhakta, który faktycznie zrealizował transcendentalne cechy Pana, nie popełni błędu stworzenia sytuacji rasabhasa przez użycie jednego imienia zamiast innego. Z powodu Kali-yugi jest dużo rasabhasy w imię ekstrawagancji i liberalnego nastawienia. Czyści bhaktowie nie doceniają zbytnio takiego fanatyzmu.

Madhya 08.249 Następnie Śri Caitanya Mahaprabhu zapytał: "Którą spośród wszystkich wyzwolonych osób należy uznać za największą?" Ramananda Raya odpowiedział: "Ten, kto kocha Krsnę, osiągnął najwyższe wyzwolenie."
Madhya 08.249 Znaczenie: Śrimad-Bhagavatam (6.14.5) mówi:
muktanam api siddhanam narayana-parayanah
sudurlabhah praśantatma kotisv api mahamune

"O wielki mędrcze, między wieloma milionami wyzwolonych osób i pośród milionów, które osiągnęły doskonałość, bardzo rzadko spotyka się kogoś, kto jest bhaktą Narayana. Doprawdy, jest on najdoskonalszą i najspokojniejszą osobą."

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Vaisnava-Krpa » 08 lis 2012, 15:17

Narada Muni nie jest zwykłym półbogiem:
S.B.01.03.08.jpg
S.B.01.03.08.jpg (328.86 KiB) Przejrzano 344 razy
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Vaisnava-Krpa » 08 lis 2016, 21:52

Dostałem dziś maila:

Witaj Vaisnava-Krpo! Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada. Bardzo trafny cytat umieściłeś... o sobie, zresztą bardzo delikatnie, gdyż jest to tylko część repertuaru, wyzwisk, inwektyw, szyderstw, kpin, obelg... a nawet bluźnierstw. Ale możemy pominąć tę bardzo niemiłą dla ciebie część, gdyż pragnę ciebie poinformować, dla przebudzenia twojej zamąconejej świadomości (ŚIVIADhOMOŚĆ - Świadomość ŚIV'Y), że twoim prawdziwym Emanatorem jest nie kto jak Najwyższa Osoba Boga, niepodzielna, samoistna, wieczna... sam... ŚIVA. Jeżeli masz odwagę, śmiałość, to odpisz, proszę, choć nie liczę na wiele, ale cuda są. J... K... (Y... K... - W Światłości ŚIV'Y, W Zgromadzeniu ŚIV'Y ) Om ŚIVAYA Namaha. Przekażę ci Wiedzę Najwyższą, Kosmiczną zawartą w Boskim Języku ŚIV'Y!


To ja coś przekażę:

Indradyumna Swami: Jak doskonały Waisznawa opisany jest przez Pana Śivę w Padma Puranie?

aradhananam sarvesam
visnor aradhanam param
tasmat parataram devi
tadiyanam samarcanam

Pan Śiva powiedział do matki Durgi: „Moja droga Devi, chociaż Wedy wspominają o czczeniu półbogów to wielbienie Wisznu jest najwyższe i jest najbardziej zalecane. Jakkolwiek ponad wielbieniem Wisznu stoi pełnienie służby dla Waisznawów, którzy związani są z Panem Wisznu”


09.04.56 Pan Śiva rzekł: Mój drogi synu, ja, Pan Brahma i inni półbogowie. zmieniający się w tym wszechświecie pod wpływem mylnej koncepcji naszej wielkości – nie możemy przejawić żadnej mocy, by współzawodniczyć z Najwyższą Osobą Boga, gdyż niezliczone wszechświaty wraz z ich mieszkańcami powstają i są unicestwiane przez proste zarządzenie Pana.

09.04.56 Znaczenie: W materialnym świecie istnieją niezliczone wszechświaty, niezliczeni Brahmowie, Śivowie i inni półbogowie. Wszyscy oni zmieniają się kolejno w tym materialnym świecie pod najwyższym nadzorem Osoby Boga. Dlatego nikt nie jest w stanie rywalizować z siłą Pana. A więc Pan Śiva także odmówił ochrony Durvasie, gdyż Pan Śiva również podlegał promieniom Sudarśana cakry, którego wysłał Najwyższa Osoba Boga.

09.04.57-59 Ja [Pan Śiva], Sanat-kumara, Narada, najbardziej czczony Pan Brahma, Kapila [syn Devahuti], Apantaratama [Pan Vyasadeva], Devala, Yamaraja, Asuri, Marici i wiele świętych osób, którym przewodzi, jak również wielu innych, którzy osiągnęli doskonałość – wszyscy znamy przeszłość teraźniejszość i przyszłość. Niemniej jednak, ponieważ okrywa nas złudna energia Pana, nie rozumiemy, jak dalece się ona rozciąga. Aby doznać ulgi, powinieneś po prostu zbliżyć się do Najwyższej Osoby Boga, gdyż nawet my nie możemy znieść Sudarśana cakry. Udaj się do Pana Visnu. Z pewnością będzie On na tyle łaskawy, by obdarzyć cię wszelkim szczęściem.



Madhurya Kadambini – trzeci deszcz nektaru:

Drugi rodzaj iśvar nazywany jest takimi imionami, jak Śiwa:

sivah śakti-yutah śaśvat tri-lingo guna samvrtah

Śiwa dobrowolnie przyjmuje trzy guny i wydaje się, że jest przez nie okryty.
Śrimad-Bhagawatam 10.88.3

Chociaż Śiwa wydaje się być okryty gunami, nie należy sądzić, że jest on kategorii dźiwy,
gdyż Brahma-samhita oznajmia:

ksiram yatha dadhi Ikara-visesa-yogat
sanjayate na hi tatah prthag asti hetoh
yah sambhutam api tatha samupaiti karyad
govindam adi-purusam tam aham bhajami

Śiwa jest transformacją Pana, podobnie jak jogurt jest produktem przetwarzania mleka.
Brahma-samhita 5.45

W Puranach, jak również i w innych pismach świętych, Śiwa jest wielbiony jako iśwara. W
Bhagawatam powiedziane jest:

sattvam rajas tama iti prakrter gunas tair
yuktah parah purusa eka ihasya dhatte
sthity-adaye hari-virinci-hareti samjnah
śreyamsi tatra khalu sattva-tanor nrnam syuh

Transcendentalny Bóg, Najwyższa Osoba, jest pośrednio powiązany z trzema
cechami materialnej natury, mianowicie: dobrocią, pasją i ignorancją. W celu
stworzenia materialnego świata, jego utrzymania i zniszczenia, przyjmuje On trzy
jakościowe postaci – Brahmy, Wisznu i Śiwy. Spośród tych trzech postaci wszystkie
ludzkie istoty mogą osiągnąć ostateczną korzyść od Wisznu.
Śrimad-Bhagawatam 1.2.23

Z tej śloki wynika, że także i Brahma może być przyjęty za iśwarę. Należy jednakże
zrozumieć, że pozycja Brahmy jako iśwary polega na tym, że to Najwyższy Pan obdarzył
go mocą (iśwara-awe śa):

bhasvan yathaśma-śakalesu nijesu tejah
sviyam kiyat prakatayaty api tadvad atra
brahma ya esa jagad-anda-vidhana-karta
govindam adi purusam tam aham bhajami

Brahma jest w stanie stwarzać ten wszechświat dzięki mocy Najwyższego Pana w
podobny sposób, jak słońce przejawia część swego światła w błyszczących
klejnotach, takich jak surjakanta, itd.
Brahma-samhita 5.49

parthivad daruno dhumas tasmad agnis trayimayah
tamasas tu rajas tasmat sattvam yad brahma-darśanam

Drewno jest produktem ziemi, lecz dym lepszy jest od drewna. Ale jeszcze lepszy
jest ogień, gdyż dzięki niemu można wykonywać jagję. Podobnie pasja (radźas)
lepsza jest od ignorancji (tamas), lecz dobroć (sattwa) jest najlepsza, ponieważ
dzięki niej można osiągnąć doświadczenie Prawdy.
Śrimad-Bhagawatam 1.2.24

Można porównać siły ignorancji (Śiwa), pasji (Brahma) i dobroci (Wisznu) do drewna,
dymu i płomienia ognia, czyli trzech kolejnych etapów palenia się ognia. Tak jak dym jest
wyższy od drewna, tak i pasja jest wyższa od siły ignorancji. Tak jak nie można dostrzec w
dymie płomienia ognia, tak i osoba będąca pod wpływem siły pasji nie może zrozumieć
Najwyższego Pana. Najwyższego Pana można dostrzec będąc pod wpływem siły dobroci,
która podobna jest do płonącego ognia. Chociaż ogień jest obecny w drewnie, nie można
go tam dostrzec. Podobnie nie można dostrzec formy Pana – chociaż jest On obecny –
gdy ktoś okryty jest ignorancją. Szczęście z poznania Pana w Jego aspekcie
bezosobowym (nirbheda gjana sukha) można porównać do stanu głębokiego snu
(susupti), który cechuje tamo-gunę. Rozważając tattwy w taki sposób, możemy zrozumieć
te wnioski.

Są dwa rodzaje dźiw – istot, które są zależne od Pana – okryte i nieokryte przez
maję. Dźiwami okrytymi są dewatowie, ludzie i zwierzęta. Są dwa rodzaje nieokrytych
dźiw: będące pod wpływem ajśwarja śakti Pana i nie obdarzone taką śakti. Te ostatnie
dzielą się na dwa rodzaje: dźiwy, które wtapiają się w Pana (stan godny pożałowania)
dzięki praktyce gjana margi oraz dźiwy, które dzięki praktykowaniu bhakti zachowują
indywidualność wobec Pana i w ten sposób doświadczają nektariańskiej radości. Są dwa
rodzaje dźiw będących pod wpływem ajśwarja śakti: takie, które znajdują się pod wpływem
gjany i należą do sfery duchowej (przykładem są czterej Kumarowie) oraz obdarzone
funkcją stwarzania itd. pochodzącą ze sfery materialnej (przykład Brahmy).

Ponieważ Wisznu i Śiwa są w takim samym nastroju iśwary ćajtanji, dlatego można
sądzić, że nie różnią się między sobą. Istnieje różnica między wielbieniem Pana pod
wpływem cech materialnych, a wielbieniem pozbawionym takiego wpływu.
Z drugiej strony
Brahma i Wisznu są całkowicie różnymi tattwami: Brahma jest dźiwą, a Wisznu jest
iśwarą. Czasami w Puranach Brahma i Wisznu opisywani są jako tożsami, lecz takie
oznajmienia należy zrozumieć poprzez przykład słońca (Wisznu) i klejnotu suryakanta
(Brahma), który gromadzi ciepło słońca i zapala papier. Surjakanta jest jak szkło
powiększające, które przepuszcza promienie słoneczne i manifestuje ciepło słońca
zapalając papier itd. W ten jedynie sposób jest on uważany za nieróżny od słońca. W
niektórych mahakalpach nawet Śiwa – tak jak i Brahma – jest dźiwą obdarzoną mocą
Pana:

kvacij jiva visesatvam harasyoktam vidher iveti

Czasami Śiwa – podobnie jak Brahma – jest dźiwą.

Czasami też Śiwa jest zaliczany do tej samej klasy, co Brahma, tak jak w poniższym
wersecie:

yas tu narayanam devam brahma rudradi daivataih
samat venaiva manyeta sa pasandi bhaved dhruvam

Osoba, która przyjmuje, że Narajan równy jest Brahmie, Śiwie i innym dewatom (półbogom), jest niskiej klasy draniem.
Hari Bhakti Wilasa 1.73

W ten sposób osoby niezaznajomione w pełni z tym tematem mówią, że Panem jest
Wisznu, a nie Śiwa. Albo że to Śiwa jest Panem, a nie Wisznu. Albo też, ponieważ jestem
bhaktą Wisznu, dlatego nie oddam szacunku Śiwie, czy też odwrotnie. Osoby takie,
rozmyślnie wikłając się w kłótnie, stają się winowajcami, a także popełniają namaaparadhę. Jeśli następnie zostaną oświecone przez bhaktę posiadającego wiedzę, to mogą one zrozumieć, że Śiwa i Wisznu nie są różni. Kiedy to zrozumieją i wykonywać będą nama kirtan, wtedy mogą zmazać swą obrazę.


Z Brahmy wziął narodziny Śiva, który opiekuje się guną ignorancji, czyli ciemności. To on, z woli Pana, niszczy całe stworzenie. Tak więc, wszyscy trzej, mianowicie: Brahma, Visnu i Śiva, są inkarnacjami Garbhodakaśayi Visnu.(...)
Pan Śiva nie jest zwykłą żywą istotą. Jest on pełną ekspansją Pana, ale ponieważ Pan Śiva jest w bezpośrednim kontakcie z materialną naturą, nie jest on dokładnie w tej samej transcendentalnej pozycji, co Pan Visnu. Różnica jest taka, jak pomiędzy mlekiem i twarogiem. Twaróg nie jest niczym innym jak mlekiem, a jednak nie może być on użyty w miejsce mleka.- Ś.B. 01.03.05 Znaczenie
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Aniruddha das » 09 lis 2016, 10:21

Kryszna żródło wiecznej przyjemności
Rozdział 88 – Nadzwyczajna moc Kryszny:
Nigdy nie powinniśmy myśleć, że półbogowie, nawet tacy jak Pan Śiva i Pan Brahma, znajdują się na jednym poziomie z Panem Visnu. Jeśli to robimy, to, według Padma Purany, natychmiast stajemy się ateistami. W literaturze wedyjskiej znanej jako Harivamśa jest również powiedziane, że należy czcić jedynie Najwyższego Osobowego Boga, Pana Visnu. Zawsze należy intonować maha-mantrę Hare Kryszna, czy jakąkolwiek mantrę Visnu. W drugim Canto Śrimad-Bhagavatam Pan Brahma mówi, "Zarówno Pan Śiva, jak i ja, obaj jesteśmy angażowani w różnego rodzaju działanie przez Najwyższego Osobowego Boga." W Caitanya-caritamrta jest również powiedziane, że jedynym panem jest Kryszna, a wszystkie inne osoby w różnych kategoriach życia są jedynie Jego sługami.

W Bhagavad-gicie Pan Sam stwierdza, że nie ma prawdy wyższej nad Krysznę. Również Śukadeva Goswami, chcąc zwrócić uwagę na fakt, że pomiędzy wszystkimi formami Visnu-tattva Pan Kryszna jest w stu procentach Najwyższym Osobowym Bogiem, opowiedział pewne wydarzenie, które miało miejsce, kiedy Pan Kryszna był obecny na tej Ziemi

ODPOWIEDZ