Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną.

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Aniruddha das » 16 lis 2016, 07:17

Kiedy Śri Caitanya Mahaprabhu dotarł do Kamalapury, wykąpał się w rzece Bharginadi, zostawiając Swój kij sannyasina w rękach Pana Nityanandy.

ZNACZENIE: W Caitanya-bhagavata (Drugim Rozdziale Antya-khanda) jest powiedziane, że kiedy Śri Caitanya Mahaprabhu dotarł do Bhuvaneśvary, odwiedził świątynię Pana Śivy nazywaną Gupta-kaśi (ukryte Varanasi). Pan Śiva ustanowił to miejsce pielgrzymek, przynosząc wodę ze wszystkich świętych miejsc i stwarzając jezioro znane jako Bindu-sarovara. Śri Caitanya Mahaprabhu wykąpał się w tym jeziorze, darząc Pana Śivę wielkim szacunkiem. Kierując się duchowym punktem widzenia, ludzie nadal kąpią się w tym jeziorze. W rzeczywistości kąpiel w tym miejscu jest zdrowa nawet z materialnego punktu widzenia. Kąpiele i picie wody z tego jeziora są w stanie wyleczyć każdą chorobę żołądka. Regularne kąpiele bezsprzecznie leczą niestrawność. Rzeka Bhargi, czyli Bharginadi, jest teraz znana jako Danda-bhanga-nadi. Znajduje się ona sześć mil na północ od Jagannatha Puri. Powód zmiany jej nazwy jest opisany w następnych wersetach.
CC M 5.141

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Aniruddha das » 16 lis 2016, 07:21

Słowo pasandi odnosi się do tych, którzy są przeciwni czystej służbie oddania. Dotyczy ono zwłaszcza Mayavadi, impersonalistów. Definicja pasandi podana jest w Hari-bhakti-vilasie (1.73), gdzie jest powiedziane:

yas tu narayanam devam brahma-rudradi-daivataih
samatvenaiva vikseta sa pasandi bhaved dhruvam

Pasandi jest to ktoś, kto uważa, że Najwyższy Pan Narayana, Osoba Boga, jest na tym samym poziomie, co półbogowie, którym przewodzą Pan Brahma i Pan Śiva. Bhakta nigdy nie sądzi, że Pan Narayana znajduje się na jednakowej platformie z Panem Brahmą i Panem Śivą.
CC M 9.11

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Aniruddha das » 16 lis 2016, 07:29

Setubandha leży na wyspie Pambam. Znajduje się tam świątynia Pana Śivy zwana Rameśvara. Oznacza to, że Pan Śiva jest wielką osobistością, której uwielbionym Bóstwem jest Pan Rama. Tak więc Pan Śiva znajdujący się w świątyni Rameśvara jest wielkim bhaktą Pana Ramacandry.
CC M 9.199

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Aniruddha das » 16 lis 2016, 07:38

Caitanya Caritamrita — Madhya-lila

Rozdział 11 – Rozrywki Śri Caitanyi Mahaprabhu zwane Beda-kirtana
Tekst 31

"Pan Śiva powiedział bogini Durdze: 'Moja droga Devi, chociaż Vedy polecają czczenie półbogów, to najwyższym kultem jest wielbienie Pana Visnu. Jednakże ponad wielbieniem Visnu stoi służenie Vaisnavom, którzy są powiązani z Panem Visnu.'

ZNACZENIE: Vedy są podzielone na trzy części – karma-kandę, jnana-kandę i upasana-kandę. Są to: działania związane z pracą mającą na celu przyjemność, empiryczna spekulacja filozoficzna i czczenie. Vedy polecają wielbienie różnych półbogów, a także Pana Visnu. Ten cytat z Padma Purany stanowi odpowiedź Pana Śivy na pytanie Durgi. Werset ten występuje również w Laghu-bhagavatamrcie (2.4) autorstwa Śrila Rupy Goswamiego. Słowa visnor aradhanam odnoszą się do wielbienia Pana Visnu, czyli Kryszny. Tak więc najwyższą formą wielbienia jest zadowolenie Najwyższego Osobowego Boga, Śri Kryszny. Dalej wywnioskowano, że wielbiciel Pana Visnu pełni wyższej jakości służbę czcząc bhaktę Pana Kryszny. Istnieją różnego rodzaju bhaktowie – ci, którzy są w śanta-rasie, dasya-rasie, sakhya-rasie, vatsalya-rasie i madhurya-rasie. Chociaż wszystkie rasy są na platformie transcendentalnej, madhurya-rasa jest najwyższym transcendentalnym smakiem. Zatem wnioskuje się, że najwyższym duchowym działaniem jest czczenie bhaktów zaangażowanych w służbę dla Pana w madhurya-rasie. Śri Caitanya Mahaprabhu i Jego zwolennicy wielbią Pana Śri Krysznę głównie w madhurya-rasie. Inni Vaisnava acaryowie zalecali czczenie do platformy vatsalya-rasy. Dlatego w swojej Vidagdha-madhavie (1.2) Śrila Rupa Goswami opisuje kult Śri Caitanyi Mahaprabhu jako najwyższy:

anarpita-carim cirat karunayavatirnah kalau
samarpayitum unnatojjvala-rasam sva-bhakti-śriyam

Śri Caitanya Mahaprabhu pojawił się w tym wieku Kali, by dowieść wyższości madhurya-rasy, daru, którym nigdy wcześniej nie obdarzał żaden acarya czy inkarnacja. Zatem Śri Caitanya Mahaprabhu uważany jest za najbardziej wspaniałomyślną inkarnację. Tylko On rozdawał miłość do Boga, ukazując nadzwyczajną doskonałość miłości do Kryszny w związku małżeńskim.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Waldemar » 16 lis 2016, 12:42

Tak się skończyła moja nadzieja na oczyszczenie serca przy pomocy intonowania świętego imienia Gauranga.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Aniruddha das » 16 lis 2016, 12:58

Caitanya Caritamrita — Adi-lila
Rozdział 14 – Dziecięce rozrywki Pana Caitanyi
Tekst 50
Zwracając się do dziewcząt, Pan zwykł mówić: "Wielbijcie Mnie, a Ja dam wam dobrych mężów czy dobre błogosławieństwa. Ganges i bogini Durga są Mymi służącymi. Nie mówiąc już o innych półbogach, nawet Pan Śiva jest Mym sługą."

ZNACZENIE: Wśród ludzi, którzy wyznają inne religie, takie jak chrześcijaństwo czy mahometanizm, istnieje nieporozumienie, że w religii hinduskiej istnieje wielu Bogów. W rzeczywistości nie jest to prawdą. Bóg jest jeden, lecz jest wiele innych potężnych żywych istot, które zajmują się różnymi działami administracji. Nazywane są one półbogami. Wszyscy półbogowie są sługami, którzy wypełniają polecenia Najwyższego Pana, Osoby Boga. Pan Caitanya Mahaprabhu wyjawił ten fakt w Swym dzieciństwie. Z powodu ignorancji ludzie czasami wielbią półbogów, aby otrzymać określone dobrodziejstwo, lecz w rzeczywistości, jeśli ktoś zostaje bhaktą i czcicielem Najwyższego Osobowego Boga, nie musi udawać się do półbogów po żadne błogosławieństwa, ponieważ osiąga wszystko dzięki łasce Najwyższego Pana. Dlatego Bhagavad-gita potępia takie wielbienie półbogów:

kamais tais tair hrta-jnanah prapadyante 'nya-devatah
tam tam niyamam asthaya prakrtya niyatah svaya

"Ci, których inteligencja skradziona została przez pragnienia materialne, podporządkowują się półbogom i przestrzegają określonych zasad kultu, odpowiednio do swej natury." (Bg. 7.20)

yesam tv anta-gatam papam jananam punya-karmanam
te dvandva-moha-nirmukta bhajante mam drdha-vratah

"Osoby, które działały pobożnie w swoich poprzednich żywotach, jak i w życiu obecnym, które całkowicie wypleniły swoje grzechy, uwolniły się od dualizmów ułudy i z determinacją angażują się w pełnienie służby dla Mojej osoby." (Bg. 7.28) Jedynie ludzie mniej inteligentni wielbią półbogów dla spełnienia różnych celów. Najbardziej inteligentni wielbią jedynie Najwyższego Osobowego Boga, Krysznę.

Czasami my, członkowie ruchu świadomości Kryszny, oskarżani jesteśmy o to, że nie pochwalamy kultu półbogów. Lecz jak możemy go pochwalać, skoro został on potępiony przez Pana Caitanyę i Pana Krysznę? Jak możemy pozwalać ludziom, by byli głupimi i hrta-jnana, pozbawionymi inteligencji? Nasza propaganda ma umożliwić inteligentnym ludziom zrozumienie różnicy pomiędzy materią a duchem i zrozumienie Najwyższego Osobowego Boga, który jest całą istotą duchową. Na tym polega nasza misja. Jak moglibyśmy zwodzić ludzi, by wielbili tzw. bogów w ciałach materialnych w tym materialnym świecie?

Nasze stanowisko, aby nie pozwalać na wielbienie wielu setek półbogów, zostało potwierdzone przez Pana Caitanyę Mahaprabhu nawet w Jego dzieciństwie. Śrila Narottama dasa Thakura śpiewał w związku z tym:

anya devaśraya nai
tomare kahinu bhai
ei bhakti parama-karana

"Aby stać się wiernym, czystym i niezachwianym [ananya-bhak] bhaktą Najwyższego Osobowego Boga, nie należy odwracać swej uwagi ku czci półbogów. Taka kontrola jest symptomem czystej służby oddania."

Awatar użytkownika
DCH
Posty: 66
Rejestracja: 15 maja 2015, 23:26

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: DCH » 17 lis 2016, 00:09

(ŚB-01.02.26)
Ci, którzy poważnie traktują wyzwolenie, na pewno nie są zazdrośni i żywią oni szacunek dla wszystkich. Jednakże, odrzucają oni straszne i upiorne formy półbogów, i wielbią tylko wszechszczęśliwe formy Pana Visnu i Jego pełne ekspansje.

(ŚB-01.02.27)
Ci, którzy są w gunie pasji i ignorancji, czczą przodków, inne żywe istoty i półbogów sprawujących pieczę nad czynnościami kosmicznymi. Są oni bowiem kierowani pragnieniem odniesienia materialnej korzyści w postaci kobiet, bogactwa, siły i potomstwa.

(ŚB-01.02.28-29)
Ostatecznym celem wiedzy w świętych pismach objawionych jest Śri Krsna, Osoba Boga. Zadowolenie Go jest celem spełniania ofiar, a przeznaczeniem yogi jest zrealizowanie Go. To właśnie On ostatecznie nagradza pracujących dla korzyści. On jest najwyższą wiedzą, a wszystkie surowe pokuty i wyrzeczenia spełnianie są, aby Go poznać. Religia (dharma) jest spełnianiem miłosnej służby dla Niego. Jedynie On jest najwyższym celem życia.
"Ja jestem smakiem wody, światłem słońca i księżyca, sylabą om w mantrach wedyjskich; Ja jestem dźwiękiem w eterze i możliwością w człowieku". (Bg. 7.8)

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Waldemar » 17 lis 2016, 07:19

Drogi Śrila Prabhupada.

To co napisałem o Tobie jest bardzo złośliwe i ohydne.
Przepraszam Cię za to.
Wybacz mi, proszę.
Jestem draniem i łotrem bardzo niskiej klasy.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Aniruddha das » 17 lis 2016, 14:24

Caitanya Caritamrita — Madhya-lila
Rozdział 18 – Pan Śri Caitanya Mahaprabhu odwiedza Śri Vrindavanę
Tekst 116

"'Osoba, która uważa, że półbogowie jak Brahma i Śiva są na równym poziomie z Narayanem, powinna być uważana za winną obrazy i za pasandi.'"

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Półbogowie czyli nie będziesz miał bogów cudzych przede

Post autor: Aniruddha das » 17 lis 2016, 14:33

Forma, za pośrednictwem której Pan płodzi żywe istoty w tym materialnym świecie jest Pan Śiva. W Brahma-samhicie jest powiedziane, że Pan Śiva, który jest inną formą Maha-Visnu, jest jak jogurt. Jogurt jest niczym innym jak mlekiem, a jednak nie jest nim. Podobnie, Pan Śiva uważany jest za ojca wszechświata, a natura materialna uważana jest za matkę. Ojciec i matka znani są jako Pan Śiva i bogini Durga. Genitalia Pana Śivy i pochwa bogini Durgi czczone są razem jako śiva-linga. To jest źródło materialnego stworzenia. Tak więc pozycja Pana Śivy znajduje się pomiędzy żywą istotą a Najwyższym Panem. Pan Śiva nie jest ani Najwyższym Osobowym Bogiem, ani żywą istotą. Jest on formą, poprzez którą Najwyższy Pan płodzi żywe istoty w tym materialnym świecie. Tak jak jogurt przyrządza się mieszając mleko z kulturą jogurtu, tak forma Pana Śivy rozwija się, gdy Najwyższy Osobowy Bóg obcuje z naturą materialną. Zapłodnienie natury materialnej przez ojca, Pana Śivę, jest wspaniałe, ponieważ za jednym razem poczynane są niezliczone żywe istoty. Bhago jivah sa vijneyah sa canantyaya kalpate (Śvetaśvatara Upanisad 5.9). Te żywe istoty są bardzo, bardzo małe.
CC M 20.273

ODPOWIEDZ