Prasadam

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Prasadam

Post autor: Vaisnava-Krpa » 04 sty 2012, 00:17

Obrazek

08.16.56 Visnu-prasada trzeba rozdawać wśród wszystkich, włączając w to człowieka biednego, ślepego, niewielbiciela i niebramina. Następnie ten, kto spełnia yajnę, wiedząc, że Pan Visnu jest bardzo zadowolony, gdy każdy zostanie wspaniale nakarmiony visnu-prasada, powinien sam je spożyć, wraz ze swymi przyjaciółmi i krewnymi.

Ogólnie rzecz biorąc, człowiek rodzi się jako zwykła istota, i dopiero poprzez procesy oczyszczające rodzi się on ponownie, po raz wtóry. I kiedy widzi on nowe światło i szuka kierownictwa w duchowym rozwoju, zbliża się do mistrza duchowego, aby otrzymać instrukcje z Ved. Mistrz duchowy przyjmuje na ucznia tylko szczerze zainteresowaną osobę, i takiej osobie daje świętą nić. W ten sposób człowiek staje się podwójnie urodzonym, czyli dvija. Po osiągnięciu kwalifikacji jako dvija, można studiować Vedy, a po osiągnięciu biegłości w Vedach, ktoś staje się vipra. Vipra, czyli wykwalifikowany bramin, realizuje Absolut i czyni dalszy postęp, w końcu osiągając pozycję Vaisnavy. Status Vaisnavy jest doktoranckim statusem bramina. Robiący postęp bramin musi koniecznie stać się Vaisnavą, ponieważ Vaisnava jest samozrealizowanym uczonym braminem. (...) Ostatecznym celem varnaśrama-dharmy jest przekształcenie surowego, topornego człowieka w czystego wielbiciela Pana, czyli Vaisnavę. Ś.B. 01.02.02 Znaczenie

Obrazek

07.15.06 Prasada należy ofiarować półbogom, świętym osobom, przodkom, ogółowi ludzi, członkom rodziny, krewnym i przyjaciołom, uważając ich wszystkich za bhaktów Najwyższej Osoby Boga.

07.15.06 Znaczenie: Jak wspomniano powyżej, zalecane jest, aby każdy rozdzielał prasada, uważając wszystkie żywe istoty za integralne cząstki Najwyższego Pana. Nawet karmiąc biednych należy rozdzielać prasada. W Kali-yudze prawie co roku występuje niedobór żywności i wskutek tego filantropowie nie szczędzą pieniędzy, aby nakarmić ubogich. Na określenie tego wynaleźli termindaridra-narayana-seva. Jest to zakazane. Należy obficie rozdzielać prasada, uważając każdego za cząstkę Najwyższego Pana, ale nie należy żonglować słowami, aby z biedaka robić Narayana. Każdy jest związany z Najwyższym Panem, ale nie należy błędnie sądzić, że dzięki temu związkowi z Najwyższą Osobą Boga ktoś stał się Najwyższą Osobą Boga, Narayanem. Taka filozofia Mayavadi jest niezwykle niebezpieczna, szczególnie dla bhakty. Dlatego Śri Caitanya Mahaprabhu ściśle zabronił nam obcowania z filozofami Mayavadi. Mayavadi-bhasya śunile haya sarvanaśa: jeśli ktoś obcuje z filozofią Mayavadi, traci swoje życie w oddaniu.

Obrazek

07.14.18 Dlatego też, mój drogi królu, najpierw ofiaruj prasada braminom i półbogom, a po ich należytym nakarmieniu możesz rozdać prasada innym żywym istotom, odpowiednio do swych możliwości. W ten sposób będziesz w stanie czcić wszystkie żywe istoty – czyli innymi słowy, najwyższą żywa istotę w każdej żywej istocie.

07.14.18 Znaczenie: Proces rozdawania prasada wszystkim żywym istotom jest taki, że najpierw musimy ofiarować prasadabraminom i Vaisnavom, ponieważ półbogowie reprezentowani są przez braminów. W ten sposób będzie czczony Najwyższa Osoba Boga, który usytuowany jest w sercu każdego. Na tym polega wedyjski system ofiarowywania prasada. Kiedykolwiek ma miejsce ceremonia, w której rozdaje się prasada, jest ono ofiarowywane najpierw braminom, później dzieciom i starcom, następnie kobietom a następnie zwierzętom, takim jak psy i inne zwierzęta domowe. Kiedy mowa jest o tym, że Narayana, Najwyższa Istota, usytuowany jest w sercu każdego, nie oznacza to, że wszyscy stali się Narayanem lub też, że jakiś biedak stał się Narayanem. Werset ten odrzuca taką konkluzję.

Obrazek

Madhya 09.53 Znaczenie: Słowo apavitra anna odnosi się do pożywienia, które dla Vaisnavy jest nie do przyjęcia. Innymi słowy, Vaisnava nie może przyjąć żadnego pożywienia ofiarowanego przez avaisnavę w imię maha-prasada. Powinno być to zasadą wszystkich Vaisnavów. Zapytany: "Jak zachowuje się Vaisnava?" Śri Caitanya Mahaprabhu odpowiedział: "Vaisnava musi unikać towarzystwa avaisnavy [asat]". Słowo asat odnosi się do avaisnavy, czyli do kogoś, kto nie jest Vaisnavą. Asat-sanga-tyaga, --- ei vaisnava-acara (Cc. Madhya 22.87). Vaisnava musi być pod tym względem bardzo ścisły i w ogóle nie powinien współpracować z avaisnavą. Jeśli avaisnava zaoferuje pożywienie w imię maha-prasada, nie należy go przyjmować. Takie pożywienie nie może być prasada, ponieważ avaisnava nie może niczego ofiarować Panu. Czasami nauczający w ruchu świadomości Krsny muszą przyjąć pokarm w domu, w którym gospodarz jest avaisnavą; jeżeli jednak pożywienie to zostało ofiarowane Bóstwu, można je zjeść. Vaisnava nie powinien przyjmować zwykłego pożywienia ugotowanego przez avaisnavę. Nawet jeśli avaisnava gotuje pożywienie bez błędu, nie może ofiarować go Panu Visnu i nie można tego uznać za maha-prasada. Zgodnie z Bhagavad-gitą:

patram puspam phalam toyam yo me bhaktya prayacchati
tad aham bhakty-upahrtam aśnami prayatatmanah

"Jeśli ktoś z miłością i oddaniem złoży Mi liść, kwiat, owoc, czy trochę wody w ofierze - przyjmę to." (Bg. 9.26)
Krsna może przyjąć cokolwiek, co z oddaniem ofiarował Jego bhakta. Avaisnava może być wegetarianinem, bardzo czystym kucharzem, ale ponieważ nie może ofiarować tego pożywienia Visnu, więc potrawy, które gotuje, nie mogą być uznane za maha-prasada. Lepiej, żeby Vaisnava zrezygnował z takiego pokarmu jako niedotykalnego.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Prasadam

Post autor: Vaisnava-Krpa » 04 sty 2012, 00:21

07.14.14 Osoba inteligentna powinna zadowalać się jedzeniem prasada [pożywienia ofiarowanego Panu] czy spełniając pięć rodzajów yajni [panca-suna]. Dzięki takim czynnościom można porzucić przywiązanie do ciała i tzw. prawo własności w odniesieniu do ciała. Kiedy ktoś jest w stanie to zrobić, zajmuje niewzruszoną pozycję mahatmy.

Obrazek

07.14.17 Najwyższa Osoba Boga, Śri Krsna, jest podmiotem radości poświęcanych ofiar. Mój drogi królu, jednak mimo iż Jego Wysokość spożywa oblacje złożone w ogniu, niemniej jednak jest On bardziej zadowolony, kiedy wspaniałe potrawy przygotowane z ziarna i ghee ofiarowane są Mu poprzez usta kwalifikowanych braminów.

07.14.17 Znaczenie: Jak zostało powiedziane w Bhagavad-gicie (3.9), yajnarthat karmano 'nyatra loko 'yam karma-bandhanah: wszystkie czynności karmiczne powinny być spełniane dla ofiary, której przeznaczeniem powinno być zadowolenie Krsny. Jak zostało powiedziane w innym miejscu w Bhagavad-gicie (5.29), bhoktaram yajna-tapasam sarva-loka-maheśvaram:On jest Najwyższym Panem i podmiotem radości wszystkich. Jednakże mimo iż ofiara może być złożona dla zadowolenia Krsny, jest On bardziej zadowolony, kiedy z ziarna i ghee, zamiast składać je w ogniu, przygotowuje się prasada i rozdaje, najpierw braminom, a później innym. Taki system zadowala Krsnę bardziej niż cokolwiek innego. Poza tym, w chwili obecnej są bardzo nikłe możliwości składania ofiar poprzez poświęcanie oblacji z ziaren i ghee w ogniu. Szczególnie w Indiach, praktycznie nie ma ghee; do wszystkiego, do czego potrzebne jest ghee, ludzie używają specjalnego oleju. Jednakże nigdzie nie poleca się, aby poświęcać w ogniu ofiarnym olej. W Kali-yudze stopniowo zmniejsza się dostępna ilość ziarna i ghee i ludzie są zakłopotani, nie mogąc wyprodukować dostatecznych ilości ghee i zboża. W tej sytuacji śastra polecają, yajnaih sankirtana-prayair yajanti hi sumedhasah: w tym wieku ci, którzy są inteligentni, ofiarowują yajne, czyli spełniają ofiary poprzez ruch sankirtana. Wszyscy powinni przyłączyć się do tego ruchusankirtana, ofiarowując w ogniu tego ruchu oblacje ze swojej wiedzy i majątku W naszym ruchu sankirtana, czyli ruchu Hare Krsna, ofiarowujemy Bóstwu wystawne prasada, a później rozdajemy to samo prasada braminom i Vaisnavom, a następnie ogółowi ludzi. Krsna prasada ofiarowane jest braminom i Vaisnavom, a prasada braminów i Vaisnavów ofiarowywane jest ogółowi ludzkości. Ten rodzaj ofiary – intonowanie mantry Hare Krsna i rozdawanie prasada – jest bona fide, najdoskonalszym sposobem składania ofiary dla przyjemności Yajni, czyli Visnu



06.01.67 I tak bramin ten wiódł swoje długie życie w tak nieodpowiedzialny sposób, przekraczając wszelkie zasady i przepisy pism świętych, żyjąc bardzo rozrzutnie i jedząc pokarm przygotowany przez prostytutkę. Dlatego jest on pełen grzechu. Jest nieczysty i oddany zakazanym czynnościom.

06.01.67 Znaczenie: Pożywienie przygotowane przez nieczystego, grzesznego mężczyznę albo kobietę, szczególnie prostytutkę, jest wysoce skażone. Ajamila jadł takie pożywienie i dlatego podlegał karze Yamarajy.

Antya 03.101 Aby utrzymać swe ciało, chodził do domu bramina i prosił o pożywienie. Pod względem duchowym miał tak duży wpływ, że wszyscy okoliczni ludzie oddawali mu cześć.

Antya 03.101 Znaczenie: W czasach Haridasa Thakury wszyscy bramini wielbili Narayana w formie śalagrama-śila, dlatego żebranie w domu bramina oznacza branie krsna-prasada, które jest transcendentalne (nirguna). Jeśli przyjmujemy pożywienie w domach innych ludzi, takich jak karmici, będziemy musieli dzielić cechy tych, od których bierzemy jałmużnę. Dlatego Śri Caitanya Mahaprabhu przyjmował prasada w domach Vaisnavów. Tak wygląda ogólny proces. Członkom ruchu świadomości Krsny radzi się, by nie przyjmowali pożywienia w żadnym innym domu, jak tylko w domu Vaisnavów czy braminów, gdzie wielbi się Bóstwo. Śri Caitanya Mahaprabhu powiedział: "Jeśli bhakta przyjmuje jałmużnę czy pożywienie w domu karmity, który jest zainteresowany po prostu pieniędzmi, jego umysł będzie nieczysty. Musimy stale pamiętać, że życie bhakty jest życiem vairagya-vidyi, czyli życiem wyrzeczenia i wiedzy. Dlatego ostrzega się wszystkich bhaktów, by nie wiedli zbyt luksusowego życia kosztem innych. Grhasthowie żyjący pod jurysdykcją świątyni muszą szczególnie uważać, by nie imitować karmitów przez gromadzenie bogatych ubrań, pożywienia i pojazdów. Tego rodzaju rzeczy należy unikać, na ile jest to tylko możliwe. Osoba mieszkająca w świątyni bez względu na to, czy jest grhasthą, brahmacarinem czy sannyasinem, musi wieść życie w wyrzeczeniu, podążając w ślady Haridasa Thakury i sześciu Gosvamich. W przeciwnym bowiem razie w każdej chwili można paść ofiarą mayi i porzucić życie duchowe, jako że maya jest bardzo silna.

01.05.25 Znaczenie: Czyste oddanie jest bardzo "zaraźliwe", jak choroba zakaźna, ale oczywiście w dobrym tego słowa znaczeniu. Czysty bhakta wolny jest od wszelkiego rodzaju grzechów. Osoba Boga jest najczystszą istotą i dopóki ktoś nie zostanie w podobny sposób oczyszczony ze skażenia materialnego, dopóty nie może on stać się czystym bhaktą Pana. Bhakti-vedanci, jak wspomniano powyżej, byli czystymi bhaktami, i przez to towarzystwo z nimi i jednorazowe spożycie resztek ich pokarmu, chłopiec zaraził się ich czystością. Takie resztki mogą zostać spożyte nawet bez pozwolenia czystych bhaktów. Czasami jednak zdarzają się pseudo-bhaktowie i należy być z nimi bardzo ostrożnym.
Istnieje wiele rzeczy, które powstrzymują różne osoby od przyjęcia służby oddania. Ale wszystkie te przeszkody mogą zostać usunięte dzięki towarzystwu czystych bhaktów. Początkujący bhaktowie zostają praktycznie wzbogaceni w transcendentalne cechy czystego bhakty, to znaczy w atrakcję do imienia Osoby Boga, Jego sławy, cech, rozrywek, itd. Zarażenie się cechami czystego bhakty oznacza nieustanne sycenie się smakiem czystego oddania w transcendentalnych czynnościach Osoby Boga. Ten transcendentalny smak od razu czyni niesmacznymi wszystkie rzeczy materialne. Dlatego też czystego bhaktę nie pociągają czynności materialne. Po wyeliminowaniu wszystkich grzechów czy przeszkód na ścieżce służby oddania, można zostać zauroczonym Panem, później osiąga się stałość, następnie można zyskać doskonały smak w swoich czynnościach służby oddania, później mogą się zamanifestować transcendentalne uczucia, a w końcu bhakta może zostać usytuowanym na planie miłosnej służby dla Pana. Wszystkie te fazy rozwijają się przez towarzystwo z czystymi bhaktami Pana.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Prasadam

Post autor: Vaisnava-Krpa » 02 cze 2012, 16:48

Madhya 04.124 Paramahamsa, taki jak Madhavendra Puri, zawsze odczuwa zadowolenie w miłosnej służbie dla Pana. Materialny głód i pragnienie nie są w stanie hamować jego czynów. Zapragnąwszy skosztować odrobiny słodkiego ryżu, Madhavendra Puri natychmiast uznał, że popełnił obrazę, pragnąc zjeść to, co ofiarowywano Bóstwu.

Madhya 04.124 Znaczenie: Zaleca się, aby pożywienie ofiarowywane Bóstwu było zakrywane, kiedy przenosi się je z kuchni do pokoju Bóstwa. W ten sposób nikt nie będzie mógł go zobaczyć. U osób nieprzyzwyczajonych do przestrzegania zaawansowanych zasad w oddaniu może się bowiem pojawić pragnienie skosztowania tego pożywienia, co byłoby obrazą. Dlatego też nikt nie powinien mieć nawet sposobności ujrzenia potraw przeznaczonych do ofiarowania. Kiedy już jednak pożywienie znajdzie się przed Bóstwem, to należy je odkryć. Widząc odkryte pożywienie przed Bóstwem, Madhavendra Puri zapragnął poznać jego smak, aby móc później przygotować podobny słodki ryż dla swego Gopala. Madhavendra Puri tak ściśle kierował się zasadami, że uznał to pragnienie za zniewagę, i z tego względu wyszedł ze świątyni nie odzywając się do nikogo. Paramahamsa jest dlatego nazywany vijita-sad-guna.Musi on pokonać sześć cech materialnych - kamę, krodhę, lobhę, mohę, matsarę i ksudha-trsnę (pożądanie, gniew, chciwość, złudzenie, zawiść oraz głód i pragnienie).

Madhya 04.95 Idealnym miejscem do pełnienia świadomości Krsny jest Vrajabhumi, czyli Vrndavana, gdzie ludzie mają naturalną skłonność do kochania Krsny, a Krsna - naturalną skłonność do kochania innych.


Madhya 04.95 Znaczenie: W Bhagavad-gicie jest powiedziane: ye yatha mam prapadyante tams tathaiva bhajamy aham.Między Najwyższym Panem i Jego bhaktami istnieje wzajemny związek. Im szczerzej bhakta kocha Krsnę, tym bardziej Krsna odwzajemnia się do tego stopnia, że wysoko zaawansowani wielbiciele mogą rozmawiać z Krsną bezpośrednio. Pan potwierdza to wBhagavad-gicie:

tesam satata-yuktanam bhajatam priti-purvakam
dadami buddhi-yogam tam yena mam upayanti te

"Tym, którzy zawsze są Mi oddani i z miłością Mi służą, Ja daję inteligencję, która do Mnie ich prowadzi." (Bg. 10.10) Faktyczną misją ludzkiego życia jest zrozumienie Krsny i powrócenie do domu, z powrotem do Boga. Osoba szczerze pełniąca służbę dla Pana z wiarą i miłością może więc rozmawiać z Krsną oraz uzyskać wskazówki, które umożliwią jej szybki powrót do domu, powrót do Boga. W dzisiejszych czasach wielu uczonych broni wiedzy religijnej i posiada pewną koncepcję Najwyższej Osoby Boga. Jednak religia bez praktycznego doświadczenia Najwyższej Osoby Boga nie jest w gruncie rzeczy żadną religią. Śrimad-Bhagavatam opisuje taki proces jako pewnego rodzaju oszustwo. Religia jest to trzymanie się poleceń Krsny, Najwyższej Osoby Boga. Jeśli ktoś nie ma kwalifikacji, aby rozmawiać z Krsną i uczyć się od Niego, to jak będzie mógł zrozumieć zasady religijne? Tak więc pozbawione świadomości Krsny rozmowy o religii czy religijnych doświadczeniach są tylko bezproduktywną stratą czasu.



Madhya 04.96 Tłumy ludzi przybyły z okolicznych wiosek, aby zobaczyć Bóstwo Gopala. Ludzie ci najedli się również do woli maha-prasada. A kiedy ujrzeli wspaniałą formę Pana Gopala, wszelkie ich żale i cierpienia zniknęły.

Madhya 04.97 We wszystkich wioskach wokół Vrajabhumi [Vrndavany] wiedziano o pojawieniu się Gopala i wszyscy ich mieszkańcy przychodzili, aby Go zobaczyć. Dzień po dniu ludzie ci urządzali święto Annakuta.

Madhya 04.98 W ten sposób wiadomość o pojawieniu się Gopala rozeszła się nie tylko po okolicznych wioskach, ale i po wszystkich prowincjach. Ludzie przychodzili z różnych stron, przynosząc ze sobą rozmaite dary.

Madhya 04.99 Mieszkańcy Mathury, którzy są wielkimi bogaczami, również przynieśli rozmaite dary, składając je Bóstwu w służbie oddania.

Madhya 04.100 Napływały niezliczone dary w postaci złota, srebra, strojów, wonności i produktów spożywczych. Zapasy Gopala codziennie rosły.

Madhya 04.101 Pewien bardzo bogaty ksatriya z warstw królewskich zbudował świątynię, ktoś inny sporządził naczynia do gotowania, a jeszcze inny postawił mury graniczne.

Madhya 04.102 Każda rodzina zamieszkująca Vrajabhumi podarowała jedną krowę. W ten sposób własnością Gopala stały się tysiące krów.



Madhya 04.102 Znaczenie: Tak właśnie instaluje się Bóstwo, buduje świątynię i powiększa stan posiadania świątyni. Każdy powinien z wielkim entuzjazmem dokładać się do budowy świątyni Bóstwa, jak również dostarczać pożywienia na dystrybucję prasada.Bhaktowie powinni szerzyć przekaz służby oddania i w ten sposób angażować ludzi w praktyczne służenie Bóstwu. Bogaci ludzie również mogą zostać zachęceni do udziału w takich przedsięwzięciach. W ten sposób każdy rozwinie w sobie skłonności duchowe i całe społeczeństwo nawróci się na świadomość Krsny. Pragnienie zadowalania materialnych zmysłów zmniejszy się automatycznie i zmysły oczyszczą się do tego stopnia, że będą się mogły angażować w bhakti (służbę oddania dla Pana). Hrsikena hrsikeśa-sevanam bhaktir ucyate. Przez służenie Panu zmysły stopniowo oczyszczają się. Zaangażowanie oczyszczonych zmysłów w służbę dla Pana Hrsikeśy nazywane jest bhakti. Kiedy uśpiona skłonność do bhakti zostaje rozbudzona, człowiek może faktycznie zrozumieć Najwyższą Osobę Boga. Bhaktya mam abhijanati yavan yaś casmi tattvatah. (Bg. 18.55) Taki jest proces dawania ludzkości okazji do rozbudzenia się świadomości Krsny. W ten sposób ludzie mogą osiągnąć doskonałość życia pod każdym względem.

Madhya 04.103 Pewnego dnia przybyło z Bengalu dwóch braminów w wyrzeczonym porządku życia. Madhavendra Puri, który ich bardzo polubił, zatrzymał ich we Vrndavanie oraz zadbał o wszelkie wygody dla nich.

Madhya 04.104 Madhavendra Puri inicjował następnie tych dwóch braminów i powierzył im codzienną służbę dla Pana. Służba ta była pełniona bez przerwy, a oddawanie czci Bóstwu stało się bardzo wystawne. Madhavendra Puri był z tego bardzo zadowolony.


Madhya 04.104 Znaczenie: Gosvami zbudowali wiele świątyń, mianowicie świątynię: Govindy, Gopinatha, Madana-mohany, Radha-Damodary, Śyamasundary, Radharamany i Gokulanandy. Seva-puja (oddawanie czci Bóstwu) w tych miejscach zostało powierzone uczniom Gosvamich. Uczniowie ci nie byli wcale członkami rodzin oryginalnych Gosvamich. Większość Gosvamich była w wyrzeczonym porządku życia, a Jiva Gosvami był brahmacarinem. Obecnie sevaici przyjmują tytuł Gosvamiego w oparciu o to, że są zaangażowani jako sevaici Bóstwa. Sevaici, którzy otrzymali swoją pozycję niejako w spadku rodzinnym, twierdzą teraz, że są właścicielami świątyń. Czasem zdarza się, że sprzedają dobra należące do Bóstwa, jakby były one ich własnością. Świątynie nie należały jednak pierwotnie do tych sevaitów.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Prasadam

Post autor: Vaisnava-Krpa » 02 cze 2012, 16:48

Prasadam i problem głodu na świecie

Obrazek

Madhya 04.92 Następnego dnia rano służba dla Bóstwa rozpoczęła się na nowo i mieszkańcy jednej z wiosek przybyli z ziarnami zbóż różnego rodzaju.
Madhya 04.93 Ludzie ci przynieśli Bóstwu Gopala całe zboże, ghee, jogurt i mleko, jakie mieli w swej wiosce.


Madhya 04.93 Znaczenie: Anna, ghrta, dadhi i dugdha to ziarna zbóż, ghee, jogurt i mleko. Produkty te są w rzeczywistości podstawą wszelkiego pożywienia. Warzywa i owoce są tylko uzupełnieniem. Z ziaren zbóż, warzyw, ghee, mleka i jogurtu można przyrządzać tysiące różnych potraw. Pożywienie ofiarowywane Gopalowi w czasie ceremonii Annakuta zawierało tylko tych pięć składników. Jedynie ludzie demoniczni czują pociąg do innego rodzaju pożywienia, którego tu nie będziemy nawet wymieniać. Powinniśmy zrozumieć, że do przygotowania pożywnych potraw potrzebne są nam tylko ziarna zbóż, ghee, jogurt i mleko. Innych rzeczy nie możemy ofiarować Bóstwu. Vaisnava, doskonała istota ludzka, nie je niczego, co nie zostało ofiarowane Bóstwu. Ludzie są często niezadowoleni z polityki żywnościowej swego kraju. Pisma wedyjskie mówią jednak, że jeśli jest wystarczająca ilość krów i zboża, problemy żywnościowe nie istnieją. Dlatego też Bhagavad-gita zaleca vaiśyom (ludziom zajmującym się rolnictwem i handlem), aby produkowali zboże i otaczali opieką krowy. Krowa jest najważniejszym zwierzęciem, ponieważ wytwarza cudowne pożywienie - mleko - z którego możemy otrzymać ghee oraz jogurt.
Doskonałość ludzkiej cywilizacji jest uzależniona od świadomości Krsny, która poleca czczenie Bóstwa. Potrawy z warzyw, zbóż, mleka, ghee i jogurtu są ofiarowywane Bóstwu, a następnie rozdzielane między ludzi. Tutaj widzimy różnicę między wschodem i zachodem. Ludzie, którzy przyszli zobaczyć Bóstwo Gopala, przynieśli dla Niego różnego rodzaju pożywienie. Ofiarowali oni Bóstwu wszystko, co mieli, przychodząc nie tylko, aby otrzymać prasada, ale także aby rozdać je innym.

Ruch świadomości Krsny czynnie aprobuje tę praktykę przygotowywania pożywienia, ofiarowywania go Bóstwu, a następnie rozdawania ludziom. Takie działanie powinno zostać uniwersalnie rozszerzone, w celu usunięcia grzesznych nawyków w sferze jedzenia oraz innych zachowań, stosownych wyłącznie dla demonów. Cywilizacja demoniczna nigdy nie doprowadzi do światowego pokoju.

Ponieważ jedzenie jest podstawową koniecznością w społeczeństwie ludzkim, osoby zajmujące się rozwiązywaniem problemu przygotowania i dystrybucji pożywienia powinny uczyć się od Madhavendry Puri i przeprowadzać ceremonię Annakuta. Kiedy ludzie zaczną jeść tylko prasada ofiarowane Bóstwu, wszystkie osoby demoniczne zmienią się w Vaisnavów. Jeśli ludzie staną się świadomi Krsny, takie samo stanowisko zajmie naturalnie i rząd. Człowiek świadomy Krsny jest zawsze liberalnym dobroczyńcą, w stosunku do wszystkich innych. Kiedy takie osoby staną na czele rządu, wtedy ludzie bez wątpienia przestaną grzeszyć. Nie będzie już więcej zakłócających spokój demonów. Tylko w takim przypadku społeczeństwo może żyć w pokoju.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ