Filozoficzne spekulacje i prawdziwa edukacja

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Filozoficzne spekulacje i prawdziwa edukacja

Post autor: Vaisnava-Krpa » 03 sty 2012, 10:40

Ś.B. 08.14.10 Ludzie oszołomieni są energią iluzoryczną i dlatego próbują znaleźć Prawdę Absolutną, Najwyższą Osobę Boga, poprzez różnorodnego rodzaju poszukiwania i spekulację filozoficzną. Niemniej jednak nie mogą oni zobaczyć Najwyższego Pana.

Zasady religii są tworzone przez Najwyższego Pana. Nikt nie może sfabrykować nowej ścieżki religii, tak jak to zwykły robić pewne ambitne osoby. 01.08.35 Znaczenie

„W świadomości Kryszny nie ma miejsca dla kultu jakiegokolwiek półboga czy innej formy Kryszny, ani też nie ma tam miejsca na angażowanie się w spekulatywną filozofię empiryczną czy czynności karmiczne. Należy być wolnym od tych wszystkich zanieczyszczeń.” – Nektar Instrukcji – rozdział 1


Ś.B. 01.08.20 Znaczenie: Nawet najwięksi filozoficzni spekulanci nie mogą mieć wstępu do krainy Pana. W Upanisadach jest powiedziane, że Absolutna Prawda, Osoba Boga, jest poza zasięgiem siły myślenia największego filozofa. Jest On niepoznawalny dla wielkich uczonych czy największych mózgów. Poznać Go może tylko ktoś, kto ma Jego łaskę. Inni mogą myśleć o Nim całymi latami, a pomimo to jest On dla nich niepoznawalny.



06.01.12 Mój drogi królu, jeśli chora osoba je czysty, nieskażony pokarm przepisany przez lekarza, stopniowo zdrowieje i nie ulega już dłużej infekcji tej choroby. Podobnie, jeśli przestrzegamy regulujących zasad wiedzy, stopniowo wyzwalamy się z materialnego zanieczyszczenia.

06.01.12 Znaczenie: Jeśli ktoś kultywuje wiedzę, nawet poprzez spekulację umysłową i ściśle przestrzega regulujących zasad zalecanych w śastrach i wyjaśnionych w wersecie następnym, stopniowo oczyszcza się. Dlatego platforma jnany, wiedzy spekulatywnej, jest lepsza od platformy karmy, działania dla korzyści. Istnieje wszelkie ryzyko, że osoba na platformie karmy, upadnie w warunki piekielne, ale osoba na platformie jnany jest ocalona od piekielnego życia, mimo iż nadal nie jest całkowicie wolna od infekcji. Trudność polega na tym, że osoba na platformie jnany sądzi, iż osiągnęła wyzwolenie i stała się Narayanem, czyli Bhagavanem. Jest to inna faza ignorancji (Bhag. 10.2.32)

ye 'nye 'ravindaksa vimukta-maninas
tvayy asta-bhavad aviśuddha-buddhayah
aruhya krcchrena param padam tatah
patanty adho 'nadrta-yusmad-anghrayah

Z powodu ignorancji ktoś spekuluje, że wyzwolił się z materialnego zanieczyszczenia, chociaż w rzeczywistości nie jest to prawdą. Dlatego nawet jeśli wznosi się on do brahma-jnany, zrozumienia Brahmana, niemniej jednak upada, ponieważ nie przyjął schronienia lotosowych stóp Krsny. Jednak jnani przynajmniej wiedzą, co to jest grzech, a co to jest pobożność i bardzo przezornie działają zgodnie z zaleceniami śastr.


Madhya 09.276 Śri Caitanya Mahaprabhu powiedział: "Zarówno osoba działająca dla przyjemności, jak i umysłowy spekulant uważani są za niewielbicieli. Oba te elementy widzimy w twej sampradayi.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Filozoficzne spekulacje

Post autor: Vaisnava-Krpa » 03 sty 2012, 10:45

01.05.18 Osoby, które są rzeczywiście inteligentne i mają skłonność ku filozofii, powinny dążyć tylko do tego wzniosłego celu, który nie jest możliwy do osiągnięcia nawet poprzez wędrowanie od planety najwyższej (Brahmaloka), aż do najniższej (Patala). Co zaś się tyczy szczęścia czerpanego z przyjemności zmysłowej, może być ono uzyskane automatycznie z biegiem czasu, tak jak z biegiem czasu dotykają nas niedole, chociaż my ich wcale nie pragniemy.

01.05.18 Znaczenie: Każdy człowiek, w obojętnie jakich warunkach, próbuje poprzez różne wysiłki dostarczyć sobie tak dużo przyjemności zmysłowej, jak tylko to możliwe. Niektórzy pochłonięci są handlem, przemysłem, rozwojem ekonomicznym, polityczną dominacją, itd., a inni znowu angażują się w prace mające na celu szczęście w życiu następnym, przez osiągnięcie wyższych planet. Jest powiedziane, że mieszkańcy Księżyca są zdolni do większej przyjemności zmysłowej poprzez picie napoju zwanego soma-rasa, a Pitrlokę (planetę przodków) osiąga się przez działalność dobroczynną. Widzimy więc, że istnieją różne programy na rzecz przyjemności zmysłowej, czy to w tym życiu, czy w następnym, po śmierci. Niektórzy próbują osiągnąć Księżyc i inne planety na drodze pewnych mechanicznych zabiegów, ponieważ chcą się oni tam dostać bez spełniania dobrej pracy. Ale coś takiego nie może się zdarzyć. Zgodnie z prawem Najwyższego, różne miejsca są przeznaczone dla różnych kategorii żywych istot, odpowiednio do pracy, którą one spełniły. Tylko dzięki dobrej pracy, tak jak to przepisują święte pisma, możliwe są narodziny w świętej rodzinie, bogactwo, dobre wykształcenie i atrakcyjna sylwetka cielesna. Widzimy również, że nawet w tym życiu ktoś zdobywa dobre wykształcenie czy pieniądze przez dobrą pracę. Podobnie, w naszym następnym życiu osiągniemy takie pożądane pozycje tylko przez dobrą pracę w naszym obecnym życiu. Inaczej nie mógłby mieć miejsca fakt, że chociaż dwie osoby rodzą się w tym samym miejscu i w tym samym czasie, to jednak ich egzystencja tak bardzo się różni od siebie, odpowiednio do ich przeszłej pracy. Jednak wszystkie takie materialne pozycje są nietrwałe. Pozycja na najwyższej Brahmaloce i na najniższej Patalaloce również podlegają zmianom, odpowiednio do naszej pracy. Dlatego też osoba o skłonnościach filozoficznych nie powinna dać się skusić przez takie zmienne pozycje. Powinna ona próbować wejść w trwałe, nieprzerwane życie rozkoszy i wiedzy, gdzie nie będzie zmuszona do powrotu do tego nieszczęsnego, pełnego niedoli materialnego świata, ani na tej, ani na innej planecie. Niedole i zmienne szczęście charakteryzują egzystencję materialną i są one osiągalne zarówno na Brahmaloce, jak i na innych lokach. Są one dostępne tak w życiu półbogów, jak i psów i wieprzy. Niedole i mieszane szczęście wszystkich żywych istot różnią się tylko co do stopnia i co do jakości, ale nikt nie jest wolny od niedoli narodzin, śmierci, starości i choroby. Podobnie, każdy z nas ma również swoje przeznaczone szczęście i nikt nie może osiągnąć mniej lub więcej, niż jest mu przeznaczone za jego własny wysiłek. Nawet jeśli ktoś osiąga takie rzeczy, mogą one być ponownie stracone. Nie powinniśmy zatem tracić naszego czasu na takie marne zdobycze. Powinniśmy jedynie czynić wysiłki na rzecz powrotu do Boga. To powinno być misją życia każdego z nas.



01.05.22 Znaczenie: Ludzki intelekt jest rozwijany dla postępu wiedzy o sztuce, nauce, filozofii, fizyce, chemii, psychologii, ekonomii, polityce, itd. Przez rozwijanie takiej wiedzy ludzkie społeczeństwo może osiągnąć doskonałość życia. Ta doskonałość kulminuje w realizacji Najwyższej Istoty, Visnu. Dlatego też śruti polecają, że ci, którzy są rzeczywiście zaawansowani w wiedzy, powinni dążyć do osiągnięcia służby dla Pana Visnu. Na nieszczęście, osoby rozmiłowane w zewnętrznym pięknie visnu-mayi nie rozumieją, że kulminacja doskonałości czy samorealizacji zależy od Visnu. Visnu-maya znaczy przyjemność zmysłowa, która jest przelotna i w końcu bolesna. Ci, którzy zostali usidleni przez visnu-mayę, zużytkowują postęp wiedzy dla zadowalania zmysłów
Śri Narada Muni wyjaśnił, że całe kosmiczne stworzenie jest emanacją różnych energii Pana, albowiem to On właśnie – przez Swoją niepojętą energię – wprawił w ruch wielorakie oddziaływania stworzonej manifestacji. Wszystkie manifestacje pochodzą z Jego energii, spoczywają na Jego energii i po unicestwieniu wtopią się w Niego. Nic zatem nie jest różne od Pana, ale jednocześnie Pan jest zawsze różny od Swojego stworzenia.
Kiedy postęp wiedzy zostaje zastosowany w służbie dla Pana, cały proces staje się absolutny. Osoba Boga i Jego transcendentalne imię, sława, chwała, itd., nie różnią się wcale od siebie. Dlatego też wszyscy mędrcy i bhaktowie Pana polecili, aby przedmiot sztuki, nauki, filozofii, fizyki; chemii, psychologii i wszystkich innych gałęzi wiedzy został zastosowany w służbie oddania dla Pana. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby sztuka, literatura, poezja, malarstwo, itd., zostały zastosowane w procesie wysławiania Pana. Pisarze, poeci i sławni literaci są ogólnie rzecz biorąc zaangażowani w opisywanie tematów zmysłowych, ale jeśli zwrócą się oni ku służbie oddania dla Pana, będą mogli opisywać transcendentalne rozrywki Pana. Valmiki był wielkim poetą i podobnie Vyasadeva jest wielkim pisarzem. Obaj całkowicie poświęcili się opisywaniu transcendentalnych czynów Pana i przez to stali się nieśmiertelni. Podobnie, również nauka i filozofia powinny zostać wykorzystane w służbie oddania. Nie ma sensu prezentować skostniałych spekulatywnych teorii jedynie dla zadowalania zmysłów. Filozofia i nauka powinny zostać zaangażowane w ustanowienie chwały Pana. Inteligentni ludzie pragną zrozumieć Prawdę Absolutną za pośrednictwem wiedzy, dlatego też wielki naukowiec powinien uczynić wysiłek, aby dowieść egzystencji Pana na bazie naukowej. Podobnie powinno się wykorzystać filozoficzne spekulacje, aby zrozumieć naturę Absolutnej Prawdy jako bytu czującego i wszechpotężnego. Również wszystkie inne gałęzie wiedzy powinny być zawsze zaangażowane w służbę dla Pana. To samo przesłanie znajdziemy w Bhagavad-gicie (13.8-12). Wszelka "wiedza" nie mająca związku ze służbą oddania dla Pana jest niczym innym jak tylko ignorancją. Zaawansowana wiedza powinna zostać użyta do ustanowienia chwał Pana i w tym leży jej prawdziwy sens. Wiedza naukowa zatrudniona w służbę dla Pana i wszystkie podobne czynności są w rzeczywistości hari-kirtana,czyli gloryfikacją Pana.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Filozoficzne spekulacje

Post autor: Vaisnava-Krpa » 03 sty 2012, 10:48

„Celem filozoficznych działów hymnów wedyjskich jest umożliwienie człowiekowi odróżnienia Najwyższego Pana od mayi. Kiedy zrozumie się pozycję mayi, można zbliżyć się do Najwyższego Pana w czystej służbie oddania. Taki jest rzeczywisty cel filozoficznych spekulacji, i to zostało stwierdzone w Bhagavad-gicie:

bahunam janmanam ante
jnanavan mam prapadyate
vasudevah sarvam iti
sa mahatma sudurlabhah

"Po wielu narodzinach i śmierciach, ten, kto posiadł prawdziwą wiedzę, podporządkowuje się Mnie, znając Mnie jako przyczynę wszystkich przyczyn i wszystkiego co jest. Taka wielka dusza jest czymś bardzo rzadkim." (Bg. 7.19)

W ten sposób można przekonać się, że ostatecznym celem wszelkich rytuałów wedyjskich, różnego typu kultu i filozoficznych spekulacji, jest Kryszna.” – Nektar Instrukcji – rozdział 5




„Są trzy różne procesy, dzięki którym można zrozumieć Krysznę: empiryczny proces filozoficznej spekulacji, proces medytacyjny według systemu yogi mistycznej, i proces świadomości Kryszny, czyli służby oddania. Poprzez metodę spekulacji filozoficznej można zrozumieć bezosobową cechę Kryszny – Brahmana. Przez proces medytacji czyli yogi mistycznej, można zrozumieć aspekt Duszy Najwyższej, wszechprzenikającej ekspansji Kryszny. A dzięki służbie oddania w pełnej świadomości Kryszny, realizowana jest oryginalna Osoba Boga. Pan Caitanya również cytuje następujący werset ze Śrimad-Bhagavatam (1.2.11):

vadanti tat tattva-vidas
tattvam yaj jnanam advayam
brahmeti paramatmeti
bhagavan iti śabdyate

"Uczeni transcendentaliści, którzy znają Absolutną Prawdę, zwą tę niedwoistą substancję Brahmanem, Paramatmą albo Bhagavanem, Najwyższą Osobą Boga, Kryszną." Innymi słowy, Brahman, manifestacja bezosobowa, Paramatma, manifestacja zlokalizowana, i Bhagavan, Najwyższa Osoba Boga, są jednym i tym samym. Jednakże, odpowiednio do przyjętego procesu, może On zostać zrealizowany jako Brahman, Paramatma i Bhagavan.

Przez realizację bezosobowego Brahmana realizuje się jedynie blask emanujący z transcendentalnego ciała Kryszny. Ten blask jest porównywany do światła słonecznego. Jest bóg Słońca, samo Słońce i blask słoneczny, który jest światłością tego oryginalnego boga Słońca. Podobnie, blask duchowy (brahmajyoti), bezosobowy Brahman, nie jest niczym innym jak tylko osobistą światłością Kryszny. Aby poprzeć te analizy, Pan Caitanya cytuje jeden bardzo ważny werset z Brahma-samhity, w którym Pan Brahma mówi:

yasya prabha prabhavato jagadanda-koti-
kotisv aśesa-vasudhadi-vibhuti-bhinnam
tad-brahma niskalam anantam aśesa-bhutam
govindam adi-purusam tam aham bhajami

"Wielbię Najwyższą Osobę Boga, przez osobową światłość którego manifestowane jest nieograniczone brahmajyoti. W tym brahmajyoti znajdują się nieograniczone wszechświaty, z których każdy jest napełniony niezliczonymi planetami." (Bs. 5.40)” – Nektar Instrukcji – rozdział 5
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Filozoficzne spekulacje

Post autor: Vaisnava-Krpa » 03 sty 2012, 11:10

02.26 Jeśli jednak myślisz, że dusza (czyli symptomy życia) nieustannie rodzi się i na zawsze umiera, i tak nie masz powodu do rozpaczy, o potężny.

02.26 Znaczenie: Zawsze istnieje jakaś grupa filozofów, niemalże pokrewnych buddystom, którzy nie wierzą w oddzielne istnienie duszy poza ciałem. Okazuje się, że tacy filozofowie istnieli również wtedy, kiedy Pan Krsna przekazywał Bhagavad-gitę, i znani byli jako lokayatikowie i vaibhasikowie. Filozofowie ci utrzymywali, że oznaka życia, czyli dusza, powstaje na pewnym dojrzałym etapie kombinacji związków materialnych. Podobnie myślą również współcześni materialistyczni naukowcy i filozofowie. Według nich, ciało jest kombinacją elementów fizycznych i w pewnym stadium, poprzez wzajemne oddziaływanie na siebie elementów fizycznych i chemicznych, zaczynają rozwijać się w nim symptomy życia. Na tej filozofii oparta jest nauka antropologii. Filozofię tę (jak również nihilistyczne, niereligijne sekty buddyjskie) popiera teraz wiele pseudoreligii, które stają się obecnie modne w Ameryce.



Madhya 09.49 Znaczenie: Nikt nie może osiągnąć Prawdy Absolutnej przez dowodzenie. Ktoś może być bardzo biegły w logice, a ktoś inny może być jeszcze większym znawcą sztuki dowodzenia. Ponieważ logika zawiera tak dużo żonglerki słownej, więc przez dowodzenie nigdy nie można dojść do prawdziwej konkluzji dotyczącej Prawdy Absolutnej. Zwolennicy zasad wedyjskich rozumieją to. Jednakże tutaj widzimy, że Śri Caitanya Mahaprabhu pokonał filozofię buddyjską przez dowodzenie. Ci, którzy nauczają z ramienia ISKCON-u, z pewnością będą spotykać wiele osób, które wierzą w argumenty intelektualne. Większość tych ludzi nie wierzy w autorytet Ved. Niemniej jednak akceptują intelektualną spekulację i dowodzenie. Dlatego ci, którzy głoszą świadomość Krsny, powinni być przygotowani do pokonania innych przy pomocy dowodzenia, tak jak to zrobił Śri Caitanya Mahaprabhu. Ten werset wyraźnie mówi: tarkei khandila prabhu. Pan Śri Caitanya Mahaprabhu przedstawił tak silne argumenty, że buddyści nie mogli Mu się sprzeciwić, by ustanowić swój kult.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Filozoficzne spekulacje

Post autor: Vaisnava-Krpa » 21 mar 2012, 16:53

EDUKACJA

Madhya 19.17 Znaczenie: Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura komentuje słowa bhagavata vicara w następujący sposób. Jak potwierdza Mundaka Upanisad (1.1.4, 5) istnieją dwa rodzaje systemów edukacji:

dve vidye veditavya iti, ha sma yad brahma-vido vadanti --- para
caivapara ca. tatrapara rg-vedo yajur-vedah sama-vedo 'tharva-
vedah śiksa kalpo vyakaranam niruktam chando jyotisam iti. atha
para yaya tad-aksaram adhigamyate.

"Istnieją dwa rodzaje systemów edukacji. Jeden traktuje o wiedzy transcendentalnej [para vidya], a drugi o wiedzy materialnej [apara vidya]. Wszystkie Vedy - Rg Veda, Yajur Veda, Sama Veda, Atharva Veda i ich wnioski znane jako śiksa, kalpa, vyakarana, nirukta, chanda i jyotisa - należą do niższego systemu wiedzy materialnej [apara vidya]. Dzięki para vidyi można zrozumieć aksara,Brahmana, czyli Prawdę Absolutną." Jeśli chodzi o literaturę wedyjską, Vedanta-sutra uznawana jest za para vidyę. Śrimad-Bhagavatam jest wyjaśnieniem tej para vidyi. Ci, którzy dążą do wyzwolenia (mukti lub moksa) i prezentują siebie jako vaidantika,nie są lepsi od grup aspirujących do ulepszonej religii (dharmy), rozwoju ekonomicznego (arthy) i zadowalania zmysłów (kamy). Dharma, artha, kama i moksa określane są jako catur-varga. Wszystkie one należą do systemu niższej wiedzy materialnej. Wszelka literatura udzielająca informacji o świecie duchowym, duchowym życiu, duchowej tożsamości i duchowej iskrze nazywana jest para vidyą. Śrimad-Bhagavatam nie ma nic wspólnego z materialistycznym sposobem życia; udziela ono informacji wyższego rzędu, by kształcić ludzi w wyższym systemie para vidya. Sanatana Gosvami zaangażowany był w omawianie bhagavata-vidyi, co znaczy, że rozmawiał o transcendentalnej, wyższej wiedzy. Karmici, jnani czy yogini nie mają w istocie kwalifikacji, by dyskutować o Śrimad-Bhagavatam. Tę literaturę mogą omawiać tylko Vaisnavowie, czyli czyści bhaktowie. Jak oznajmia samo Śrimad-Bhagavatam(12.13.18):

śrimad-bhagavatam puranam amalam yad vaisnavanam priyam
yasmin paramahamsyam ekam amalam jnanam param giyate
yatra jnana-viraga-bhakti-sahitam naiskarmyam aviskrtam
tac chrnvan supathan vicarana-paro bhaktya vimucyen narah

Chociaż Śrimad-Bhagavatam zalicza się do Puran, nazywane jest nieskazitelną Puraną. Ponieważ nie mówi o niczym materialnym, gustują w nim transcendentalni bhaktowie Vaisnavowie. Temat Śrimad-Bhagavatam przeznaczony jest dla paramahamsów. Jak jest powiedziane: paramo-nirmatsaranam. Paramahamsą jest ten, kto nie żyje w materialnym świecie i nie zazdrości innym. Śrimad-Bhagavatam mówi o służbie oddania, by wznieść żywą istotę do transcendentalnej pozycji jnany (wiedzy) i vairagyi (wyrzeczenia). Jak oznajmia Śrimad-Bhagavatam (1.2.12):

tac chraddadhanah munayo jnana-vairagya-yuktaya
paśyanty atmani catmanam bhaktya śruta-grhitaya

"Głęboko dociekliwy student albo mędrzec, bogaty w wiedzę i wolny od przywiązań, realizuje tę Absolutną Prawdę przez pełnienie służby oddania na podstawie tego, co usłyszał z Vedanta-śruti. "

To nie jest sentyment. Wiedzę i wyrzeczenie można osiągnąć poprzez służbę oddania (bhaktya śruta-grhitaya), to znaczy przez obudzenie swej drzemiącej służby oddania. Gdy budzimy swą świadomość Krsny, uwalniamy się od działania dla przyjemności, działania mającego na celu poprawę ekonomiczną i materialną przyjemność. To uwolnienie określa się fachowo jako naiskarma, a gdy ktoś staje się wolny, dłużej nie interesuje go ciężka praca dla zadowalania zmysłów. Śrimad-Bhagavatam jest ostatecznym darem Śrila Vyasadevy i należy je czytać oraz słuchać w otoczeniu zrealizowanych dusz, a także pełnić służbę oddania. Wówczas można wydostać się z wszelkiej materialnej niewoli. Ten sposób postępowania przyjął Sanatana Gosvami, który wycofał się ze służby rządowej, by studiować Śrimad-Bhagavatam z wielkimi uczonymi.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Filozoficzne spekulacje i prawdziwa edukacja

Post autor: Vaisnava-Krpa » 21 mar 2012, 16:59

LITERATURA

07.13.07 Należy odrzucić literaturę, która jest bezużyteczną stratą czasu – innymi słowy, literaturę która nie przynosi duchowej korzyści. Nie należy stawać się zawodowym nauczycielem, aby zarobić na własne utrzymanie ani też nie należy oddawać się argumentom i kontrargumentom. Nie należy przyjmować schronienia jakiejkolwiek sprawy lub frakcji.

07.13.07 Znaczenie: Osoba która pragnie zrobić postęp w duchowym zrozumieniu, powinna niezwykle starannie unikać czytania zwykłej literatury. Świat pełen jest zwykłej literatury, która wywołuje niepotrzebne poruszenie umysłu. Literatura taka, jak gazety, dramaty, nowele i magazyny, w rzeczywistości nie jest przeznaczona dla robienia postępu w wiedzy duchowej. Prawdę powiedziawszy, została ona opisana jako miejsce dla kruków (tad vayasam tirtham). Ktokolwiek pragnie zrobić postęp w wiedzy duchowej, musi odrzucić taką literaturę. Co więcej, nie powinny nas obchodzić, wnioski różnych logików czy filozofów. Oczywiście ci, którzy nauczają, muszą czasami spierać się z argumentami przeciwników, jednak tak bardzo, jak jest to możliwe, należy unikać takiego spornego nastawienia. W związku z tym Śrila Madhvacarya mówi:

aprayojana-paksam na samśrayet
naprayojana-paksi syan na vrtha śisya-bandha-krt
na codasinah śastrani na viruddhani cabhyaset
na vyakhyayopajiveta na nisiddhan samacaret
evam-bhuto yatir yati tad-eka-śarano harim

"Nie ma potrzeby, aby przyjmować schronienie niepotrzebnej literatury lub interesować się wieloma filozofami i myślicielami, którzy są bezużyteczni, jeżeli chodzi o uczynienie postępu duchowego. Nie należy też przyjmować ucznia, by stać się modnym czy popularnym. Należy być nieczułym na tzw. śastra, nie zwalczając ich ani nie popierając. Nie należy zarabiać pieniędzy na swoje utrzymanie poprzez wyjaśnianie śastr. Sannyasin musi być zawsze bezstronny i musi szukać sposobów na uczynienie postępu w życiu duchowym, przyjmując schronienie lotosowych stóp Pana."
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Filozoficzne spekulacje i prawdziwa edukacja

Post autor: Vaisnava-Krpa » 21 mar 2012, 20:06

01.05.13 Znaczenie: Ludzie w ogólności mają instynktowny smak do literatury. Chcą oni słuchać i czytać z autorytatywnych źródeł o czymś, czego nie znają, ale na nieszczęście ich upodobania są eksploatowane przez godną pożałowania literaturę pełną treści skażonych materialnym zadowalaniem zmysłów. Literaturę taką tworzą różnego rodzaju poematy i filozoficzne spekulacje, pozostające mniej lub bardziej pod wpływem mayi, a celem jej jest zadowalanie zmysłów. Literatura taka, chociaż bezwartościowa w pełnym tego słowa znaczeniu, obfituje w różnego rodzaju ozdobniki mające na celu przyciągnięcie uwagi mniej inteligentnych ludzi. W ten sposób zwabione żywe istoty zostają coraz bardziej uwikłane w materialną niewolę, bez żadnej nadziei na wyzwolenie na przeciąg wielu tysięcy pokoleń. Śri Narada Rsi, będąc najlepszym spośród Vaisnavów, jest pełen współczucia dla takich nieszczęsnych ofiar bezwartościowej literatury, i dlatego radzi on Vyasadevie skomponować transcendentalną literaturę, która by nie tylko przyciągała uwagę, ale także mogłaby rzeczywiście wyzwolić czytelnika ze wszelkiego rodzaju niewoli. Śrila Vyasadeva, czy też jego reprezentanci, są wykwalifikowani, aby podjąć się takiego przedsięwzięcia, ponieważ dzięki właściwym naukom mogą oni widzieć rzeczy w prawdziwej perspektywie. Śrila Vyasadeva i jego reprezentanci są czyści w swoich myślach – dzięki duchowemu oświeceniu, są mocni i wytrwali w swoich przyrzeczeniach – dzięki służbie oddania, i zdeterminowani w swoim pragnieniu wyzwolenia upadłych dusz, gnijących w czynnościach materialnych. Każdego dnia upadłe dusze są żądne nowych wieści i tacy transcendentaliści jak Vyasadeva i Narada mogą zaspokoić tę potrzebę rzesz ludzkich nieograniczoną ilością informacji ze świata duchowego. W Bhagavad-gicie jest powiedziane, że ten materialny świat jest tylko częścią całego stworzenia, a ta Ziemia jest tylko fragmentem całego materialnego świata.

Na całym świecie jest wiele tysięcy literatów i stworzyli oni wiele, wiele tysięcy dzieł literackich, aby tym sposobem zaspokoić głód informacji odczuwany przez ogół ludzi. Literatura ta może wystarczyć na tysiące lat, ale na nieszczęście żadne z tych dzieł nie przyniosło Ziemi ani pokoju, ani spokoju. Przyczyną tego jest duchowa pustka tej literatury.

Dlatego też my polecamy cierpiącej ludzkości literaturę wedyjską, szczególnie Bhagavad-gitę i Śrimad-Bhagavatam, jako że mogą one przynieść upragnione wyzwolenie z męczarni materialnej cywilizacji, pożerającej witalną część ludzkiej energii. Bhagavad-gita jest przekazem wypowiedzianym przez Samego Pana, zapisanym przez Vyasadevę, a Śrimad-Bhagavatam jest transcendentalną opowieścią o czynach tego samego Pana Krsny, który Sam może spełnić tęskne pragnienia żywej istoty za wiecznym pokojem i wyzwoleniem z niedoli. Zatem, celem tego Śrimad-Bhagavatam jest wyzwolenie wszystkich żywych istot w tym świecie z wszelkiego rodzaju materialnej niewoli. Takie transcendentalne opowieści o rozrywkach Pana mogą być zapisane tylko przez dusze wyzwolone, jak Vyasadeva i jego bona fide reprezentanci, którzy są całkowicie pochłonięci transcendentalną miłosną służbą dla Pana. Tylko takim wielbicielom, dzięki ich służbie oddania, zostają zamanifestowane rozrywki Pana i ich transcendentalna natura. Nikt więcej nie może ani znać, ani opisywać czynów Pana, nawet gdyby spekulował na ten temat przez wiele, wiele lat. Opisy Bhagavatam są tak precyzyjne i ścisłe, że wszystko cokolwiek zostało przepowiedziane w tej wielkiej literaturze około 5 000 łat temu, dzieje się teraz na naszych oczach. Zatem, wizja autora mieści w sobie przyszłość, teraźniejszość i przeszłość. Takie wyzwolone dusze jak Vyasadeva są doskonałe nie tylko dzięki sile swej wizji i mądrości, ale również doskonała jest ich recepcja słuchowa, myślenie, odczuwanie i wszystkie inne czynności zmysłowe. Dusza wyzwolona posiada doskonałe zmysły, a tylko ktoś z doskonałymi zmysłami może służyć Panu zmysłów, Hrsikeśy, Śri Krsnie, Osobie Boga. Śrimad-Bhagavatam jest doskonałym opisem wszechdoskonałej Osoby Boga, sporządzonym przez Śrila Vyasadevę, autora Ved, który również jest nieskończenie doskonały.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Filozoficzne spekulacje i prawdziwa edukacja

Post autor: Vaisnava-Krpa » 22 mar 2012, 18:04

01.05.32 Znaczenie: Śri Narada Muni osobiście doświadczył, że najbardziej niezawodnym i praktycznym sposobem na otwarcie ścieżki ocalenia czy wyzwolenia ze wszystkich niedoli życia jest pokorne słuchanie o transcendentalnych czynach Pana z właściwych i bona fide źródeł. Jest to jedyny skuteczny proces. Cała materialna egzystencja pełna jest niedoli. Głupi ludzie sfabrykowali w swoich malusieńkich mózgach wiele zaradczych środków na usunięcie trojakiego rodzaju niedoli odnoszących się do ciała, umysłu, naturalnych zakłóceń i relacji z innymi żywymi istotami. Cały świat walczy o wyeliminowanie tych niedoli, ale ludzie nie wiedzą, że bez sankcji Pana żaden plan ani żaden środek zaradczy nie może w rzeczywistości spowodować upragnionego pokoju i zgody. Środek zaradczy mający na celu wyleczenie pacjenta na drodze postępowania medycznego jest bezużyteczny, jeśli nie jest on zatwierdzony przez Pana. Przepłynięcie rzeki albo oceanu nie jest żadnym środkiem zaradczym, jeśli nie jest to usankcjonowane przez Pana. Powinniśmy sobie w pełni uświadomić, że Pan jest ostatecznym czynnikiem sankcjonującym i dlatego, jeśli rzeczywiście pragniemy ostatecznego sukcesu albo też chcemy pokonać przeszkody na ścieżce do tego sukcesu, musimy dedykować wszystkie nasze próby łasce Pana. Pan jest wszechprzenikający, wszechpotężny, wszechwiedzący i wszechobecny. On jest ostatecznym sankcjonującym czynnikiem wszelkich dobrych i złych skutków. Powinniśmy zatem nauczyć się, jak poświęcić nasze życie łasce Pana i zaakceptować Go zarówno jako bezosobowego Brahmana, zlokalizowaną Paramatmę, jak też Najwyższą Osobę Boga. Nie ma znaczenia to, kim jesteśmy. Należy wszystko poświęcić dla służby Panu. Jeśli ktoś jest uczonym erudytą, naukowcem, filozofem, poetą, itd., powinien użyć on swoją wiedzę, aby ustanowić supremację Pana. Należy starać się studiować energię Pana w każdej sferze życia. Nie oczerniaj Pana i nie próbuj stać się podobnym Jemu czy też zająć Jego pozycję jedynie poprzez zdobycie jakiejś fragmentarycznej wiedzy. Jeśli ktoś jest administratorem, mężem stanu, żołnierzem, politykiem, itd., powinien on postarać się ustanowić supremację Pana w polityce, walczyć dla sprawy Pana, tak jak to uczynił Arjuna. Na początku Arjuna, wielki wojownik, odmówił walki, ale kiedy został przekonany przez Pana, że walka jest koniecznością, Śri Arjuna zmienił swoją decyzję i walczył za Jego sprawę. Podobnie, jeśli ktoś jest człowiekiem interesu, przemysłowcem, rolnikiem, itd., powinien on wydać swoje ciężko zarobione pieniądze dla sprawy Pana. Myśl zawsze, że pieniądze, które zgromadziłeś, są bogactwem Pana. Bogactwo jest uważane za boginię fortuny (Laksmi), a Pan jest Narayanem, czyli mężem bogini szczęścia. Spróbuj więc zaangażować Laksmi w służbę dla Pana Narayana i bądź szczęśliwy. Taki jest sposób realizowania Pana w każdej sferze życia. Jednakże najlepszą ze wszystkich rzeczy jest porzucenie wszystkich materialnych zajęć i zaangażowanie się w słuchanie o transcendentalnych rozrywkach Pana. Ale w przypadku, kiedy nie ma na to okazji, powinniśmy spróbować zaangażować w służbę dla Pana wszystko, do czego mamy jakiś szczególny pociąg – i taki jest sposób na pokój i pomyślność. Słowo samsucitam jest również tutaj znaczące. Nikt nie powinien bowiem myśleć, że realizacja Narady była tylko dziecięcą imaginacją. Nie jest to prawdą. Jego realizacja jest potwierdzona przez wielkich i doświadczonych mędrców i to właśnie znaczy słowo samsucitam.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

FILOZOFICZNI SPEKULANCI I FOTELOWI FILOZOFOWIE

Post autor: Vaisnava-Krpa » 09 gru 2012, 23:16

Śrimad-Bhagavatam, czy też w ogóle jakiekolwiek dzieło naukowe, nie może być studiowane w domu, przy pomocy naszych własnych możliwości intelektualnych. Na rynku są dostępne podręczniki medyczne do anatomii i fizjologii, ale nikt nie może zostać wykwalifikowanym lekarzem przez samo czytanie ich w domu. Aby zostać wykwalifikowanym lekarzem, musimy dostać się na akademię medyczną i uczyć się z podręczników pod kierunkiem wykształconych profesorów. Podobnie, Śrimad-Bhagavatam – to podyplomowe studium wiedzy o Bogu, można poznać jedynie przez studiowanie go u stóp osób zrealizowanych, podobnych Śrila Vyasadevie. Śukadeva Gosvami był duszą wyzwoloną od samych narodzin, a mimo to musiał otrzymać nauki Śrimad-Bhagavatam od swego wielkiego ojca, Vyasadevy, który spisał to wspaniałe dzieło według instrukcji innej wielkiej duszy, Śri Narady Muniego. Pan Caitanya Mahaprabhu poinstruował kiedyś pewnego wykształconego bramina, aby studiował Śrimad-Bhagavatam od osoby bhagavata. Śrimad-Bhagavatam oparte jest na transcendentalnym imieniu, formie, atrybutach, otoczeniu, rozrywkach i różnorodności Najwyższej Osoby, i zostało ono wypowiedziane przez inkarnację Osoby Boga, Śri Vyasadevę. Śrimad-Bhagavatam nazywane jest brahma-sammitam, gdyż jest ono, podobnie jak i Bhagavad-gita, reprezentacją Pana Krsny. Bhagavad-gita jest dźwiękową inkarnacją Najwyższego Pana, gdyż została ona wypowiedziana przez Niego. Natomiast Śrimad-Bhagavatam dźwiękowo reprezentuje Najwyższego Pana, gdyż zostało ono wypowiedziane przez Jego inkarnację i dotyczy Jego czynów. Jak zostało to już powiedziane na początku tej książki, Śrimad-Bhagavatam stanowi samą esencję wedyjskiego drzewa pragnień i jest ono naturalnym komentarzem do Brahma-sutr – najwyższych tez filozoficznych dotyczących Brahmana. - 02.01.08 Znaczenie
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: FILOZOFICZNI SPEKULANCI I FOTELOWI FILOZOFOWIE

Post autor: Vaisnava-Krpa » 09 gru 2012, 23:34

ZROZUMIENIE WIEDZY DUCHOWEJ

Obrazek

01.05.16 Najwyższy Pan jest bezgraniczny. Tylko bardzo doświadczona osoba, która wyrzekła się materialnego szczęścia, zasługuje na to, aby zrozumieć tę wiedzę o wartościach duchowych. Zatem ci, którzy nie są tak dobrze usytuowani, z powodu materialnego przywiązania, powinni ujrzeć dzięki Waszej Łaskawości drogi transcendentalnej realizacji przez opisy transcendentalnych zajęć Najwyższego Pana.

01.05.16 Znaczenie: Nauki teologiczne są trudne, szczególnie kiedy traktują one o transcendentalnej naturze Boga. Nie jest to temat, który może być zrozumiany przez osoby zbyt przywiązane do działania materialnego. Do studiów nad tą wielką nauką mają dostęp tylko bardzo doświadczeni, którzy dzięki kulturze duchowej prawie całkowicie wyrzekli się materialnego działania.

Bhagavad-gita wyraźnie oznajmia, że spośród wielu setek i tysięcy ludzi tylko jedna osoba zasługuje na osiągnięcie realizacji duchowej. A spośród wielu takich transcendentalnie zrealizowanych osób, jedynie kilka jest w stanie zrozumieć teologiczną naukę zajmującą się Bogiem jako osobą. Dlatego właśnie Narada poucza tutaj Vyasadevę, aby ten opisał bezpośrednio naukę o Bogu poprzez zrelacjonowanie Jego transcendentalnych zajęć. Sam Vyasadeva jest osobą doświadczoną w tej nauce i nie jest on przywiązany do przyjemności materialnych. Zatem jest on właściwą osobą do podjęcia tego tematu, a Śukadeva Gosvami, syn Vyasadevy, jest właściwą osobą, aby ten dar otrzymać.

Śrimad-Bhagavatam jest szczytem wiedzy teologicznej,
dlatego też może ono podziałać na laika w tej materii jak lekarstwo.


Jako że zawiera ono transcendentalne czyny Pana, nie ma żadnej różnicy pomiędzy nim a Panem. Takie dzieło jest w rzeczy samej literacką inkarnacją Pana. Tak więc ci, którzy nie mają pojęcia o Bogu, mają tutaj okazję, aby słuchać opowieści o czynach Pana i tym samym obcować z Nim, a skutkiem tego będzie stopniowe oczyszczenie się z materialnego schorzenia. Doświadczeni bhaktowie mogą zastosować w swej misji nawracania niewielbicieli (abhaktów) nowe sposoby i środki, w zależności od czasu i okoliczności. Służba oddania jest zajęciem dynamicznym i doświadczony bhakta może zastosować odpowiednie środki, aby zaszczepić ją w otępiałe mózgi materialistycznej populacji. Takie transcendentalne zajęcia bhaktów w służbie dla Pana mogą przynieść nowy porządek życia głupiemu materialistycznemu społeczeństwu. Przykładem takiego doświadczenia i zręczności w tym względzie może być Pan Śri Caitanya Mahaprabhu i Jego późniejsi zwolennicy, i nawet obecnie, podążając w ich ślady, można poprowadzić materialistycznych ludzi tego wieku niezgody ku spokojnemu życiu i realizacji duchowej.




ZROZUMIENIE WIEDZY WEDYJSKIEJ, OŚWIECENIE

Obrazek

06.01.49 Znaczenie: Należy wiedzieć, że osoba nie znająca wiedzy wedyjskiej zawsze działa w ignorancji, nie wiedząc co uczyniła w przeszłości, co robi obecnie i w jaki sposób będzie cierpieć w przyszłości. Jest całkowicie pogrążona w ciemności. Dlatego nakaz wedyjski brzmi, tamasi ma: "Nie pozostawaj w ciemności." Jyotir gama: spróbuj przedostać się do światła." Światłem czy oświeceniem jest wiedza wedyjska, którą może zrozumieć osoba, która wzniosła się do siły dobroci albo która wznosi się ponad gunę dobroci poprzez zaangażowanie się w służbę oddania dla mistrza duchowego i Najwyższego Pana. Opisane to jest w Śvetaśvatara Upanisad (6.23):

yasya deve para bhaktir yatha deve tatha gurau
tasyaite kathita hy arthah prakaśante mahatmanah

"Wszelkie znaczenie wiedzy wedyjskiej automatycznie wyjawiane jest tym wielkim duszom, które mają niezachwianą wiarę zarówno w Pana, jak i w mistrza duchowego." Vedy zalecają, tad-vijnanartham sa gurum evabhigacchet: należy zbliżyć się do mistrza duchowego, który posiada pełną wiedzę wedyjską i z pełną wiarą poddać się jego kierownictwu, aby zostać bhaktą Pana. Kiedy to uczynimy, wówczas wyjawiona zostanie nam wiedza wedyjska. Wtedy nie będziemy musieli już dłużej pozostawać w ciemnościach materialnej natury.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ