Związek pomiędzy karą a miłosierdziem

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Związek pomiędzy karą a miłosierdziem

Post autor: Vaisnava-Krpa » 02 sty 2012, 19:38

KARA, MIŁOSIERDZIE I ŁASKA - Ukaranie Juniora Haridasa

Antya 02.120 "Jest wiele osób posiadających niewiele, które przyjmują wyrzeczony porządek życia niczym małpy. Wędrują tu i tam angażując się w zadowalanie zmysłów i zażyłe rozmowy z kobietami."

Antya 02.120 Znaczenie: Należy ściśle przestrzegać zasad regulujących, mianowicie: zakazu niedozwolonego seksu, jedzenia mięsa, zażywania środków odurzających i uprawiania hazardu. W ten sposób powinniśmy czynić postęp w życiu duchowym. Jeśli niedojrzała osoba sentymentalnie przyjmuje vairagyę, czy podejmuje sannyasę, ale jednocześnie utrzymuje przywiązanie do kobiet, zajmuje wówczas bardzo niebezpieczną pozycję. Jej wyrzeczenie jest określane markata-vairagyą, czyli wyrzeczeniem przypominającym wyrzeczenie małpy. Małpa żyje w lesie, je owoce i nawet nie okrywa się. W ten sposób przypomina mędrca, lecz zawsze myśli o swoich partnerkach i czasami ma ich tuziny, aby odbywać z nimi stosunki seksualne. To jest nazywane markata-vairagyą. Dlatego też ten, kto nie posiada koniecznych kwalifikacji, nie powinien przyjmować wyrzeczonego porządku życia. Kto przyjmuje sannyasę, lecz ponownie ulega niepokojom zmysłowym i rozmawia na osobności z kobietami, jest nazywany dharma-dhvaji lub dharma-kalanka,co znaczy, że sprowadza ostrą krytykę na porządek religijny. Tak więc w związku z tym trzeba być nadzwyczaj ostrożnym. Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura wyjaśnia, że słowo markata znaczy "niespokojny". Osoba niespokojna nie może być wytrwała, dlatego po prostu włóczy się zadowalając zmysły. Tego rodzaju osoba nakłada czasem strój sannyasina czy babaji w wyrzeczonym porządku życia po to tylko, by być chwaloną przez innych czy zyskać tanie uwielbienie swych zwolenników lub też ogółu ludzi, jednakże nie potrafi ona zrezygnować z pragnień zadowalania zmysłów, zwłaszcza jeśli chodzi o obcowanie z kobietami. Taka osoba nie może uczynić postępu w życiu duchowym. Istnieje osiem różnych rodzajów przyjemności zmysłowej związanej z kobietami, włączając w to rozmawianie i myślenie o nich. Tak więc dla sannyasina, osoby w wyrzeczonym porządku życia, zażyłe rozmowy z kobietami są wielką obrazą. Śri Ramananda Raya i Śrila Narottama dasa Thakura rzeczywiście osiągnęli najwznioślejszy etap wyrzeczonego porządku, lecz ci, którzy ich naśladują, uważając ich za zwykłe ludzkie istoty, popełniają poważny błąd i dlatego ulegają wpływowi energii materialnej.

Antya 02.121 Powiedziawszy to, Śri Caitanya Mahaprabhu wszedł do Swego pokoju. Wszyscy bhaktowie zamilkli widząc Go w tak gniewnym nastroju.

Antya 02.122 Następnego dnia wszyscy bhaktowie wspólnie zbliżyli się do lotosowych stóp Śri Caitanyi Mahaprabhu, by w imieniu Juniora Haridasa przedstawić prośbę.

Antya 02.123 "Haridasa popełnił niewielką obrazę", powiedzieli. "Dlatego, o Panie, bądź miłosierny dla niego. Otrzymał teraz wystarczając nauczkę. W przyszłości nie dopuści się takiej zniewagi."

Antya 02.124 Śri Caitanya Mahaprabhu powiedział: "Mój umysł nie jest pod Moją kontrolą. Nie lubi on oglądać nikogo w wyrzeczonym porządku życia, kto zażyle rozmawia z kobietami.

Antya 02.125 "Każdy z was powinien udać się do swoich zajęć. Porzućcie tę bezcelową rozmowę. Jeśli jeszcze raz odezwiecie się w ten sposób, odejdę i nie zobaczycie Mnie tutaj więcej."

Antya 02.139 "Teraz Śri Caitanya Mahaprabhu jest nadal w gniewnym nastroju, gdyż jest niezależnym Najwyższą Osobą Boga. Lecz kiedyś na pewno okaże miłosierdzie, jako że w sercu jest bardzo łaskawy.

Antya 02.140 "Pan jest wytrwały i jeśli ty również będziesz się upierał, Jego wytrwałość wzrośnie. Będzie lepiej dla ciebie, gdy wykąpiesz się i zjesz prasada. Jego gniew w odpowiednim czasie automatycznie rozproszy się."

Antya 02.141 Powiedziawszy to, Svarupa Damodara Gosvami nakłonił Haridasa do wzięcia kąpieli i zjedzenia prasada. Uspokoiwszy go w ten sposób, wrócił do domu.

Antya 02.143 Śri Caitanya Mahaprabhu jest oceanem łaski. Któż może Go zrozumieć? Gdy karci drogich Sobie bhaktów, z pewnością robi to w celu przywrócenia zasad religii czy obowiązku.

Antya 02.143 Znaczenie: Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura mówi w związku z tym, że Śri Caitanya Mahaprabhu, ocean łaski, ukarał Juniora Haridasa, chociaż był on drogim Mu bhaktą, by ustanowić, że osoba kierująca się zasadą oddania, zaangażowana w czystą służbę oddania nie powinna być hipokrytą. Z pewnością obłudną jest osoba zaangażowana w służbę oddania w wyrzeczonym porządku życia, która utrzymuje zażyłe związki z kobietami. Kara wymierzona Juniorowi Haridasowi jest przykładem dla przyszłychsahajiya, którzy mogą założyć strój wyrzeczonego porządku życia w celu imitowania Rupy Gosvamiego i innych bona fidesannyasinów, lecz w tajemnicy utrzymywać zakazane związki z kobietami. Aby pouczyć tego rodzaju ludzi, Śri Caitanya Mahaprabhu ukarał za nieznaczne odstępstwo od zasad regulujących Swojego drogiego bhaktę Haridasa. Śrimati Madhavidevi była wysoce zaawansowanym bhaktą, zatem przyjście do niej z prośbą o niewielką ilość ryżu, by usłużyć Śri Caitanyi Mahaprabhu, na pewno nie było zbyt wielką obrazą. Niemniej jednak Śri Caitanya Mahaprabhu domagał się przestrzegania surowej zasady głoszącej, że nikt w wyrzeczonym porządku życia nie powinien w zażyły sposób obcować z kobietami. Żądał tego po prostu w tym celu, by na przyszłość zabezpieczyć zasady regulujące. Gdyby Śri Caitanya Mahaprabhu nie ukarał Juniora Haridasa za to nieznaczne odchylenie, wówczas tzw. bhaktowie Pana wykorzystywaliby ten przykład, aby zachować swój zwyczaj nieograniczonego utrzymywania zakazanych związków z kobietami. W rzeczywistości oni mimo to głoszą, że Vaisnava może zachowywać się w ten sposób. Lecz tak postępować absolutnie nie wolno. Śri Caitanya Mahaprabhu jest nauczycielem całego świata i tę przykładową karę wymierzył po to, aby ustanowić, że filozofia Vaisnava nigdy nie pozwala na zakazane związki seksualne. Taki miał cel karząc Juniora Haridasa. Śri Caitanya Mahaprabhu jest w istocie najbardziej wspaniałomyślną inkarnacją Najwyższej Osoby Boga, lecz surowo zabraniał On zakazanego seksu.
Antya 02.144 Gdy wszyscy bhaktowie zobaczyli ten przykład, ogarnął ich nastrój strachu. Dlatego wszyscy przestali rozmawiać z kobietami, nawet w snach.
Antya 02.144 Znaczenie: W związku ze stri-sambhasana, rozmawianiem z kobietami, Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura mówi, że rozmowy z kobietami w celu subtelnego czy wulgarnego zadowalania zmysłów są surowo zabronione. Canakya Pandita, wielki moralista, mówi: matrvat-para-daresu. Tak więc nie tylko osoba w wyrzeczonym porządku życia czy zaangażowana w służbę oddania, lecz każdy powinien unikać przebywania z kobietami. Żonę innej osoby należy uważać za własną matkę.

Antya 02.145 W ten sposób minął Juniorowi Haridasowi cały rok, lecz wciąż Śri Caitanya Mahaprabhu nie okazał mu śladu łaski.

Antya 02.146 Toteż pod koniec pewnej nocy, złożywszy Śri Caitanyi Mahaprabhu pełne szacunku pokłony, Junior Haridasa odszedł do Prayag nie mówiąc nic nikomu.

Antya 02.147 Junior Haridasa postanowił ostatecznie osiągnąć schronienie u lotosowych stóp Śri Caitanyi Mahaprabhu. Tak więc w Triveni, u zbiegu Gangesu i Yamuny w Prayag, wszedł głęboko do wody i w ten sposób rozstał się z życiem.

Antya 02.148 Popełniwszy w ten sposób samobójstwo, udał się w swym duchowym ciele do Śri Caitanyi Mahaprabhu i uzyskał łaskę Pana. Jednak mimo to pozostał niewidoczny.

Antya 02.149 W duchowym ciele przypominającym ciało Gandharvy Junior Haridasa, mimo iż niewidoczny, śpiewał nocą Śri Caitanyi Mahaprabhu. Jednak oprócz Pana nikt o tym nie wiedział.

Antya 02.150 Pewnego dnia Śri Caitanya Mahaprabhu zapytał bhaktów: "Gdzie jest Haridasa? Teraz możecie go tu przyprowadzić."

Antya 02.151 Wszyscy bhaktowie odpowiedzieli: "Pewnej nocy pod koniec pełnego roku Junior Haridasa wstał i odszedł. Nikt nie wie, dokąd się udał."

Antya 02.152 Słysząc rozpaczanie bhaktów Śri Caitanya Mahaprabhu uśmiechał się łagodnie. Zatem wszyscy bhaktowie bardzo się zdumieli.

Antya 02.153-154 Pewnego dnia Jagadananda, Svarupa, Govinda, Kaśiśvara, Śankara, Damodara i Mukunda poszli wykąpać się w morzu. Słyszeli śpiewającego z oddali Haridasa, który jakby wołał ich swym oryginalnym głosem.

Antya 02.155 Nikt nie mógł go zobaczyć, ale słyszeli, jak śpiewał melodyjnym głosem. Dlatego wszyscy bhaktowie pod przewodnictwem Govindy wysnuli takie przypuszczenie.

Antya 02.156 "Haridasa musiał popełnić samobójstwo wypijając truciznę i z powodu tego grzesznego czynu jest teraz duchem bramina.

Antya 02.157 "Nie możemy zobaczyć jego materialnej formy", powiedzieli, "lecz mimo to słyszymy jego melodyjne śpiewanie. Dlatego musiał stać się duchem," Jednak Svarupa Damodara zaprotestował: "Takie przypuszczenie jest błędne.

Antya 02.158 "Junior Haridasa intonował mantrę Hare Krsna przez całe swe życie i służył Najwyższemu Panu Śri Caitanyi Mahaprabhu. Poza tym jest drogi Panu i umarł w świętym miejscu.

Antya 02.159 "Haridasa nie mógł się zdegradować; musiał osiągnąć wyzwolenie. To jest rozrywka Śri Caitanyi Mahaprabhu. Później wszyscy to zrozumiecie."

Antya 02.160 Pewien bhakta wrócił z Prayag do Navadvipy i opowiedział wszystkim szczegóły samobójstwa Juniora Haridasa.

Antya 02.161 Wyjaśnił, jak Junior Haridasa podjął decyzję i wszedł do wody u zbiegu Yamuny i Gangesu. Słysząc te szczegóły Śrivasa Thakura i inni bhaktowie bardzo się zdumieli.

Antya 02.162 Pod koniec roku Śivananda Sena jak zwykle przybył do Jagannatha Puri w towarzystwie innych bhaktów i z wielką radością spotkał się ze Śri Caitanyą Mahaprabhu.

Antya 02.163 Kiedy Śrivasa Thakura zapytał Śri Caitanyę Mahaprabhu: "Gdzie jest Junior Haridasa?" Pan odpowiedział: "Każdy osiąga rezultaty swoich działań dla korzyści."

Antya 02.164 Wtedy Śrivasa Thakura zrelacjonował szczegóły o decyzji Haridasa oraz opisał, jak wszedł do wody u zbiegu Gangesu i Yamuny.

Antya 02.165 Gdy Śri Caitanya Mahaprabhu usłyszał o tych szczegółach, uśmiechnął się zadowolony i powiedział: "To jest jedyny proces pokuty dla tego, kto patrzy na kobiety mając zmysłowe zamiary."

Antya 02.166 Wówczas wszyscy bhaktowie pod przewodnictwem Svarupy Damodary Gosvamiego doszli do wniosku, że skoro Haridasa popełnił samobójstwo u zbiegu rzek Gangesu i Yamuny, musiał zatem ostatecznie osiągnąć schronienie lotosowych stóp Śri Caitanyi Mahaprabhu.


Antya 02.166 Znaczenie: Śrila Bhaktivinoda Thakura zauważa, że gdy ktoś przyjmie wyrzeczony porządek życia i założy ubraniesannyasina lub babaji, a nosi się z zamiarem zadowalania zmysłów, zwłaszcza jeśli chodzi o związki z kobietami, jedyną pokutą za to jest popełnienie samobójstwa u zbiegu Gangesu i Yamuny. Jedynie taką pokutą może oczyścić swoje grzeszne życie. Gdy tego rodzaju osoba zostanie tak ukarana, może osiągnąć schronienie Śri Caitanyi Mahaprabhu. Jednak bez takiej kary bardzo trudno jest uzyskać Jego schronienie.

Antya 02.167 W ten sposób Śri Caitanya Mahaprabhu, syn matki Śaci, spełniał Swe rozrywki, sprawiające wielkie zadowolenie uszom i zmysłom czystych bhaktów, którzy o nich słuchają.

Antya 02.168 Wydarzenie to ukazuje łaskę Śri Caitanyi Mahaprabhu, Jego nauki, że sannyasin powinien pozostać w wyrzeczonym porządku życia, a także głębokie przywiązanie, jakie czują do Niego oddani bhaktowie.

Antya 02.169 Ukazuje ono również chwały świętych miejsc i pokazuje, jak Pan akceptuje oddanych Sobie bhaktów. W ten sposób spełniając jedną rozrywkę Pan osiągnął pięć czy siedem celów.

Antya 02.170 Rozrywki Śri Caitanyi Mahaprabhu są niczym nektar i głębokie są jak ocean. Ogół ludzi nie może ich pojąć, lecz zrównoważony bhakta może je zrozumieć.

Antya 02.171 Proszę, słuchajcie rozrywek Śri Caitanyi Mahaprabhu z wiarą i przekonaniem. Nie spierajcie się, gdyż uzyskacie wtedy przeciwny rezultat.

Antya 02.172 Modląc się u lotosowych stóp Śri Rupy i Śri Raghunathy, zawsze pragnąc ich miłosierdzia, ja, Krsnadasa, opowiadam Śri Caitanya-caritamrtę, podążając w ich ślady.




Instrukcje płynące z tego rozdziału

Podsumowując ten rozdział Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura mówi, że powinniśmy wyciągnąć z niego następujące wnioski.

(1) Chociaż Śri Caitanya Mahaprabhu, Najwyższa Osoba Boga, jest inkarnacją miłosierdzia, niemniej jednak porzucił towarzystwo jednego ze Swych osobistych towarzyszy, mianowicie Juniora Haridasa, bowiem gdyby nie postąpił w ten sposób, wówczas pseudobhaktowie wykorzystywaliby błąd Juniora Haridasa jako usprawiedliwienie tego, by żyć jak bhaktowie i jednocześnie utrzymywać zakazane związki seksualne. Takie czynności zdeprawowałyby kult Śri Caitanyi Mahaprabhu i w rezultacie w imię Śri Caitanyi Mahaprabhu bhaktowie na pewno stoczyliby się w życie piekielne.

(2) Karząc Juniora Haridasa Pan ustanowił standard obowiązujący acaryów, czyli przywódców organizacji, głoszących kult Caitanyi, a także wszystkich prawdziwych bhaktów. Śri Caitanya Mahaprabhu chciał utrzymać najwyższy standard.

(3) Śri Caitanya Mahaprabhu uczył, że czysty bhakta powinien być prosty i wolny od grzesznych czynności, jako że w ten sposób można zostać Jego prawdziwym sługą. Uczył On Swych zwolenników, jak ściśle przestrzegać zasad wyrzeczonego porządku życia.

(4) Śri Caitanya Mahaprabhu pragnął dowieść, że Jego bhaktowie są wzniosłymi osobami o idealnym charakterze. Przyjmuje łaskawie oddanych Sobie bhaktów i uczy ich, ile cierpienia i niepokoju może wywołać nawet nieznaczne odstępstwo od ścisłych zasad oddanego życia.

(5) Karząc Juniora Haridasa, Śri Caitanya Mahaprabhu okazał mu Swą łaskę pokazując w ten sposób, jak wzniosłe było jego oddanie dla Niego. Z powodu tego transcendentalnego związku Pan naprawił nawet nieznaczną obrazę popełnioną przez Swego czystego bhaktę. Tak więc ten, kto chce być czystym bhaktą Śri Caitanyi Mahaprabhu, powinien porzucić wszelkie materialne zadowalanie zmysłów, w przeciwnym razie bardzo trudno jest osiągnąć Jego lotosowe stopy.

(6) Jeśli ktoś umiera w miejscu tak wysławianym jak Prayag, Mathura czy Vrndavana, może uwolnić się od reakcji grzesznego życia i osiągnąć wówczas schronienie Najwyższej Osoby Boga.

(7) Chociaż czysty czy oddany bhakta może upaść, niemniej jednak dzięki łasce Pana uzyskuje ostatecznie szansę powrotu do domu, do Boga.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ