Świątynie, miejsca kultu i pielgrzymek

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Świątynie, miejsca kultu i pielgrzymek

Post autor: Vaisnava-Krpa » 28 gru 2011, 01:01

ŚWIĄTYNIE

Gdy skończyła się Satya-yuga, pojawiły się symptomy braku szacunku w stosunkach pomiędzy Vaisnavami. Kiedy wielkie święte osoby dostrzegły to zanieczyszczenie, wprowadziły wielbienie Bóstw w świątyni.

Musimy praktykować świadomość Kryszny. Nawet jeśli nasz umysł ciągle odrzuca służbę, musimy zmagać się razem, by zostać świadomi Kryszny! Dlatego kirtany, wykłady i programy duchowe służą jednoczeniu bhaktów. Wtedy możemy doświadczyć współnego wysiłku w stawaniu się świadomymi Kryszny.” - Niranjana Maharaja

07.13.08 Znaczenie: Czasami sannyasini cieszą się materialnym bogactwem niepotrzebnie konstruując wiele świątyń i klasztorów, lecz w rzeczywistości należy unikać takich wysiłków. Świątynie i klasztory należy konstruować dla nauczania duchowej świadomości, czyli świadomości Krsny, a nie dla dostarczania bezpłatnych hoteli osobom, które są bezużyteczne czy to dla materialnych czy duchowych celów. Świątynie i klasztory powinny być zamknięte dla bezwartościowych zgromadzeń zwariowanych ludzi. W ruchu świadomości Krsny mile widziany jest każdy, kto zgadza się przynajmniej przestrzegać regulujących zasad tego ruchu – zakazu nielegalnego seksu, intoksykacji, jedzenia mięsa i hazardu. W świątyniach i klasztorach powinno być ściśle zabronione gromadzenie się niepotrzebnych odrzuconych i leniwych osób. Powinny być one używane wyłącznie przez bhaktów, którzy są poważni jeśli chodzi o robienie duchowego postępu w świadomości Krsny. Śrila Viśvanatha Cakravarti Thakura wyjaśnia słowo arambhan w znaczeniu mathadi-vyaparan, co oznacza: "próby konstruowania świątyń i klasztorów". Pierwszą powinnością sannyasina jest nauczanie świadomości Krsny. Jednakże, jeśli dzięki łasce Krsny nadarzą się takie możliwości, może budować świątynie i klasztory, aby zapewnić schronienie poważnym studentom świadomości Krsny. W przeciwnym razie takie świątynie i klasztory nie są potrzebne.

07.13.34 Znaczenie: Sannyasin powinien mieć instytucję, której przeznaczeniem jest nauczanie świadomości Krsny; nie potrzebuje gromadzić pieniędzy dla siebie. My polecamy, aby w naszym ruchu świadomości Krsny 50% uzbieranych pieniędzy inwestować w drukowanie książek, a 50% przeznaczyć na wydatki, szczególnie na zakładanie ośrodków na całym świecie. Osoby zarządzające ruchem świadomości Krsny powinny być niezwykle rozważne pod tym względem. W przeciwnym razie pieniądze będą przyczyną rozpaczy, złudzenia, strachu, gniewu, materialnego przywiązania, materialnego ubóstwa i niepotrzebnej ciężkiej pracy. Kiedy byłem sam we Vrndavanie, nigdy nie próbowałem budować math, czyli świątyń; zadowalałem się raczej małą ilością pieniędzy, która mogłem uzyskać ze sprzedawania Back to Godhead i w ten sposób utrzymywałem siebie, jak również drukowałem książki. Kiedy udałem się za granicę, żyłem zgodnie z tą samą zasadą, ale kiedy Europejczycy i Amerykanie zaczęli szczodrze dawać pieniądze, założyłem świątynie i rozpocząłem wielbienie Bóstw. Tej samej zasady należy nadal przestrzegać. Wszystkie pieniądze, które się zbiera powinny być wykorzystane dla Krsny i nawet 1-go grosza nie można wydać na zadowalanie zmysłów. Jest to zasada Bhagavata.



01.08.22 Znaczenie: W świątyni kultu powinna być kojąca atmosfera, aby w ten sposób przyciągnąć uwagę niespokojnych niewielbicieli, zawsze zaangażowanych w materialne awantury.



07.14.39 Mój drogi królu, kiedy na początku Treta-yugi wielcy mędrcy i święte osoby zauważyli, że wzajemne stosunki cechuje brak szacunku, wprowadzono wielbienie Bóstwa w świątyni wszystkimi parafernaliami.

07.14.39 Znaczenie: W Śrimad-Bhagavatam (12.3.52) powiedziane jest :

krte yad dhyayato visnum tretayam yajato makhaih
dvapare paricaryayam kalau tad dhari-kirtanat

"Rezultat, który w Satya-yudze można osiągnąć poprzez medytację o Visnu, w Treta-yudze poprzez spełnianie ofiar, a w Dvapara-yudze przez służenie lotosowym stopom Pana, można osiągnąć także w Kali-yudze, po prostu przez intonowanie maha-mantry Hare Krsna ." W Satya-yudze wszyscy byli duchowo zaawansowani i nie było zawiści pomiędzy wielkimi osobistościami. Jednakże stopniowo, z powodu wzrostu materialnego zanieczyszczenia wraz z postępem wieków, pozbawione szacunku wzajemne stosunki pojawiły się nawet pomiędzy braminami i Vaisnavami. W rzeczywistości, zaawansowanego Vaisnavę należy szanować nawet bardziej niż Visnu. Jak oznajmia Padma Purana, aradhananam sarvesam visnor aradhanam param: spośród wszystkich kultów, najlepszym jest kult Visnu. Tasmat parataram devi tadiyanam samarcanam: a jeszcze bardziej polecanym od kultu Visnu jest wielbienie Vaisnavy.
Poprzednio wszystkie czynności spełniano w związku z Visnu, ale gdy skończyła się Satya-yuga, pojawiły się symptomy braku szacunku w stosunkach pomiędzy Vaisnavami. Śrila Bhaktivinoda Thakura powiedział, że Vaisnavą jest ta osoba, która pomaga innym stać się Vaisnavami. Przykładem takiej osoby, która przemieniła wielu innych w Vaisnavów, jest Narada Muni. Potężny Vaisnava, który przemienił innych w Vaisnavów, zasługuje na uwielbienie, ale z powodu materialnego zanieczyszczenia czasami taki wzniosły Vaisnava jest lekceważony przez innych pomniejszych Vaisnavów. Kiedy wielkie święte osoby dostrzegły to zanieczyszczenie, wprowadziły wielbienie Bóstw w świątyni. Rozpoczęło się to w Treta-yudze i szczególnie dominowało w Dvapara-yudze (dvapare paricaryayam). Ale w Kali-yudze wielbienie Bóstwa jest lekceważone. Dlatego intonowanie mantry Hare Krsna ma większą moc od wielbienia Bóstwa. Śri Caitanya Mahaprabhu dał tego praktyczny przykład, nie zakładając żadnej świątyni ani nie instalując Bóstw, za to na wielka skalę wprowadził ruch sankirtana. Dlatego osoby głoszące świadomość Krsny powinny kłaść większy nacisk na ruch sankirtana, szczególnie poprzez coraz większe rozprowadzanie literatury transcendentalnej. To wspomaga ruch sankirtana. Kiedykolwiek nadarza się sposobność wielbienia Bóstwa, możemy założyć wiele ośrodków, ale na ogół powinniśmy kłaść większy nacisk na rozprowadzanie transcendentalnej literatury, gdyż to odniesie większy skutek w nawracaniu ludzi na świadomość Krsny. W Śrimad Bhagavatam (11.2.47) jest powiedziane:

arcayam eva haraye pujam yah śraddhayehate
na tad-bhaktesu canyesu sa bhaktah prakrtah smrtah

"Osoba która z wielką wiarą wielbi Bóstwo w świątyni, ale nie wie, jak zachowywać się w stosunku do innych bhaktów lub ogółu ludzi, jest zwana prakrta-bhaktą, czyli kanistha-adhikari." Prakrta-bhakta, czyli bhakta neofita, jest nadal na platformie materialnej. Oczywiście angażuje się on w wielbienie Bóstw, ale nie może docenić czynności czystego bhakty. W rzeczywistości zdarzało się, że bhaktowie neofici krytykowali czasami nawet autoryzowanego bhaktę, który pełnił służbę dla Pana, głosząc misję świadomości Krsny. Takich neofitów opisuje Viśvanatha Cakravarti Thakura: sarva-prani-sammananasamarthanam avajna spardhadimatam tu bhagavat-pratimaiva patram ity aha. Dla tych, którzy nie mogą właściwie docenić czynności autoryzowanych bhaktów, jedynym sposobem postępu duchowego jest wielbienie Bóstwa. W Caitanya-caritamrta (Antya 7.11) jest wyraźnie powiedziane, krsna-śakti vina nahe tara pravartana: jeśli ktoś nie jest autoryzowany przez Krsnę, nie jest w stanie nauczać świętego imienia Pana na całym świecie. Niemniej jednak bhakta czyniący to krytykowany jest przez bhaktów neofitów, kanistha-adhikari, którzy znajdują się na niższych etapach służby oddania. Dla nich bardzo polecane jest wielbienie Bóstwa.


1.08.22 Znaczenie: Odwiedzający świątynie nie są bałwochwalcami, jak twierdzą niektórzy ludzie o ubogim zasobie wiedzy. Wszyscy wielcy acaryowie ustanowili takie świątynie kultu we wszystkich miejscach, właśnie po to, aby obdarzyć łaską mniej inteligentnych. Nie należy więc udawać, że się przekroczyło fazę kultu świątynnego, podczas gdy w rzeczywistości jest się na poziomie śudrów czy kobiet, albo jeszcze niżej.

1.08.22 Znaczenie: Należy oglądać Pana od Jego lotosowych stóp, stopniowo wznosząc wzrok do ud, talii, klatki piersiowej i twarzy. Nie należy patrzeć na twarz Pana, nie będąc przyzwyczajonym do oglądania lotosowych stóp Pana.


„Nie możemy rozprzestrzeniać świadomości Kryszny jeśli sami nie czujemy się świadomi Kryszny. Jeśli sami nie czujemy się świadomi Kryszny to nasze działania staną się zewnętrzne. Zaczniemy mysleć, że zarabiamy pieniądze a nie rozdajemy transcendentalną wiedzę. Nasze wysiłki nie będą miały znaczącego wpływu na innych. Rozpowszechnianie świadomości Kryszny dotyczy również nas. Dlatego nie powinniśmy siebie samych wykluczać z procesu stawania się świadomymi Kryszny. „ - Nirajnana Maharaja
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Świątynie, miejsca kultu i pielgrzymek

Post autor: Vaisnava-Krpa » 28 gru 2011, 01:04

MIEJSCA PIELGRZYMEK, CEL PIELGRZYMEK

Madhya 09.04 Gdy Pan odwiedzał wszystkie te święte miejsca, nawrócił wiele tysięcy mieszkańców. W ten sposób wybawionych zostało wielu ludzi. Jedynie dotykając świętych miejsc, przemieniał je w wielkie miejsca pielgrzymek.

Madhya 09.04 Znaczenie: Jest powiedziane: tirthi-kurvanti tirthani. Tirtha, czyli święte miejsce, jest to miejsce, które odwiedzają lub w którym mieszkają wielkie święte osoby. Chociaż te święte miejsca były już miejscami pielgrzymek, wszystkie zostały oczyszczone dzięki odwiedzinom Śri Caitanyi Mahaprabhu. Wielu ludzi udaje się do tych świętych miejsc i pozostawia tam swoje grzeszne reakcje, uwalniając się w ten sposób z zanieczyszczeń. Gdy zanieczyszczenia te nagromadzą się, są neutralizowane przez wielkie osoby, takie jak Śri Caitanya Mahaprabhu i Jego ściśli zwolennicy, którzy odwiedzają te miejsca. Do szpitala przychodzi wiele rodzajów pacjentów dotkniętych wieloma rodzajami chorób. W rzeczywistości szpital zawsze jest zakażony, ale biegły lekarz swą mistrzowską obecnością i zarządzaniem sprawia, że szpital jest wysterylizowany. Podobnie, miejsca pielgrzymek zawsze są zarażone grzechami, które pozostawiają udający się tam grzeszni ludzie, lecz gdy miejsca te odwiedzają osoby takie jak Śri Caitanya Mahaprabhu, wówczas znika wszelkie zanieczyszczenie.

Madhya 10.13 "Vaisnava podróżuje do miejsc pielgrzymek, aby je oczyścić i nawracać uwarunkowane dusze. Jest to jeden z obowiązków Vaisnavy. W rzeczywistości Śri Caitanya Mahaprabhu nie jest żywą istotą, lecz Samym Najwyższą Osobą Boga. Zatem jest On całkowicie niezależnym kontrolerem, a mimo to, będąc na pozycji bhakty, działa tak jak bhakta."

Madhya 10.13 Znaczenie: Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura zauważa, że ponieważ wielu stałych mieszkańców świętych miejsc nie przestrzega ściśle regulujących zasad życia, wzniośli bhaktowie muszą udawać się do takich miejsc, by ich nawrócić. To jest zadanie Vaisnavy. Vaisnava jest nieszczęśliwy, gdy widzi, że inni są materialnie uwikłani. Chociaż Śri Caitanya Mahaprabhu jest Bóstwem wielbionym przez wszystkich Vaisnavów, to Sam uczył, w jaki sposób Vaisnava powinien działać. Tym niemniej jest On kompletną i niezależną Osobą Boga. Jest On purnah śuddho nitya-muktah. Jest kompletny, całkowicie wolny od skażenia i wieczny. Jest On sanatana, gdyż nie ma początku ani końca.

01.19.33 Znaczenie: Swoje znaczenie święte miejsca pielgrzymek zawdzięczają obecności wielkich mędrców i świętych. Mówi się, że grzeszne osoby, które wędrują do świętych miejsc pielgrzymek, pozostawiają tam swoje grzechy, które nagromadziły. Ale obecność wielkich świętych odkaża nagromadzone grzechy, i w ten sposób święte miejsca pozostają nadal uświęcone przez łaskę bhaktów i świętych tam obecnych. Gdyby tacy święci pojawili się w domach światowych ludzi, na pewno nagromadzone grzechy takich używaczy tego świata zostałyby zneutralizowane. Dlatego też święte osoby nie mają żadnego własnego interesu z gospodarzami. Jedynym celem takich świętych osób jest uświęcenie domów grhasthów (gospodarzy), i dlatego grhasthowie powinni być wdzięczni, kiedy tacy święci i mędrcy pojawiają się u ich drzwi. Gospodarz, który nie honoruje takich świętych nakazów, popełnia wielką obrazę. Dlatego też istnieje zalecenie, aby gospodarz; który nie złożył pokłonu przed świętym, od razu podjął całodniowy post, aby zneutralizować tę wielką obrazę.

07.14.27-28 Narada Muni mówił dalej: Opiszę ci teraz miejsca, gdzie można pomyślnie wypełniać procesy religijne. Jakiekolwiek miejsce, w którym można spotkać Vaisnavę, jest wyśmienitym miejscem dla wszelkich pomyślnych czynności. Najwyższa Osoba Boga jest ostoją tej całej manifestacji kosmicznej, z jej wszystkimi poruszającymi się i nieruchomymi żywymi istotami a świątynia gdzie zainstalowane jest Bóstwo Pana, jest miejscem najświętszym. Co więcej, miejsca, w których uczeni bramini przestrzegają zasad wedyjskich poprzez wyrzeczenie, wykształcenie i miłosierdzie, są również najbardziej pomyślnymi i świętymi miejscami.

07.14.27-28 Znaczenie: Werset ten wskazuje że świątynia Vaisnava, gdzie oddaje się cześć Najwyższej Osobie Boga, Krsnie, i gdzie Vaisnavowie pełnią służbę dla Pana, jest najlepszym świętym miejscem dla pełnienia wszelkich ceremonii religijnych. W chwili obecnej, szczególnie w wielkich miastach, ludzie żyją w małych mieszkaniach i nie są w stanie zainstalować Bóstwa czy założyć świątyni. Wobec tego ośrodki i świątynie założone przez szerzący się ruch świadomości Krsny są najlepszymi świętymi miejscami dla pełnienia ceremonii religijnych czy oddawania czci Bóstwu, ruch świadomości Krsny umożliwia każdemu zrobienie postępu w życiu duchowym, poprzez stanie się świadomym Krsny

07.14.29 Zaprawdę pomyślne są miejsca, gdzie jest świątynia Najwyższej Osoby Boga, Krsny, w której jest On należycie czczony. Pomyślne są również miejsca, gdzie płyną wysławiane święte rzeki o których mowa jest w Puranach, dodatkowej literaturze wedyjskiej. Każda czynność duchowa w tych miejscach jest niewątpliwie bardzo skuteczna.

07.14.29 Znaczenie: Jest wielu ateistów, którzy sprzeciwiają się wielbieniu Bóstwa Najwyższej Osoby Boga w świątyni. Jednakże werset ten autorytatywnie stwierdza, że każde miejsce, gdzie wielbione jest Bóstwo, jest transcendentalne; nie należy ono do świata materialnego. Jest również powiedziane, że las jest w gunie dobroci i dlatego tym którzy pragną kultywować życie duchowe, radzi się, aby udali się do lasu (vanam gato yad dharim aśrayeta). Ale nie należy udawać się do lasu po prostu po to, aby żyć jak małpa. Małpy i inne dzikie zwierzęta również żyją w lesie, ale osoba, która udaje się do lasu, by praktykować życie duchowe, musi przyjąć schronienie lotosowych stóp Najwyższej Osoby Boga (vanam gato yad dharim aśrayeta). Nie należy poprzestawać na udaniu się do lasu; trzeba przyjąć schronienie lotosowych stóp Najwyższej Osoby Boga. Zatem w tym wieku, ponieważ udanie się do lasu dla praktyki duchowej nie jest możliwe, poleca się życie w społeczności świątynnej jako bhakta, regularne oddawanie czci Bóstwu, przestrzeganie zasad regulujących i w ten sposób uczynienie tego miejsca podobnego Vaikuncie. Las może być w dobroci, miasta i wioski w pasji, domy publiczne, hotele i restauracje w ignorancji, ale kiedy ktoś żyje w społeczności świątynnej, żyje on wtedy na Vaikuncie. Dlatego też tutaj jest powiedziane, śreyasam padam: jest to najlepsze, najbardziej pomyślne miejsce.
W wielu miejscach na świecie budujemy społeczności, aby zapewnić schronienie bhaktom i oddawać cześć Bóstwom w świątyni. Jedynie bhaktowie mogą czcić Bóstwo. Osoby praktykujące kult świątynny, które nie cenią innych bhaktów, są trzeciej klasy. Są onikanistha-adhikari na niższym etapie życia duchowego. Śrimad-Bhagavatam (11.2.47) oznajmia :

arcayam eva haraye pujam yah śraddhayehate
na tad-bhaktesu canyesu sa bhaktah prakrtah smrtah

"Osoba, która z pełną wiarą zaangażowana jest w wielbienie Bóstwa w świątyni, ale która nie wie, jak zachowywać się wobec bhaktów i innych ludzi, jest nazywana prakrta-bhaktą albo kanistha-adhikari." Dlatego też w świątyni musi być Bóstwo Pana i bhaktowie muszą czcić Pana. To połączenie bhaktów i Bóstwa stworzy pierwszej klasy transcendentalne miejsce.
Poza tym, jeżeli bhakta grhastha czci śalagrama-śila albo formę Bóstwa w domu, jego dom staje się bardzo ważnym miejscem. Dlatego też zwyczajem członków trzech wyższych klas – braminów, ksatriyów i vaiśyów – było czczenie w każdym domuśalagrama-śila czy też małego Bóstwa Radha-Krsny lub Sita-Ramy. To sprawiało, że wszystko było pomyślne. Ale teraz porzucili oni wielbienie Bóstw. Ludzie unowocześnili się i w konsekwencji angażują się różnego rodzaju grzeszne czynności i dlatego są niezwykle nieszczęśliwi.
Zatem w cywilizacji wedyjskiej święte miejsca pielgrzymek są uważane za najbardziej święte i nadal istnieją setki i tysiące świętych miejsc jak Jagannatha Puri, Vrndavana, Hardwar, Rameśvara, Prayaga i Mathura. Indie są miejscem dla oddawania czci, czyli dla kultywowania życia duchowego. Ruch świadomości Krsny zaprasza wszystkich z całego świata, bez dyskryminacji kastowej czy wyznaniowej, do swoich ośrodków i doskonałego kultywowania życia duchowego.

07.14.30-33 Święte jeziora, takie jak Puskara i miejsca, gdzie żyją święte osoby, jak Kuruksetra, Gaya, Prayaga, Pulahaśrama, Naimisaranya, brzegi rzeki Phalgu, Setubandha, Prabhasa, Dvaraka, Varanasi, Mathura, Pampa, Bindu-sarovara, Badarikaśrama [Narayanaśrama], miejsca, gdzie płynie rzeka Nanda, miejsca gdzie Pan Ramacandra i matka Sita przyjęli schronienie, takie jak Citrakuta, a także górzyste tereny znane jako Mahendra i Malaya – wszystkie te miejsca powinny być uważane za najbardziej pobożne i święte. [Podobnie miejsca poza granicami Indii, gdzie znajdują się ośrodki ruchu świadomości Krsny i gdzie czczone są Bóstwa Radha-Krsny, [takie wielkie miasta amerykańskie, jak Nowy York, Los Angeles i San Francisco oraz miasta europejskie, jak Londyn i Paryż, lub gdziekolwiek są ośrodki świadomości Krsny] powinny być odwiedzane i czczone przez tych, którzy pragną postępu duchowego. Ten, kto zamierza zrobić postęp w życiu duchowym, może odwiedzić wszystkie te miejsca i spełnić ceremonie rytualne, aby uzyskać rezultaty tysiąckrotnie lepsze od rezultatów tych samych czynności spełnianych w jakimkolwiek innym miejscu.

07.14.30-33 Znaczenie: Wersety te oraz werset 29 podkreślają tę samą rzecz: harer arcaśritaś ca ye lub harer arca. Innymi słowy najbardziej doniosłe jest to miejsce, w którym bhaktowie czczą Bóstwo Najwyższej Osoby Boga. Ruch świadomości Krsny daje szansę ludziom całego świata, by skorzystali ze świadomości Krsny poprzez ośrodki ISKON-u, gdzie można czcić Bóstwo oraz intonować maha-mantrę Hare Krsna i w ten sposób osiągnąć rezultaty, których skuteczność zwiększona jest 1000 razy. Jest to najlepsza czynność dobroczynna dla społeczeństwa ludzkiego. To było misją Śri Caitanyi Mahaprabhu, co przepowiedział wCaitanya-bhagavata (Antya 4.126):

prthivite ache yata nagaradi-grama
sarvatra pracara haibe mora nama

Śri Caitanya Mahaprabhu pragnął, aby ruch Hare Krsna, z instalowanymi Bóstwami, objął każdą wioskę i miasto na świecie, tak aby każdy mógł skorzystać z tego ruchu i osiągnąć wszelką pomyślność w życiu duchowym. Bez życia duchowego nic nie jest pomyślne.Moghaśa mogha-karmano mogha-jnana vicetasah (Bg. 9.12). Nikt nie może odnieść sukcesu w czynnościach karmicznych czy wiedzy spekulatywnej nie będąc świadomym Krsny. Jak zostało polecone w śastrach, wszyscy powinni okazywać żywe zainteresowanie przyłączeniem się do ruchu świadomości Krsny i zrozumieniem wartości życia duchowego.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Świątynie, miejsca kultu i pielgrzymek

Post autor: Vaisnava-Krpa » 31 gru 2011, 00:03

„Wszystkie święte miejsca są podporządkowane służbie oddania. Podążają one za Bhakti. Dlatego gdziekolwiek przybywa wielbiciel, miejsce to staje się święte.

Vrindavana jest wieczną siedzibą Pana Kryszny, więc Bhakti naturalnie tam rozkwita. Jednak lekceważąc słuchanie kryszna-katha, powoduje się omdlenie Jnany i Vairajni. Zostają one okryte przez Maję. Jak powiedział Pan Kryszna w BG (5.15), ajnanenavritam jnanam tena muhjanti jantavah.” - Śrimad Bhagavata Mahatmya Śrila Vyasadev – Rozdział 1
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Świątynie, miejsca kultu i pielgrzymek

Post autor: Vaisnava-Krpa » 03 lut 2012, 22:22

03.20.04 Vidura wędrował do świętych miejsc i dzięki temu uwolnił się od wszelkiej pasji. A gdy dotarł do Hardwar, spotkał tam wielkiego mędrca, który posiadał wiedzę o życiu duchowym. Jemu więc zadawał pytania. Dlatego Śaunaka Rsi zapyta O co jeszcze Vidura pytał Maitreyę?

3.20.04 Znaczenie: Słowa virajas tirtha-sevaya odnoszą się tutaj do Vidury, który podróżując do miejsc pielgrzymek, pozbył się wszelkich zanieczyszczeń. W Indii znajdują się setki świętych miejsc pielgrzymek, z których najważniejszymi są: Prayaga, Hardwar, Vrndavana i Rameśvaram. Vidura chciał się oczyścić, gdy opuścił swój dom pełen politycznych i dyplomatycznych intryg. Podróżował więc do świętych miejsc, w których każdy, kto w nich przebywa, automatycznie zostaje oczyszczony. Jest to widoczne szczególnie we Vrndavanie. Do Vrndavany może udać się każdy. A gdy zetknie się z atmosferą życia duchowego, będzie automatycznie intonował imiona Krsny i Radhy, nawet jeśli jest grzeszny. Takie rzeczy rzeczywiście widzieliśmy i doświadczaliśmy ich. Śastry mówią, że osoba, która wycofała się z aktywnego życia i przyjęła porządek vanaprastha, powinna podróżować do miejsc pielgrzymek, aby się oczyścić. I Vidura całkowicie wypełnił to polecenie, a na końcu swej pielgrzymki dotarł do Kuśavarty, czyli do Hardwar, gdzie przebywał mędrzec Maitreya.

Nie powinniśmy odbywać pielgrzymki do świętych miejsc jedynie po to, by się tam wykąpać. Ważną rzeczą jest, abyśmy znaleźli w nich wielkich mędrców, jak Maitreya, i otrzymali od nich instrukcje. Jeśli nie zrobimy tego, wówczas podróż ta będzie jedynie stratą czasu. Narottama dasa Thakura, wielki acarya Vaisnavów, na razie zabronił nam wędrować do miejsc pielgrzymek, ponieważ w obecnej dobie czasy tak się zmieniły, że poważne osoby mogą odnieść złe wrażenie, widząc zachowanie współczesnych mieszkańców tych miejsc. Radził, abyśmy nie podejmowali trudów podróży do takich miejsc, a raczej skoncentrowali umysł na Govindzie, i to nam pomoże. Skoncentrowanie umysłu na Govindzie w jakimkolwiek miejscu z pewnością nie jest rzeczą łatwą. Ścieżka ta przeznaczona jest dla tych, którzy są niezwykle zaawansowani duchowo. Nie jest to ścieżka dla zwykłych osób. Zwykłe osoby wciąż mogą osiągnąć korzyści z podróży do świętych miejsc, jak Prayaga, Mathura, Vrndavana i Hardwar.

Powyższy werset poleca nam, byśmy znaleźli osobę, która posiada wiedzę o Bogu; czyli kogoś tattva-vit. Tattva-vit oznacza "ten, który zna Prawdę Absolutną". Nawet w miejscach pielgrzymek jest wielu pseudotranscendentalistów. Więc aby znaleźć prawdziwą osobę, musimy być wystarczająco inteligentni. Wtedy nasza próba uczynienia postępu, poprzez podróżowanie do różnych świętych miejsc, zakończy się sukcesem. Musimy być wolni od wszelkich zanieczyszczeń i jednocześnie musimy znaleźć osobę, która posiada wiedzę o Krsnie. Krsna pomaga osobom szczerym. Caitanya-caritamrta mówi, guru-krsna-prasade: ścieżkę zbawienia, czyli służbę oddania, możemy osiągnąć dzięki łasce mistrza duchowego i Krsny. Jeśli rzeczywiście poważnie szukamy duchowego zbawienia, wówczas Krsna, który jest obecny w każdym sercu, da nam inteligencję, abyśmy znaleźli właściwego mistrza duchowego. Dzięki łasce mistrza duchowego, takiego jak Maitreya, otrzymujemy odpowiednie instrukcje i czynimy postęp w życiu duchowym.

03.20.05 Śaunaka pytał o rozmowę Vidury z Maitreyą: Z pewnością rozmawiali o wielu nieskazitelnych rozrywkach Pana. Słuchanie takich opowieści jest niczym kąpanie się w wodzie Gangesu, ponieważ uwalnia od wszelkich reakcji za grzeszne działania.

03.20.05 Znaczenie: Woda Gangesu ma działanie oczyszczające, ponieważ spływa z lotosowych stóp Pana. Bhagavad-gita jest niczym Ganges, ponieważ wypowiedziały ją usta Najwyższego Pana. Takie właściwości posiada każda rozmowa dotycząca rozrywek Pana lub znamiennych cech Jego transcedentalnych wyczynów. Pan jest absolutny; nie ma żadnej różnicy między Jego słowami, Jego potem a Jego rozrywkami. Wody Gangesu, opowiadania dotyczące Jego rozrywek i słowa przez Niego wypowiadane – wszystko to znajduje się na platformie absolutnej i nie ma znaczenia, w której z tych rzeczy przyjmiemy schronienie, gdyż wszystkie są jakościowo równe. Śrila Rupa Gosvami powiedział, że wszystko co ma związek z Krsną, znajduje się na platformie absolutnej. Jeśli wszystkie nasze działania powiążemy z Krsną, wówczas zawsze będziemy przebywać na platformie duchowej, a nie materialnej.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Świątynie, miejsca kultu i pielgrzymek

Post autor: Vaisnava-Krpa » 04 lut 2012, 19:28

Madhya 04.95 Idealnym miejscem do pełnienia świadomości Krsny jest Vrajabhumi, czyli Vrndavana, gdzie ludzie mają naturalną skłonność do kochania Krsny, a Krsna - naturalną skłonność do kochania innych.

Madhya 04.95 Znaczenie: W Bhagavad-gicie jest powiedziane: ye yatha mam prapadyante tams tathaiva bhajamy aham. Między Najwyższym Panem i Jego bhaktami istnieje wzajemny związek. Im szczerzej bhakta kocha Krsnę, tym bardziej Krsna odwzajemnia się do tego stopnia, że wysoko zaawansowani wielbiciele mogą rozmawiać z Krsną bezpośrednio. Pan potwierdza to w Bhagavad-gicie:

tesam satata-yuktanam bhajatam priti-purvakam
dadami buddhi-yogam tam yena mam upayanti te

"Tym, którzy zawsze są Mi oddani i z miłością Mi służą, Ja daję inteligencję, która do Mnie ich prowadzi." (Bg. 10.10) Faktyczną misją ludzkiego życia jest zrozumienie Krsny i powrócenie do domu, z powrotem do Boga. Osoba szczerze pełniąca służbę dla Pana z wiarą i miłością może więc rozmawiać z Krsną oraz uzyskać wskazówki, które umożliwią jej szybki powrót do domu, powrót do Boga. W dzisiejszych czasach wielu uczonych broni wiedzy religijnej i posiada pewną koncepcję Najwyższej Osoby Boga. Jednak religia bez praktycznego doświadczenia Najwyższej Osoby Boga nie jest w gruncie rzeczy żadną religią. Śrimad-Bhagavatam opisuje taki proces jako pewnego rodzaju oszustwo. Religia jest to trzymanie się poleceń Krsny, Najwyższej Osoby Boga. Jeśli ktoś nie ma kwalifikacji, aby rozmawiać z Krsną i uczyć się od Niego, to jak będzie mógł zrozumieć zasady religijne? Tak więc pozbawione świadomości Krsny rozmowy o religii czy religijnych doświadczeniach są tylko bezproduktywną stratą czasu.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Świątynie, miejsca kultu i pielgrzymek

Post autor: trigi » 23 lis 2012, 09:34

Madhya 18.143 Bramin Sanodiya powiedział: "Zabierzmy Go do Prayag i pójdźmy wzdłuż brzegów Gangesu. Podróżowanie tą drogą będzie bardzo przyjemne.
Madhya 18.144 "Pójdziemy do świętego miejsca zwanego Soro-ksetrą. Tam wykąpiemy się w Gangesie, a później weźmiemy Śri Caitanyę Mahaprabhu i udamy się tą drogą.
Madhya 18.145 "Teraz jest początek miesiąca Magha. Jeżeli w tym okresie pójdziemy do Prayag, będziemy mieli możliwość kąpania się przez kilka dni podczas Makara-sankranti."

Madhya 18.145 Znaczenie: Ludzie nadal kąpią się w Magha-mela podczas miesiąca Magha. Od niepamiętnych czasów było to bardzo stare mela (zgromadzenie). Jest powiedziane, że Pan w formie Mohini zabrał wiadro z nektarem i przechowywał go w Prayag. Dlatego obchodzi się Magha-melę i corocznie odbywa się tam zgromadzenie świętych ludzi. Co dwanaście lat ma miejsce Kumbha-mela, wielki festiwal. Zbierają się tam wtedy wszyscy święci ludzie z całej Indii. Bramin chciał skorzystać z Magha-meli i wykąpać się w tym miejscu.
O kąpaniu się u zbiegu Gangesu i Yamuny w pobliżu fortu Allahabad, Prayag, wspominają pisma objawione:
maghe masi gamisyanti ganga-yamuna-sangamam
gavam śata-sahasrasya samyag dattam ca yat-phalam
prayage magha-mase vai tryaham snatasya tat-phalam

"Jeśli ktoś udaje się do Prayag i kąpie się u zbiegu Gangesu i Yamuny w miesiącu Magha, osiąga taki rezultat, jaki pochodzi z podarowania w jałmużnie tysięcy krów. Dzięki samej trzydniowej kąpieli w tym miejscu osiąga się rezultaty takiego pobożnego działania." Z tego powodu bramin Sanodiya miał wielką ochotę udać się do Prayag i wykąpać się tam. Na ogół karmici, osoby pracujące dla przyjemności, korzystają ze sposobności wykąpania się tam w miesiącu Magha, myśląc, że w przyszłości zostaną wynagrodzeni. Ci, którzy usytuowani są w służbie oddania, nie przestrzegają zbyt ściśle tego procesu karma-kandiya.
Madhya 18.146 Bramin Sanodiya kontynuował: "Poinformuj łaskawie Śri Caitanyę Mahaprabhu o nieszczęściu, które wewnątrz odczuwasz. Następnie zaproponuj, byśmy podczas pełni księżyca w miesiącu Magha wszyscy udali się do Prayag.
Madhya 18.147 "Powiedz Panu o tym, jakie szczęście sprawi ci podróż brzegami Gangesu.” Tak więc Balabhadra Bhattacarya przedstawił Śri Caitanyi Mahaprabhu tę błagalną prośbę.
Madhya 18.148 Balabhadra Bhattacarya powiedział Panu: "Nie mogę dłużej tolerować zakłóceń, które stwarza tłum. Ludzie bez przerwy przychodzą z zaproszeniami.
Madhya 18.149 "Ludzie przychodzą tu wczesnym rankiem i widząc, że Cię tutaj nie ma, nadwyrężają po prostu mój umysł.
Madhya 18.150 "Będę bardzo szczęśliwy, jeśli wszyscy wyruszymy ścieżką wiodącą wzdłuż brzegów Gangesu. Wtedy w Prayag będziemy mogli wykąpać się w Gangesie podczas Makara-sankranti.

Madhya 18.150 Znaczenie: W czasie Magha-meli są dwie wielkie okazje do kąpania się w Gangesie. Jedną jest dzień podczas nowiu, a drugą jest dzień podczas pełni księżyca w miesiącu Magha.
Madhya 18.151 "Mój umysł bardzo się wzburzył i nie potrafię znieść tego niepokoju. Wszystko to będzie uzależnione od pozwolenia Waszej Wysokości. Zaakceptuję wszystko, co tylko zechcesz uczynić.
Madhya 18.152 Choć Śri Caitanya Mahaprabhu nie chciał opuszczać Vrndavany, zaczął przemawiać słodkimi słowami po to tylko, by spełnić pragnienie Swego bhakty.
Madhya 18.153 Śri Caitanya Mahaprabhu powiedział: "Przyprowadziłeś Mnie tutaj, by pokazać Mi Vrndavanę. Jestem ci bardzo zobowiązany i nie będę w stanie spłacić tego długu.
Madhya 18.154 "Muszę zrobić wszystko, czego tylko pragniesz. Gdziekolwiek Mnie zabierzesz, tam pójdę."
Madhya 18.155 Następnego ranka Śri Caitanya Mahaprabhu obudził się wcześniej. Po wykąpaniu się, pogrążył się w ekstazie miłości wiedząc, że teraz musi opuścić Vrndavanę.
Madhya 18.156 Chociaż Pan nie przejawiał żadnych zewnętrznych symptomów, Jego umysł był przepełniony ekstatyczną miłością. Wówczas Balabhadra Bhattacarya powiedział: "Pójdźmy do Mahavany [Gokuli]."
Madhya 18.157 Mówiąc to, Balabhadra Bhattacarya usadowił Śri Caitanyę Mahaprabhu w łodzi. Gdy przepłynęli rzekę, wziął Pana ze sobą.
Madhya 18.158 Zarówno Rajaputa Krsnadasa, jak i bramin Sanodiya bardzo dobrze znali ścieżkę biegnącą wzdłuż brzegu Gangesu.
Madhya 18.159 W drodze Śri Caitanya Mahaprabhu zorientował się, że inni byli zmęczeni, a więc wziął ich wszystkich pod drzewo i usiadł.
Madhya 18.160 W pobliżu tego drzewa pasło się wiele krów i na ich widok Pan bardzo się ucieszył.
Madhya 18.161 Wtem jakiś pastuszek zagrał na flecie i Pana natychmiast ogarnęła ekstatyczna miłość.
Madhya 18.162 Przepełniony ekstatyczną miłością Pan padł nieprzytomny na ziemię. Na Jego ustach pojawiła się piana i ustał Jego oddech.
Madhya 18.163 Gdy Pan był nieprzytomny, nadjechało dziesięciu kawalerzystów z wojskowego oddziału mahometan Pathana i zsiadło z koni.
Madhya 18.164 Widząc, że Pan jest nieprzytomny, żołnierze pomyśleli: "Ten sannyasin musiał posiadać dużą ilość złota.
Madhya 18.165 "Ci czterej hultaje musieli zabrać bogactwa tego sannyasina, pozbawiając Go najpierw życia przez podanie Mu trucizny dhutura."
Madhya 18.166 Myśląc w ten sposób żołnierze Pathana uwięzili te cztery osoby i postanowili je zabić. W wyniku tego dwaj Bengalczycy zaczęli drżeć.

Madhya 18.166 Znaczenie: Tymi czterema osobami byli Balabhadra Bhattacarya, jego pomocnik bramin, Rajaputa Krsnadasa i bramin Sanodiya, bhakta Madhavendry Puri.
Madhya 18.167 Bhakta Krsnadasa, który należał do rasy Rajaputa, nie wiedział co to strach. Bramin Sanodiya także był nieustraszony i przemówił bardzo odważnie.
Madhya 18.168 Bramin powiedział: "Wy, żołnierze Pathana, jesteście pod opieką swego króla. Pójdźmy do waszego dowódcy i zobaczmy, jaką podejmie decyzję.
Madhya 18.169 "Ten sannyasin jest moim mistrzem duchowym, a ja pochodzę z Mathury. Jestem braminem i znam wielu ludzi będących na służbie mahometańskiego króla.
Madhya 18.170 "Ten sannyasin pod wpływem pewnej choroby traci czasami przytomność i upada. Usiądźcie tu, proszę, a zobaczycie, że wkrótce odzyska przytomność i wróci do normalnego stanu.
Madhya 18.171 "Usiądźcie tu na chwilę i zatrzymajcie nas wszystkich w areszcie. Gdy sannyasin odzyska przytomność, będziecie mogli Go wypytać. Potem, jeśli zechcecie, będziecie mogli zabić nas wszystkich."
Madhya 18.172 Żołnierze Pathana powiedzieli: "Wszyscy jesteście łobuzami. Dwaj z was pochodzą z okręgu Mathury, a pozostali dwaj, którzy drżą, pochodzą z Bengalu.
Madhya 18.173 Rajaputa Krsnadasa powiedział: "Mam tutaj dom, a także około dwustu żołnierzy tureckich i blisko sto armat.
Madhya 18.174 "Jeśli głośno zawołam, natychmiast się zjawią, by was zabić i zrabować wasze konie oraz siodła.
Madhya 18.175 "Ci bengalscy pielgrzymi nie są hultajami. To wy jesteście łotrami, gdyż chcecie zabić i obrabować pielgrzymów."
Madhya 18.176 Usłyszawszy to wyzwanie, żołnierze Pathana zaczęli się wahać. Wówczas Śri Caitanya Mahaprabhu odzyskał nagle przytomność.
Madhya 18.177 Odzyskując przytomność, Pan zaczął bardzo głośno intonować święte imię: "Hari! Hari!". Wzniósł Swe ramiona i zaczął tańczyć w ekstatycznej miłości.
Madhya 18.178 Gdy Pan krzyczał głośno w ekstatycznej miłości, mahometańskim żołnierzom wydawało się, że w ich serca uderzyły pioruny.
Madhya 18.179 Ogarnięci strachem wszyscy żołnierze Pathana natychmiast uwolnili te cztery osoby. Tak więc Śri Caitanya Mahaprabhu nie widział Swych osobistych towarzyszy uwięzionych.
Madhya 18.180 Wtedy Balabhadra Bhattacarya podszedł do Śri Caitanyi Mahaprabhu i nakłonił Go, by usiadł. Widząc mahometańskich żołnierzy Pan odzyskał Swą normalną świadomość.
Madhya 18.181 Wówczas wszyscy mahometańscy żołnierze stanęli przed obliczem Pana, oddali cześć Jego lotosowym stopom i powiedzieli: "Oto są czterej hultaje.
Madhya 18.182 "Ci hultaje nakłonili Cię do wypicia dhutury. Zrobiwszy z Ciebie szaleńca, zabrali całą Twą własność."
Madhya 18.183 Śri Caitanya Mahaprabhu powiedział: "Oni nie są łotrami. Są Moimi towarzyszami. Jestem żebrzącym sannyasinem, nie posiadam zatem niczego.
Madhya 18.184 "Czasami padam nieprzytomny z powodu epilepsji. Ci czterej ludzie utrzymują Mnie ze swojej łaski."
Madhya 18.185 Wśród mahometan był pewien poważny człowiek noszący czarne ubranie. Ludzie nazywali go świętym.
Madhya 18.186 Serce tego świętego zmiękło na widok Śri Caitanyi Mahaprabhu. Chciał z Nim porozmawiać i opierając się na swoim piśmie objawionym, Koranie, ustanowić bezosobowego Brahmana.
Madhya 18.187 Gdy człowiek ten powołując się na Koran ustanowił bezosobową koncepcję Absolutnej Prawdy, Śri Caitanya Mahaprabhu zbił jego argumenty.
Madhya 18.188 Pan obalał wszystkie jego argumenty, tak że w końcu człowiek ten poczuł się zdezorientowany i nie potrafił nic powiedzieć.
Madhya 18.189 Śri Caitanya Mahaprabhu powiedział: "Koran z pewnością ustanowił impersonalizm, ale pod koniec obala go i ustanawia Boga osobowego.
Madhya 18.190 "Koran akceptuje fakt, że ostatecznie istnieje tylko jeden Bóg, który jest pełen bogactwa i ma czarniawą karnację ciała.

Madhya 18.190 Znaczenie: Pismem świętym mahometan jest Koran. Jedna sampradaya mahometańska znana jest jako Sufis. Akceptuje ona impersonalizm wierząc w jedność żywej istoty z Prawdą Absolutną. Jej najwyższym hasłem jest "analahak". Sampradaya Sufis z pewnością wywodzi się od impersonalistów Śankaracaryi.
Madhya 18.191 "Według Koranu Pan ma najwyższe, pełne szczęścia, transcendentalne ciało. On jest Prawdą Absolutną, wszechprzenikającą i wieczną istotą. On jest źródłem wszystkiego.
Madhya 18.192 "Z Niego pochodzi stworzenie, utrzymanie i rozwiązanie. On jest pierwotnym schronieniem wszystkich fizycznych i subtelnych manifestacji kosmicznych.
Madhya 18.193 "Pan jest Najwyższą Prawdą wielbioną przez wszystkich. On jest przyczyną wszystkich przyczyn. Dzięki zaangażowaniu się w służbę dla Niego żywa istota wyzwalana jest z materialnej egzystencji.
Madhya 18.194 "Żadna uwarunkowana dusza nie może wydostać się z materialnej niewoli, jeśli nie służy Najwyższej Osobie Boga. Miłość u Jego lotosowych stóp jest ostatecznym celem życia.

Madhya 18.194 Znaczenie: Według mahometańskich pism objawionych bez evadat, codziennego pięciokrotnego ofiarowania modlitw w meczecie lub gdzie indziej (namaja), nie można odnieść sukcesu w życiu. Śri Caitanya Mahaprabhu wykazał, że w objawionym piśmie mahometan ostatecznym celem jest miłość do Boga. Koran z pewnością opisuje karma-yogę i jnana-yogę, ale w końcu oznajmia, że ostatecznym celem jest ofiarowywanie modlitw Najwyższej Osobie (evadat).
Madhya 18.195 "Szczęście wyzwolenia, kiedy to ktoś wtapia się w egzystencję Pana, nie da się nawet porównać z ułamkiem transcendentalnego szczęścia osiąganego dzięki służeniu lotosowym stopom Pana.
Madhya 18.196 "Koran opisuje działania dla przyjemności, wiedzę spekulatywną, moc mistyczną i zjednoczenie z Najwyższym, ale ostatecznie wszystko jest obalane, gdy ustanawiany zostaje osobowy aspekt Pana i służba oddania dla Niego.
Madhya 18.197 "Uczeni w Koranie nie mają zbyt zaawansowanej wiedzy. Nie wiedzą, że choć poleca się wiele metod, to ostateczną konkluzję należy uważać za najpotężniejszą.
Madhya 18.198 "Gdy przeglądasz swój Koran i zastanawiasz się nad tym, co tam jest napisane, to do jakiego wniosku dochodzisz?"
Madhya 18.199 Święty mahometanin odpowiedział: "Wszystko, co powiedziałeś, jest prawdą. Na pewno zapisano to w Koranie, tylko nasi uczeni nie mogą tego ani pojąć, ani zaakceptować.
Madhya 18.200 "Opisują zazwyczaj bezosobowy aspekt Pana, ale chyba nie wiedzą, że godny czci jest Jego aspekt osobowy. Tej wiedzy im niewątpliwie brak.

Madhya 18.200 Znaczenie: Święty mahometanin przyznał, że ci, którzy rzekomo znali nauki Koranu, nie mogli ostatecznie zrozumieć jego istoty. Z tego powodu zaakceptowali tylko bezosobowy aspekt Pana. Na ogół recytują i wyjaśniają tylko tę część. Choć transcendentalne ciało Pana jest godne czci, większość z nich nie jest tego świadoma.
Madhya 18.201 "Ponieważ to Ty osobiście jesteś Samym Najwyższą Osobą Boga, proszę, bądź dla mnie miłosierny. Jestem upadły i nie nadaję się do niczego.
Madhya 18.202 "Prowadziłem bardzo dogłębne studia nad mahometańskim pismem objawionym, lecz nie potrafię na jego podstawie ostatecznie zdecydować, co jest najwyższym celem życia lub jak mogę się do niego zbliżyć.
Madhya 18.203 "Teraz, gdy Cię ujrzałem, mój język intonuje maha-mantrę Hare Krsna. Zniknął też fałszywy prestiż, jaki odczuwałem będąc wielkim uczonym."
Madhya 18.204 Mówiąc to święty mahometanin padł do lotosowych stóp Śri Caitanyi Mahaprabhu i poprosił Go, by mówił o ostatecznym celu życia i procesie, umożliwiającym jego osiągnięcie.
Madhya 18.205 Śri Caitanya Mahaprabhu powiedział: "Wstań, proszę. Intonowałeś święte imię Pana, tak więc odeszły grzeszne reakcje, które gromadziłeś przez wiele milionów żywotów. Teraz jesteś czysty."
Madhya 18.206 Następnie Śri Caitanya Mahaprabhu powiedział wszystkim obecnym tam mahometanom. "Intonujcie święte imię Krsny! Intonujcie święte imię Krsny!" Gdy wszyscy zaczęli intonować, ogarnęła ich ekstatyczna miłość.
Madhya 18.207 W ten sposób Śri Caitanya Mahaprabhu pośrednio inicjował świętego mahometanina radząc mu, by intonował święte imię Krsny. Imię mahometanina zmieniono na Ramadasa. Był tam również inny muzułmanin Pathana, który miał na imię Vijuli Khan.

Madhya 18.207 Znaczenie: Bhaktowie w ruchu świadomości Krsny zmieniają po inicjacji swoje imiona. Kiedy tylko ktoś ze świata zachodniego zainteresuje się ruchem świadomości Krsny, otrzymuje inicjację w tym procesie. W Indii jesteśmy niesłusznie oskarżani o nawracanie na religię hinduską mlecchów i yavanów. W Indii jest wielu sannyasinów Mayavadi zwanych jagad-guru, choć mało prawdopodobne, by zwiedzili cały świat. Niektórzy nie mają nawet odpowiedniego wykształcenia, a mimo to oskarżają nasz ruch i zarzucają nam, że uznając mahometan i yavanów za Vaisnavów niszczymy zasady religii hinduskiej. Tacy ludzie są po prostu zazdrośni. My nie niszczymy hinduskiego systemu religii, tylko idziemy w ślady Śri Caitanyi Mahaprabhu, podróżując po całym świecie i akceptując tych, którzy, tak jak Krsnadasa lub Ramadasa, zainteresowani są poznaniem Krsny. Ich imiona zmieniają się dzięki procesowi bona fide inicjacji.
Madhya 18.208 Vijuli Khan był bardzo młody. Był on synem króla, a wszyscy pozostali mahometanie, Pathanowie, z Ramadasem na czele, byli jego sługami.
Madhya 18.209 Vijuli Khan także padł do lotosowych stóp Śri Caitanyi Mahaprabhu, a Pan postawił Swą stopę na jego głowie.
Madhya 18.210 Obdarzając ich w ten sposób Swoją łaską, Śri Caitanya Mahaprabhu odszedł. Potem wszyscy mahometanie Pathana zostali wędrownymi mnichami.
Madhya 18.211 Później ci sami Pathanowie zasłynęli jako Pathana Vaisnavowie. Wędrowali po całym kraju i intonowali o chwalebnych czynach Śri Caitanyi Mahaprabhu.
Madhya 18.212 Vijuli Khan stał się bardzo zaawansowanym bhaktą i we wszystkich świętych miejscach pielgrzymek sławiono jego znaczenie.

Madhya 18.213 W ten sposób Pan Śri Caitanya Mahaprabhu spełniał Swoje rozrywki. Przychodząc do zachodniej części Indii, obdarzył szczęściem yavanów i mlecchów.
Madhya 18.213 Znaczenie: Słowo yavana znaczy "mięsożerca". Każdy ze społeczności mięsożerców nazywany jest yavaną. Ten, kto nie przestrzega ściśle wedyjskich zasad regulujących, nazywany jest mlecchą. Słowa te nie odnoszą się do jakiejś określonej osoby, nawet jeśli ktoś narodził się w rodzinie bramina, ksatriyi, vaiśyi czy śudry, jest on mlecchą czy yavaną, jeśli ściśle nie przestrzega zasad regulujących lub jeśli je mięso.
Madhya 18.214 Następnie Śri Caitanya Mahaprabhu wyruszył do świętego miejsca pielgrzymek zwanego Soro-ksetra. Wykąpał się tam w Gangesie i ścieżką wzdłuż brzegu Gangesu podążył do Prayag.
Madhya 18.215 W Soro-ksetra Pan poprosił bramina Sanodiyę i Rajaputę Krsnadasę, by wrócili do domu, lecz oni, składając ręce, tak oto zaczęli mówić.
Madhya 18.216 Modlili się: "Pozwól nam iść ze Sobą do Prayag. Jeśli nie pójdziemy, to kiedy znów otrzymamy towarzystwo Twych lotosowych stóp?
Madhya 18.217 "Ten kraj zamieszkują głównie Mahometanie. W każdym miejscu ktoś może wywołać zakłócenia i choć Twój towarzysz Balabhadra Bhattacarya jest wielkim uczonym, nie zna jednak miejscowego języka."
Madhya 18.218 Słysząc to, Śri Caitanya Mahaprabhu przyjął ich propozycję lekko się uśmiechając. Tak więc obaj towarzyszyli Mu dalej.
Madhya 18.219 Każdego, kto ujrzał Śri Caitanyę Mahaprabhu, ogarniała ekstatyczna miłość i zaczynał intonować mantrę Hare Krsna.
Madhya 18.220 Kto tylko spotykał Śri Caitanyę Mahaprabhu, stawał się Vaisnavą, a kto spotykał tego Vaisnavę, także zostawał Vaisnavą. W ten sposób wszystkie miasta i wioski, jedna po drugiej, zapełniały się Vaisnavami.
Madhya 18.221 Podróżując po Południowych Indiach Pan zalał je miłością do Boga i podobnie zalał nią też zachodnią część kraju.

Madhya 18.221 Znaczenie: Według pewnych opinii udając się z Vrndavany do Prayag Pan odwiedził Kuruksetrę. W Kuruksetrze jest świątynia Bhadra-kali, a w jej pobliżu jest świątynia, w której znajduje się Bóstwo Śri Caitanyi Mahaprabhu.
Madhya 18.222 W końcu Śri Caitanya Mahaprabhu dotarł do Prayag i podczas festiwalu Makara-sankranti [Magha-mela] przez dziesięć kolejnych dni kąpał się u zbiegu Yamuny i Gangesu.
Madhya 18.222 Znaczenie: W rzeczywistości słowo triveni wskazuje na zlewisko trzech rzek - mianowicie Gangesu, Yamuny i Sarasvati. Obecnie rzeka Sarasvati jest niewidoczna, ale Ganges i Yamuna łączą się w Allahabad.
Madhya 18.223 Wizyta Śri Caitanyi Mahaprabhu we Vrndavanie i czyny, jakich tam dokonywał, są nieograniczone. Nawet Pan Śesa, który ma tysiące kapturów, nie może dosięgnąć ich kresu.
Madhya 18.224 Jaka zwykła żywa istota może opisać rozrywki Śri Caitanyi Mahaprabhu? Ja w formie kodów wskazałem jedynie ogólny kierunek.
Madhya 18.225 Niezwykłe są rozrywki i sposoby działania Śri Caitanyi Mahaprabhu. Nieszczęśliwy jest ten, kto nawet usłyszawszy o nich wszystkich, nie może uwierzyć.
Madhya 18.226 Rozrywki Śri Caitanyi Mahaprabhu są od początku do końca niezwykłe. Słuchajcie ich po prostu z wiarą i przyjmijcie za prawdziwe oraz słuszne.

ODPOWIEDZ