Najlepsza pokuta (dla zawodowych grzeszników i nie tylko)

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Najlepsza pokuta (dla zawodowych grzeszników i nie tylko)

Post autor: Vaisnava-Krpa » 25 gru 2011, 16:19

Jak dokładnie zrozumieć prawdziwe miłosierdzie. Temat ma pokazać czym jest łaska i współczucie dla waisznawów. Oprócz kary jak kara śmierci, istnieje równolegle inny rodzaj pokuty, który powinien być zawsze zalecany jak cudowne lekarstwo na jedną materialną chorobę. Nawet wymierzając karę śmierci należy być na tyle łaskawym aby grzesznikowi dać szansę pamiętania Boga. Nawet będąc w najgłębszej studni nie ma innej drogi niż droga powrotna, z powrotem do Boga. Nie ma innej drogi, nie ma innej drogi, nie ma innej drogi:



06.01.09 Maharaja Pariksit powiedział: Ktoś może wiedzieć, że grzeszne postępowanie szkodzi jemu samemu, gdyż obserwuje, że rząd karze przestępców, a ogół ludzi gani ich. Z pism objawionych i od uczonych wie również, że za grzeszne czyny w następnym życiu czekają go piekielne warunki. Niemniej jednak, pomimo takiej wiedzy, jest zmuszony grzeszyć ciągle i od nowa, nawet po spełnieniu aktów pokutnych. Jaka jest zatem wartość takiej pokuty?

06.01.09 Znaczenie: W pewnych religijnych sektach grzesznik udaje się do kapłana, aby wyspowiadać się ze swych grzechów i zapłacić karę, ale następnie ponownie popełnia te same grzechy i powraca, aby jeszcze raz się z nich wyspowiadać. Jest to praktyka zawodowego grzesznika. Obserwacje Maharajy Pariksita dowodzą, że nawet 5000 lat temu zbrodniarze zwykli pokutować za swą zbrodnię, a następnie ponownie popełniali te same przestępstwa, tak jak gdyby byli do tego zmuszani. Dlatego, dzięki swemu praktycznemu doświadczeniu, Maharaja Pariksit zrozumiał, że proces powtarzającego się grzeszenia i pokutowania nie ma sensu. Ten, kto jest przywiązany do przyjemności zmysłowych, będzie popełniał grzeszne czyny ciągle i od nowa, bez względu na to, ilokrotnie by nie został ukarany, dopóki nie zostanie wyszkolony, by powstrzymać się od czerpania przyjemności ze swych zmysłów. Użyte tutaj słowo vivaśa oznacza, że nawet osoba nie pragnąca popełniać grzechów będzie zmuszona to robić mocą przyzwyczajenia. Dlatego Maharaja Pariksit uważał, że proces pokuty ma niewielką wartość, jeśli chodzi o wybawienie ludzi z grzechów. W następnym wersecie wyjaśnia dokładnie, dlaczego odrzuca ten proces.


06.01.10 Czasami ktoś, kto jest bardzo ostrożny, by nie popełniać grzechów, na nowo staje się ofiarą grzesznego życia. Dlatego uważam ten proces bezustannego grzeszenia i pokut za bezużyteczny. Podobne jest to kąpieli słonia. Słoń czyści się, biorąc kąpiel, a skoro tylko wychodzi na ląd, ponownie obrzuca kurzem swe ciało i głowę.

06.01.10 Znaczenie: Kiedy Maharaja Pariksit zapytał, w jaki sposób człowiek może uwolnić się od grzesznego działania, tak aby po śmierci nie musiał udać się na piekielne systemy planetarne, Śukadeva Gosvami odpowiedział, że procesem przeciwdziałającym grzesznemu życiu jest pokuta. W ten sposób Śukadeva Gosvami sprawdził inteligencję Maharajy Pariksita, który zdał egzamin, nie zgadzając się przyjąć tego procesu za właściwy. Teraz Maharaja Pariksit oczekuje innej odpowiedzi od swojego mistrza duchowego, Śukadevy Gosvamiego.

06.01.11 Śukadeva Gosvami, syn Vedavyasy, odpowiedział: Mój drogi królu, ponieważ czyny mające zneutralizować bezbożne działanie również mają na celu korzyść, nie wyzwalają przeto ze skłonności do karmicznego działania. Osoby, które poddają się zasadom pokuty, pozbawione są wszelkiej inteligencji. W istocie są one w gunie ciemności. Dopóki więc dana osoba nie wyzwoli się z guny ignorancji, dopóty próby przeciwdziałania jednemu czynowi poprzez inne będą bezużyteczne, gdyż nie wykorzenią jej pragnień. Tak więc, nawet jeśli ktoś może wydawać się pobożnym, będzie zmuszony działać niepobożnie. Dlatego rzeczywistą pokutą jest oświecenie w doskonałej wiedzy, Vedancie, dzięki której rozumie się Najwyższą Absolutną Prawdę.

06.01.11 Znaczenie: Guru, Śukadeva Gosvami, sprawdził Maharaję Pariksita i wygląda na to, że król zdał jedną cześć egzaminu, poprzez odrzucenie procesu pokuty, jako że proces ten pociąga za sobą czynności karmiczne. Teraz Śukadeva Gosvami proponuje platformę wiedzy spekulatywnej. Przechodząc od karma-kandy do jnana-kandy, proponuje on prayaścittam vimarśanam: "Prawdziwą pokutą jest całkowita wiedza." Vimarśana odnosi się do kultywacji wiedzy spekulatywnej. Bhagavad-gita porównuje karmitów nie posiadających wiedzy do osłów. Krsna mówi w Bhagavad-gicie (7.15):

na mam duskrtino mudhah prapadyante naradhamah
mayayapahrta-jnana asuram bhavam aśritah

"Ci, którzy są największymi głupcami, najniższymi spośród rodzaju ludzkiego, ci, których wiedza została skradziona przez iluzję i niegodziwcy o ateistycznej naturze demonów, nigdy Mi się nie podporządkowują." Zatem karmici, którzy angażują się w grzeszne czyny i którzy nie znają prawdziwego celu życia, zwani są mudhami, osłami. Jednakże vimarśana również jest wyjaśniona wBhagavad-gicie (15.15), gdzie Krsna mówi, vedaiś ca sarvair aham eva vedyah: celem studiów nad Vedami jest zrozumienie Najwyższej Osoby Boga. Jeśli ktoś studiuje Vedantę, ale jedynie czyni znikomy postęp w wiedzy spekulatywnej i nie rozumie Najwyższego Pana, to pozostaje tym samum mudhą. Jak oznajmia Bhagavad-gita (7.19), prawdziwą wiedzę osiąga ten, kto rozumie Krsnę i podporządkowuje się Jemu (bahunam janmanam ante jnanavan mam prapadyate). Aby zatem stać się uczonym i uwolnić się od materialnego zanieczyszczenia, należy usiłować zrozumieć Krsnę gdyż w ten sposób natychmiast wyzwalamy się od wszelkich pobożnych i niepobożnych czynów i ich reakcji.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Najlepsza pokuta (dla zawodowych grzeszników i nie tylko

Post autor: Vaisnava-Krpa » 25 gru 2011, 16:20

RECEPTA

06.01.12 Mój drogi królu, jeśli chora osoba je czysty, nieskażony pokarm przepisany przez lekarza, stopniowo zdrowieje i nie ulega już dłużej infekcji tej choroby. Podobnie, jeśli przestrzegamy regulujących zasad wiedzy, stopniowo wyzwalamy się z materialnego zanieczyszczenia.

06.01.12 Znaczenie: Jeśli ktoś kultywuje wiedzę, nawet poprzez spekulację umysłową i ściśle przestrzega regulujących zasad zalecanych w śastrach i wyjaśnionych w wersecie następnym, stopniowo oczyszcza się. Dlatego platforma jnany, wiedzy spekulatywnej, jest lepsza od platformy karmy, działania dla korzyści. Istnieje wszelkie ryzyko, że osoba na platformie karmy, upadnie w warunki piekielne, ale osoba na platformie jnany jest ocalona od piekielnego życia, mimo iż nadal nie jest całkowicie wolna od infekcji. Trudność polega na tym, że osoba na platformie jnany sądzi, iż osiągnęła wyzwolenie i stała się Narayanem, czyli Bhagavanem. Jest to inna faza ignorancji (Bhag. 10.2.32)

ye 'nye 'ravindaksa vimukta-maninas
tvayy asta-bhavad aviśuddha-buddhayah
aruhya krcchrena param padam tatah
patanty adho 'nadrta-yusmad-anghrayah

Z powodu ignorancji ktoś spekuluje, że wyzwolił się z materialnego zanieczyszczenia, chociaż w rzeczywistości nie jest to prawdą. Dlatego nawet jeśli wznosi się on do brahma-jnany, zrozumienia Brahmana, niemniej jednak upada, ponieważ nie przyjął schronienia lotosowych stóp Krsny. Jednak jnani przynajmniej wiedzą, co to jest grzech, a co to jest pobożność i bardzo przezornie działają zgodnie z zaleceniami śastr.


06.01.13-14 Aby skoncentrować umysł, należy żyć w celibacie i wystrzegać się upadku. Należy podjąć wyrzeczenie dobrowolnego porzucenia radości zmysłowych. Wówczas należy kontrolować umysł i zmysły, praktykować dobroczynność, prawdomówność, czystość i łagodność, przestrzegać zasad regulujących i intonować święte imię Pana. W ten sposób rozsądna i pełna wiary osoba, która zna religijne zasady, chwilowo oczyszcza się z wszelkich grzechów popełnionych ciałem, słowami i umysłem. Grzechy te są niczym suche liście pnącza pod drzewem bambusowym. Liście te mogą zostać spalone przez ogień, ale ich korzenie pozostają, aby na nowo wyrosnąć przy pierwszej sposobności.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Najlepsza pokuta (dla zawodowych grzeszników i nie tylko

Post autor: Vaisnava-Krpa » 25 gru 2011, 16:37

Czasami widzimy, że nawet w towarzystwie osób, które deklarują proces leczenia tak naprawdę poza trzymaniem lekarstwa w ręce albo na półce nie jest ono zażywane. Nie wystarczy znać lekarstwa, trzeba je zażywać.

ZALECENIA

ZALECENIE 1 : PRZYGOTOWANIE SIĘ DO PEŁNIENIA FAKTYCZNEJ SŁUŻBY ODDANIA I WSZYSTKO CO Z TYM ZWIĄZANE (POKORA, PRZEPROSZENIE ZA OBRAZY, ZADOŚĆUCZYNIENIE ITP., WSZYSTKO CO POTRZEBNE DO UZYSKANIA ŁASKI WIELBICIELI)


06.01.15 Jedynie rzadka osoba, która podjęła całkowitą, czystą służbę oddania dla Krsny, może skutecznie wykorzenić chwasty grzesznego działania, tak aby już nie odrosły. Może to zrobić po prostu dzięki pełnieniu służby oddania, tak jak słońce może natychmiast rozproszyć mgłę swoimi promieniami.

(Dlatego nie można ignorować natury ale usytuować proces służby oddania zgodnie z varną i aśramem).

06.01.15 Znaczenie:
Jeśli jednakże ktoś przywiązuje się do służby oddania, jego pragnienia uciech materialnych natychmiast znikają bez oddzielnego wysiłku. Bhaktih pareśanubhavo viraktir anyatra ca: jeśli ktoś jest zaawansowany w świadomości Krsny, natychmiast traci upodobanie do czynności materialnych zarówno grzesznych jak i pobożnych. Jest to sprawdzianem świadomości Krsny. W rzeczywistości przyczyną czynności pobożnych jak niepobożnych, jest ignorancja, ponieważ żywa istota – jako wieczny sługa Krsny – nie ma potrzeby działania dla swego osobistego zadowolenia zmysłów. Dlatego, skoro tylko ktoś powraca na platformę służby oddania, porzuca on swe przywiązanie do wszelkich bezbożnych czynności i zainteresowany jest jedynie tym, co zadowala Krsnę. Ten proces bhakti, służby oddania dla Krsny (vasudeva-parayana), wyzwala z reakcji wszystkich czynów.

Nie każdy może stać się świadomy Krsny. Jak Krsna wyjaśnia to w Bhagavad-gicie (7.3):

manusyanam sahasresu kaścid yatati siddhaye
yatatam api siddhanam kaścin mam vetti tattvatah

"Spośród wielu tysięcy ludzi, jeden może dąży do doskonałości, a spośród tych, którzy doskonałość osiągnęli, zaledwie jeden zna Mnie naprawdę." Praktycznie nikt nie rozumie Krsny, takim, jakim On jest, gdyż Krsny nie można zrozumieć poprzez pobożne czynności czy osiągnięcie najwznioślejszej wiedzy spekulatywnej. W rzeczywistości najwyższą wiedzą jest zrozumienie Krsny. Ludzie nieinteligentni, którzy nie rozumieją Krsny, są niezwykle nadęci, sądząc, że są wyzwoleni albo sami stają się Krsną czy Narayanem. Jest to ignorancja.

ZALECENIE 2: WIĘCEJ SŁOŃCA!

06.01.15 Znaczenie: Jeśli chodzi o pokutę, to nawet jeśli ktoś spełnił odrobinę służby oddania, znikają wówczas wszelkie potrzeby poddawania się prayaścitta, pokucie. A zatem pokuta z pewnością nie jest potrzebna wówczas, kiedy ktoś osiągnął spontaniczną miłość albo jeszcze więcej – przywiązanie z miłością, które są oznakami zwiększającego się postępu w kadacitki Wszystkie reakcje grzesznego życia zostają wykorzenione i zniszczone nawet na etapie abhasa-rupa bhakti. Według opinii Śrila Jivy Gosvamiego, słowo kartsnyena oznacza, że nawet jeśli ktoś ma pragnienie popełniania grzechów, korzenie tego pragnienia zostają zniszczone jedynie poprzez abhasa-rupa bhakti. Najbardziej właściwy jest przykład bhaskara, słońca. Cecha bhakti zwana abhasa porównywana jest do brzasku, a nasze nagromadzone grzeszne czyny do mgły. Ponieważ mgła nie rozpościera się na całym niebie, wystarczy, że słońce zamanifestuje swe pierwsze promienie, a wówczas mgła natychmiast zostaje rozproszona. Podobnie, jeśli ktoś ma nawet nikły związek ze służbą oddania, natychmiast znika wszelka mgła jego grzesznego życia.


ZALECENIE 3: PODPORZĄDKOWANIE

Krsna mówi w Bhagavad-gicie (18.66):
"Porzuć wszelkie rodzaje religii i po prostu podporządkuj się Mnie. Ja wyzwolę cię od wszelkich następstw grzechów. Nie lękaj się więc."

(Podporządkowanie jest rzeczą trudną ale niezbędną do wykonywania służby oddania. Nie można kontrolować Kryszny. To jest mentalność ateistyczna. Należy akceptować co nas spotyka zgodnie z zasadami i nie działać jak ateistyczne demony. Jest powiedzenie: nie można służyć Bogu i mamonie czy inne: nie można być równocześnie zakonnicą i ladacznicą). Nie można wymyślić własnego procesu wielbienia. Nie jest to możliwe.
Ten proces podporządkowania jest istotną rzeczą, dzięki której widać czy ktoś wiosłuje ale nie podniósł kotwicy i w ten sposób marnuje swoją energię. Można oszukiwać siebie ale nie można oszukiwać wszystkich, gdyż ludzie znajdują się na różnych platformach realizacji (widzenia).Wtedy dopiero możemy mówić o wyrozumiałości (B.G. 9.30).Bez podporządkowania nawet inicjacja nie jest ważna.)


06.01.19 Znaczenie: Grzeszne czyny osoby, która podporządkowała się Krsnie, porównywane są do żmii, której usunięto zęby jadowe (protkhata-damstrayate). Takiej żmii można się już dłużej nie obawiać. Oczywiście nie należy popełniać grzesznych czynów na mocy podporządkowania się Krsnie.


ZALECENIE 4: PRAKTYKA

06.01.16 Mój drogi królu, jeśli grzeszna osoba podejmuje służbę oddania dla bona fide bhakty Pana i w ten sposób uczy się, jak oddać swe życie lotosowym stopom Krsny, może ona oczyścić się całkowicie. Do oczyszczenia tego nie wystarczy jedynie praktyka wyrzeczeń, pokut, brahmacaryi czy innych metod pokutnych, które opisałem wcześniej.

06.01.17 Najbardziej pomyślną ścieżką w tym materialnym świecie jest z pewnością ta, którą podążają czyści bhaktowie – o wzorowym zachowaniu i najlepszych kwalifikacjach. Ścieżka ta jest wolna od strachu i jest autoryzowana przez śastra.

06.01.18 Mój drogi królu, tak jak naczynie zawierające alkohol pozostaje nieczyste, nawet po umyciu w wodach wielu rzek, tak procesy pokut nie mogą oczyścić niewielbicieli, nawet jeśli spełniają je bardzo dobrze.

06.01.18 Znaczenie: Aby odnieść korzyść z metod pokutnych, należy mieć przynajmniej nieco oddania; w przeciwnym razie nie ma szansy na oczyszczenie. Z wersetu tego wyraźnie wynika, że nawet osoby korzystające z karma-kandy i jnana-kandy nie mogą zostać oczyszczone poprzez podążanie tymi ścieżkami, jeśli nie mają chociaż odrobiny oddania. Słowo prayaścittani zostało użyte w liczbie mnogiej, aby wskazać zarówno na karma-kandę i jnana-kandę. Dlatego Narottama dasa Thakura mówi, karma-kanda, jnana-kanda, kevala visera bhanda. Porównuje on ścieżki karma-kandy i jnana-kandy do naczyń zawierających truciznę. Alkohol i trucizna należą do tej samej kategorii. Według tego wersetu Śrimad-Bhagavatam, osoba, która dużo słyszała o ścieżce służby oddania, ale nie jest do niej przywiązana, która nie jest świadoma Krsny, jest niczym naczynie zawierające likwor. Osoba taka nie może zostać oczyszczona, jeśli nie posiada nawet odrobiny kontaktu ze służbą oddania.


06.01.19 Lecz osoby, które chociaż raz całkowicie podporządkowały się lotosowym stopom Krsny i które urzekło Jego imię, forma, cechy i rozrywki, zostają całkowicie oczyszczone z reakcji grzechów – nawet jeśli nie w pełni zrealizowały Krsnę – gdyż przyjęły one prawdziwą metodę pokuty. Takie podporządkowane osoby nawet we snach nie widują Yamarajy i jego wysłanników, wyposażonych w sznury do wiązania grzeszników.

(A jeśli ktoś nie jest zdolny od razu do czystej służby oddania, należy usytuować go tak i tak zaangażować rozpoznając jego kwalifikacje, przeznaczenie zgodne z varną i aśramem, aby nie powodował zakłóceń w życiu duchowym świątyni)

06.01.21 Znaczenie: Bhakti-yoga zaczyna się od śravanam kirtanam visnoh, słuchania i intonowania imion Pana Visnu, takich jak w maha-mantrze – Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare. Intonowanie jest początkiem bhakti-yogi. Dlatego Śri Caitanya Mahaprabhu oznajmia:

harer nama harer nama harer namaiva kevalam
kalau nasty eva nasty eva nasty eva gatir anyatha

"W tym wieku kłótni i hipokryzji jedynym środkiem wyzwolenia jest intonowanie świętych imion Pana. Nie ma innego sposobu. Nie ma innego sposobu. Nie ma innego sposobu." Proces intonowania świętego imienia Pana jest zawsze niesłychanie skuteczny, a szczególnie skuteczny jest w tym wieku Kali.

(Dlatego intonowanie jest NAJWAŻNIEJSZE! Nie wystarczy przebrać się za bhaktę, trzeba to robić też gdy nikt nie widzi. Jeżeli nie przestrzegamy nakazów wed w czynnościach materialnych, wtedy nasze podporządkowanie się jest udawaniem albo oszukiwaniem. Przykładowo mówi się, że Bóg nie słucha modlitw mięsożerców. Najpierw trzeba podnieść kotwicę, wrzucić bieg a nie na luz a później można zmierzać się z trudnościami na drodze. Inaczej tylko para bucha na wszystkie strony, a pojazd stoi.)
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Najlepsza pokuta (dla zawodowych grzeszników i nie tylko

Post autor: Vaisnava-Krpa » 25 gru 2011, 16:45

WERDYKT

06.01.53 Żadna – bez wyjątku – żywa istota nie może pozostać bierną nawet przez chwilę. Musi ona działać pod wpływem swych naturalnych skłonności, odpowiednio do trzech sił materialnej natury, gdyż te naturalne skłonności zmuszają ją do działania w określony sposób.

06.01.53 Znaczenie: Najważniejszym czynnikiem w działaniu jest svabhavika, czyli naturalna skłonność danej osoby. Naszą naturalną skłonnością jest służenie, ponieważ żywa istota jest wiecznym sługą Boga. Żywa istota pragnie służyć, ale z powodu swego zapomnienia o związku z Najwyższym Panem, służy pod wpływem sił materialnej natury i wytwarza różne metody służenia, takie jak socjalizm, humanitaryzm i altruizm. Człowiek ma obowiązek zrozumieć, że ponieważ jest zasadniczo duchem, musi postępować zgodnie ze skłonnościami duchowymi i nie może dać się unosić skłonnościom materialnym. Śrila Bhaktivinoda Thakura dlatego śpiewa:

(miche) mayara vaśe, yaccha bhese',
khaccha habudubu, bhai

"Moi drodzy bracia, dajecie się unosić falom materialnej energii i cierpicie w wielu nieszczęsnych warunkach. Czasami zatapiają was fale materialnej natury, a czasami jesteście miotani niczym pływak zmagający się w oceanie." Jak stwierdził Bhaktivinoda Thakura, ta skłonność, aby być unoszonym przez fale mayi, może zmienić się na oryginalną, naturalną skłonność, która jest duchowa, kiedy żywa istota zrozumie, że jest wiecznym krsna-dasa, sługą Boga, Krsny.

(jiva) krsna-dasa, ei viśvasa,
karle ta' ara duhkha nai

Jeśli ktoś, zamiast służyć mayi pod różnymi nazwami, wykorzystuje swą tendencję do służenia w służbie dla Najwyższego Pana, wówczas jest bezpieczny i nie ma więcej problemów. Jeśli ktoś powraca do swej oryginalnej, naturalnej skłonności w ludzkiej formie życia poprzez zrozumienie doskonałej wiedzy danej przez Samego Krsnę w literaturze wedyjskiej, wówczas jego życie jest sukcesem.


(Nie przestrzeganie instrukcji mistrza duchowego i śastr jest obrazą)


06.01.38 Znaczenie: Sługa musi znać instrukcje swego pana. Słudzy Yamarajy twierdzili, że spełniają jego polecenia, dlatego Visnuduci bardzo inteligentnie poprosili ich o wyjaśnienie symptomów zasad religii i bezbożności. Vaisnava zna te zasady doskonale, ponieważ jest dobrze zaznajomiony z instrukcjami Najwyższej Osoby Boga. Najwyższy Pan mówi, sarva-dharman parityajya mam ekam śaranam vraja: " Porzuć wszelkiego rodzaju religie i po prostu podporządkuj się Mnie." Zatem podporządkowanie się Najwyższej Osobie Boga jest prawdziwą zasadą religii. Ci, którzy podporządkowali się zasadom materialnej natury zamiast Krsnie, są wszyscy bezbożni, bez względu na swoją materialną pozycję. Nieświadomi zasad religii, nie podporządkowują się Krsnie, dlatego uważani są za drani, najniższych spośród ludzkości i głupców pozbawionych wszelkiej wiedzy. Jak Krsna oznajmia w Bhagavad-gicie (7.15):

na mam duskrtino mudhah prapadyante naradhamah
mayayapahrta-jnana asuram bhavam aśritah

"Ale ci, którzy są największymi głupcami, najniższymi spośród rodzaju ludzkiego, ci, których wiedza została skradziona przez iluzję i niegodziwcy o ateistycznej naturze demonów, nigdy Mi się nie podporządkowują." Ten, kto nie podporządkował się Krsnie, nie zna prawdziwej zasady religii; w przeciwnym razie by się podporządkował.



06.02.11 Grzeszny człowiek nie może oczyścić się tak bardzo poprzez zachowywanie wedyjskich rytuałów czy poprzez pokuty, jak przez chociaż jednorazowe wypowiedzenie świętego imienia Pana Hari. Chociaż rytualistyczne pokuty mogą uwolnić od reakcji grzechów nie budzą służby oddania, w przeciwieństwie do świętych imion Pana, których intonowanie przywodzi na pamięć sławę, cechy, atrybuty, rozrywki i parafernalia Pana.

06.02.11 Znaczenie: Śrila Viśvanatha Cakravarti Thakura komentuje, że intonowanie świętego imienia Pana ma szczególne znaczenie, które odróżnia go od wedyjskich rytualistycznych ceremonii pokutnych za srogie, bardziej srogie i najsroższe grzeszne czyny. Istnieje 20 typów pism religijnych zwanych dharma-śastrami, począwszy od Manu-samhity i Paraśara-samhity, ale tutaj zostało podkreślone, że chociaż przez przestrzeganie religijnych zasad tych pism można uwolnić się od najbardziej grzesznych czynów, grzesznik nie osiągnie w ten sposób stanu miłosnej służby dla Pana. Z drugiej strony, nawet jednorazowe zaintonowanie świętego imienia Pana nie tylko natychmiast uwalnia daną osobę od reakcji najcięższych grzechów, ale również wznosi ją na platformę pełnienia miłosnej służby dla Najwyższej Osoby Boga, który opisany został jako uttamaśloka, ponieważ słynie ze Swych pełnych chwały czynów. Tak więc służy on Panu poprzez pamiętanie Jego formy, Jego atrybutów i rozrywek. Śrila Viśvanatha Cakravarti Thakura wyjaśnia, że wszystko to – dzięki wszechmocy Pana – możliwe jest po prostu poprzez intonowanie świętego imienia Pana. Poprzez intonowanie świętego imienia Pana można z łatwością osiągnąć to, czego nie można osiągnąć poprzez spełnianie rytuałów wedyjskich. Intonowanie świętego imienia Pana i tańczenie w ekstazie jest tak łatwe i wzniosłe, że jedynie dzięki przestrzeganiu tego procesu można osiągnąć wszystkie korzyści życia duchowego. Dlatego Śri Caitanya Mahaprabhu oznajmia, param vijayate śri-krsna-sankirtanam: "Wszelka chwała Śri Krsna sankirtana!" Ruch sankirtana, który rozpoczęliśmy, oferuje najlepszy proces oczyszczenia z wszelkich grzesznych reakcji i natychmiastowego wzniesienia się na platformę życia duchowego.



06.02.12 Rytualistyczne ceremonie pokutne polecane w pismach religijnych nie są wystarczające do całkowitego oczyszczenia serca, ponieważ po odbyciu takiej pokuty umysł na nowo gna ku materialnym zajęciom. Wskutek tego, jeśli ktoś pragnie wyzwolić się z karmicznych reakcji materialnego działania, powinien intonować mantrę Hare Krsna, czy sławić imię, sławę i rozrywki Pana, gdyż jest to najdoskonalszy proces pokuty. Takie intonowanie całkowicie oczyszcza serce z brudu.

06.02.12 Znaczenie: Oznajmienia tego wersetu zostały poprzedzone w Śrimad-Bhagavatam (1.2.17):

śrnvatam sva-kathah krsnah punya-śravana-kirtanah
hrdy antah-stho hy abhadrani vidhunoti suhrt satam

"Śri Krsna, Osoba Boga, który jest Paramatmą [Duszą Najwyższą] w sercu każdego i dobroczyńcą prawdomównego wielbiciela, oczyszcza z pragnienia materialnej przyjemności serce bhakty, który rozwinął pragnienie do słuchania Jego przekazów, które same w sobie są pełne cnót, kiedy właściwie słuchane i intonowane." Jest to szczególną łaską Najwyższego Pana, że skoro tylko dowiaduje się, iż ktoś gloryfikuje Jego imię, sławę i atrybuty, osobiście pomaga On oczyścić brud z serca takiej osoby. Dlatego po prostu dzięki takiej gloryfikacji osoba ta nie tylko oczyszcza się ale również osiąga rezultaty pobożnych czynów (punya-śravana-kirtana. Punya-śravana-kirtana odnosi się do procesu służby oddania. Nawet jeśli ktoś nie rozumie znaczenia imienia Pana, Jego rozrywek czy atrybutów, zostaje on oczyszczony jedynie dzięki słuchaniu o nich czy intonowaniu o nich. Oczyszczenie takie nazywa się sattva-bhavana.
Głównym celem życia ludzkiego powinno być oczyszczenie egzystencji i osiągnięcie wyzwolenia. Za nieczystych uważani jesteśmy tak długo, dopóki posiadamy materialne ciało. W takim nieczystym, materialnym stanie nie możemy w pełni doznawać prawdziwie radosnego życia, mimo iż każdy go poszukuje. Dlatego Śrimad-Bhagavatam (5.5.1) mówi, tapo divyam putraka yena sattvam śuddhyet: aby wznieść się na platformę duchową, należy oczyścić swą egzystencję poprzez spełnianie tapasyi, wyrzeczenia. Tapasya polegająca na intonowaniu i gloryfikowaniu imienia, sławy i atrybutów Pana jest bardzo łatwym procesem oczyszczającym, dzięki któremu każdy może osiągnąć szczęście. Dlatego proces ten musi przyjąć każdy, kto pragnie ostatecznego oczyszczenia swego serca. Inne procesy, takie jak karma, jnana i yoga, nie mogą oczyścić serca w pełni.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Najlepsza pokuta (dla zawodowych grzeszników i nie tylko

Post autor: Vaisnava-Krpa » 25 gru 2011, 16:51

PROCES KARANIA, KTO ZASŁUGUJE


06.01.39 Na czym polega proces karania innych? Kto rzeczywiście zasługuje na karę? Czy karze podlegają wszyscy karmici, którzy zaangażowani są w czynności dla zysku, czy tylko niektórzy z nich?

06.01.39 Znaczenie: Karze nie podlegają ci, którzy zaangażowani są we wzniosłe pobożne czynności. Karane są tylko te osoby, które popełniają grzeszne czynności. Dlatego Visnuduci szczególnie zapytali o to, kto podlega karze i dlaczego zdaniem Yamarajy było sądzenie, kto zasługuje na karę, a kto nie. Jak należy sądzić dana osobę? Jaka jest podstawowa zasada autorytetu? Oto pytania przedstawione przez Visnudutów.

06.01.40 Yamaduci odpowiedzieli: Wszystko to, co polecają Vedy, składa się na dharmę, zasady religijne, a wszystko przeciwne do tego jest bezbożnością. Vedy są bezpośrednio Najwyższą Osobą Boga, Narayanem, i są samozrodzone. To słyszeliśmy od Yamarajy.

06.01.40 Znaczenie: Odpowiedź sług Yamarajy była dość poprawna. Nie wymyślali oni zasad religii czy bezbożności. Zamiast tego wyjaśnili, co usłyszeli od autorytetu Yamarajy. Mahajano yena gatah sa panthah: należy podążać za przykładem mahajany, osoby autoryzowanej. Yamaraja jest jednym z 12 autorytetów. Dlatego słudzy Yamarajy, Yamaduci, dali bardzo wyraźną odpowiedź, kiedy powiedzieli śuśruma ("słyszeliśmy"). Członkowie współczesnej cywilizacji wymyślają ułomne zasady religijne poprzez spekulację. To nie jest dharmą. Nie wiedzą oni, co jest dharmą, a co jest adharmą. Dlatego, jak oznajmiono na początku Śrimad-Bhagavatam,dharmah projjhita-kaitavo 'tra: dharma nie znajdująca poparcia w Vedach została wyrzucona ze śrimad-bhagavata-dharmy.Bhagavata-dharma zawiera jedynie to, co zostało dane przez Najwyższą Osobę Boga. Bhagavata-dharmą jest sarva-dharman parityajya mam ekam śaranam vraja: należy przyjąć autorytet Najwyższej Osoby Boga i podporządkować się Jemu i temu, cokolwiek On mówi. To jest dharmą. Arjuna na przykład – myśląc, że przemoc była adharmą – uchylał się od walki, ale Krsna nakłonił go do niej. Arjuna posłusznie wypełnił polecenie Krsny i dlatego jest on rzeczywistym dharmi, jako że polecenie Krsny jestdharmą. Krsna mówi w Bhagavad-gicie (15.15), vedaiś ca sarvair aham eva vedyah: "Prawdziwym celem vedy, wiedzy, jest poznanie Mnie." Ten, kto zna Krsnę doskonale, jest wyzwolony. Jak Krsna mówi w Bhagavad-gicie (4.9):

janma karma ca me divyam evam yo vetti tattvatah
tyaktva deham punar janma naiti mam eti so 'rjuna

"Kto zna transcendentalną naturę Mojego pojawiania się i Moich czynów, ten opuściwszy to ciało, nigdy nie rodzi się ponownie w tym świecie materialnym, ale osiąga Moją wieczną siedzibę, O Arjuno." Ten, kto rozumie Krsnę i jest posłuszny Jego poleceniu, jest kandydatem do powrotu do domu, z powrotem do Boga. Można więc wyciągnąć wniosek, że dharmą, religią, jest to, co polecająVedy, ale adharma, bezbożność, odnosi się do tego, co nie znajduje poparcia w Vedach.
W rzeczywistości, dharma nie została stworzona przez Narayana. Jak oznajmiają Vedy, asya mahato bhutasya niśvasitam etad yad rg-vedah iti: nakazy dharmy emanują z ust Narayana, najwyższej żywej istoty. Narayana istnieje wiecznie i oddycha wiecznie, a zatem również wiecznie istnieje dharma, nakazy Narayana. Śrila Madhvacarya, oryginalny acarya tych, którzy należą do Madhva-Gaudiya-sampradayi, mówi:

vedanam prathamo vakta harir eva yato vibhuh
ato visnv-atmaka veda ity ahur veda-vadinah

Transcendentalne słowa Ved emanują z ust. Najwyższej Osoby Boga. Ponieważ Visnu jest źródłem Ved, zatem zasady wedyjskie należy uważać za zasady Vaisnava. Vedy nie zawierają nic poza instrukcjami Visnu, a ten, kto przestrzega zasad wedyjskich jest Vaisnavą. Vaisnava nie jest członkiem społeczności będącej tworem tego materialnego świata. Vaisnava jest prawdziwym znawcą Ved, jak potwierdzono to w Bhagavad-gicie (vedaiś ca sarvair aham eva vedyah).

06.01.43 Karze podlegają te osoby, które – jak stwierdzają to ci liczni świadkowie – odstąpili od swych przypisanych regulujących obowiązków. Każdy, kto działa dla materialnej korzyści, podlega karze odpowiednio do swych grzesznych czynów.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Najlepsza pokuta (dla zawodowych grzeszników i nie tylko

Post autor: Vaisnava-Krpa » 25 gru 2011, 16:53

ŚWIADKOWIE KARMY

06.01.42 Świadkami czynności żywych istot są: słońce, ogień, niebo, powietrze, półbogowie, księżyc, wieczór, dzień, noc, kierunki, woda, ziemia i Sam Dusza Najwyższa.

06.01.42 Znaczenie: Członkowie niektórych religijnych sekt, szczególnie chrześcijan, nie wierzą w reakcje karmy. Kiedyś rozmawialiśmy z uczonym profesorem chrześcijańskim, który argumentował, że chociaż ludzi na ogół spotyka kara, kiedy wysłuchani są świadkowie ich wykroczeń, to gdzie są świadkowie odpowiedzialni za to, że cierpimy reakcje naszej przeszłej karmy? Tutaj Yamaduci odpowiadają na pytanie tej osoby. Uwarunkowana dusza sądzi, że działa po kryjomu i że nikt nie widzi jej grzesznych czynności, lecz z śastr dowiadujemy się, że jest wielu świadków, łącznie ze słońcem, ogniem, niebem, powietrzem, księżycem, półbogami, wieczorem, dniem, nocą, kierunkami, wodą, ziemią i Samym Duszą Najwyższą, który usytuowany jest w sercu indywidualnej duszy. Jak zatem można mówić o braku świadków? Istnieją zarówno świadkowie, jak i Najwyższy Pan i dlatego tak wiele żywych istot promowanych jest na wyższe systemy planetarne albo degradowanych na niższe systemy planetarne, łącznie z planetami piekielnymi. Nie występują tu żadne sprzeczności, gdyż wszystko jest doskonale zaaranżowane przez nadzór Najwyższego Boga (svabhaviki jnana-bala-kriya ca). Świadkowie wymienieni w tym wersecie również wspomniani są w innej literaturze wedyjskiej:

aditya-candrav anilo 'nalaś ca
dyaur bhumir apo hrdayam yamaś ca
ahaś ca ratriś ca ubhe ca sandhye
dharmo 'pi janati narasya vrttam


06.01.45 Proporcjonalnie do rozmiaru religijnych i bezbożnych czynów w tym życiu, dana osoba doznaje przyjemności lub cierpi odpowiednie reakcje swej karmy w życiu następnym.

06.01.46 O najlepsi z półbogów, obserwujemy trzy różne typy życia, które są wynikiem zanieczyszczenia trzema siłami materialnej natury. Tak wiec żywe istoty znane są jako spokojne, niespokojne i głupie; jako szczęśliwe, nieszczęśliwe i pośrednie; jako religijne, niereligijne i półreligijne. Możemy wnioskować, że w następnym życiu te trzy typy materialnej natury będą działały podobnie.

06.01.46 Znaczenie: Działanie i reakcje trzech sił materialnej natury widoczne są w tym życiu. Na przykład, niektórzy ludzie są bardzo szczęśliwi, niektórzy są w niedoli, a niektórzy są trochę szczęśliwi i trochę nieszczęśliwi. Jest to rezultat przeszłego obcowania z siłami materialnej natury – dobrocią, pasją i ignorancją. Skoro taka różnorodność widoczna jest w tym życiu, możemy przypuszczać, że również w życiu następnym żywe istoty będą szczęśliwe, nieszczęśliwe albo doznawać będą obu tych stanów, w zależności od swego obcowania z różnymi siłami materialnej natury. Dlatego najlepiej jest uwolnić się od trzech sił materialnej natury i być zawsze transcendentalnym do ich zanieczyszczenia. Możliwe jest to jedynie wtedy, kiedy ktoś całkowicie angażuje się w służbę oddania dla Pana. Jak Krsna potwierdza w Bhagavad-gicie (14.26):

mam ca yo 'vyabhicarena bhakti-yogena sevate
sa gunan samatityaitan brahma-bhuyaya kalpate

"Kto całkowicie angażuje się w służbę oddania, kto nie upada w żadnych okolicznościach, ten od razu przekracza guny natury i wznosi się na płaszczyznę duchową." Jeśli nie jesteśmy w pełni zaabsorbowani służbą oddania, podlegamy zanieczyszczeniu trzech sił materialnej natury i wskutek tego musimy cierpieć niedolę albo mieszane szczęście i niedole.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Najlepsza pokuta (dla zawodowych grzeszników i nie tylko

Post autor: Vaisnava-Krpa » 25 gru 2011, 16:59

KARMA - SPRAWIEDLIWOŚĆ

06.01.48 Wszechpotężny Yamaraja jest tak dobry, jak Pan Brahma, gdyż przebywając w swej własnej siedzibie czy w każdym sercu niczym Paramatma, swym umysłem obserwuje przeszłe czyny żywej istoty i w ten sposób rozumie, jak będzie ona działała w swych żywotach przyszłych.

06.01.49 Znaczenie: Człowiek angażuje się w grzeszne czyny, ponieważ nie wie on, co uczynił w swym przeszłym życiu, że otrzymał swe obecne uwarunkowane ciało, które podlega trzem rodzajom nieszczęść. Jak Rsabhadeva oznajmia wŚrimad-Bhagavatam (5.5.4), nunam pramattah kurute vikarma: istota ludzka szalejąca za przyjemnościami zmysłowymi nie waha się działać grzesznie. Yad-indriya-pritaya aprnoti: spełnia grzeszne czyny jedynie dla zadowolenia zmysłów. Na sadhu manye: nie jest to dobre. Yata atmano 'yam asann api kleśada asa dehah: z powodu takiego grzesznego działania otrzymuje następne ciało, w którym będzie cierpieć tak, jak cierpi w swym obecnym ciele z powodu swych przeszłych grzesznych czynności.
Należy wiedzieć, że osoba nie znająca wiedzy wedyjskiej zawsze działa w ignorancji, nie wiedząc co uczyniła w przeszłości, co robi obecnie i w jaki sposób będzie cierpieć w przyszłości. Jest całkowicie pogrążona w ciemności.


06.01.52 Niemądra wcielona żywa istota, niezdolna do kontrolowania swych zmysłów i umysłu, wbrew swym pragnieniom zmuszona jest działać odpowiednio do wpływu sił materialnej natury. Jest ona niczym jedwabnik, który za pomocą własnej śliny wytwarza kokon i zostaje w nim uwięziony, nie mając szans, aby się z niego wydostać. Żywa istota sama zastawia na siebie sieć swoich własnych czynności karmicznych, a następnie nie może znaleźć sposobu na oswobodzenie. W ten sposób jest zawsze oszołomiona i raz po raz umiera.

06.01.53 Żadna – bez wyjątku – żywa istota nie może pozostać bierną nawet przez chwilę. Musi ona działać pod wpływem swych naturalnych skłonności, odpowiednio do trzech sił materialnej natury, gdyż te naturalne skłonności zmuszają ją do działania w określony sposób.

06.01.53 Znaczenie: Najważniejszym czynnikiem w działaniu jest svabhavika, czyli naturalna skłonność danej osoby. Naszą naturalną skłonnością jest służenie, ponieważ żywa istota jest wiecznym sługą Boga. Żywa istota pragnie służyć, ale z powodu swego zapomnienia o związku z Najwyższym Panem, służy pod wpływem sił materialnej natury i wytwarza różne metody służenia, takie jak socjalizm, humanitaryzm i altruizm. Człowiek ma obowiązek zrozumieć, że ponieważ jest zasadniczo duchem, musi postępować zgodnie ze skłonnościami duchowymi i nie może dać się unosić skłonnościom materialnym. Śrila Bhaktivinoda Thakura dlatego śpiewa:

(miche) mayara vaśe, yaccha bhese',
khaccha habudubu, bhai

"Moi drodzy bracia, dajecie się unosić falom materialnej energii i cierpicie w wielu nieszczęsnych warunkach. Czasami zatapiają was fale materialnej natury, a czasami jesteście miotani niczym pływak zmagający się w oceanie." Jak stwierdził Bhaktivinoda Thakura, ta skłonność, aby być unoszonym przez fale mayi, może zmienić się na oryginalną, naturalną skłonność, która jest duchowa, kiedy żywa istota zrozumie, że jest wiecznym krsna-dasa, sługą Boga, Krsny.

(jiva) krsna-dasa, ei viśvasa,
karle ta' ara duhkha nai

Jeśli ktoś, zamiast służyć mayi pod różnymi nazwami, wykorzystuje swą tendencję do służenia w służbie dla Najwyższego Pana, wówczas jest bezpieczny i nie ma więcej problemów. Jeśli ktoś powraca do swej oryginalnej, naturalnej skłonności w ludzkiej formie życia poprzez zrozumienie doskonałej wiedzy danej przez Samego Krsnę w literaturze wedyjskiej, wówczas jego życie jest sukcesem.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Najlepsza pokuta (dla zawodowych grzeszników i nie tylko

Post autor: Vaisnava-Krpa » 25 gru 2011, 17:01

KARMA - PRZEZNACZENIE

06.01.54 Karmiczne czynności, które żywa istota spełnia – czy to pobożne, czy niepobożne – są niewidoczną przyczyną spełniania jej pragnień. Ta niewidoczna przyczyna jest źródłem jej różnych ciał. Z powodu swego intensywnego pragnienia żywa istota rodzi się w określonej rodzinie i otrzymuje ciało, które podobne jest do ciała ojca albo ciała matki. Ciało fizyczne i subtelne stwarzane są zgodnie z jej pragnieniem.

06.01.54 Znaczenie: Ciało wulgarne jest produktem ciała subtelnego. Jak oznajmia Bhagavad-gita (8.6):

yam yam vapi smaran bhavam tyajaty ante kalevaram
tam tam evaiti kaunteya sada tad-bhava-bhavitah

"Jaki stan istnienia pamięta ten, kto porzuca swoje ciało, o synu Kunti, taki stan bez wątpienia osiągnie." Atmosfera ciała subtelnego w chwili śmierci stwarzana jest przez czynności ciała wulgarnego. Tak więc ciało wulgarne działa za życia, a ciało subtelne działa w chwili śmierci. (…) Jeśli człowiek zostanie pouczony, aby zmienić swe ciało subtelne poprzez rozwiniecie świadomości Krsny, w chwili śmierci jego ciało subtelne stworzy ciało wulgarne, w którym będzie on bhaktą Krsny, albo – jeśli jest jeszcze bardziej doskonały – nie przyjmie następnego ciała materialnego, ale natychmiast otrzyma ciało duchowe i powróci do domu, z powrotem do Boga. Na tym polega proces transmigracji duszy. Zamiast więc usiłować zjednoczyć społeczeństwo ludzkie poprzez ugody mające na celu zadowalanie zmysłów, co jest rzeczą niemożliwą, jest najwyraźniej rzeczą pożądaną, aby nauczać ludzi w jaki sposób stać się świadomym Krsny i powrócić do domu z powrotem do Boga. Jest to prawdą teraz i zaprawdę w każdym czasie.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Najlepsza pokuta (dla zawodowych grzeszników i nie tylko

Post autor: Vaisnava-Krpa » 25 gru 2011, 17:42

SĄDY

"Kszatrija nie wyraża współczucia tak samo jak bramin czy siudra." - Współczucie Wajsznawy - Satswarupa Das Goswami

06.02.02 Znaczenie: Gdy Yamaduci usiłowali zaciągnąć Ajamilę przed Yamaraję w celu ukarania go, Visnuduci obwinili ich o gwałcenie religijnych zasad. Yamaraja został upełnomocniony przez Najwyższą Osobę Boga do sądzenia religijnych i niereligijnych zasad i karania ludzi, którzy są bezbożni. Gdyby jednakże ukarano tych, którzy są całkowicie bezgrzeszni, całe zgromadzenie Yamarajy zostałoby zanieczyszczone. Zasada ta odnosi się nie tylko do zgromadzenia Yamarajy, ale również do całego ludzkiego społeczeństwa.
Obowiązek właściwego zachowania zasad religijnych w społeczeństwie ludzkim spoczywa na sądzie królewskim albo rządzie. Na nieszczęście, w tej Kali-yudze, zasady religijne zostały wypaczone, a rząd nie jest kompetentny, by sądzić, kto podlega karze, a kto nie. Mówi się, że jeśli w Kali-yudze ktoś nie ma pieniędzy, aby opłacić sąd, nie może uzyskać sprawiedliwości. W istocie, w sądach sprawiedliwości całkiem powszechną rzeczą jest przekupywanie sędziów, by wydawali przychylne wyroki. Czasami policjanci i sąd aresztują i nękają ludzi religijnych, którzy nauczają świadomości Krsny dla korzyści całego ludzkiego społeczeństwa. Visnuduci, którzy są Vaisnavami, rozpaczali nad tymi godnymi pożałowania faktami. Dzięki swemu duchowemu współczuciu dla wszystkich upadłych dusz, Vaisnavowie wychodzą do ludzi, by nauczać zgodnie ze standartowymi metodami wszystkich religijnych zasad, ale na nieszczęście – z powodu wpływu Kali-yugi – Vaisnavowie tacy, którzy oddali swe życie nauczaniu chwał Pana, czasami są nękani i karani przez sądy, fałszywie oskarżani o zakłócanie spokoju.

"Pisma Święte zapewniają nas, że istnieje wiele rodzajów aparatha, a między nimi jest coś, co nazywa się jana-aparatha, obraza wobec zwykłych ludzi". Wielbiciel jej nie popełnia".

(Obecnie ludzie, nawet pseudowielbiciele są bardzo demoniczni i sądzą się latami w sądach. W kulturze wedyjskiej spory rozstrzygała starszyzna, lokalne autorytety, szło się do nich i szybko wszyscy żyli w pokoju bo akceptowali przez szacunek rozstrzygnięcie. Nie do pomyślenia była sytuacja, ze wielbiciel, który doprowadził żonę do tego, że już nie wytrzymała i odeszła od niego, nie chce pozwolić matce na kontakt ze swoim dzieckiem, zabrania odwiedzać świątynię czy nie chce jej dać rozwodu, prowadząc wojnę polityczną przeciw niej, samemu żyjąc z innymi kobietami, nawet mężatkami, które oficjalnie mają zastąpić jej mamę. To nie jest działanie osób świadomych Boga)



06.02.03 Król albo urzędnik rządowy powinien być tak doskonale kwalifikowany, aby postępował jak ojciec, żywiciel i obrońca obywateli, kierując się uczuciem i miłością. Powinien udzielać obywatelom dobrych rad i pouczać ich zgodnie z wzorcowymi pismami świętymi. Powinien mieć jednakowy stosunek do wszystkich. Yamaraja czyni to, gdyż jest najwyższym panem sprawiedliwości i także przestrzegają tego ci, którzy podążają w jego ślady. Jednakże, jeśli osoby takie zostaną zanieczyszczone i przejawiają stronniczość – karząc niewinne, nienaganne osoby – gdzie obywatele mają szukać schronienia, mając na względzie swe utrzymanie i bezpieczeństwo?

06.02.03 Znaczenie: Król albo we współczesnych czasach rząd, powinni działać jak opiekunowie obywateli, nauczając ich właściwego celu życia. Szczególnym przeznaczeniem ludzkiej formy życia jest realizacja własnej jaźni i jej związku z Najwyższą Osobą Boga, ponieważ nie można tego zrealizować w formach zwierzęcych. Dlatego obowiązkiem rządu jest przejęcie opieki nad wyszkoleniem obywateli w taki sposób, aby przez stopniowy proces wznieśli się na platformę duchową i zrealizowali swą jaźń oraz jej związek z Bogiem. Zasady tej przestrzegali królowie tacy jak Maharaja Yudhisthira, Maharaja Pariksit, Pan Ramacandra, Maharaja Ambarisa i Prahlada Maharaja. Przywódcy rządowi muszą być bardzo uczciwi i religijni, gdyż w przeciwnym razie ucierpią na tym wszystkie sprawy państwowe. Na nieszczęście, w imię demokracji rozbójnicy i złodzieje wybierają innych rozbójników i złodziei na najwyższe posady w rządzie. Dowód tego widzieliśmy ostatnio w Ameryce, gdzie obywatele potępili prezydenta i znieśli go z jego urzędu. Jest to tylko jeden przypadek, ale jest wiele innych. Biorąc pod uwagę znaczenie ruchu świadomości Krsny, ludzie powinni być świadomi Krsny i nie głosować na osoby, które nie są świadome Krsny. Wówczas w państwie zapanuje prawdziwy pokój i pomyślność. Gdy Vaisnava widzi błędnie prowadzenie się rządu, czuje on współczucie w swym sercu i robi wszystko, co w jego mocy, by oczyścić tę sytuację poprzez szerzenie ruchu Hare Krsna.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ