Walka konflikty sprawiedliwość czyli widzieć rzeczy jakie są
: 16 gru 2011, 12:35
MOTTO: Dla triumfu zła potrzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili." - Edmund Burke (1729-1797)
Inne wersje: Aby zło zatriumfowało, wystarczy, by dobry człowiek niczego nie robił.
Jedyną rzeczą potrzebną złu do zwycięstwa jest bierność dobrych ludzi.
Zło zwycięża, gdy dobrzy ludzie nic nie robią.
01.08.47 Znaczenie: Każdy ma obowiązek spełniać swoją powinność. Ksatriya jest zobowiązany walczyć dla słusznej przyczyny, bez względu na stronę przeciwną. W takim spełnianiu obowiązków nie należy być niepokojonym przez unicestwienie materialnego ciała, które jest tylko zewnętrznym odzieniem żywej duszy.
01.17.14 Znaczenie: Nieuczciwi niegodziwcy mnożą się z powodu tchórzliwych i nieudolnych przywódców państwa. Ale kiedy przywódcy są wystarczająco mocni, aby ukrócić wszelkiego rodzaju nieuczciwych łotrów, w którejkolwiek części państwa, wówczas na pewno nie będą się oni mnożyć. Kiedy niegodziwcy są karani w przykładny sposób, automatycznie podąża za tym wszelka dobra fortuna. Jak powiedziane zostało poprzednio, pierwszym obowiązkiem króla albo przywódcy jest zapewnienie wszelkiej ochrony spokojnym, nieszkodliwym obywatelom państwa. Bhaktowie Pana są z natury spokojni i nieszkodliwi, i dlatego zasadniczym obowiązkiem państwa jest działanie na rzecz tego, aby każdy stał się bhaktą Pana. W ten sposób automatycznie będą spokojni, nieszkodliwi obywatele. Wtedy jedynym obowiązkiem króla będzie ukrócenie nieuczciwych łotrów. To przyniesie spokój i harmonię w całym społeczeństwie.
01.17.28 Znaczenie: Jak opisano powyżej, osobą Kali jest ten, kto rozważnie dopuszcza się wszelkiego rodzaju grzesznych czynów, zakazanych w pismach objawionych. Wiek Kali będzie niewątpliwie pełen wszelkich czynów Kali, ale to nie znaczy, że przywódcy społeczni i głowy państwa, uczeni i inteligentni ludzie, czyli przede wszystkim bhaktowie Pana, powinni siedzieć z założonymi rękoma i stać się nieczułymi na reakcje wieku Kali. W porze deszczowej na pewno będą obfite opady deszczu, ale nie znaczy to, że ludzie nie powinni podejmować środków ochrony przed deszczem. Obowiązkiem głów państwa i innych jest podjęcie wszelkich koniecznych działań przeciwko czynom Kali, czyli osób pozostających pod wpływem wieku Kali. Maharaja Pariksit jest idealną głową państwa, albowiem od razu był gotów zabić Kali swoim ostrym mieczem. Zadaniem administratorów nie jest jedynie wydawanie decyzji tępiących korupcję, ale muszą być przygotowani, by ostrym mieczem zabijać osoby, które są przyczyną rozkładu moralnego, z punktu widzenia uznanych śastr. Administratorzy nie mogą przeszkodzić rozpuście, jednocześnie dając przyzwolenie na sklepy monopolowe. Muszą oni od razu zamknąć wszelkie sklepy z produktami odurzającymi i alkoholem i karać, nawet śmiercią, tych, którzy folgują sobie we wszelkiego rodzaju intoksykacji. Taki jest sposób na zatrzymanie występków Kali, jak przedstawił to tutaj Maharaja Pariksit, maha-ratha.
KARA ŚMIERCI
01.07.37 Znaczenie: Życie za życie jest odpowiednią karą dla osoby, która okrutnie i bezwstydnie żyje kosztem innego życia. Państwo powinno ukarać taką okrutną osobę wyrokiem śmierci, aby ocalić ją od pójścia do piekła. Skazanie mordercy na karę śmierci jest tylko dobrem dla przestępcy, ponieważ w swoim następnym życiu nie będzie musiał on cierpieć z powodu aktu przestępstwa. Taka kara śmierci jest dla mordercy najniższą możliwą karą, i smrti-śastry oznajmiają, że człowiek, który został ukarany przez króla według zasady "życie za życie", zostaje oczyszczony z wszystkich swoich grzechów, tak że nawet może wznieść się na planety niebiańskie.
01.07.16 Znaczenie:Wróg, który
podpala dom,
podaje truciznę,
atakuje znienacka śmiertelnymi broniami,
grabi bogactwo czy przywłaszcza sobie pola uprawne albo też
kusi czyjąś żonę,
nazywany jest agresorem (napastnikiem). Agresor taki, chociaż może być on braminem czy tak zwanym synem bramina, musi być ukarany w każdych okolicznościach. Arjuna, obiecując pozbawić głowy Aśvatthamę wiedział dobrze, że był on synem bramina. Ale ponieważ działał on jak rzeźnik, został wzięty za rzeźnika; dlatego też nie ma kwestii grzechu w zabiciu takiego bramińskiego syna – udowodniono mu bowiem, że jest łotrem.
01.07.39 Znaczenie: Zgodnie z śastrami, ten,
kto atakuje bez ostrzeżenia,
kto zabija z tyłu albo podkłada ogień pod czyjś dom,
czy też porywa cudzą żonę,
zasługuje na śmierć.
Inne wersje: Aby zło zatriumfowało, wystarczy, by dobry człowiek niczego nie robił.
Jedyną rzeczą potrzebną złu do zwycięstwa jest bierność dobrych ludzi.
Zło zwycięża, gdy dobrzy ludzie nic nie robią.
01.08.47 Znaczenie: Każdy ma obowiązek spełniać swoją powinność. Ksatriya jest zobowiązany walczyć dla słusznej przyczyny, bez względu na stronę przeciwną. W takim spełnianiu obowiązków nie należy być niepokojonym przez unicestwienie materialnego ciała, które jest tylko zewnętrznym odzieniem żywej duszy.
01.17.14 Znaczenie: Nieuczciwi niegodziwcy mnożą się z powodu tchórzliwych i nieudolnych przywódców państwa. Ale kiedy przywódcy są wystarczająco mocni, aby ukrócić wszelkiego rodzaju nieuczciwych łotrów, w którejkolwiek części państwa, wówczas na pewno nie będą się oni mnożyć. Kiedy niegodziwcy są karani w przykładny sposób, automatycznie podąża za tym wszelka dobra fortuna. Jak powiedziane zostało poprzednio, pierwszym obowiązkiem króla albo przywódcy jest zapewnienie wszelkiej ochrony spokojnym, nieszkodliwym obywatelom państwa. Bhaktowie Pana są z natury spokojni i nieszkodliwi, i dlatego zasadniczym obowiązkiem państwa jest działanie na rzecz tego, aby każdy stał się bhaktą Pana. W ten sposób automatycznie będą spokojni, nieszkodliwi obywatele. Wtedy jedynym obowiązkiem króla będzie ukrócenie nieuczciwych łotrów. To przyniesie spokój i harmonię w całym społeczeństwie.
01.17.28 Znaczenie: Jak opisano powyżej, osobą Kali jest ten, kto rozważnie dopuszcza się wszelkiego rodzaju grzesznych czynów, zakazanych w pismach objawionych. Wiek Kali będzie niewątpliwie pełen wszelkich czynów Kali, ale to nie znaczy, że przywódcy społeczni i głowy państwa, uczeni i inteligentni ludzie, czyli przede wszystkim bhaktowie Pana, powinni siedzieć z założonymi rękoma i stać się nieczułymi na reakcje wieku Kali. W porze deszczowej na pewno będą obfite opady deszczu, ale nie znaczy to, że ludzie nie powinni podejmować środków ochrony przed deszczem. Obowiązkiem głów państwa i innych jest podjęcie wszelkich koniecznych działań przeciwko czynom Kali, czyli osób pozostających pod wpływem wieku Kali. Maharaja Pariksit jest idealną głową państwa, albowiem od razu był gotów zabić Kali swoim ostrym mieczem. Zadaniem administratorów nie jest jedynie wydawanie decyzji tępiących korupcję, ale muszą być przygotowani, by ostrym mieczem zabijać osoby, które są przyczyną rozkładu moralnego, z punktu widzenia uznanych śastr. Administratorzy nie mogą przeszkodzić rozpuście, jednocześnie dając przyzwolenie na sklepy monopolowe. Muszą oni od razu zamknąć wszelkie sklepy z produktami odurzającymi i alkoholem i karać, nawet śmiercią, tych, którzy folgują sobie we wszelkiego rodzaju intoksykacji. Taki jest sposób na zatrzymanie występków Kali, jak przedstawił to tutaj Maharaja Pariksit, maha-ratha.
KARA ŚMIERCI
01.07.37 Znaczenie: Życie za życie jest odpowiednią karą dla osoby, która okrutnie i bezwstydnie żyje kosztem innego życia. Państwo powinno ukarać taką okrutną osobę wyrokiem śmierci, aby ocalić ją od pójścia do piekła. Skazanie mordercy na karę śmierci jest tylko dobrem dla przestępcy, ponieważ w swoim następnym życiu nie będzie musiał on cierpieć z powodu aktu przestępstwa. Taka kara śmierci jest dla mordercy najniższą możliwą karą, i smrti-śastry oznajmiają, że człowiek, który został ukarany przez króla według zasady "życie za życie", zostaje oczyszczony z wszystkich swoich grzechów, tak że nawet może wznieść się na planety niebiańskie.
01.07.16 Znaczenie:Wróg, który
podpala dom,
podaje truciznę,
atakuje znienacka śmiertelnymi broniami,
grabi bogactwo czy przywłaszcza sobie pola uprawne albo też
kusi czyjąś żonę,
nazywany jest agresorem (napastnikiem). Agresor taki, chociaż może być on braminem czy tak zwanym synem bramina, musi być ukarany w każdych okolicznościach. Arjuna, obiecując pozbawić głowy Aśvatthamę wiedział dobrze, że był on synem bramina. Ale ponieważ działał on jak rzeźnik, został wzięty za rzeźnika; dlatego też nie ma kwestii grzechu w zabiciu takiego bramińskiego syna – udowodniono mu bowiem, że jest łotrem.
01.07.39 Znaczenie: Zgodnie z śastrami, ten,
kto atakuje bez ostrzeżenia,
kto zabija z tyłu albo podkłada ogień pod czyjś dom,
czy też porywa cudzą żonę,
zasługuje na śmierć.