Impersonalizm, Mayavada, Monizm - Bezosobowa koncepcja Boga

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Impersonalizm, Mayavada, Monizm - Bezosobowa koncepcja Boga

Post autor: Vaisnava-Krpa » 07 gru 2011, 22:42

12.01 Arjuna zapytał: Kto jest bardziej doskonały, ci, którzy są właściwie zaangażowani w służbę oddania dla Ciebie, czy też ci, którzy wielbią niezamanifestowanego, bezosobowego Brahmana?
12.02 Najwyższa Osoba Boga rzekł: Kto wielbi Mnie zawsze z wielką i transcendentalną wiarą, którego umysł skupiony jest na Mojej osobowej formie, tego uważam za najbardziej doskonałego.
12.03-04 Ale ci, którzy całkowicie oddali się wielbieniu niezamanifestowanego, niepoznawalnego przez zmysły, wszechprzenikającego, niepojętego, niezmiennego, trwałego i niewzruszonego (bezosobowej koncepcji Prawdy Absolutnej), kontrolując wszystkie zmysły i będąc jednakowo ustosunkowanymi do wszystkich – i takie osoby, mające na względzie dobro wszystkich, w końcu Mnie osiągają.
12.05 Jednakowoż bardzo trudno jest zrobić postęp tym, których umysły przywiązane są do niezamanifestowanej, bezosobowej cechy Najwyższego Pana, gdyż podążanie tą ścieżką zawsze sprawia wiele kłopotów istotom wcielonym.
12.06-07 A kto Mnie wielbi, oddając Mi wszystkie swoje czyny, i w pełnym oddaniu Mnie się powierza, pełniąc służbę oddania i zawsze medytując o Mnie, pogrążywszy swój umysł we Mnie – tego, o synu Prthy, szybko wyzwalam z oceanu narodzin i śmierci.



02.01.09 O święty królu, zaprawdę byłem doskonale usytuowany w transcendencji, a mimo to urzekły mnie opisy rozrywek Pana, o którym mówią wersety pełne światła.

02.01.09 Znaczenie: Początkowo Prawda Absolutna realizowana jest jako bezosobowy Brahman poprzez proces filozoficznej spekulacji, a w miarę rozwoju wiedzy transcendentalnej, jako Dusza Najwyższa. Jeśli jednak impersonalista, dzięki łasce Pana, zostanie oświecony poprzez stojące na wyższej platformie niż spekulacja filozoficzna stwierdzenia Śrimad-Bhagavatam, zmienia się on w transcendentalnego bhaktę Najwyższej Osoby Boga. Jeżeli czyjaś wiedza jest niewielka, to nie jest on w stanie zaakceptować idei, że Prawda Absolutna posiada osobowość. Impersonaliści, jako osoby mało inteligentne, wyśmiewają osobowe czynności Najwyższego Pana. Uzasadnienia i argumenty w połączeniu z transcendentalnym procesem zbliżania się do Prawdy Absolutnej sprawiają jednak, że nawet zatwardziali impersonaliści zostają przyciągani przez personalne działanie Pana. Osobę taką jak Śukadeva Gosvami, nie urzekają żadne działania materialne. Jeśli jednak taki bhakta, dzięki wyższemu procesowi, zostanie przekonany, wtedy, bez wątpienia przyciągną go transcendentalne czyny Pana. Najwyższy Pan jest transcendentalny i takie też są Jego czyny. Nie jest On ani bierny, ani bezosobowy.


Bezosobowego Brahmana i Paramatmę wielbią ci, którzy są zaangażowani w empiryczne, filozoficzne spekulacje i yogę mistyczną. Jednakże, jeśli ktoś rozwija się dalej w świadomości Kryszny, czyli duchowym rozumieniu, uznaje on fakt, że Paramatma, Dusza Najwyższa, jest wiecznym przedmiotem czci, i podporządkowuje się Jemu. Bahunam janmanam ante jnanavan mam prapadyate (Bg. 7. l9): "Kiedy ktoś po wielu, wielu żywotach wielbienia Brahmana i Paramatmy podporządkowuje się Vasudevie, jako najwyższemu panu, i zaczyna widzieć siebie jako wiecznego sługę Vasudevy, staje się on wielką, transcendentalnie zrealizowaną duszą."”
– Nektar Instrukcji – rozdział 1

Osoba świadoma Kryszny nigdy nie ulega fałszywej koncepcji, że jest jednym z Bogiem. Wiedząc, że nie byłaby szczęśliwa poprzez działanie dla siebie, angażuje wszystkie swoje energie w służbę dla Najwyższego Pana, i w ten sposób wyzwala się z sideł złudnej energii materialnej. W związku z tym Caitanya Mahaprabhu cytuje następujący werset z Bhagavad-gity:

daivi hy esa gunamayi
mama maya duratyaya
mam eva ye prapadyante
mayam etam taranti te

''Niełatwo jest przezwyciężyć tę Moją boską, składającą się z trzech sił natury materialnej, energię. Ale bez trudu mogą pokonać ją ci, którzy podporządkowali się Mnie." (Bg. 7.14) .”
– Nektar Instrukcji – rozdział 4

02.12 Nie było bowiem nigdy takiej chwili, w której nie istniałbym Ja, ty, czy wszyscy ci królowie; ani też w przyszłości żaden z nas nie przestanie istnieć.

02.12 Znaczenie: W Vedach, w Katha Upanisad, jak również w Śvetaśvatara Upanisad, powiedziane jest, że Najwyższa Osoba Boga jest żywicielem niezliczonej liczby żywych istot, odpowiednio do ich różnej pozycji wynikającej z ich indywidualnego postępowania i skutków tego postępowania. Najwyższa Osoba Boga jest również – poprzez Swoje całkowite ekspansje – obecny w sercu każdej żywej istoty. Tylko święte osoby, które są zdolne widzieć tego Samego Najwyższego Pana wewnątrz i na zewnątrz, mogą faktycznie osiągnąć doskonały i wieczny pokój.

nityo nityanam cetanaś cetananam
eko bahunam yo vidadhati kaman
tam atma-stham ye 'nupaśyanti dhiras
tesam śantih śaśvati netaresam
(Katha Upanisad 2.2.13)

Ta sama prawda wedyjska, która została wyjawiona Arjunie, jest dostępna dla wszystkich osób w tym świecie, które pozują na bardzo wykształcone, a w rzeczywistości mają bardzo ubogi zasób wiedzy. Pan mówi wyraźnie, że On Sam, Arjuna i wszyscy królowie zgromadzeni na polu walki są wiecznie indywidualnymi istotami i On jest wiecznym żywicielem tych indywidualnych żywych istot, zarówno w ich uwarunkowanym, jak i wyzwolonym stanie. Arjuna, wieczny towarzysz Pana, i wszyscy zgromadzeni królowie są wiecznymi, indywidualnymi osobami, a Najwyższa Osoba Boga jest najwyższą indywidualną osobą. To znaczy, że nie było czasu w przeszłości, kiedy nie istnieliby oni wszyscy jako indywidua, i to znaczy, że również w przyszłości wiecznie pozostaną oni osobami. Ich indywidualność istniała w przeszłości i ta indywidualność będzie kontynuowana bez przerwy w przyszłości. Dlatego nie ma powodu rozpaczać nad kimkolwiek.
Pan Krsna, najwyższy autorytet, nie potwierdził tutaj teorii Mayavadi mówiącej, że dusza indywidualna oddzielona teraz okryciem mayi, czyli złudzenia, po wyzwoleniu połączy się z bezosobowym Brahmanem i straci swoją indywidualną egzystencję. Nie znajduje też tutaj potwierdzenia teoria mówiąca, iż tylko w uwarunkowanym stanie życia myślimy o indywidualności. Krsna wyraźnie oznajmia tutaj, i jest to także potwierdzone w Upanisadach, że również w przyszłości będzie wiecznie istniała indywidualność Pana i innych istot. Ta wypowiedź Krsny jest autorytatywna, jako że Krsna nie może ulegać złudzeniu. Gdyby indywidualność nie była faktem, wtedy Krsna nie podkreślałby tego tak bardzo – nawet w przyszłości. Filozofowie Mayavadi mogą sprzeczać się, że indywidualność, o której mówi Krsna dotyczy materii, a nie ducha. Nawet jeśli przyjmie się ten argument, że indywidualność jest czymś materialnym, to w jaki sposób wyróżnić wtedy indywidualność Krsny? Krsna zapewnia o Swojej indywidualności w przeszłości i zapewnia o niej również w przyszłości. Potwierdził On Swoją indywidualność na wiele różnych sposobów, a bezosobowy Brahman został uznany za wtórnego w stosunku do Krsny. Krsna zachowuje tę Swoją indywidualność przez cały czas. Gdyby został On uznany za zwykłą uwarunkowaną duszę o indywidualnej świadomości, wtedy Jego Bhagavad-gita nie miałaby wartości autorytatywnego pisma objawionego. Zwykły człowiek, ze wszystkimi czteroma ułomnościami ludzkiej natury, nie jest zdolny do wygłaszania nauk, które byłyby warte słuchania. Gita jest ponad taką literaturą. Żadna światowa książka nie może równać się z Bhagavad-gitą. Jeśli przyjmujemy Krsnę za zwykłego człowieka, wtedy Gita traci całą swoją wagę. Filozofowie Mayavadi dowodzą, że pluralność, o której mówi ten werset, jest konwencjonalna i odnosi się tylko do ciała. Lecz taka cielesna koncepcja została już potępiona w wersetach poprzedzających ten werset. Potępiwszy pojmowanie żywych istot w kategorii ciał, jak mógłby Krsna ponownie wysuwać tego rodzaju twierdzenie? Zatem indywidualność jest zachowywana na gruncie duchowym i potwierdzają to wielcy acaryowie, jak Śri Ramanuja i inni. Gita w wielu miejscach wyraźnie oznajmia, że tę duchową indywidualność rozumieją tylko ci, którzy są wielbicielami Pana. Natomiast osoby, które są zazdrosne o Krsnę, jako o Najwyższą Osobę Boga, nie mają bona fide podejścia do tej literatury. Podejście niewielbicieli do nauk Bhagavad-gity podobne jest lizaniu przez pszczoły zewnętrznej powierzchni słoika z miodem. Czy można poznać smak tego miodu, nie otworzywszy wpierw słoika? Podobnie, jak oznajmia to Czwarty Rozdział tej książki, nikt poza wielbicielami Pana nie może zrozumieć mistycyzmu Bhagavad-gity ani poznać jego smaku. Nie mogą też przeniknąć Gity osoby, które zazdrosne są o samo istnienie Pana. Zatem tłumaczenie Gity przez filozofów Mayavadi jest jak najbardziej błędną prezentacją całej prawdy. Pan Caitanya zabronił nam czytania komentarzy Mayavadi i ostrzegał, że ten, kto próbuje zrozumieć ich podejście do Gity, traci wszelką siłę, aby zrozumieć jej prawdziwą tajemnicę. Gdyby indywidualność odnosiła się tylko do świata doświadczalnego, wtedy nie byłoby potrzeby, by Pan wygłaszał nauki. Pluralność duszy indywidualnej i Pana jest wiecznym faktem, i potwierdzają to wyżej wymienione Vedy.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Impersonalizm, Mayavada - Bezosobowa koncepcja Boga

Post autor: Vaisnava-Krpa » 07 gru 2011, 22:45

01.07.11 Znaczenie: Bhaktowie Pana, którzy nie chcą zabić indywidualności żywych istot i którzy pragną stać się osobistymi sługami Pana, niezbyt lubią impersonalistów. Podobnie impersonaliści, którzy pragną stać się jednym z Panem, nie są zdolni docenić bhaktów Pana. W ten sposób, od niepamiętnych czasów, ci dwaj transcendentalni pielgrzymi stawali się czasami konkurentami. Innymi słowy, każdy z nich woli się trzymać z dala od drugiego z powodu ostatecznej osobowej i bezosobowej realizacji.

Madhya 08.64 Znaczenie: "Pomiędzy tymi dwoma stworzeniami - stworzeniem materialnym i stworzeniem duchowym - jest rzeka zwana Viraja, jak również miejsce zwane Brahmaloką. Virajanadi i Brahmaloka są schronieniem dla żywych istot, które są zdegustowane życiem materialnym i poprzez zaprzeczenie materialnej różnorodności skłaniają się do egzystencji bezosobowej. Ponieważ miejsca te nie są usytuowane na Vaikunthalokach, czyli w świecie duchowym, Śri Caitanya Mahaprabhu oświadcza, że są one zewnętrzne. Na Brahmaloce i Virajanadi nie można pojąć Vaikunthalok. Brahmalokę i Virajanadi także osiąga się po trudnych wyrzeczeniach, ale w sferach tych nie ma zrozumienia Najwyższej Osoby Boga i Jego transcendentalnej miłosnej służby. Bez takiej duchowej wiedzy sam brak przywiązania do warunków materialnych jest jedynie inną stroną egzystencji materialnej. Z duchowego punktu widzenia wszystko to jest zewnętrzne."

Śri Isopanisad tekst 17 zn.: "Błogosławieństwa służby oddania nie są dane impersonalistom, gdyż przywiązani są oni do bezosobowego aspektu Pana – brahmajyoti. Jak wskazują poprzednie mantry, impersonaliści nie są w stanie przeniknąć przez brahmajyoti, ponieważ nie wierzą w osobowego Boga. Ich wysiłki sprowadzają się zasadniczo do żonglerki słownej i spekulatywnych dociekań. Dlatego też ich trud pozostaje daremny, jak zaświadcza Bhagavad-gita (12.5).
Wszystkie ułatwienia wspomniane w tej mantrze uzyskać można bez trudu dzięki stałemu obcowaniu z osobowym aspektem Prawdy Absolutnej. Na służbę oddania dla Pana zasadniczo składa się dziewięć transcendentalnych czynności: (1) słuchanie o Panu, (2) wysławianie Pana, (3) pamiętanie o Panu, (4) służenie lotosowym stopom Pana, (5) czczenie Pana, (6) modlenie się do Pana, (7) usługiwanie Panu, (8) przyjaźń z Panem i (9) oddanie Panu wszystkiego. Tych dziewięć elementów służby oddania – wszystkie razem i każdy z osobna – pomaga bhakcie utrzymywać bezustanny kontakt z Bogiem. W ten sposób u kresu życia będzie mu łatwo pamiętać o Nim. Każdy z wymienionych poniżej sławnych bhaktów Pana osiągnął najwyższą doskonałość dzięki praktykowaniu jednej tylko z tych dziewięciu czynności: (1) bohater Śrimad Bhagavatam, Maharaja Pariksit – dzięki słuchaniu o Panu. (2) Śukadeva Goswami, który wypowiedział Śrimad Bhagavatam – dzięki wysławianiu Pana. (3) Akrura – dzięki modleniu się do Pana (4) Prahlada Maharaja – dzięki pamiętaniu o Panu. (5) Prthu Maharaja – dzięki czczeniu Pana. (6) Bogini fortuny, Laksmi – dzięki służeniu lotosowym stopom Pana. (7) Hanuman – dzięki osobistej służbie dla Pana. (8) Arjuna – dzięki Przyjaźni z Panem. (9) Maharaja Bali – dzięki oddaniu Panu wszystkiego, co miał."

Sri Isopanisad tekst 15, Zn.: "Bhagavad-gita (6.46-47) porównuje ze sobą trzy typy transcendentalistów: czcicieli bezosobowego Brahmana (jnanich), czcicieli Paramatmy (joginów) i wielbicieli Pana Śri Kryszny (bhaktów). Mówi ona, że jnani, czyli ludzie zaawansowani w wiedzy wedyjskiej, są lepsi od zwykłych ludzi pracujących dla rezultatów. Od jnanich lepsi są jogini, a spośród wszystkich joginów największy jest ten, który bezustannie służy Panu ze wszystkich sił. Podsumowując: filozof lepszy jest od tego, kto jedynie pracuje, mistyk przewyższa filozofa, a spośród wszystkich joginów-mistyków najwyżej usytuowany jest ten, który kroczy ścieżką bhokti-jogi, pełniąc nieprzerwaną służbę dla Pana. Ku tej doskonałości kieruje nas Śri Iśopanisad."
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Impersonalizm, Mayavada, Monizm - Bezosobowa koncepcja B

Post autor: Vaisnava-Krpa » 07 gru 2011, 22:50

Madhya 09.01 Pan Śri Caitanya Mahaprabhu nawrócił mieszkańców Południowych Indii. Ludzie ci byli silni jak słonie, ale znajdowali się w szponach krokodyli rozmaitych filozofii - takich jak filozofia buddyjska, dżinizm i Mayavada. Dyskiem Swojej łaski Pan przemienił ich wszystkich w Vaisnavów, bhaktów Pana.

Madhya 09.01 Znaczenie: Zostało tu powiedziane, że Pan wybawił Gajendrę, słonia, który został zaatakowany przez krokodyle. Gdy Śri Caitanya Mahaprabhu odwiedził Południowe Indie, prawie wszyscy mieszkańcy znajdowali się w pazurach krokodyli prezentujących filozofię buddyjską, dżinizm i Mayavada. Chociaż Kaviraja Gosvami oznajmia, że ludzie ci byli tak silni jak słonie, w rzeczywistości byli w szponach śmierci, gdyż zostali zaatakowani przez krokodyle różnych filozofii. Jednak przez Swoją łaskę Śri Caitanya Mahaprabhu wybawił słonia z pazurów krokodyli.

Madhya 09.09 W Południowych Indiach było wiele rodzajów ludzi. Niektórzy byli filozoficznymi spekulantami, a niektórzy osobami działającymi dla rezultatów. W każdym razie były tam niezliczone ilości niewielbicieli.
Madhya 09.10 Pod wpływem Śri Caitanyi Mahaprabhu wszyscy ci ludzie zrezygnowali z własnych opinii i zostali Vaisnavami, bhaktami Krsny.
Madhya 09.11 Wszyscy Vaisnavowie z Południowych Indii byli wówczas wielbicielami Pana Ramacandry. Niektórzy byli Tattvavadi, a inni byli zwolennikami Ramanujacaryi.


Madhya 09.11 Znaczenie: Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura wskazuje, że termin Tattvavadi odnosi się do zwolenników Śrila Madhvacaryi. Aby odróżnić swą sukcesję uczniów od Mayavadi, zwolenników Śankaracaryi, Śrila Madhvacarya nazwał swą grupę Tattvavada. Ci Tattvavadi zawsze atakują impersonalistycznych monistów, próbując pokonać ich filozofię impersonalizmu. Ogólnie rzecz biorąc, ustanawiają oni supremację Najwyższej Osoby Boga. W rzeczywistości sukcesja uczniów Madhvacaryi znana jest jako sekta Brahma-Vaisnava, czyli sekta pochodząca od Pana Brahmy. Dlatego Tattvavadi, czyli zwolennicy Madhvacaryi, nie akceptują zdarzenia związanego ze złudzeniem Pana Brahmy, zapisanego w Dziesiątym Canto Śrimad-Bhagavatam. Śrila Madhvacarya celowo uniknął komentowania tej części Śrimad-Bhagavatam, w której wspomniana jest brahma-mohana, iluzja Pana Brahmy. Śrila Madhavendra Puri był jednym z acaryów w sukcesji uczniów Tattvavada i dowiódł, że ostatecznym celem transcendentalizmu jest osiągnięcie czystej służby oddania, miłości do Boga. Ci Vaisnavowie, którzy należą do Gaudiya-sampradayi, sukcesji uczniów podążającej śladami Śri Caitanyi Mahaprabhu, różnią się od Tattvavadi, chociaż należą do tej samej Tattvavada sampradayi. Dlatego zwolennicy Śri Caitanyi Mahaprabhu znani są jako Madhva-Gaudiya-sampradaya.
Słowo pasandi odnosi się do tych, którzy są przeciwni czystej służbie oddania. Dotyczy ono zwłaszcza Mayavadi, impersonalistów. Definicja pasandi podana jest w Hari-bhakti-vilasie (1.73), gdzie jest powiedziane:

yas tu narayanam devam brahma-rudradi-daivataih
samatvenaiva vikseta sa pasandi bhaved dhruvam

Pasandi jest to ktoś, kto uważa, że Najwyższy Pan Narayana, Osoba Boga, jest na tym samym poziomie, co półbogowie, którym przewodzą Pan Brahma i Pan Śiva. Bhakta nigdy nie sądzi, że Pan Narayana znajduje się na jednakowej platformie z Panem Brahmą i Panem Śivą.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Impersonalizm, Mayavada - Bezosobowa koncepcja Boga

Post autor: Vaisnava-Krpa » 07 gru 2011, 22:51

Madhya 10.177 Znaczenie: Po osiągnięciu niższych stopni realizacji - realizacji bezosobowego Brahmana i realizacji zlokalizowanej Paramatmy - dochodzi się stopniowo do etapu realizacji Bhagavana. Prabodhananda Sarasvati opisał to w Caitanya-candramrcie (5):

kaivalyam narakayate tridaśa-pur akaśa-puspayate
durdantendriya-kala-sarpa-patali protkhata-damstrayate
viśvam purna-sukhayate vidhi-mahendradiś ca kitayate
yat-karunya-kataksa-vaibhava-vatam tam gauram eva stamah

Kaivalya, jedność w blasku Brahmana,
bhakcie wydaje się czymś piekielnym
.
Planety niebiańskie, siedziby półbogów, są dla niego jak fantasmagoria. Yogini medytują, by kontrolować zmysły, ale dla bhakty zmysły są niczym węże pozbawione zębów. Bhakta nie musi kontrolować swych zmysłów, gdyż one już są zaangażowane w służbę dla Pana. Wskutek tego nie jest możliwe, by zmysły działały jak węże. W stanie materialnym zmysły są tak silne, jak jadowite węże. Wąż nie jest dłużej groźny, kiedy wyłamie mu się zęby. Dla bhakty cały świat jest kopią Vaikunthy, gdyż niczego się nie obawia. Widzi, że wszystko należy do Krsny i z niczego nie chce czerpać przyjemności dla samego siebie. Nie aspiruje nawet do pozycji Pana Brahmy czy Indry. Chce jedynie wszystko angażować w służbę dla Pana i dlatego nie ma żadnych problemów. Znajduje się na swej oryginalnej konstytucjonalnej pozycji. Wszystko to staje się możliwe, gdy spocznie na kimś miłosierne spojrzenie Śri Caitanyi Mahaprabhu.
W Caitanya-candramrcie znajduje się dużo więcej wersetów obrazujących tę samą zasadę.

dhik kurvati ca brahma-yoga-vidusas tam gauracandram numah

tavad brahma-katha vimukta-padavi tavan na tiktibhavet
tavac capi viśrnkhalatvam ayate no loka-veda-sthitih
tavac chastra-vidam mithah kalakalo nana-bahir-vartmasu
śri-caitanya-padambuja-priya-jano yavan na dig-gocarah

gauraś caurah sakala-maharat ko 'pi me tivra-viryah

Dla bhakty dyskusja o bezosobowym Brahmanie nie jest czymś zbyt przyjemnym. Również te tzw. nakazy śastr wydają mu się pozbawione znaczenia. Jest wielu ludzi, którzy toczą spory wykorzystując do tego śastry, lecz dla bhakty tego rodzaju dyskusje są jedynie niespokojną wrzawą. Dzięki wpływowi Śri Caitanyi Mahaprabhu wszystkie te problemy znikają.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Impersonalizm, Mayavada, Monizm - Bezosobowa koncepcja B

Post autor: Vaisnava-Krpa » 16 gru 2011, 22:17

05.05.02 Ścieżkę wyzwolenia z materialnej niewoli można osiągnąć jedynie poprzez służenie wysoko zaawansowanym duchowym osobom. Tymi osobami są impersonaliści i bhaktowie. Bez względu na to, czy ktoś pragnie wtopić się w egzystencję Pana czy przebywać w towarzystwie Osoby Boga, należy pełnić służbę dla mahatmów. Dla tych, którzy nie interesują się takimi czynnościami i którzy obcują z miłośnikami kobiet i seksu, ścieżka do piekła stoi otworem. Mahatmowie mają zrównoważony umysł. Nie widzą żadnej różnicy pomiędzy jedną żywą istotą a drugą. Są bardzo spokojni i w pełni zaangażowani w służbę oddania. Pozbawieni są gniewu i działają dla dobrobytu innych. Nie zachowują się w żaden karygodny sposób. Osoby takie określane są mianem mahatmów.

05.05.02 Znaczenie: Ludzkie ciało podobne jest stacji węzłowej. Można wybrać ścieżkę wyzwolenia albo ścieżkę prowadzącą do warunków piekielnych. Werset ten opisuje sposób wyboru tych ścieżek. Ścieżka wyzwolenia oznacza obcowanie z mahatmami, a ścieżka niewoli – obcowanie z tymi, którzy przywiązani są do zadowalania zmysłów i kobiet. Istnieją dwa typy mahatmów – impersonaliści i bhaktowie. Mimo iż ostateczny ich cel jest różny, proces wyzwolenia jest prawie taki sam. Zarówno jedni, jak i drudzy pragną wiecznego szczęścia. Jedni poszukują szczęścia w bezosobowym Brahmanie, a drudzy – w obcowaniu z Najwyższą Osoba Boga. Jak zostało opisane w pierwszym wersecie: brahma-saukhyam. Brahman oznacza duchowy lub wieczny. Zarówno impersonaliści, jak i bhaktowie poszukują wiecznego, pełnego szczęścia życia. W obu przypadkach, poleca się osiągnięcie doskonałości. Mówiąc słowami z Caitanya-caritamrta (Madhya, 22.87):

asat-sanga-tyaga, ei vaisnava-acara
'stri-sangi' eka asadhu, 'krsnabhakta' ara

Aby zachować obojętność wobec sił natury materialnej, należy unikać obcowania z tymi, którzy są asat, materialistami. Są dwa rodzaje materialistów. Jedni są przywiązani do kobiet i zadowalania zmysłów, a drudzy są po prostu niewielbicielami. Pozytywną stroną jest obcowanie z mahatmami, a negatywną jest unikanie niebhaktów i tych, którzy polują na kobiety.


05.05.03 Osoby zainteresowane ożywieniem świadomości Krsny i zwiększeniem swojej miłości do Boga nie pragną robić niczego, co nie ma związku z Krsną. Nie chcą obcować z osobami, które zajęte są utrzymywaniem swoich ciał, jedzeniem, spaniem, łączeniem się w pary i obrona. Nie są przywiązani do swoich domów, mimo iż mogą być grhasthami. Ani też nie ma w nich przywiązania do żon, dzieci, przyjaciół czy bogactwa. Jednocześnie, nie są oni obojętni wobec wypełniania swoich obowiązków. Osoby takie zbierają jedynie tyle pieniędzy, aby utrzymać ciało i duszę razem.

05.05.03 Znaczenie: Bez względu na to, czy ktoś jest impersonalista czy bhaktą, jeżeli ktoś poważnie myśli o uczynieniu postępu duchowego, to nie powinien obcować z tymi, którzy interesują się jedynie utrzymywaniem ciała poprzez tzw. postęp cywilizacji. Ci, którzy zainteresowani są życiem duchowym, nie powinni być przywiązani do komfortów domowych w towarzystwie żony, dzieci, przyjaciół itd. Nawet jeżeli ktoś jest grhasthą i musi zarabiać na swoje utrzymanie, powinien być zadowolony, zarabiając jedynie tyle pieniędzy, aby utrzymać ciało i duszę razem. Nie należy posiadać więcej lub mniej od tego. Jak zostało tutaj polecone, grhastha powinien czynić wysiłki, aby zarabiać pieniądze dla wypełniania bhakti-yogi – śravanam kirtanam visnoh smaranam pada-sevanam / arcanam vandanam dasyam sakhyam atma-nivedanam. Grhastha powinien ukształtować swoje życie w taki sposób, aby mieć wszelką możliwość do słuchania i intonowania. Powinien czcić Bóstwo w domu, obchodzić festiwale, zapraszać przyjaciół i częstować ich prasada. Grhastha powinien zarabiać pieniądze w tym celu, a nie dla zadowalania zmysłów.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Impersonalizm, Mayavada, Monizm - Bezosobowa koncepcja B

Post autor: Vaisnava-Krpa » 17 gru 2011, 14:26

02.23 Znaczenie: Filozofowie Mayavadi nie są w stanie opisać, w jaki sposób indywidualne dusze powstały po prostu z ignorancji, a następnie zostały okryte energią iluzoryczną. Nigdy też nie było możliwe odcięcie duszy indywidualnej od oryginalnej Duszy Najwyższej; raczej dusze indywidualne są wiecznie oddzielonymi cząstkami Duszy Najwyższej. Ponieważ są one wiecznie atomowymi indywidualnymi duszami (sanatana), mają one tendencję do pokrycia się energią iluzoryczną i w ten sposób tracą towarzystwo Najwyższego Pana (podobnie jak iskry z ognia, mimo iż jednakowe jakościowo z tym ogniem, łatwo ulegają zgaszeniu, kiedy tylko znajdą się poza jego obrębem). W Varaha Puranie żywe istoty opisane zostały jako oddzielne, integralne cząstki Najwyższego. Są one takimi wiecznie, również według Bhagavad-gity. Więc nawet uwolniwszy się spod wpływu iluzji, żywa istota nadal pozostaje oddzielną tożsamością, tak jak to wynika wyraźnie z nauk Pana udzielonych Arjunie. Arjuna został wyzwolony dzięki wiedzy otrzymanej od Krsny, ale nigdy nie stał się jednym z Krsną.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Impersonalizm, Mayavada, Monizm - Bezosobowa koncepcja B

Post autor: Vaisnava-Krpa » 02 sty 2012, 15:20

Antya 02.93 Bhagavan Acarya poprosił, by Svarupa Damodara wysłuchał od Gopala komentarza do Vedanty. Svarupa Damodara Gosvami w ten sposób odpowiedział rozgniewany nieco z powodu miłości.

Antya 02.94 "W towarzystwie Gopala straciłeś inteligencję i dlatego chcesz słuchać filozofii Mayavada.

Antya 02.95 "Gdy Vaisnava słucha Śariraka-bhasyi, komentarza Mayavada do Vedanta-sutry, porzuca świadome Krsny nastawienie, że Pan jest mistrzem, a żywa istota Jego sługą. Zamiast tego siebie uważa za Najwyższego Pana.

Antya 02.95 Znaczenie: Filozofowie znani jako kevaladvaita-vadi zajmują się na ogół słuchaniem Śariraka-bhasyi, komentarza Śankaracaryi zalecającego, by impersonalnie uważać się za Najwyższego Pana. Tego rodzaju filozoficzne komentarze Mayavada do Vedanty są po prostu urojeniami, lecz istnieją też inne komentarze do filozofii Vedanty. Komentarz Śrila Ramanujacaryi, znany jako Śri-bhasya ustanawia filozofię viśistadvaita-vada. Podobnie Purnaprajna-bhasya w Brahma-sampradayi Madhvacaryi ustanawia śuddha-dvaita-vadę. W Kumara-sampradayi, czy też Nimbarka-sampradayi, Śri Nimbarka ustanawia w Parijata-saurabha-bhasyi filozofię dvaitadvaita-vada. A w Visnusvami-sampradayi, czyli Rudra-sampradayi, która wywodzi się od Pana Śivy, Visnusvami napisał komentarz zwany Sarvajna-bhasya ustanawiający śuddhadvaita-vadę.

Vaisnava powinien studiować komentarze do Vedanta-sutry napisane przez czterech sampradaya-acaryów, mianowicie: Śri Ramanujacaryę, Madhvacaryę, Visnusvamiego i Nimbarkę, gdyż komentarze te opierają się na filozofii, zgodnie z którą Pan jest mistrzem, a wszystkie żywe istoty Jego wiecznymi sługami. Osoba zainteresowana właściwym studiowaniem filozofii Vedanty musi zgłębiać te komentarze, zwłaszcza jeśli jest Vaisnavą. Vaisnavowie zawsze oddają im cześć. Komentarz Śrila Bhaktisiddhanty Sarasvati został przedstawiony w tekście 101 Siódmego Rozdziału Adi-lili. Dla Vaisnavy komentarz Maydvada Śariraka-bhasya jest niczym trucizna. Nie powinniśmy w ogóle po niego sięgać. Śrila Bhaktivinoda Thakura zaznacza, że nawet maha-bhagavata, czyli wysoce zaawansowany bhakta, który podporządkował się lotosowym stopom Krsny, niekiedy porzuca czystą służbę oddania, jeśli słucha filozofii Mayavada Śariraka-bhasyi. Dlatego wszyscy Vaisnavowie powinni unikać tego komentarza.

Antya 02.96 "Filozofia Mayavada przedstawia taką słowną żonglerkę, że nawet bardzo zaawansowany bhakta, który uznał Krsnę za swoje życie i duszę, zmienia decyzję, gdy czyta komentarz Mayavada do Vedanta-sutry."

Antya 02.97 Mimo sprzeciwu Svarupy Damodary, Bhagavan Acarya mówił dalej: "Wszyscy sercem i duszą trwamy mocno przy lotosowych stopach Krsny, dlatego Śariraka-bhasya nie zdoła zmienić naszego zdania."

Antya 02.98 Svarupa Damodara odpowiedział: "Niemniej jednak słuchając filozofii Mayavada słyszymy, że Brahman jest wiedzą, a wszechświat mayi fałszem, lecz nie zyskujemy żadnego duchowego zrozumienia.

Antya 02.99 "Filozof Mayavada próbuje dowieść, że żywa istota jest tylko urojeniem, a Najwyższa Osoba Boga znajduje się pod wpływem mayi. Słuchanie tego rodzaju komentarza łamie serce i życie bhakty."

Antya 02.99 Znaczenie: Śrila Svarupa Damodara Gosvami pragnął przekonać Bhagavana Acaryę, że nawet jeśli ktoś skupiony na służeniu Krsnie z niezachwianym oddaniem nie zostanie zwiedziony słuchając Mayavada bhasyi, niemniej jednak bhasya ta pełna jest impersonalnych słów, idei, takich jak Brahman, które reprezentują wiedzę, lecz są bezosobowe. Mayavadi mówią, że świat stworzony przez mayę jest fałszywy i tak naprawdę nie ma żadnej żywej istoty, tylko jeden duchowy blask. Mówią dalej, że Bóg jest wyobrażeniem, że ludzie myślą o Bogu jedynie z powodu ignorancji, i że gdy energia zewnętrzna, maya, oszuka Prawdę Absolutną, Ta staje się jivą, czyli żywą istotą. Słuchając od osoby nie będącej wielbicielem wszystkich tego rodzaju niedorzecznych idei, bhakta czuje się bardzo dotknięty, jakby złamane zostało jego serce i dusza.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Impersonalizm, Mayavada, Monizm - Bezosobowa koncepcja B

Post autor: trigi » 02 sty 2012, 16:11

Vaisnava-Krpa pisze: Pan Caitanya zabronił nam czytania komentarzy Mayavadi i ostrzegał, że ten, kto próbuje zrozumieć ich podejście do Gity, traci wszelką siłę, aby zrozumieć jej prawdziwą tajemnicę. Gdyby indywidualność odnosiła się tylko do świata doświadczalnego, wtedy nie byłoby potrzeby, by Pan wygłaszał nauki. Pluralność duszy indywidualnej i Pana jest wiecznym faktem, i potwierdzają to wyżej wymienione Vedy.
Dlatego nie czytam zadnych ksiazek karmitów i pseudo jnanich bo słowa z ksiazek trafiaja prosto do duszy, i dlatego ksiazki Srila Prabhupady maja taka moc jesli ktos ma łaske je przeczytac z czesciowym chociaz szacunkiem. Pan Budda dla buddystów , Hare Kryszna dla wszystkich!

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Impersonalizm, Mayavada, Monizm - Bezosobowa koncepcja B

Post autor: Vaisnava-Krpa » 03 lut 2012, 19:08

03.18.06 Znaczenie: Filozofowie Mayavadi nie potrafią zrozumieć, że Pan posiada uczucia. Gdy ktoś ofiaruje Mu wspaniałą modlitwę, wówczas jest zadowolony, a gdy oczernia Jego istnienie czy znieważa Go, wówczas sprawia Mu to przykrość. Filozofowie Mayavadi, którzy są niemalże demonami, oczerniają Najwyższą Osobę Boga. Mówią oni, że Bóg nie ma głowy, nie ma formy, nie ma egzystencji, nóg, rąk i innych części ciała. Innymi słowy, mówią, że Bóg jest martwy albo ułomny. Wszystkie te błędne koncepcje o Najwyższym Panu są przyczyną Jego niezadowolenia. Takie ateistyczne opisy nigdy nie sprawiają Mu przyjemności. W powyższym przypadku mimo iż Pan czuł się zraniony przeszywającymi słowami demona, jednak uratował Ziemię, by sprawić radość półbogom, którzy są Jego wiecznymi wielbicielami. W związku z tym nasuwa się wniosek, że Bóg posiada uczucia tak samo jak my. Nasze modlitwy sprawiają Mu przyjemność, a opryskliwe słowa wzbudzają niezadowolenie. Lecz by chronić Swych bhaktów, zawsze gotowy jest tolerować obraźliwe słowa ateistów.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ