KOMUNIZM: WOLNOŚĆ, RÓWNOŚĆ, BRATERSTWO

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

KOMUNIZM: WOLNOŚĆ, RÓWNOŚĆ, BRATERSTWO

Post autor: Vaisnava-Krpa » 26 lis 2011, 20:30

KOMUNIZM: WOLNOŚĆ, RÓWNOŚĆ, BRATERSTWO

- 1. WOLNOŚĆ

Obrazek

B.G. 18.63 Tak więc wytłumaczyłem ci wiedzę najbardziej poufną z poufnych. Rozważ to wszystko, a potem czyń, jak uważasz.

18.63 Znaczenie: Użyte tutaj słowa yathecchasi tatka kuru – "Zrób tak, jak uważasz za stosowne" – dowodzą, że Bóg nie ingeruje w małą niezależność żywej istoty. W Bhagavad-gicie Pan dokładnie wytłumaczył, w jaki sposób można osiągnąć wyższą pozycję życia. Arjuna otrzymał najlepszą radę, mianowicie, aby podporządkował się Duszy Najwyższej, która obecna jest w każdym sercu. Kierując się zdrowym rozsądkiem, należy bez wahania poddać się przewodnictwu Duszy Najwyższej. To pomoże na zawsze pozostać w świadomości Krsny, w najwyższym stanie doskonałości ludzkiego życia. Arjuna otrzymał bezpośrednie polecenie od Najwyższej Osoby Boga, aby podjął walkę. Podporządkowanie się Najwyższej Osobie Boga leży w interesie żywych istot. Nie jest to bynajmniej interesem Najwyższego. Przed podporządkowaniem się, każdy może rozważyć tę swoją decyzję, tak dalece jak pozwala mu na to jego inteligencja. Jest to najlepszy sposób przyjmowania instrukcji od Najwyższej Osoby Boga. Takie instrukcje wydaje również mistrz duchowy, bona fide reprezentant Krsny.



05.01.14 Mój drogi chłopcze, wszyscy jesteśmy związani wedyjskimi nakazami dotyczącymi podziałów varnaśramy odpowiadających naszym cechom i pracy. Bardzo trudno uniknąć tych podziałów, ponieważ są one zaaranżowane w naukowy sposób. Dlatego musimy wypełniać nasze obowiązki varnaśramy, tak jak byki muszą się poruszać odpowiednio do tego, w którą stronę kieruje je woźnica, ciągnąc za przywiązane do ich nozdrzy powrozy.

05.01.14 Znaczenie: W wersecie tym bardzo ważne są słowa tantyam guna-karma-damabhih. Otrzymujemy ciało odpowiednio do naszego kontaktu z gunami, cechami czy siłami materialnej natury i działamy odpowiednio. Jak powiedziane jest w Bhagavad-gicie, podział na cztery grupy systemu społecznego – braminów, ksatriyów, vaiśyów i śudrów – jest dokonany odpowiednio do guny i karmy, czyli cech i pracy. W związku z tym istnieje pewna kontrowersja. Niektórzy mówią, że ponieważ ciało otrzymywane jest zgodnie z guną i karmą z poprzedniego życia, to znaczy, że to narodziny determinują czyjś status społeczny. Jednakże inni mówią, że narodziny zgodne z guną i karmą z poprzedniego życia nie są najistotniejszym kryterium, ponieważ nawet w tym życiu można zmienić gunę i karmę. Zatem mówią oni, że podział na cztery porządki społeczne – braminów, ksatriyów, vaiśyów i śudrów – należy dokonać z guną i karmą tego życia. Narada Muni potwierdza to w Śrimad-Bhagavatam. Instruując Maharaja Yudhisthirę, Narada Muni powiedział, że społeczeństwo należy podzielić według symptomów guny i karmy. Innymi słowy, jeśli ktoś urodził się w rodzinie bramina, ale wykazuje symptomy śudry, powinien być zakwalifikowany jako śudra. Podobnie, śudra posiadający cechy bramińskie, powinien być zakwalifikowany jako bramin.
System varnaśramy jest naukowy i dlatego, jeżeli przyjmiemy podziały na varny i aśramy z instrukcjami wedyjskimi, osiągniemy sukces w naszym życiu. Społeczeństwo ludzkie nie może być doskonałe, jeżeli nie jest zorganizowane w tych podziałach. W Visnu Puranie powiedziane jest (3.8.9):

varnaśramacaravata purusena parah puman
visnur aradhyate pantha nanyat tat-tosa-karanam

"Najwyższej Osobie Boga, Panu Visnu, oddaje się cześć poprzez wypełnianie przypisanych obowiązków w systemie varn i aśramów. Nie ma innej metody dla zadowolenia najwyższej Osoby Boga. Każdy musi znajdować się w instytucji czterech varn i aśramów." Przeznaczeniem całego ludzkiego społeczeństwa jest oddawanie czci Panu Visnu. Jednakże w chwili obecnej ludzkie społeczeństwo nie wie, że taki właśnie jest ostateczny cel, czyli doskonałość życia. Dlatego ludzie, zamiast czcić Pana Visnu, otrzymują wykształcenie, w jaki sposób oddawać cześć materii. Zgodnie z ukierunkowaniem współczesnego społeczeństwa, ludzie myślą, że mogą osiągnąć postęp w cywilizacji poprzez manipulowanie materią, budując wieżowce, autostrady, samochody itd. Taka cywilizacja jest z pewnością materialistyczna ponieważ ludzie nie znają celu życia. Celem życia jest osiągnięcie Visnu, ale ludzie, zamiast dążyć do tego, oszołomieni są zewnętrzną manifestacją materialnej energii. Dlatego postęp w materialnym zaawansowaniu jest ślepy, a przywódcy takiego materialnego zaawansowania są również ślepi. Prowadzą oni swoich zwolenników w niewłaściwym kierunku.

Dlatego najlepiej jest zaakceptować nakazy Ved, o których werset ten wspomina jako yad-vaci. Zgodnie z tymi nakazami, wszyscy powinniśmy dowiedzieć się, kim jesteśmy – braminem, ksatriyą, vaiśyą czy śudrą. I wszyscy powinniśmy zdobyć odpowiednie wykształcenie. Wtedy każdy osiągnie sukces w życiu. W innym wypadku będzie zamieszanie w całym ludzkim społeczeństwie. Jeżeli społeczeństwo ludzkie podzielone jest w naukowy sposób, zgodnie z varnami i aśramami i jeżeli przestrzega się w nim wedyjskich nakazów, to bez względu na to, jaką ktoś zajmuje pozycję, jego życie zakończy się sukcesem. To nie jest tak, że bramini będą wzniesieni do transcendentalnej platformy, a śudrowie nie. Wszyscy – bramini, ksatriyowie, vaiśyowie i śudrowie – jeżeli przestrzegają nakazów wedyjskich, wzniosą się do platformy transcendentalnej i osiągną sukces w życiu. Nakazy zawarte w Vedach są wyraźnymi wskazówkami Najwyższej Osoby Boga. W wersecie tym podany jest przykład byków, które poruszają się tak, jak kieruje nimi woźnica, za pomocą powrozów przywiązanych do ich nozdrzy. Podobnie, jeżeli działamy zgodnie z poleceniami wedyjskimi, zapewniamy sobie tym osiągnięcie doskonałości w naszym życiu. W innym wypadku, jeżeli nie będziemy posuwać się w tym kierunku, ale będziemy działać zgodnie z naszymi kaprysami, nasze pełne nieładu życie będzie zmarnowane i zakończy się rozpaczą. W rzeczywistości, w chwili obecnej ludzie tracą orientację, ponieważ nie stosują się do instrukcji Ved. Zatem musimy przyjąć tę instrukcję Pana Brahmy do Priyavraty jako faktycznie naukową wskazówkę umożliwiającą osiągnięcie sukcesu w życiu. Jest to również potwierdzone w Bhagavad-gicie (16.23):

yah śastra-vidhim utsrjya vartate kama-karatah
na sa siddhim avapnoti na sukham na param gatim

Jeżeli nasze życie nie jest ukształtowane według nakazów śastr, Ved, nigdy nie osiągniemy sukcesu w życiu, nie mówiąc już nic o szczęściu czy promocji do wyższych statusów życia.


- 2. RÓWNOŚĆ

Ludzie nie są równi. Niektórzy są prowadzeni przez gunę dobroci, inni są pod wpływem guny pasji, a jeszcze inni są pod wpływem guny ignorancji. Purany zostały tak podzielone, że każda klasa ludzi może wyciągnąć z nich korzyść, i stopniowo odzyskać swoją utraconą pozycję, uwalniając się tym sposobem z twardej walki o egzystencję. Ś.B. 01.02.04 Znaczenie

01.16.20 Znaczenie:
Istnieje gradacja ludzkich istot, odpowiednio do proporcji wiary w Najwyższą Osobę Boga. Pierwszej klasy pobożnymi ludźmi są Vaisnavowie i bramini, następnie ksatriyowie, następnie vaiśyowie, następnie śudrowie, następnie mleccha, yavana, i na końcu candala. Degradacja ludzkich istot zaczyna się od mlecca, a poziom życia candala jest ostatnim słowem w ludzkiej degradacji. Wszystkie te powyższe kategorie wspomniane w literaturze wedyjskiej nie są przeznaczone dla jakiejś określonej społeczności i nie klasyfikują ludzi według narodzin. Są one różnymi kwalifikacjami ludzkich istot w ogólności. Nie istnieje tu kwestia przynależności do którejś z tych kategorii odpowiednio do narodzin w jakiejś rodzinie czy społeczności. Odpowiednie kwalifikacje można nabyć przez swój własny wysiłek, i w ten sposób syn Vaisnavy może stać się mlecca, albo syn candala może stać się więcej niż braminem. Wszystko zależy od ich towarzystwa i poufnej więzi z Najwyższym Panem.

„Teraz oni są skłonni usunąć ten społeczny system. Oni chcą społeczeństwa bezklasowego, ale w świecie materialnym nie może być żadnego społeczeństwa bezklasowego, to nie jest możliwe.
Społeczeństwo bezklasowe może być ustanowione w świecie duchowym. Tak jak my nauczamy tego ruchu świadomości Kryszny. To jest społeczeństwo bezklasowe. Tutaj znajdziecie, europejczyków, amerykanów, hindusów, afrykanów, muzułman, chrześcijan. Ale oni zapomnieli, że są hindusami, muzułmanami, chrześcijanami, czy amerykanami. Oni wszyscy się utożsamiają: my jesteśmy wszyscy sługami Kryszny. To jest społeczeństwo bezklasowe. Tam nie ma takich rozróżnień. Tutaj hindus pochodzi z bardzo szanowanej rodziny bramińskiej a inna osoba pochodzi z rodziny jedzących psy. To nie ma znaczenia. Wkrótce jak ktoś zostanie waisznawą, on jest w społeczeństwie bezklasowym.
Jeśli faktycznie chcesz stworzyć społeczeństwo bezklasowe, wtedy musisz przyjąć ten ruch świadomości Kryszny. Nie ma innego sposobu. Jeśli zrobisz sztucznie społeczeństwo bezklasowe, to nigdy nie będzie efektywne. Komuniści próbowali stworzyć społeczeństwo bezklasowe. Społeczeństwo bezklasowe może być uformowane na platformie duchowej, nie na platformie materialnej. Wtedy to będzie sztuczne. Kiedy ktoś jest naprawdę zaawansowany w wiedzy, zaawansowany w wiedzy znaczy, że ktoś powinien zrozumieć, że jestem wiecznym sługą Kryszny, czyli Boga. To jest postęp wiedzy. Aham Brahmasmi, nie jestem tym ciałem. Jestem duszą a Kryszna jest najwyższą duszą. Ja jestem integralną cząstką Kryszny. Jedynie rozumiejąc, że jestem duszą, jestem brahmanem, to nam nie pomoże. Ty musisz działać jak brahman, wtedy tam będzie, tam musi być realizacja. To jest guna. W tym samym czasie tam musi być praktyczne działanie. To jest cywilizacja wedyjska. Nie powinieneś głosić fałszywie. Jeśli naprawdę jesteś braminem, musisz działać jak bramin.”
Źródło: Bezklasowy Aryanizm: http://www.nama-hatta.pl/articles.php?article_id=184

- 3. BRATERSTWO

Kto imituje uttama-adhikari, obnosząc się ze swoim poczuciem jedności czy braterstwa, a zarazem działa na płaszczyźnie cielesnej, jest w rzeczywistości fałszywym filantropem. Ideę uniwersalnego braterstwa należy przyswoić sobie od uttama-adhikari, a nie od głupca, któremu brak właściwego zrozumienia duszy indywidualnej czy Nadduszy – wszechobecnej ekspansji Najwyższego Pana.” – Sri Isopanisad tekst 6 zn.



Prabhupada: [Break] ... komunista, że państwo jest właścicielem wszystkiego, więc, co jest szkodliwego w przyjęciu Boga jako właściciela wszystkiego? Co jest złego? On daje swoje własne prawo. Państwo jest właścicielem. Więc dlaczego nie zrobić "Bóg jest właścicielem"? Co jest złego? I rzeczywiście, Bóg jest właścicielem. Teraz, to jezioro, nie jest stworzone przez państwo. Jest stworzone przez Boga. Są twierdzący, że jest to szwajcarskie jezioro. Co to jest?

Yogeshvara: Jezioro Genewskie.

Prabhupada: Jezioro Genewskie. I kilka kroków do przodu, francuskie jeziora. To należy do Boga. On jest głupi. Dlaczego nie mówisz "jezioro Boga"?
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ