Wersety z Caitanya Caritamrity

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Wersety z Caitanya Caritamrity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 16 lis 2011, 19:40

Obrazek

Madhya 07.95: Pan Śri Caitanya Mahaprabhu, prawie jak oszalały lew, wyruszył w Swą podróż przepełniony ekstatyczną miłością i spełniając sankirtan. Intonował imiona Krsny w taki oto sposób.

Madhya 07.96: Pan śpiewał:

Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! he
Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! he
Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! raksa mam
Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! Krsna! pahi mam

Znaczy to: "O panie Krsno, proszę, chroń Mnie i utrzymuj."

Śpiewał też:

Rama! Raghava! Rama! Raghava! Rama! Raghava! raksa mam
Krsna! Keśava! Krsna! Keśava! Krsna! Keśava! pahi mam

Znaczy to: "O Panie Ramo, potomku króla Raghu, proszę, chroń Mnie. O Krsno, o Keśavo, zabójco demona Keśi, proszę, utrzymuj Mnie."
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wersety z Caytanya Caritamrity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 16 lis 2011, 21:10

Obrazek

Madhya 07.121 W pewnej wiosce żył wedyjski bramin o imieniu Kurma. Z wielkim szacunkiem i oddaniem zaprosił Pana Caitanyę Mahaprabhu do swego domu.
Madhya 07.122 Bramin ten przyprowadził Pana Śri Caitanyę Mahaprabhu do swego domu, umył Jego lotosowe stopy i - wraz z członkami rodziny - wypił tę wodę.
Madhya 07.123 Bramin Kurma z wielkim uczuciem i szacunkiem nakłonił Śri Caitanyę Mahaprabhu do jedzenia różnego rodzaju pożywienia. Później resztki zostały rozdzielone między wszystkich członków rodziny.
Madhya 07.124 Następnie bramin zaczął się modlić: "O mój Panie, Twoje lotosowe stopy są obiektem medytacji Pana Brahmy i te same lotosowe stopy przyszły do mojego domu.
Madhya 07.125 "Mój drogi Panie, moje wielkie szczęście nie ma granic. Nie da się ono opisać. Dzisiaj uświetniona została moja rodzina, narodziny i bogactwa."
Madhya 07.126 Bramin błagał Pana Caitanyę Mahaprabhu: "Mój drogi Panie, okaż mi łaskawie przychylność i pozwól mi iść z Tobą. Nie mogę już dłużej tolerować fal niedoli wywołanych przez materialistyczne życie."


Madhya 07.126 Znaczenie: Ta wypowiedź odnosi się do wszystkich, bez względu na to, jak bardzo są bogaci czy w jakim znajdują się dobrobycie. Oznajmienie to potwierdził Narottama dasa Thakura: samsara-visanale, diva-niśi hiya jvale. Stwierdza on, że materialistyczny sposób życia powoduje palenie w sercu. W żaden sposób nie można się zabezpieczyć przed kłopotliwym życiem w materialnym świecie. Faktem jest, że komuś może dopisywać wielkie szczęście, jeśli chodzi o bogactwa i może on być bardzo zamożny pod każdym względem, a mimo to musi sobie radzić z visaya, by uczynić zadość wymaganiom ciała i tak wielu członków rodziny oraz podwładnych. Trzeba zadać sobie tak dużo trudu, by służyć innym. Dlatego Narottama dasa Thakura modli się: visaya chadiya kabe śuddha ha'be mana. Tak więc trzeba uwolnić się od materialistycznego sposobu życia. Trzeba pogrążyć się w oceanie transcendentalnego szczęścia. Innymi słowy, nie można rozkoszować się transcendentalnym szczęściem nie będąc wolnym od materialistycznego sposobu życia. Wydaje się, że bramin zwany Kurmą był materialnie bardzo szczęśliwy, gdyż wyraził swą tradycję rodzinną słowami janma-kula-dhana. Teraz, będąc wysławianym, chciał pozostawić wszystkie materialne bogactwa. Chciał podróżować ze Śri Caitanyą Mahaprabhu. Zgodnie z cywilizacją wedyjską po osiągnięciu pięćdziesiątego roku życia należy opuścić rodzinę i udać się do lasu Vrndavany, by resztę swego życia poświęcić służbie dla Pana.

Madhya 07.127 Śri Caitanya Mahaprabhu odpowiedział: "Nie mów więcej w ten sposób. Lepiej pozostań w domu i zawsze mantruj święte imię Krsny.

Madhya 07.127 Znaczenie: W tym wieku Kali nie jest wskazane nagłe opuszczanie rodziny, gdyż ludzie nie są wyszkoleni jako należyci brahmacarini i grhasthowie. Dlatego Śri Caitanya Mahaprabhu doradził braminowi, by zbyt pochopnie nie porzucał życia rodzinnego. Lepiej by było, aby pozostał ze swoją rodziną i próbował oczyścić się przez systematyczne intonowanie maha-mantry Hare Krsna pod kierunkiem mistrza duchowego. Taka jest instrukcja Śri Caitanyi Mahaprabhu. Jeśli każdy przestrzega tej zasady, wówczas nie ma potrzeby przyjmowania sannyasy. W następnym wersecie Śri Caitanya Mahaprabhu doradza każdemu, by intonując bez obraz mantrę Hare Krsna stał się idealnym grhasthą i by uczył tej samej zasady każdego, kogo spotka.

Madhya 07.128 "Ucz każdego, aby przestrzegał poleceń Pana Śri Krsny, tak jak są one podane w Bhagavad-gicie i Śrimad-Bhagavatam. W ten sposób stań się mistrzem duchowym i próbuj wyzwolić wszystkich w tym kraju."

Madhya 07.128 Znaczenie: Jest to wzniosła misja Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Krsny. Wielu ludzi przychodzi i pyta, czy muszą porzucić życie rodzinne, by przyłączyć się do towarzystwa, ale to nie jest naszą misją. Można wygodnie pozostać tam, gdzie się mieszka. Po prostu prosimy każdego, by intonował maha-mantrę: Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare. Jeśli ktoś posiada odrobinę wykształcenia i może czytać Bhagavad-gitę Taką Jaką Jest oraz Śrimad-Bhagavatam, to tym lepiej. Teraz dzieła te są osiągalne w tłumaczeniu angielskim i są zaprezentowane w sposób bardzo autorytatywny, by przemówić do wszelkiego rodzaju ludzi. Zamiast żyć pochłonięci materialnymi działaniami, ludzie na całym świecie powinni skorzystać z tego ruchu i w domu intonować ze swoimi rodzinami maha-mantrę Hare Krsna. Należy także powstrzymywać się od grzesznych czynów - zakazanego seksu, jedzenia mięsa, hazardu i intoksykacji. Spośród tych czterech rzeczy, zakazany seks jest bardzo grzeszny. Każdy człowiek musi wstąpić w związek małżeński. Szczególnie każda kobieta musi wyjść za mąż. Jeśli kobiety przewyższają liczebnie mężczyzn, niektórzy mężczyźni mogą mieć więcej niż jedną żonę. W ten sposób w społeczeństwie nie będzie prostytucji. Jeśli mężczyźni będą mogli mieć więcej niż jedną żonę, wówczas powstrzymany zostanie zakazany seks. Można też przygotować wiele wspaniałych produktów do ofiarowania Krsnie - zboże, owoc, kwiaty i mleko. Dlaczego pozwalać sobie na niepotrzebne jedzenie mięsa i utrzymywanie okropnych rzeźni? Jaki jest pożytek z palenia i picia herbaty czy kawy? Ludzie już są zatoksykowani materialną przyjemnością i jeśli folgują sobie w dalszej intoksykacji, to jaka jest szansa na samorealizację? Podobnie, nie należy brać udziału w hazardzie i niepotrzebnie agitować umysłu. Prawdziwym celem ludzkiego życia jest osiągnięcie platformy duchowej i powrót do Boga. To jest summum bonum duchowej realizacji. Ruch świadomości Krsny próbuje wznieść społeczeństwo ludzkie do duchowej doskonałości stosując metodę, którą opisał Śri Caitanya Mahaprabhu, kiedy udzielał rady braminowi Kurmie. To znaczy, że należy zostać w domu, intonować mantrę Hare Krsna i nauczać instrukcji Krsny zgodnie z tym, jak udziela ich Bhagavad-gita i Śrimad-Bhagavatam.

Madhya 07.129 Śri Caitanya Mahaprabhu dalej radził braminowi Kurmie: "Jeśli będziesz przestrzegał tej instrukcji, materialistyczne życie w domu nie będzie przeszkadzać twojemu duchowemu postępowi. Prawdę mówiąc, jeśli będziesz przestrzegał tych zasad regulujących, to ponownie się tu spotkamy, czy też raczej nigdy nie utracisz Mojego towarzystwa."

Madhya 07.129 Znaczenie: Jest to okazja dla każdego. Jeśli ktoś po prostu spełnia instrukcje Śri Caitanyi Mahaprabhu pod kierunkiem Jego reprezentanta i intonuje mantrę Hare Krsna - w miarę możliwości nauczając tej samej zasady wszystkich - to zanieczyszczenie materialistycznego życia nawet go nie dotknie. Nie ma znaczenia, czy ktoś żyje w świętym miejscu, jak Vrndavana, Navadvipa lub Jagannatha Puri, czy też w środku europejskich miast, gdzie dominuje materialistyczny sposób życia. Jeśli bhakta spełnia instrukcje Śri Caitanyi Mahaprabhu, to żyje w towarzystwie Pana. Gdziekolwiek żyje, przemienia to miejsce we Vrindavanę i Navadvipę. Oznacza to, że materializm nie może go dotknąć. Taki jest sekret sukcesu osoby robiącej postęp w świadomości Krsny.

Obrazek
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wersety z Caitanya Caritamrity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 16 lis 2011, 21:38

Madhya 07.135 Gdy Śri Caitanya Mahaprabhu odszedł, bramin Kurma podążał za Nim przez dłuższy czas, ale w końcu Pan Caitanya odesłał go z powrotem do domu.
Madhya 07.136 Był też pewien bramin o imieniu Vasudeva, który był wielką osobą, ale chorował na trąd. W rzeczywistości ciało jego pełne było żywych robaków.
Madhya 07.137 Bramin Vasudeva, chociaż cierpiał z powodu trądu, był osobą oświeconą. Gdy tylko jakiś robak spadał z jego ciała, podnosił go i z powrotem umieszczał w tym samym miejscu.
Madhya 07.138 Pewnej nocy Vasudeva usłyszał o przybyciu Pana Caitanyi Mahaprabhu i przyszedł nad ranem, by zobaczyć Pana w domu Kurmy.
Madhya 07.139 Gdy trędowaty Vasudeva przybył do domu Kurmy, by ujrzeć Caitanyę Mahaprabhu, został poinformowany, że Pan już odszedł. Wówczas trędowaty padł nieprzytomny na ziemię.
Madhya 07.140 Gdy trędowaty bramin Vasudeva rozpaczał, że nie był w stanie ujrzeć Caitanyi Mahaprabhu, Pan natychmiast powrócił w to miejsce i uścisnął go.
Madhya 07.141 Gdy Śri Caitanya Mahaprabhu dotknął go, zarówno trąd, jak też jego rozpacz odeszły w odległe miejsce. Prawdę mówiąc, ciało Vasudevy, ku jego wielkiemu szczęściu, stało się bardzo piękne.

Obrazek

Madhya 07.142 Cudowna łaska Śri Caitanyi Mahaprabhu zdumiała bramina Vasudevę. Dotknąwszy lotosowych stóp Pana, zaczął recytować werset ze Śrimad-Bhagavatam.
Madhya 07.143 Powiedział on: "'Kimże jestem? Grzesznym, biednym przyjacielem bramina. A kim jest Krsna? Najwyższą Osobą Boga, pełnym sześciu bogactw. Niemniej jednak obył mnie Swymi dwoma ramionami "'

Madhya 07.143 Znaczenie: Werset ten wypowiedział w Śrimad-Bhagavatam bramin Sudama (10.81.16), przy okazji swego spotkania z Panem Krsną.

Madhya 07.144-145 Bramin Vasudeva mówił dalej: "O mój łaskawy Panie, miłosierdzie takie nie jest możliwe dla zwykłych żywych istot. Takie miłosierdzie można znaleźć tylko w Tobie. Na mój widok nawet grzesznik odchodzi z powodu przykrego zapachu mego ciała. A mimo to Ty mnie dotknąłeś. Takie jest niezależne postępowanie Najwyższej Osoby Boga."
Madhya 07.146 Będąc łagodnym i pokornym, bramin Vasudeva niepokoił się, że będąc uleczonym dzięki łasce Śri Caitanyi Mahaprabhu wbije się w dumę.
Madhya 07.147 Chcąc ochronić bramina, Śri Caitanya Mahaprabhu doradził mu, by bezustannie intonował mantrę Hare Krsna. Czyniąc tak, nigdy nie stanie się niepotrzebnie dumny.
Madhya 07.148 Śri Caitanya Mahaprabhu poradził też Vasudevie, by nauczał o Krsnie i w ten sposób wyzwalał żywe istoty. Dzięki temu Krsna niebawem przyjmie go jako Swego bhaktę.

Madhya 07.148 Znaczenie: Chociaż Vasudeva vipra był trędowaty i bardzo cierpiał, mimo to Śri Caitanya Mahaprabhu go uleczył. Pan chciał, by Vasudeva odwzajemnił Mu się przez głoszenie instrukcji Krsny i wyzwolenie wszystkich ludzkich istot. To jest proces Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Krsny. Wszyscy bez wyjątku członkowie tego towarzystwa zostali wyratowani z ohydnego położenia, lecz teraz nauczają kultu świadomości Krsny. Nie tylko zostali uleczeni z choroby zwanej materializmem, lecz także wiodą bardzo szczęśliwe życie. Wszyscy akceptują ich jako wielkich bhaktów Krsny, a ich cechy manifestują się na ich twarzach. Jeśli ktoś chce, żeby Krsna uznał go za bhaktę, powinien - zgodnie z radą Śri Caitanyi Mahaprabhu - podjąć nauczanie. Wtedy bez wątpienia bezzwłocznie osiągnie lotosowe stopy Śri Krsny Caitanyi, Samego Pana Krsny.

Madhya 07.149 Śri Caitanya Mahaprabhu pouczył w ten sposób bramina Vasudevę, a następnie zniknął z tego miejsca Wówczas dwaj bramini, Kurma i Vasudeva, objęli się nawzajem i zaczęli płakać wspominając transcendentalne cechy Śri Caitanyi Mahaprabhu.
Madhya 07.150 A zatem opisałem, jak Śri Caitanya Mahaprabhu wybawił trędowatego Vasudevę i w ten sposób otrzymał imię Vasudevamrta-prada.
Madhya 07.151 W ten sposób kończę mój opis pierwszej podróży Śri Caitanyi Mahaprabhu, Jego wizyty w świątyni Kurmy i tego, jak wyzwolił On trędowatego bramina Vasudevę.
Madhya 07.152 Ten, kto z wielką wiarą słucha o tych rozrywkach Śri Caitanyi Mahaprabhu, z pewnością wkrótce osiągnie lotosowe stopy Pana Śri Caitanyi Mahaprabhu.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wersety z Caitanya Caritamrity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 16 lis 2011, 22:08

Madhya 08.02: Wszelka chwała Panu Śri Caitanyi Mahaprabhu! Wszelka chwała Panu Nityanandzie! Wszelka chwała Advaicie Acaryi! I wszelka chwała wszystkim bhaktom Pana Śri Caitanyi Mahaprabhu!

Obrazek
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wersety z Caitanya Caritamrity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 16 lis 2011, 22:49

Madhya 08.03 Zgodnie ze Swym poprzednim planem Pan Śri Caitanya Mahaprabhu wyruszył dalej w Swą podróż i po paru dniach przybył do miejsca pielgrzymek znanego jako Jiyada-nrsimha.

Obrazek

Madhya 08.03 Znaczenie: Świątynia Jiyada-nrsimha położona jest na szczycie wzgórza w odległości około pięciu mil od Viśakha-pattany. Na trasie kolei Południowo-indyjskiej znajduje się stacja o nazwie Simhacala. Świątynia znana jako Simhacala jest najlepszą świątynią w okolicy Viśakha-pattana. Świątynia ta jest bardzo zamożna i stanowi typowy przykład architektury tego obszaru.

Obrazek

Na pewnej kamiennej tablicy pamiątkowej wspomniano, że dawniej królowa pokryła Bóstwo złotem. Wzmianka o tym znajduje się w Viśakha-pattana Gazetteer. Wokół świątyni mieszczą się kwatery mieszkalne dla kapłanów i bhaktów. W obecnej chwili jest faktycznie wiele pomieszczeń mieszkalnych, by pomieścić odwiedzających bhaktów. Oryginalne Bóstwo znajduje się w głębi świątyni, ale jest inne Bóstwo, duplikat, znane jako vijaya-murti. To mniejsze Bóstwo można wynosić ze świątyni i zabierać na publiczną procesję. Wielbieniem Bóstwa zajmują się kapłani, którzy na ogół należą do Ramanuja-sampradayi.

Madhya 08.04 Po ujrzeniu w świątyni Bóstwa Pana Nrsimhy, Pan Caitanya Mahaprabhu złożył pełne szacunku pokłony, padając jak długi. Następnie, w ekstatycznej miłości, tańczył na różne sposoby, śpiewał i ofiarowywał modlitwy.

Obrazek

Madhya 08.05 "Wszelka chwała Nrsimhadevie! Wszelka chwała Nrsimhadevie, który jest Panem Prahlady Maharajy i, niczym miodonośna pszczoła, zawsze ogląda podobną do lotosu twarz bogini szczęścia.

Obrazek

Madhya 08.05 Znaczenie: Pan Nrsimhadeva zawsze obejmuje boginię szczęścia. Wspomina o tym w Pierwszym i Dziesiątym Canto Śrimad-Bhagavatam wielki komentator Śrila Śridhara Swami. W swoim komentarzu do Śrimad-Bhagavatam Śridhara Svami (10.87.1) ułożył następujący werset:

vag-iśa yasya vadane laksmir yasya ca vaksasi
yasyaste hrdaye samvit tam nrsimham aham bhaje

"Panu Nrsimhadevie zawsze towarzyszy Sarasvati, bogini nauki, i zawsze przyciska On do Swej piersi boginię szczęścia. Pan Sam w Sobie jest zawsze kompletny w wiedzy. Ofiarujmy pokłony Nrsimhadevie."

Obrazek

Podobnie, w swoim komentarzu do Pierwszego Canto Śrimad-Bhagavatam (1.1.1) Śridhara Svami opisuje Pana Nrsimhadevę w taki sposób:

prahlada-hrdayahladam bhaktavidya-vidaranam
śarad-indu-rucim vande parindra-vadanam harim

"Pragnę złożyć moje pokłony Panu Nrsimhadevie, który zawsze oświeca Prahladę Maharaję wewnątrz jego serca i który zawsze zabiera niewiedzę atakującą bhaktów. Jego łaska rozprzestrzenia się jak blask księżyca, a Jego twarz jest jak twarz lwa. Niech mi wolno będzie raz za razem składać Mu pokłony."

Obrazek
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wersety z Caitanya Caritamrity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 16 lis 2011, 22:55

Madhya 08.06 "Lwica, chociaż bardzo okrutna, jest bardzo dobra dla swoich lwiątek. Podobnie, Pan Nrsimhadeva, chociaż bardzo okrutny dla niewielbicieli, takich jak Hiranyakaśipu, jest bardzo, bardzo czuły i łaskawy dla bhaktów, takich jak Prahlada Maharaja."

Obrazek
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wersety z Caitanya Caritamrity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 16 lis 2011, 23:36

Madhya 08.09 Następnego ranka Pan Śri Caitanya Mahaprabhu, pogrążony w wielkiej ekstazie miłości, wyruszył w podróż. Nie znał właściwego kierunku i szedł tak przez cały dzień i noc.
Madhya 08.10 Tak jak wcześniej, Śri Caitanya Mahaprabhu nawrócił na Vaisnavizm wielu ludzi, których napotkał po drodze. Po kilku dniach Pan dotarł na brzeg rzeki Godavari.
Madhya 08.11 Na widok rzeki Godavari Pan przypomniał Sobie rzekę Yamunę, a las nad brzegami rzeki przywołał w Jego pamięci Vrndavana-dhamę.
Madhya 08.12 Przez pewien czas Pan, w typowy dla Siebie sposób, tańczył i śpiewał w tym lesie, po czym przekroczył rzekę i wykąpał się na drugim brzegu.
Madhya 08.13 Pan wykąpał się w rzece, a następnie oddalił się nieco od miejsca kąpieli i zaczął śpiewać święte imię Krsny.
Madhya 08.14 W tym czasie, zamierzając wziąć kąpiel, przybył tam w palankinie Ramananda Raya. Towarzyszyły mu dźwięki muzyki.
Madhya 08.15 Ramanandzie Rayi towarzyszyło wielu braminów, którzy przestrzegali zasad wedyjskich. Zgodnie z wedyjskimi rytuałami Ramananda Raya wykąpał się i ofiarował obiaty swoim przodkom.
Madhya 08.16 Śri Caitanya Mahaprabhu zorientował się, że to Ramananda Raya był osobą, która przybyła, by wykapać się w rzece. Pan tak bardzo pragnął go spotkać, że Jego umysł natychmiast zaczął za nim biec.
Madhya 08.17 Chociaż w umyśle Śri Caitanya Mahaprabhu podążał za nim, to nadal cierpliwie siedział. Gdy Ramananda Raya ujrzał wspaniałego sannyasina, podszedł, by Go zobaczyć.
Madhya 08.18 Wówczas Śrila Ramananda Raya ujrzał Śri Caitanyę Mahaprabhu błyszczącego niczym setki słońc. Pan okryty był szafranowymi szatami. Jego ciało było duże i mocno zbudowane, a Jego oczy przypominały płatki lotosu.
Madhya 08.19 Widok tego wspaniałego sannyasina zdumiał Ramanandę Rayę. Podszedł do Niego i ofiarował pełne szacunku pokłony padając płasko niczym kij.
Madhya 08.20 Pan powstał i poprosił Ramanandę Rayę, by podniósł się i mantrował święte imię Krsny. W rzeczywistości Śri Caitanya Mahaprabhu bardzo pragnął go uścisnąć.
Madhya 08.21 Wtedy Śri Caitanya Mahaprabhu zapytał, czy jest on Ramanandą Rayą, a on odpowiedział: "Tak, jestem Twym uniżonym sługą i należę do społeczności śudrów."
Madhya 08.22 Następnie Śri Caitanya Mahaprabhu bardzo mocno uścisnął Ramanandę Rayę. W rzeczywistości, zarówno pan, jak i sługa niemalże utracili świadomość z powodu ekstatycznej miłości.
Madhya 08.23 Ich naturalna wzajemna miłość obudziła się w nich i obaj uścisnęli się i upadli na ziemię.
Madhya 08.23 Znaczenie: Śrila Ramananda Raya był inkarnacją gopi Viśakhy. Ponieważ Śri Caitanya Mahaprabhu był Samym Panem Krsną, w naturalny sposób rozbudziła się miłość między Viśakhą a Krsną. Śri Krsna Caitanya Mahaprabhu jest połączeniem Śrimati Radharani i Krsny. Gopi Viśakha jest główną gopi asystującą Śrimati Radharani. Ramananda Raya i Śri Caitanya Mahaprabhu objęli się, gdyż rozbudziła się ich naturalna miłość.

Madhya 08.24 Gdy objęli się nawzajem, pojawiły się symptomy ekstazy - bezwład, pocenie się, łzy, drżenie, mocne bicie serca i bladość. Słowo "Krsna" niepewnie wydobywało się z ich ust.

Obrazek

Madhya 08.25 Gdy stereotypowi rytualni bramini przestrzegający zasad wedyjskich ujrzeli tę ekstatyczną manifestację miłości, ogarnęło ich zdumienie. Wszyscy zaczęli zastanawiać się w taki oto sposób.
Madhya 08.26 Bramini ci pomyśleli: "Widzimy, że od tego sannyasina bije blask, który jest niczym promienność Brahmana, ale jak to jest, że płacze On po objęciu śudry, członka czwartej grupy w porządku społecznym?"
Madhya 08.27 Pomyśleli: "Ramananda Raya jest gubernatorem Madrasu, bardzo uczoną i poważną osobą, maha-panditą, ale po dotknięciu tego sannyasina stał się niespokojny jak szaleniec."
Madhya 08.28 Gdy bramini rozmyślali w ten sposób o czynach Śri Caitanyi Mahaprabhu i Ramanandy Rayi, Śri Caitanya Mahaprabhu zauważył ich i powstrzymał Swoje transcendentalne emocje.

Madhya 08.28 Znaczenie: Ramananda Raya miał bardzo bliski związek ze Śri Caitanyą Mahaprabhu; dlatego można go przyjąć za sajatiya, osobę z bliskiego otoczenia Pana. Natomiast bramini byli zwolennikami rytuałów wedyjskich i nie mogli mieć intymnego związku ze Śri Caitanyą Mahaprabhu. Skutkiem tego nazywani są vijatiya-loka. Innymi słowy, nie byli oni czystymi bhaktami. Ktoś może być wielce uczonym braminem, ale jeśli nie jest czystym bhaktą, to jest on vijatiya, człowiekiem wykluczonym z kasty, poza służbą oddania - innymi słowy, niewielbicielem. Chociaż Śri Caitanya Mahaprabhu i Ramananda Raya obejmowali się w ekstazie, Pan pohamował Swoje transcendentalne emocje, gdy zauważył postronnych braminów.

Madhya 08.29 Gdy opamiętali się, usiedli i Śri Caitanya Mahaprabhu uśmiechnął się oraz przemówił w ten sposób.
Madhya 08.30 "Sarvabhauma Bhattacarya mówił o twoich dobrych cechach i uczynił wielki wysiłek, by Mnie przekonać, abym się z tobą spotkał.
Madhya 08.31 "W rzeczywistości przyszedłem tu tylko po to, by się z tobą spotkać. Szczęśliwie się składa, że spotkałem cię tutaj nawet bez czynienia wysiłku."
Madhya 08.32 Ramananda Raya odrzekł: "Sarvabhauma Bhattacarya myśli o mnie jako o swoim słudze. Nawet pod moją nieobecność troszczy się o moje dobro.
Madhya 08.33 Dzięki jego łasce otrzymałem możliwość spotkania Cię tutaj. Dlatego uważam, że dzisiaj stałem się szczęśliwą ludzką istotą.
Madhya 08.34 "Widzę, że darzysz Sarvabhaumę Bhattacaryę szczególną łaską. Dlatego dotknąłeś mnie, chociaż jestem niedotykalny. Przyczyną tego jest jedynie jego miłość do Ciebie.
Madhya 08.35 "Ty jesteś Najwyższą Osobą Boga, Samym Narayanem, a ja jestem tylko sługą rządowym zainteresowanym materialistycznymi czynnościami. Prawdę powiedziawszy, jestem najniższym pomiędzy ludźmi czwartej klasy.
Madhya 08.36 "Nie obawiasz się nakazów wedyjskich mówiących, że nie powinieneś obcować z śudrą. Dotknięcie mnie nie wywołuje w Tobie odrazy, chociaż Vedy zabraniają Ci obcowania z śudrami.

Madhya 08.36 Znaczenie: W Bhagavad-gicie (9.32) Pan mówi:

mam hi partha vyapaśritya ye 'pi syuh papa-yonayah
striyo vaiśyas tatha śudras te 'pi yanti param gatim

"O synu Prthy, ci, którzy we Mnie przyjmują schronienie, to nawet będąc niższego rodu - kobietami, vaiśyami (kupcami) i śudrami (robotnikami) - najwyższego dostępują przeznaczenia."

Słowo papa-yonayah znaczy "narodzeni z kobiet niższej klasy". Vaiśyowie są kupcami, a śudrowie, czyli robotnicy, są sługami. Zgodnie z klasyfikacją wedyjską należą oni do niższego porządku społecznego. Życie niskiego stanu oznacza życie bez świadomości Krsny. Wysokie i niskie pozycje w społeczeństwie oceniano biorąc pond uwagę świadomość Krsny danej osoby. Uważa się, że na najwyższej platformie jest bramin, ponieważ zna on Brahmana, Prawdę Absolutną. Druga kasta, kasta ksatriyów, także zna Brahmana, ale nie tak dobrze jak bramini. Vaiśyowie i śudrowie nie mają jasnego zrozumienia świadomości Boga, ale jeśli dzięki łasce Krsny i mistrza duchowego podejmą świadomość Krsny, to nie pozostaną w niższych kastach (papa-yonayah).Jest wyraźnie powiedziane: te 'pi yanti param gatim.

Dopóki nie osiągnie się najwyższego standardu życia, dopóty nie można powrócić do domu, do Boga. Ktoś może być śudrą, vaiśyą czy kobietą, ale jeśli jest usytuowany w służbie dla Pana w świadomości Krsny, nie powinien być uważany za stri, śudrę, vaiśyę, czy osobę niższą od śudry. Nawet jeśli osoba pełniąca służbę dla Pana pochodzi z rodziny niskiego stanu, nigdy nie należy uważać jej za taką. Padma Purana zakazuje: viksate jati-samanyat / sa yati narakam dhruvam. Gdy ktoś rozważa bhaktę Pana w kategoriach narodzin, szybko zdąża do piekła. Chociaż Śri Ramananda Raya narodził się rzekomo w rodzinie śudrów, nie należy go uważać za śudrę, gdyż był on wielkim zaawansowanym bhaktą. W rzeczywistości był na platformie transcendentalnej. Dlatego Śri Caitanya Mahaprabhu uścisnął go. Z powodu duchowej pokory Śri Ramananda Raya przedstawił siebie jako śudrę (raja-sevi visayi śudradhama). Nawet jeśli ktoś jest zaangażowany w służbę dla rządu, czy w jakikolwiek inny interes pieniężny - krótko mówiąc, materialistyczne życie - musi tylko przyjąć świadomość Krsny. Świadomość Krsny jest procesem bardzo prostym. Trzeba jedynie mantrować święte imiona Pana i ściśle przestrzegać zasad zakazujących grzesznego działania. W ten sposób nie można być dłużej uważanym za niedotykalnego, za visayi czy śudrę. Osoba zaawansowana w życiu duchowym nie powinna obcować z niewielbicielami - mianowicie z ludźmi będącymi na służbie rządowej i z ludźmi zaangażowanymi w materialistyczne czyny dla zadowalania zmysłów, czy też w służbę dla innych. Tacy ludzie uważani są za visayi, materialistycznych. Jest powiedziane:

niskincanasya bhagavad-bhajanonmukhasya
param param jigamisor bhava-sagarasya
sandarśanam visayinam atha yositam ca
ha hanta hanta visa-bhaksanato 'py asadhu

"Osoby, która jest bardzo poważnie zaangażowana w kultywowanie służby oddania, mając na celu przekroczenie oceanu niewiedzy, i która całkowicie zaniechała wszelkich materialnych działań, nie należy nigdy uważać za śudrę, vaiśyę czy kobietę." (Śri Caitanya-candrodaya-nataka 8.23)

Madhya 08.37 "Jesteś Samą Najwyższą Osobą Boga; dlatego nikt nie może zrozumieć Twojego celu. Dzięki Swojej łasce dotykasz mnie, chociaż Vedy nie sankcjonują tego.

Madhya 08.37 Znaczenie: Sannyasina obowiązuje ścisły zakaz oglądania visayi i materialistycznych ludzi. Jednakże Śri Caitanya Mahaprabhu, z powodu Swego bezgranicznego i bezprzyczynowego miłosierdzia, mógł okazać łaskę każdemu, bez względu na narodziny i pozycję.

Madhya 08.38 "Przyszedłeś tutaj specjalnie po to, by mnie wyzwolić. Jesteś tak miłosierny, że Sam możesz wybawić wszystkie upadłe dusze.

Madhya 08.38 Znaczenie: Śrila Narottama dasa Thakura śpiewa w swojej Prarthanie (40):

śri-krsna-caitanya-prabhu daya kara more,
toma vina ke dayalu jagat samsare
patita-pavana-hetu tava avatara,
mo-sama patita prabhu na paibe ara

"Mój drogi Panie, proszę, bądź dla mnie łaskawy. Kto w tych trzech światach może być bardziej miłosierny od Twej Wielebności? Pojawiasz się jako inkarnacja po to tylko, by nawrócić uwarunkowane, upadłe dusze, ale zapewniam Cię, że nie znajdziesz duszy bardziej upadłej ode mnie."

Szczególną misją Śri Caitanyi Mahaprabhu jest wyzwolenie upadłych dusz. Oczywiście, według standardów zachowania wedyjskiego w tym wieku Kali mało kto nie jest upadły. W Swoich naukach do Rupy Gosvamiego Śri Caitanya w taki oto sposób opisał tzw. zwolenników religii wedyjskiej (Madhya 19.146):

veda-nistha-madhye ardheka veda 'mukhe' mane
veda-nisiddha papa kare, dharma nahi gane

Tzw. zwolennicy zasad wedyjskich akceptują Vedy tylko formalnie, lecz działają wbrew wedyjskim zasadom. Jest to znamienne dla tego wieku Kali. Ludzie twierdzą, że działają zgodnie z jakimś określonym rodzajem religii, oficjalnie mówiąc: "Jestem hindusem, jestem muzułmaninem, jestem chrześcijaninem, jestem tym czy tamtym", ale w rzeczywistości nikt nie przestrzega zasad głoszonych przez religijne pisma objawione. To jest chorobą tego wieku. Ale miłosierny Śri Caitanya Mahaprabhu doradził nam, abyśmy po prostu śpiewali maha-mantrę Hare Krsna: harer nama harer nama harer nama eva kevalam. Pan może wyzwolić każdego bez wyjątku, mimo że ktoś mógł nawet podupaść w przestrzeganiu nakazów pism objawionych. To jest szczególna łaska Śri Caitanyi Mahaprabhu. Dlatego też jest On nazywany patita-pavana, wyzwolicielem upadłych dusz.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wersety z Caitanya Caritamrity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 17 lis 2011, 00:36

Madhya 08.67 Ramananda Raya mówił dalej: "Pan Brahma rzekł: 'Mój drogi Panie, ci bhaktowie, którzy odrzucili bezosobową koncepcję Prawdy Absolutnej i w związku z tym zaprzestali dyskusji o empirycznych prawdach filozoficznych, powinni słuchać od samozrealizowanych bhaktów o Twoim świętym imieniu, formie, rozrywkach i cechach. Powinni w pełni przestrzegać zasad służby oddania i być wolni od zakazanego seksu, hazardu, intoksykacji i zarzynania zwierząt. Podporządkowując się w pełni, wraz z ciałem, słowami i umysłem, mogą żyć w jakimkolwiek aśramie czy statusie społecznym. W rzeczywistości zostajesz pokonany przez takie osoby, chociaż jesteś zawsze niezwyciężony."'

Obrazek


„Wymyślona poza oddania stwarza po prostu zakłócenia w sferze duchowej. Jeśli osoba nadmiernie oddana życiu rodzinnemu przyjmuje Śrimad-Bhagavatam lub świadomość Kryszny, by zarabiać na życie, działanie jej jest z pewnością zniewagą. Nie należy stawać się kastowym guru i sprzedawać mantr dla korzyści pospolitych klientów ani przyjmować uczniów dla zarobku. Wszystkie te działania są obraźliwe. Nie powinno się zarabiać na życie przez utworzenie zawodowego zespołu muzycznego, który wykonuje zespołowe intonowanie, ani też nie należy wykonywać służby oddania, gdy jest się przywiązanym do materialnego społeczeństwa, przyjaźni i miłości. Nie należy też być zależnym od tak zwanej etykiety społecznej. Wszystko to jest umysłową spekulacją. Żadnej z tych rzeczy nie da się porównać z czystą służbą oddania. Nikt nie może porównywać czystej służby oddania, świadomości Kryszny, z doczesnymi działaniami. Jest wiele nieautoryzowanych grup udających, że należą do kultu Śri Caitanyi i niektóre z nich znane są jako: aula, baula, karttabhaja, neda, daraveśa, sani, sakhibheki, smarta, jata-gosani, ativadi, cudadhari i gauranga-nagari.
Ponadto są też tacy, którzy uważają tego rodzaju opinię kastowych gosvamich o takich grupach za bona fide, porównując ich opinie z opiniami sześciu Gosvamich, ze Śri Rupą i Śri Sanataną na czele. Jest to po prostu następny oszukańczy proces. Istnieją też niewielbiciele, którzy komponują nieautoryzowane pieśni, którzy dla pieniędzy zakładają różne świątynie, którzy za wynagrodzenie jako kapłani wielbią Bóstwa, którzy uważają, że kastowy braminizm jest wszystkim i którzy nie znają wartości czystego Waisznawy. W rzeczywistości kastowi bramini ze społeczności smarta sprzeciwiają się zasadom Satvata-pancaratry. Ponadto jest wielu Mayavadi i osób nadmiernie oddanych materialnej przyjemności zmysłowej. Nikogo z nich nie można porównać do osoby, która jest całkowicie zaangażowana w nauczanie świadomości Kryszny. Każda osoba świadoma Kryszny robi bezustanny wysiłek, by wykorzystać różne transcendentalne środki w służbie dla Pana. Taki bhakta wyrzeka się wszelkiej materialnej przyjemności i całkowicie poświęca się służbie dla swego mistrza duchowego i Pana Śri Caitanyi Mahaprabhu. Może on być osobą żyjącą w całkowitym celibacie, wstrzemięźliwym grhasthą, uregulowanym vanaprasthą lub tridandi-sannyasinem w wyrzeczonym porządku życia. To nie ma znaczenia. Nie można porównywać pseudotranscendentalistów z czystymi bhaktami ani też nie można spierać się, że ktoś może wynaleźć swój własny sposób wielbienia.” - Madhya 08.83 Znaczenie
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wersety z Caitanya Caritamrity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 18 lis 2011, 21:40

Obrazek

Madhya 09.14 Idąc drogą Śri Caitanya Mahaprabhu zwykł intonować tę mantrę Rama Raghava. Śpiewając w ten sposób, przybył nad brzegi Gautami-gangi i wykąpał się tam.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wersety z Caitanya Caritamrity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 19 lis 2011, 17:56

Obrazek
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ