Gaura Purnima
: 20 mar 2011, 14:55
Śri Caitanya Mahaprabhu – połączenie rasarajy i mahabhavy
Gour Govinda Swami
Mahaprabhu nie przyszedł jedynie po to, aby nauczać yugadharmy, ale również po to, aby poprzez proces intonowania Świętego Imienia obdarzyć nas krsna-premą. Bez żadnego rozróżnienia i dyskryminacji rozpowszechnia On premę, która jest trudna do osiągnięcia nawet dla Pana Brahmy. Taka jest jego misja. Jest on najbardziej szczodrobliwą inkarnacją, maha-vadanyaya-avatarem.
cirad adattam nija gupta-vittram
sva prema namamritam aty-udarah
apamaram yo vitatara gaurah
krsno janebhyas tam aham prapadye
Najbardziej wspaniałomyślny Najwyższa Osoba Boga, znany jako Gaura-Kryszna, rozdaje wszystkim – nawet najbardziej zdegradowanym i najniższym z ludzi – Swój poufny skarbiec w postaci nektaru miłości do Niego i nektaru Świętego Imienia. Nikt nigdy nie rozdawał tego ludziom wcześniej. Dlatego też składam Mu moje pełne szacunku pokłony. (Cc. madhya 23.1)
On jest samym Kryszną, który rozdaje sva-prema-namamritam – Swoją własną premę – poprzez Swoje Imię, które jest niczym nektar. Krysznadas Kaviraja opisuje Mahaprabhu jako adbhuta audarya, najbardziej wielkodusznego i wspaniałomyślnego. Rozdaje On cirad adatta, które nie było rozdawane nigdy wcześniej. Cóż takiego On rozdaje? Otóż bez żadnych rozróżnień i dyskryminacji rozdaje On nija gupta vittam, Swoje własne poufne bogactwo. Rozdaje je nawet dla pamara, najbardziej grzesznych i najniższych spośród ludzi. „Dlatego też przyjmuje schronienie i podporządkowuje się temu najbardziej hojnemu Panu Gaurandze.”
Kryszna jest lila-purusottamą, najwyższym wykonawcą rozrywek; Pan Rama jest maryada-purusottamą, najwyższym obrońcą i stróżem etykiety Vedyjskiej; lecz Śri Caitanya Mahaprabhu jest prema-purusottamą, najwyższym ucieleśnieniem krsna-premy. Rozdaje On premę bez żadnych dyskryminacji.
Dwie formy rasaraja i mahabhava połączone są w osobie Śri Caitanyi Mahaprabhu. Kryszna będąc mistrzem i źródłem wszystkich dojrzałych nastrojów (smaków), jest ucieleśnieniem rasarajy. Radharani z kolei jest ucieleśnieniem mahabhavy. Mahaprabhu zaś jest personifikacją kombinacji tych dwu form: eki bhuta anga prema-purusottama. Dlatego też następujące Imiona wydobywają się z Jego ust:
hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare
hare rama hare rama rama rama hare hare
Te najsłodsze przepełnione nektarem Imiona: Hare, Kryszna i Rama nie są jedyną rzeczą wydobywającą się z Jego ust. Użyte zostało bardzo istotne słowo udgirna, które oznacza, że jest On niczym wyrzucający w obfitych ilościach lawę wulkan. Również to, co znajduje się wewnątrz Jego serca, wydobywa się z Jego ust niczym lawa. Rasaraja Kryszna w formie Mahaprabhu powtarza te Imiona, spełniając w ten sposób swoje trzy drzemiące wewnątrz serca pragnienia.
Źródło: „Śri Krishna Kathamrita Bindu” nr 3, www.gopaljiu.org
Gour Govinda Swami
Mahaprabhu nie przyszedł jedynie po to, aby nauczać yugadharmy, ale również po to, aby poprzez proces intonowania Świętego Imienia obdarzyć nas krsna-premą. Bez żadnego rozróżnienia i dyskryminacji rozpowszechnia On premę, która jest trudna do osiągnięcia nawet dla Pana Brahmy. Taka jest jego misja. Jest on najbardziej szczodrobliwą inkarnacją, maha-vadanyaya-avatarem.
cirad adattam nija gupta-vittram
sva prema namamritam aty-udarah
apamaram yo vitatara gaurah
krsno janebhyas tam aham prapadye
Najbardziej wspaniałomyślny Najwyższa Osoba Boga, znany jako Gaura-Kryszna, rozdaje wszystkim – nawet najbardziej zdegradowanym i najniższym z ludzi – Swój poufny skarbiec w postaci nektaru miłości do Niego i nektaru Świętego Imienia. Nikt nigdy nie rozdawał tego ludziom wcześniej. Dlatego też składam Mu moje pełne szacunku pokłony. (Cc. madhya 23.1)
On jest samym Kryszną, który rozdaje sva-prema-namamritam – Swoją własną premę – poprzez Swoje Imię, które jest niczym nektar. Krysznadas Kaviraja opisuje Mahaprabhu jako adbhuta audarya, najbardziej wielkodusznego i wspaniałomyślnego. Rozdaje On cirad adatta, które nie było rozdawane nigdy wcześniej. Cóż takiego On rozdaje? Otóż bez żadnych rozróżnień i dyskryminacji rozdaje On nija gupta vittam, Swoje własne poufne bogactwo. Rozdaje je nawet dla pamara, najbardziej grzesznych i najniższych spośród ludzi. „Dlatego też przyjmuje schronienie i podporządkowuje się temu najbardziej hojnemu Panu Gaurandze.”
Kryszna jest lila-purusottamą, najwyższym wykonawcą rozrywek; Pan Rama jest maryada-purusottamą, najwyższym obrońcą i stróżem etykiety Vedyjskiej; lecz Śri Caitanya Mahaprabhu jest prema-purusottamą, najwyższym ucieleśnieniem krsna-premy. Rozdaje On premę bez żadnych dyskryminacji.
Dwie formy rasaraja i mahabhava połączone są w osobie Śri Caitanyi Mahaprabhu. Kryszna będąc mistrzem i źródłem wszystkich dojrzałych nastrojów (smaków), jest ucieleśnieniem rasarajy. Radharani z kolei jest ucieleśnieniem mahabhavy. Mahaprabhu zaś jest personifikacją kombinacji tych dwu form: eki bhuta anga prema-purusottama. Dlatego też następujące Imiona wydobywają się z Jego ust:
hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare
hare rama hare rama rama rama hare hare
Te najsłodsze przepełnione nektarem Imiona: Hare, Kryszna i Rama nie są jedyną rzeczą wydobywającą się z Jego ust. Użyte zostało bardzo istotne słowo udgirna, które oznacza, że jest On niczym wyrzucający w obfitych ilościach lawę wulkan. Również to, co znajduje się wewnątrz Jego serca, wydobywa się z Jego ust niczym lawa. Rasaraja Kryszna w formie Mahaprabhu powtarza te Imiona, spełniając w ten sposób swoje trzy drzemiące wewnątrz serca pragnienia.
Źródło: „Śri Krishna Kathamrita Bindu” nr 3, www.gopaljiu.org