Hasła i pojęcia z Oryginalnych Książek Srila Prabhupada

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
bhakta jarek
Posty: 13
Rejestracja: 08 cze 2009, 12:06
Lokalizacja: Szczecin

Hasła i pojęcia z Oryginalnych Książek Srila Prabhupada

Post autor: bhakta jarek » 02 lis 2009, 15:07

Lista Ważniejszych i ciekawszych Haseł z Oryginalnych Książek Srila Prabhupada

Dla Waszej przyjemności i swojej własnej, z ciekawości poszukałem na stronie http://prabhupadabooks.com/ następujących informacji. Pokazują one liczbę pojawiania się danych poniżej haseł w całej literaturze danej nam przez najnowszego z Acharyów, zatem owe hasła pochodzą zarówno z tekstów "historycznie starszych", jak i tych, które objawił nam sam Srila Prabhupada. Pragnę tylko dla korzyści ogółu dodać, że należy ostrożnie i z szacunkiem postępować z takimi zestawieniami, aby uchronić się od pochopnych wniosków i skojarzeń, warto poznać konteksty występowania takich czy innych znaczeń, pojęć, etc. Wasz sługa b.jarek

Po lewej stronie mamy hasło, a po prawej ilość jego pojawień się w oryginalnych, sprzed 1978 roku, książkach Srila Prabhupada
Najwyższa Osobistość Boga 11900
Pan Caitanya 8167
Mistrz duchowy 5130
miłosierdzie, litość 3659
Krishna 6805
love 6795
śmierć 5929
to give up/ porzucić 4344
nonsens 3106
nauczanie 3135
to serve/(żeby) służyć 2593
to surrender/oddać się/poddać się 2513
rascal/łotr/łajdak 3360
authority/autorytet(-u, -owi) 2262
głupiec 1130
osioł 435
złodziej 418
mayavadi 1313
animal 3784
odchody 989
ahankara 424
zawiść 370
hate/nienawiść 309
greed /chciwość 203
sravanam 680
kirtanam 619
dark well?ciemna studnia(np.stanu małżeńskiego) 77
woman/kobieta 3559
child/dziecko 4372
death/śmierć 5929
birth/narodziny 5785
disease/choroba 2504
old age/starość 1659
madness/obłęd, szaleństwo 259
to kill/(żeby) zabić 2822
to cheat /(żeby) oszukać 477
pleasant/sympatyczny, miły, przyjemny 171
illusion/iluzja, złudzenie 1709
relationship/związek, relacja 2651
to remember/(żeby) za/pamiętać 1680
punishment/kara, pokuta 723

Jay Sri Sri Guru and Gauranga!

w.s bhakta jarek

ps.może by tą listę poszerzać o nowe hasła, samo źródło wszak jest nieskończone, można też szukać ciekawych i nietypowych kontekstów, i w ogóle studiować co "Acharya uvaca".
PRABHUPADA: "Jeśli wykreujesz sztucznego boga, to lepiej żeby był on martwy, tak aby już nikogo nie zdołał zranić."

Pasupati
Posty: 12
Rejestracja: 03 lis 2008, 11:16
Lokalizacja: Inowrocław

Post autor: Pasupati » 02 lis 2009, 21:27

Kontynuując Prabhu:

hasło ilość

soul/dusza 8690
svarupa 5569
chant/intonuj 5225
mercy/łaska 3659
causeless mercy 548
siva(Pan Siva) 2456

Pozdrawiam
Paśupati das

bhakta jarek
Posty: 13
Rejestracja: 08 cze 2009, 12:06
Lokalizacja: Szczecin

Re: Hasła i pojęcia z Oryginalnych Książek Srila Prabhupadap

Post autor: bhakta jarek » 02 lis 2009, 23:30

impotent/bezsilny, niedołężny wymieniony został "tylko" 63 razy przez program wyszukujący. Jak ważne jest zatem to słowo. CZy mniej jak np. małpa, które występuje w dziełach danych nam przez Srila Prabhupada 258 razy?
Angielskie impotent odnosi się zarówno do impotencji męskiej , jako do sexualnej niemocy płciowej , ale i do kondycyjnej, psychicznej, socjalnej czy religijnej.
W SB.4.17.26 mamy ciekawą zbieżność w świetle wymienionych już przez nas pojęć i haseł. W jednym wersie mamy o zabijaniu, impotencji jako niemocy płciowej, i o kobiecie. Oto wspomniany wers z 4CAnto SB;

" Król może zabić jakąkolwiek okrutną osobę-mężczyznę, kobietę, czy też impotenta-eunucha-jeśli ta zainteresowana jest tylko własnym utrzymaniem i nie ma współczucia dla innych żywych istot. Takie zabijanie nigdy nie może zostać uznane za rzeczywiste zabijanie."

Słowo impotent występuje też w innym ciekawym wersie, w którym Acarya poddaje weryfikacji rzekome dokonania duchowe co poniektórych samozwańczych "szerzycieli" kultury wedyjskiej. Mocny werset w stylu lwa, stylu nieustraszonego Acaryi.Oto on z polskiego wydania BBT(1988) CC, Adi-lila12.73 z 1975 roku:

tł."... I choć pozują jako wielcy uczeni, ascetycy, grihasta i swami, ci tak zwani zwolennicy Hindu religii są bezużytecznymi, zeschniętymi gałęziami Wedyjskiej religii. Są impotentami niezdolnymi do zrobienia czegokolwiek dla szerzenia kultury wedyjskiej, dla dobra ludzkiej społeczności..." (oryginalnie w polskim wyd. jest :"Są oni pozbawieni mocy" co ja zamieniłem dla mocniejszego podkreślenia ;"Są impotentami", czyli tak jak jest w oryginale)
W innym miejscu Acarya Srila Prabhupad przytacza słowa analizy innego naszego Acaryi, Bhaktivinoda Thakura, który mówi, że nawet gałąź Pana Advaity mogła uschnąć, kiedy:" ...pod wpływem mayi-najbardziej nieszczęsnego stanu żywej istoty-niektóre gałęzie nie przyjęły ogrodnika, który je podlał, uważając pień za jedyną przyczynę wielkiego bhakti-kalpataru."
Innymi słowy świadomość instytucjonalna, kastowa albo sekciarska, prowadzi do oderwania nas od Oryginalnego Ogrodnika, nawet uważanie Adwaity Prabhu, który jest samym Vishnu, za przyczynę drzewa bhakti doprowadziło Jego gałąź tego drzewa do uschnięcia. Impotencja duchowa wynikająca z oportunizmu i spekulacji jest zatem najgorsza ze wszystkich. Mamy też nowe hasła i pojęcia, takie jak drzewo, gałąź< Hindu, i wiele innych. Zycia nie starczy na to wszystko!
Pozdrawiam !
bh.jarek

Jay Sri Sri Guru i Gouranga!
PRABHUPADA: "Jeśli wykreujesz sztucznego boga, to lepiej żeby był on martwy, tak aby już nikogo nie zdołał zranić."

bhakta jarek
Posty: 13
Rejestracja: 08 cze 2009, 12:06
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: bhakta jarek » 03 lis 2009, 09:53

Pasupati pisze:Kontynuując Prabhu:

hasło ilość

soul/dusza 8690
svarupa 5569
chant/intonuj 5225
mercy/łaska 3659
causeless mercy 548
siva(Pan Siva) 2456

Pozdrawiam
Paśupati das
Paśupati Prabhu podał termin svarupa, który pojawia się w oryginalnych, niezmienionych książkach Jego Boskiej Miłości A.C. Bhaktivedanta Swamiego 5569 razy!
To zachęca do małego reserczu.
Wszyscy znamy kontekst sporu o pochodzeniu żywej istoty, tak zwany Jiva origin issue. Jest to właśnie sprawa wiecznej svarupa, wiecznej natury jivy. Zwolennicy "odlecianej" koncepcji "svarupy" w stanie śusupti, jako rzekomo oryginalnej natury jivy, muszą mieć nielada problem z tą liczbą. 5569 razy Acarya napisał, powiedział nam o tej wspaniałej nowinie, że naszą wieczną svarupa jest bycie w nierozerwalnym, indywidualnym i wiecznym związku z Panem. To właśnie dlatego wielu z nas wstąpiło do tego ruchu, albo jak niektórzy podjęło ten proces sadhana bhakti. Ilu zrobiłoby to po przeczytaniu, że pochodzimy ze stanu tak głębokiego snu, że nic z niego nie pamiętamy? Nawet gdybyśmy uwierzyli, że spaliśmy w ciele Samego Maha Vishnu?
Już we wprowadzeniu do Swego sztandarowego podręcznika w walce z nirveśesha i śunyavada, w Bhagavad Gicie As It Is, edycja Macmillan 1975, idąc za rozkazem swojego Guru, Srila Prabhupada pisze już w jej wstępie, o co idzie walka z Mayą, która spowija wiedzę żywej istoty o jej svarupa w ciemności zapomnienia. Pisze On tam między innymi: "When Sanātana Gosvāmī asked Śrī Caitanya Mahāprabhu about the svarūpa of every living being, the Lord replied that the svarūpa or constitutional position of the living being is the rendering of service to the Supreme Personality of Godhead." Co znaczy tyle, że;

" Kiedy Sanatana Gosvami zapytał Sri Caitanya Mahaprabhu o svarupa każdej żywej istoty, Pan odpowiedział, że svarupa lub konstytucyjną pozycją żywej istoty jest pełnienie służby wobec Najwyższej Osoby Boga." Dalej najnowszy z Acaryów analizuje ową nieodłączną od żywej istoty naturę w jej relacji z otaczającym ją światem, i konkluduje, że relacja służenia może być nazwana wieczną religią żywej istoty. Srila Prabhupada wszędzie ustanawia te naczelne zasady swojej misji, zasady personalnej relacji jivy i Najwyższego Źródła Wszystkiego, Bhagavana Sri Kryszny. Tej svarupa nie charaktryzują atrybuty głębokiego, nieświadomego uśpienia, jakie opanowały duchowo nieprzytomne umysły zwolenników teorii, że pochodzimy z Maha Vishnu, której naczelnym argumentem ma być "cnotliwa i szlachetna" obrony twierdzenia, że nikt nie upada z Vaikuntha. W tym samym wyd. Bhagavad Gity (patrz wyżej) w Znaczeniu do wersetów 6.20-23 Srila Prabhupada, najnowszy z Acharyów pisze:"After nirvāṇa, or material cessation, there is the manifestation of spiritual activities, or devotional service of the Lord, known as Kṛṣṇa consciousness. In the words of the Bhāgavatam, svarūpeṇa vyavasthitiḥ: this is the "real life of the living entity."
Co w tłumaczeniu:

" Po nirvanie, czy też zaniechaniu materialnego działania, następuje duchowa aktywność,lub czynności w służbie oddania do Pana, znane jako świadomość Kryszny. W słowach Bhagavatam, svarupena vyavasthitiha: to jest "realne życie żywej istoty." Dlaczego Acharya Srila Prabhupada miałby się 5569 razy odnosić z entuzjazmem do wiecznej svarupa żywej istoty, gdyby ta oryginalnie oznaczała stan zaledwie znieczulenia, takiego jakiego można doznać również za sprawą miernych usług NFZ, kiedy usypia nas anestezjolog przed jakąś operacją na ciele, lub kiedy "urywa się komuś film"?
Ten temat svarupa powinien być pierwszym "czerwonym światłem" dla tych wszystkich, którzy poważnie traktują proces BHAKTI YOGI pod wszechpomyślnymi auspicjami Jego Boskiej Miłości A.C Bhaktivedanta Swamiego Srila Prabhupada. Inaczej nie odzyskamy tej svarupa, formy wiecznego sługi. Anartha w postaci fałszywej koncepcji pochodzenia i natury svarupa wiecznej jivy sprowadzi nas na manowce, i nie będzie to nawet realizacja brahmana, po prostu dlatego, że cała ta spekulacja jest sadhu, guru i śruti-śastra ninda, które stanowią zasadnicze obrazy wobec Świętego Imienia, nama aparadha. Żadna instytucja, sanga ani inne spekulacje nie uchronią nas przed zgubnymi skutkami podlewania chwastów takich fałszywych koncepcji jak ta czy setki innych.
jivera svarupa hoy krsnera nitya dasa - as we all know
pozdrawiam, wasz sługa, b.jarek
Ostatnio zmieniony 03 lis 2009, 11:19 przez bhakta jarek, łącznie zmieniany 2 razy.
PRABHUPADA: "Jeśli wykreujesz sztucznego boga, to lepiej żeby był on martwy, tak aby już nikogo nie zdołał zranić."

bhakta jarek
Posty: 13
Rejestracja: 08 cze 2009, 12:06
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: bhakta jarek » 03 lis 2009, 10:01

susupti 18
jagrata 35
svapna 99
PRABHUPADA: "Jeśli wykreujesz sztucznego boga, to lepiej żeby był on martwy, tak aby już nikogo nie zdołał zranić."

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 03 lis 2009, 18:48

Znalazlem przed chwilą taki werset:

Ś.B. 05.01.13 Mój drogi Priyavrato, z polecenia Najwyższej Osoby Boga wszystkie żywe istoty przyjmują różne typy ciał dla narodzin i śmierci, czynności, rozpaczy, iluzji, strachu przed przyszłym niebezpieczeństwem oraz dla szczęścia i nieszczęścia.


Ś.B. 05.01.13 Znaczenie: Wszystkie żywe istoty, które przyszły do tego materialnego świata, przyszły tutaj dla odbierania materialnej przyjemności. Ale zgodnie ze swą karmą, muszą przyjąć określony typ ciała, dany im przez materialną naturę z polecenia Najwyższej Osoby Boga. Jak powiedziane jest w Bhagavad-gicie (3.27). prakrteh kriyamanani gunaih karmani sarvaśah: wszystko spełniane jest przez prakrti, materialną naturę, pod kierunkiem Najwyższego Pana. Współcześni naukowcy nie wiedzą, dlaczego istnieje 8 400 000 różnych form ciał. Faktem jest to, że Najwyższa Osoba Boga przeznaczył wszystkie te ciała dla żywych istot, zgodnie z ich pragnieniami. Daje On żywym istotom wolność działania, ale z drugiej strony muszą one zaakceptować ciało odpowiednio do reakcji za swe czynności. Tak więc istnieją różne typy ciał. Okres życia niektórych żywych istot jest tak krótki, podczas gdy innych – fantastycznie długi. Jednakże wszystkie one, począwszy od Brahmy aż do mrówki, działają pod kierunkiem Najwyższej Osoby Boga, który usytuowany jest w sercu każdego. Potwierdza to Bhagavad-gita (15.15):

sarvasya caham hrdi sannivisto
mattah smrtir jnanam apohanam ca

"Ode Mnie, który przebywam w każdym sercu, pochodzi pamięć, wiedza i zapomnienie." Jednakże nieprawdą jest, że Pan kieruje określone żywe istoty w jeden sposób, a inne – w drugi. Prawdą jest to, że każda żywa istota ma określone pragnienie, a Najwyższy Pan umożliwia jej spełnienie go. Najlepiej jest podporządkować się najwyższej Osobie Boga i dziać zgodnie z Jego pragnieniem. Kto czyni tak, jest wyzwolony.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Pasupati
Posty: 12
Rejestracja: 03 lis 2008, 11:16
Lokalizacja: Inowrocław

Post autor: Pasupati » 04 lis 2009, 21:43

Hari

consciousness/świadomość - 18381
conscious/świadomy - 4390
supreme/najwyższy - 21796
ananda/szczęście - 1623


Pozdrawiam
Paśupati das

ODPOWIEDZ