Wersety z Bhagavad-Gity

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Wersety z Bhagavad-Gity

Post autor: trigi » 22 sty 2012, 06:42

Pan Visnu odpowiedział: "Zamanifestowałem się w formie Bhagavad-gity: pięć pierwszych rozdziałów jest mymi pięcioma głowami, następne dziesięć to me ramiona, rozdział szesnasty jest mym żołądkiem, zaś ostatnie dwa rozdziały są mymi lotosowymi stopami"
Gita Mahatmya.

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Wersety z Bhagavad-Gity

Post autor: trigi » 11 mar 2012, 11:41

06.29 Prawdziwy yogin widzi Mnie we wszystkich istotach, widząc również każde stworzenie we Mnie. Zaprawdę, osoba zrealizowana widzi Mnie, tego samego Najwyższego Pana, wszędzie.


06.29 Znaczenie: Yogin świadomy Krsny jest doskonałym obserwatorem, ponieważ widzi Krsnę, Najwyższego, w sercu każdej żywej istoty jako Duszę Najwyższą (Paramatma). Iśvarah sarva-bhutanam hrd-deśe 'rjuna tisthati. Pan pod Swoją postacią Paramatmy przebywa zarówno w sercu psa, jak i bramina. Doskonały yogin wie, że Pan jest wiecznie transcendentalny i nie jest materialnie zanieczyszczony przez Swoją obecność czy to w psie, czy braminie. Dzieje się tak dzięki najwyższej neutralności Pana. W sercu indywidualnej istoty jest usytuowana również dusza indywidualna, ale nie jest ona obecna we wszystkich sercach. Na tym polega różnica między duszą indywidualną i Duszą Najwyższą. Tak wyraźnie nie może widzieć osoba, która nie praktykuje yogi poważnie. Natomiast osoba świadoma Krsny widzi Pana zarówno w sercu wierzącego, jak i niewierzącego. Smrti potwierdza to następującymi słowami: atatatvac ca matrtvac ca atma hi paramo harih. Pan, będąc źródłem wszystkich stworzeń, podobny jest matce i żywicielowi. Tak jak matka nie jest stronnicza wobec swoich dzieci, takim jest również najwyższy ojciec (czy matka). Dlatego Dusza Najwyższa jest zawsze obecny w każdej żywej istocie, jak również każda żywa istota jest usytuowana w energii Pana.

Jak zostanie to wytłumaczone w Rozdziale Siódmym, Pan posiada zasadniczo dwie energie – duchową (czyli wyższą) i materialną (czyli niższą). Żywa istota, chociaż z natury przynależna wyższej energii, jest uwarunkowana przez energię niższą; zawsze jednak pozostaje ona w energii Pana. Każda żywa istota jest pogrążona w Nim, w ten czy inny sposób.

Yogin widzi jednakowo, ponieważ widzi, że wszystkie żywe istoty, mimo tego że znajdują się w różnych warunkach – odpowiednio do skutków swojego postępowania – w każdych warunkach pozostają sługami Boga. Będąc w energii materialnej, żywa istota służy materialnym zmysłom, będąc zaś w energii duchowej, służy bezpośrednio Najwyższemu Panu. W każdym przypadku jest ona jednak sługą Boga. Taka wizja równości jest doskonała w osobie świadomej Krsny.

Podkreślony teks jest chyba żle przetłumaczony...
That is the supreme neutrality of the Lord. The individual soul is also situated in the individual heart, but he is not present in all hearts. That is the distinction between the individual soul and the Supersoul.
Nie poprostu chodzi o fizyczne serce i ze jiva jest w jednym sercu a Parajiva we wszystkich, ja tak to rozumiem bo inaczej jest bez sensu.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wersety z Bhagavad-Gity

Post autor: Vaisnava-Krpa » 04 lip 2012, 21:47

Obrazek
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ParamatmaDas
Posty: 619
Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06

Re: Wersety z Bhagavad-Gity

Post autor: ParamatmaDas » 04 lip 2012, 23:10

o wiezieniu w srodku

"Uwarunkowana dusza jest związana, jak gdyby skrępowana żelaznym łańcuchem. Jest ona związana (nie przez wiezienie z krat ale ) przez fałszywe ego, a umysł jest głównym czynnikiem kierującym nią w tym życiu materialnym. Gdy umysł kontrolowany jest przezgunę dobroci, jej czynności są dobre. Kiedy znajduje się on pod wpływem pasji, jej czynności są wówczas niespokojne i pełne fatygi; a kiedy umysł jest w gunie ignorancji, schodzi ona do niższych gatunków życia. Z wersetu tego wyraźnie wynika, że uwarunkowana dusza przykryta jest materialnym ciałem, umysłem i zmysłami, a kiedy osiąga wyzwolenie, to materialne pokrycie znika i manifestuje się jej ciało duchowe o indywidualnym charakterze." (Bhagavad -gita 15.07 znaczenie)

ParamatmaDas
Posty: 619
Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06

Re: Wersety z Bhagavad-Gity

Post autor: ParamatmaDas » 04 lip 2012, 23:14

O tym ze dla jogina (lub medrca) cialo, zmysly umysl to narzedzie czyninia dobra.

5.11

Yogini, uwalniając się od przywiązania, uaktywniają ciało, umysł, inteligencję, a nawet zmysły, jedynie w celu oczyszczenia się.

ParamatmaDas
Posty: 619
Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06

Re: Wersety z Bhagavad-Gity

Post autor: ParamatmaDas » 20 sie 2012, 11:38

2.27 - o przemijalnosci zycia.

Dla tego, kto się narodził, śmierć jest pewna, a dla tego, kto umarł, nieuniknione są narodziny. Nie powinieneś zatem rozpaczać, lecz niezawodnie wypełniać swoje obowiązki.

Awatar użytkownika
Misialina
Posty: 158
Rejestracja: 27 maja 2012, 21:50

Re: Wersety z Bhagavad-Gity

Post autor: Misialina » 20 sie 2012, 11:46

2.27 - o przemijalnosci zycia.

Dla tego, kto się narodził, śmierć jest pewna, a dla tego, kto umarł, nieuniknione są narodziny. Nie powinieneś zatem rozpaczać, lecz niezawodnie wypełniać swoje obowiązki.
Ciekawe, że w piosence ukraińskiego zespołu Haydamaky - "Viter Viye" jest ten właśnie fragment (mniej lub bardziej sparafrazowany) ^^
http://www.youtube.com/watch?v=r_6BPVU6niI
Pozwoliłam sobie na luźne tłumaczenie :D :
''Wiatr wieje, trawa szumi...
Wiatr wieje, trawa szumi.
A w tej trawie kozak leży,
Nad nim koń stoi smutny,
Stoi w ziemi po kolana.

Nie stój koniu tu nade mną,
Widzę twoją szczerość.
Idź! Idź do domu,
Powiedz całą prawdę.

A jak moja stara matka wyjdzie
I zapyta cię:
"Ty, czarny koniu,
Gdzie mój syn młodziutki?
Czy odnalazł córkę króla-
Na ziemniaczanych polach?"

Weź, matko, piasku garść,
Rozsyp, rozsyp na kamieniach.
Kiedy ten piasek wykiełkuje,
Twój syn wróci.
Nie, piasek nie wykiełkuje
A syn nie przyjdzie...

Kto narodził się umrzeć musi
A po śmierci narodzić się znów!
Nie smuć się więc podczas
Wypełniania swych obowiązków.

A co do obowiązków -
Musisz wiedzieć:
Nie ma lepszego powodu by walczyć
W imię zasad religii
I obrony kraju przed wrogiem,
By dowieść swego życia
I stać się bohaterem...''
bhajahu re mana sri-nanda-nandana-abhaya-charanaravinda re
durlabha manava-janama sat-sange taroho e bhava-sindhu re

ParamatmaDas
Posty: 619
Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06

Re: Wersety z Bhagavad-Gity

Post autor: ParamatmaDas » 24 sie 2012, 11:53

Werset na dzisiaj...do medytacji.

BG. 8.9

Należy medytować o Najwyższej Osobie jako o tym, który zna wszystko, który jest najstarszy, który jest kontrolerem, który jest mniejszy od najmniejszego, który wszystko utrzymuje i żywi, który jest poza wszelkim materialnym wyobrażeniem, który jest niepojęty, i który zawsze jest osobą. Jest On promienny jak słońce, a będąc transcendentalnym – znajduje się poza tą naturą materialną.

ps.
Misialina pisze:
Ciekawe, że w piosence ukraińskiego zespołu Haydamaky - "Viter Viye" jest ten właśnie fragment (mniej lub bardziej sparafrazowany) ^^
'
Zdaje sie ze cala ta piosenka to ukazania Kozaka - jako Ardzuny.: W sumie ciekawe zalozenie: ) Kazda wzrotka odpiwiada jakby calosci Gicie. Ale jako ciekwstka nie pierszy to raz. Byla kiedys pisanka Martyny Jakubowicz (Tej od "W domach z betonu") pt ty "Kryszna i Ardzuna". Swoja droga mimo ze nie jest to doklada interpretacja to chyab dobrze ze w sztuce powszechnej pojawiaja sie takie elemnty jak karma, Kryszna, Gita itp. Moim zdaniem jak najwiecej takich odniesien powinno byc w sztuce, teatrze czy kinie. Wiec to dobrze. Mozna by o tym zalezyc oddzilny temat. Przyklad inenj piesenki...
http://teksty.org/martyna-jakubowicz,ar ... t-piosenki

ParamatmaDas
Posty: 619
Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06

Re: Wersety z Bhagavad-Gity

Post autor: ParamatmaDas » 10 wrz 2012, 01:02

Praca wykonywana być musi jako ofiara dla Visnu, w przeciwnym razie jest ona przyczyną niewoli w tym materialnym świecie. Dlatego, o synu Kunti, pełń swoje obowiązki dla Jego zadowolenia. W ten sposób zawsze pozostaniesz wolnym od przywiązań i niewoli.

Bg.3.9

Pełń swój przypisany obowiązek, gdyż działanie lepsze jest od bezczynu. Bez pracy człowiek nie jest w stanie nawet utrzymać swego fizycznego ciała.

3.8

Kto powstrzymuje zmysły i organy działania, ale którego umysł zaabsorbowany jest przedmiotami zmysłów, ten z pewnością okłamuje samego siebie i nazywany jest oszustem.

3.6

ParamatmaDas
Posty: 619
Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06

Re: Wersety z Bhagavad-Gity

Post autor: ParamatmaDas » 13 wrz 2012, 01:54

ParamatmaDas pisze:Praca wykonywana być musi jako ofiara dla Visnu, w przeciwnym razie jest ona przyczyną niewoli w tym materialnym świecie. Dlatego, o synu Kunti, pełń swoje obowiązki dla Jego zadowolenia. W ten sposób zawsze pozostaniesz wolnym od przywiązań i niewoli.

Bg.3.9
Dzisiaj widzielm pratyczna strone tego wersetu w Swiatyni. Pewna hinduska dziczna, prznisla swoja prace magisterska, ladnie wydrukowana i ofiarowala przezd oltarzem Krysznie. Polozyla w 2 edemplarzach na tych schdkach przezd Bustwa i zlozyal poklon. Wynik pracy jej kilkuletnich stdjow. POtem wziela udzial w arati, pomantrowala trszke i polsza.

ODPOWIEDZ