Strona 2 z 3

: 17 sty 2009, 00:00
autor: Waldemar
"Wielbię Govindę, pierwotnego Pana, który rezyduje w Swym własnym królestwie, na Goloce, razem z Radhą przypominającą Jego własną postać duchową i będącą wcieleniem ekstatycznej mocy [hladini]. Ich towarzyszkami są Jej powiernice, które są wcieleniem ekspansji Jej cielesnej formy i które są nasycone zawsze radosną rasą duchową." (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.72)

: 22 sty 2009, 05:30
autor: Waldemar
Bez wielu towarzyszek, nie ma takiego uniesienia radością w rasie. Dlatego Śrimati Radharani ma wiele manifestacji pomagających w rozrywkach Pana. Pomiędzy nimi są różnego rodzaju grupy towarzyszek we Vrajy, które cechują różne sentymenty i smaki. Pomagają one Panu Krsnie rozkoszować się wszelką słodyczą tańca rasa i innych rozrywek. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.80-81)

: 27 sty 2009, 13:01
autor: Waldemar
Gopi nie pragną własnej przyjemności, lecz mimo to ich radość rośnie. Jest to w istocie sprzeczność. Widzę jedynie jedno rozwiązanie tej sprzeczności: radość gopi spoczywa w radości ich ukochanego Kryszny. Kiedy Pan Kryszna widzi gopi, Jego radość się zwiększa, jak również zwiększa się Jego niezrównana słodycz. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.188-190)

: 03 lut 2009, 18:53
autor: Waldemar
Jednakże Kryszna czerpie przyjemność z piękna i dobrych cech gopi. A gdy gopi widzą Jego przyjemność, ich radość rośnie.
Widzimy zatem, że radość gopi odżywia radość Pana Kryszny. Z tego względu w ich miłości nieobecna jest wada pożądania. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.194-195)

: 06 mar 2009, 18:16
autor: Waldemar
Gdziekolwiek istnieje pozbawiona egoizmu miłość, taki jest jej styl. Rezerwuar miłości czerpie przyjemność, kiedy zadowolony jest obiekt miłości. A kiedy przyjemność płynąca z tej miłości koliduje ze służbą dla Pana Kryszny, taka ekstaza budzi w bhakcie gniew. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.200-201)

: 22 mar 2009, 09:01
autor: Waldemar
" O Partho, we wszystkich trzech systemach planetarnych, najbardziej szczęśliwą jest ta Ziemia, gdyż na niej znajduje się miasto Vrindavana. A w nim najchwalebniejszymi są gopi, ponieważ pomiędzy nimi jest Moja Śrimati Radharani."
Wszystkie gopi pomagają zwiększyć radość rozrywek Kryszny z Radharani. Gopi działają jako instrumenty Ich wzajemnej przyjemności. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.216-217)

: 01 lip 2009, 18:03
autor: Waldemar
Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 7.37

W znaczeniu Śrila Prabhupad pisze:

Śrila Rupa Gosvami poleca:

jena tena prakarena manah kryszne niweśajet
sarwe widhi-niszedha sjur etajor ewa kinkarah

Aczarja powinien obmyślać sposoby, dzięki którym ludzie mogą w jakiś sposób przyjść do świadomości Kryszny. Najpierw powinni stać się świadomi Kryszny, a później można stopniowo wprowadzić wszystkie przypisane zasady i reguły. W naszym ruchu świadomości Kryszny stosujemy tę taktykę Pana Śri Caitanyi Mahaprabhu.

Czy tak jest to realizowane w Iskonie?

Bo ja odnoszę wrażenie, że jest akurat na odwrót...

: 01 lip 2009, 21:09
autor: Waldemar
... Najpierw przestrzegaj zasad a później osiągniesz świadomość Kryszny, w następnym życiu, jak dobrze pójdzie.

Hare Kryszna

: 05 kwie 2010, 17:59
autor: Waldemar
Śri Caitanya-caritamrta Adi-lila 8.31

W znaczeniu Śrila Prabhupad pisze między innymi:

Na początku należy regularnie intonować święte imię Śri Gaurasundary, a następnie intonować święte imię Pana Nityanandy. W ten sposób nasze serce zostanie oczyszczone z nieczystych pragnień przyjemności materialnej.

Student neofita, który nie jest wystarczająco wykształcony, czy oświecony, nie powinien angażować się w wielbienie Śri Radhy i Kryszny, czy w intonowanie mantry Hare Kryszna. Nawet jeśli to uczyni, nie otrzyma upragnionego rezultatu. Dlatego należy bez fałszywej dumy intonować imiona Nitai-Gaura i wielbić Ich. Ponieważ każdy w tym materialnym świecie jest mniej lub bardziej pod wpływem grzesznych czynności, rzeczą zasadniczą jest, aby na początku rozpocząć wielbienie Guru-Gaurangi i poprosić Ich o łaskę, ...

W związku z tym należy zauważyć, że zarówno święte imię Pana Kryszny, jak i Gaurasundary jest tożsame z Najwyższą Osobą Boga. Nie należy więc uważać, że jedno imię ma większą moc od drugiego. Jednak zważając na pozycję ludzi w obecnym wieku, intonowanie imienia Śri Caitanyi Mahaprabhu jest bardziej zasadnicze od intonowania maha-mantry Hare Kryszna, ponieważ Śri Caitanya Mahaprabhu jest najbardziej wspaniałomyślną inkarnacją i z łatwością można osiągnąć Jego łaskę. Dlatego najpierw należy przyjąć schronienie Śri Caitanyi Mahaprabhu poprzez intonowanie śri-kryszna-caitanya prabhu nityananda śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrinda.

: 13 kwie 2010, 07:39
autor: Waldemar
Śri Caitanya-caritamrta Adi-lila 12.8

Ze znaczenia Śrila Prabhupada:

... Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura w chwili swego odejścia poprosił wszystkich swych uczniów, aby utworzyli zarząd i zgodnie prowadzili działalność misyjną. Nie poinstruował żadnej osoby, aby została następnym acaryą. Lecz tuż po jego odejściu, jego główni sekretarze zrobili nieautorytatywny plan, aby zająć pozycję acaryi i nie mogąc dojść do porozumienia, kto powinien być następnym acaryą podzielili się na dwie frakcje. W rezultacie obie frakcje stały się asara, czyli bezużyteczne. ponieważ nie miały żadnego autorytetu, jako że nie były posłuszne poleceniu mistrza duchowego. ...