Strona 1 z 3
CYTATY Z CAITANYA CARITAMRITY
: 22 gru 2008, 12:08
autor: Vaisnava-Krpa
Każdy, kto próbuje stać się w pełni świadomym Kryszny, musi poznać chwały Pana na tyle, na ile są one możliwe do zrozumienia. (CC Adi 2.117)
Najlepszą pracą jest praca, której celem jest zadowolenie Najwyższego Pana, a najlepszym wykształceniem jest to, które wzmaga naszą świadomość Kryszny. (Madhya 8.248)
Najwyższego Pana nie można osiągnąć dzięki doskonałym wyjaśnieniom, bystrej inteligencji czy nawet przez długotrwałe słuchanie. Osiąga Go jedynie ten, kogo On Sam wybiera. Takiej osobie manifestuje Swą własną formę. (Madhya 12.61)
: 26 gru 2008, 10:28
autor: Waldemar
Pan Kryszna doznaje radości poprzez manifestowanie się jako: mistrzowie duchowi, wielbiciele, różne energie, inkarnacje i pełne części. Wszystkie te sześć są w jednym. (Śri Czejtanja-czaritamrita Adi-lila 1.32)
: 27 gru 2008, 01:38
autor: Waldemar
"Wszystkie żywe istoty w świecie materialnym i duchowym ostatecznie narodziły się z Ciebie, gdyż Ty jesteś Duszą Najwyższą ich wszystkich." (Śri Czejtanja-czaritamrita Adi-lila 2.36)
: 28 gru 2008, 00:34
autor: Waldemar
Pan Śri Kryszna, pogrążony w takiej transcendentalnej miłości, raduje się we Wradży razem ze Swoimi oddanymi sługami, przyjaciółmi, rodzicami i kochankami. (Śri Czejtanja-czaritamrita Adi-lila 3.12)
: 29 gru 2008, 04:55
autor: drzewo
Antya 20.21
"Ten, kto myśli, że jest bardziej znikomy niż trawa, kto jest bardziej tolerancyjny niż drzewo i nie oczekuje honoru dla siebie, lecz zawsze gotów jest okazać wszelki szacunek innym, ten z łatwością może bezustannie intonować święte imię Pana.
Antya 20.22
"Takie są symptomy tego, kto intonuje maha-mantrę Hare Krsna. Chociaż jest on bardzo wzniosły, sądzi, że jest bardziej znikomy niż trawa na ziemi i podobnie jak drzewo toleruje wszystko na dwa sposoby.
Antya 20.23
"Drzewo nie protestuje, gdy jest ścinane, i nikogo nie prosi o wodę, nawet gdy usycha.
Antya 20.24
"Drzewo każdemu bez wyjątku daje swoje owoce, kwiaty i wszystko, co ma. Toleruje palący żar i potoki deszczu, mimo to daje innym schronienie.
Antya 20.25
"Chociaż Vaisnava jest osobą najwznioślejszą, wolny jest od dumy i wszystkim okazuje szacunek, wiedząc, że każdy jest miejscem, w którym przebywa Krsna.
Antya 20.26
"Jeśli ktoś w ten sposób intonuje święte imię Pana Krsny, z pewnością rozbudzi swą drzemiącą miłość do Jego lotosowych stóp."
Antya 20.27
Gdy Śri Caitanya Mahaprabhu mówił w ten sposób, wzrosła Jego pokora i zaczął modlić się do Krsny o możliwość pełnienia czystej służby oddania.
Antya 20.28
Gdziekolwiek istnieje jakiś związek miłości do Boga, jego naturalnym symptomem jest to, że bhakta nie myśli o sobie jako bhakcie. Myśli natomiast, że nie ma nawet kropli miłości do Krsny.
: 30 gru 2008, 07:10
autor: Waldemar
Dzięki łasce Pana Czejtanji Mahaprabhu nawet głupie dziecko może całkowicie opisać - zgodnie z poglądem pism objawionych - prawdziwą naturę Pana Kryszny, podmiotu radości rozrywek Wradży. (Śri Czejtanja-czaritamrita Adi-lila 4.1)
: 02 sty 2009, 00:01
autor: Waldemar
Pragnienie Pana aby się pojawić, zrodziło się z dwóch powodów: Chciał On skosztować słodkiej esencji smaków miłości do Boga oraz pragnął szerzyć służbę oddania w tym świecie na platformie spontanicznej atrakcji. Dzięki temu znany jest jako najbardziej radosny i najbardziej miłosierny ze wszystkich. ( Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.15-16)
: 04 sty 2009, 20:28
autor: Waldemar
"Kryszna manifestuje Swą wieczną, podobną ludzkiej formę i spełnia rozrywki, by okazać łaskę bhaktom. Po usłyszeniu o takich rozrywkach, należy zaangażować się w służbę dla Niego." Tutaj użycie czasownika "bhavet", który jest w trybie rozkazującym, mówi nam, że z pewnością należy tak zrobić. Niezastosowanie się do tego byłoby porzuceniem obowiązku. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.34-35)
: 06 sty 2009, 22:10
autor: Waldemar
Tak więc szerzył On kirtan nawet pomiędzy niedotykalnymi. Uwił wieniec ze świętego imienia i premy, którym przyozdobił cały materialny świat. W ten sposób, przyjmując sentyment bhakty, nauczał służby oddania jednocześnie praktykując ją osobiście. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.40-41)
: 11 sty 2009, 07:01
autor: Waldemar
Ciało Pana Kryszny jest wieczne [sat], pełne wiedzy [cit] i pełne szczęścia [ananda]. Jego jedna energia duchowa manifestuje trzy formy. Hladini jest Jego aspektem szczęścia; sandhini - wiecznej egzystencji, a samvit - świadomości, która jest również uznawana za wiedzę. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.61-62)