CYTATY Z CAITANYA CARITAMRITY

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 17 sty 2009, 00:00

"Wielbię Govindę, pierwotnego Pana, który rezyduje w Swym własnym królestwie, na Goloce, razem z Radhą przypominającą Jego własną postać duchową i będącą wcieleniem ekstatycznej mocy [hladini]. Ich towarzyszkami są Jej powiernice, które są wcieleniem ekspansji Jej cielesnej formy i które są nasycone zawsze radosną rasą duchową." (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.72)

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 22 sty 2009, 05:30

Bez wielu towarzyszek, nie ma takiego uniesienia radością w rasie. Dlatego Śrimati Radharani ma wiele manifestacji pomagających w rozrywkach Pana. Pomiędzy nimi są różnego rodzaju grupy towarzyszek we Vrajy, które cechują różne sentymenty i smaki. Pomagają one Panu Krsnie rozkoszować się wszelką słodyczą tańca rasa i innych rozrywek. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.80-81)

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 27 sty 2009, 13:01

Gopi nie pragną własnej przyjemności, lecz mimo to ich radość rośnie. Jest to w istocie sprzeczność. Widzę jedynie jedno rozwiązanie tej sprzeczności: radość gopi spoczywa w radości ich ukochanego Kryszny. Kiedy Pan Kryszna widzi gopi, Jego radość się zwiększa, jak również zwiększa się Jego niezrównana słodycz. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.188-190)

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 03 lut 2009, 18:53

Jednakże Kryszna czerpie przyjemność z piękna i dobrych cech gopi. A gdy gopi widzą Jego przyjemność, ich radość rośnie.
Widzimy zatem, że radość gopi odżywia radość Pana Kryszny. Z tego względu w ich miłości nieobecna jest wada pożądania. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.194-195)

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 06 mar 2009, 18:16

Gdziekolwiek istnieje pozbawiona egoizmu miłość, taki jest jej styl. Rezerwuar miłości czerpie przyjemność, kiedy zadowolony jest obiekt miłości. A kiedy przyjemność płynąca z tej miłości koliduje ze służbą dla Pana Kryszny, taka ekstaza budzi w bhakcie gniew. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.200-201)

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 22 mar 2009, 09:01

" O Partho, we wszystkich trzech systemach planetarnych, najbardziej szczęśliwą jest ta Ziemia, gdyż na niej znajduje się miasto Vrindavana. A w nim najchwalebniejszymi są gopi, ponieważ pomiędzy nimi jest Moja Śrimati Radharani."
Wszystkie gopi pomagają zwiększyć radość rozrywek Kryszny z Radharani. Gopi działają jako instrumenty Ich wzajemnej przyjemności. (Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 4.216-217)

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 01 lip 2009, 18:03

Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 7.37

W znaczeniu Śrila Prabhupad pisze:

Śrila Rupa Gosvami poleca:

jena tena prakarena manah kryszne niweśajet
sarwe widhi-niszedha sjur etajor ewa kinkarah

Aczarja powinien obmyślać sposoby, dzięki którym ludzie mogą w jakiś sposób przyjść do świadomości Kryszny. Najpierw powinni stać się świadomi Kryszny, a później można stopniowo wprowadzić wszystkie przypisane zasady i reguły. W naszym ruchu świadomości Kryszny stosujemy tę taktykę Pana Śri Caitanyi Mahaprabhu.

Czy tak jest to realizowane w Iskonie?

Bo ja odnoszę wrażenie, że jest akurat na odwrót...

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 01 lip 2009, 21:09

... Najpierw przestrzegaj zasad a później osiągniesz świadomość Kryszny, w następnym życiu, jak dobrze pójdzie.

Hare Kryszna

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 05 kwie 2010, 17:59

Śri Caitanya-caritamrta Adi-lila 8.31

W znaczeniu Śrila Prabhupad pisze między innymi:

Na początku należy regularnie intonować święte imię Śri Gaurasundary, a następnie intonować święte imię Pana Nityanandy. W ten sposób nasze serce zostanie oczyszczone z nieczystych pragnień przyjemności materialnej.

Student neofita, który nie jest wystarczająco wykształcony, czy oświecony, nie powinien angażować się w wielbienie Śri Radhy i Kryszny, czy w intonowanie mantry Hare Kryszna. Nawet jeśli to uczyni, nie otrzyma upragnionego rezultatu. Dlatego należy bez fałszywej dumy intonować imiona Nitai-Gaura i wielbić Ich. Ponieważ każdy w tym materialnym świecie jest mniej lub bardziej pod wpływem grzesznych czynności, rzeczą zasadniczą jest, aby na początku rozpocząć wielbienie Guru-Gaurangi i poprosić Ich o łaskę, ...

W związku z tym należy zauważyć, że zarówno święte imię Pana Kryszny, jak i Gaurasundary jest tożsame z Najwyższą Osobą Boga. Nie należy więc uważać, że jedno imię ma większą moc od drugiego. Jednak zważając na pozycję ludzi w obecnym wieku, intonowanie imienia Śri Caitanyi Mahaprabhu jest bardziej zasadnicze od intonowania maha-mantry Hare Kryszna, ponieważ Śri Caitanya Mahaprabhu jest najbardziej wspaniałomyślną inkarnacją i z łatwością można osiągnąć Jego łaskę. Dlatego najpierw należy przyjąć schronienie Śri Caitanyi Mahaprabhu poprzez intonowanie śri-kryszna-caitanya prabhu nityananda śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrinda.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 13 kwie 2010, 07:39

Śri Caitanya-caritamrta Adi-lila 12.8

Ze znaczenia Śrila Prabhupada:

... Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura w chwili swego odejścia poprosił wszystkich swych uczniów, aby utworzyli zarząd i zgodnie prowadzili działalność misyjną. Nie poinstruował żadnej osoby, aby została następnym acaryą. Lecz tuż po jego odejściu, jego główni sekretarze zrobili nieautorytatywny plan, aby zająć pozycję acaryi i nie mogąc dojść do porozumienia, kto powinien być następnym acaryą podzielili się na dwie frakcje. W rezultacie obie frakcje stały się asara, czyli bezużyteczne. ponieważ nie miały żadnego autorytetu, jako że nie były posłuszne poleceniu mistrza duchowego. ...

ODPOWIEDZ