3 rodzaje transcendentalistów

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

3 rodzaje transcendentalistów

Post autor: Vaisnava-Krpa » 10 gru 2006, 21:46

Transcendentaliści również mogą być podzieleni na trzy kategorie.

Słowo akama odnosi się do tego, kto nie ma żadnych materialnych pragnień.

Moksa-kama odnosi się do osoby, która poszukuje wyzwolenia z niedoli materialnych,

a sarva-kama odnosi się do tego, kto ma materialne pragnienie przyjemności.

Najbardziej inteligentni transcendentaliści porzucają wszystkie inne procesy i angażują się w służbę oddania dla Pana, nawet jeśli mają wiele pragnień. Najwyższej doskonałości nie osiągnie się przez żaden rodzaj transcendentalnego zaangażowania – czy to przez czynności karmiczne, kultywację wiedzy czy yogi mistycznej – jeśli nie doda się do nich chociaż odrobiny służby oddania. Natomiast wszystkie inne procesy są wobec służby oddania niczym sutki na szyi kozła. Można usiłować doić takie sutki, ale nie dadzą one żadnego mleka. Jeśli ktoś pragnie osiągnąć prawdziwą doskonałość swojego procesu, musi podjąć służbę oddania dla Kryszny.

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: 3 rodzaje transcendentalistów

Post autor: Purnaprajna » 11 gru 2006, 09:13

Arkadiusz pisze: Najwyższej doskonałości nie osiągnie się przez żaden rodzaj transcendentalnego zaangażowania – czy to przez czynności karmiczne, kultywację wiedzy czy yogi mistycznej – jeśli nie doda się do nich chociaż odrobiny służby oddania.
To bardzo istotny punkt. Najwyższą wartością, która przewodzi wszystkim innym wartościom jest oddanie, którego to najwyższym obiektem jest sam Kryszna. Wartość bhakti jest tak potężna, że nawet bardziej od wyzwolenia, bhakta pragnie aby być zaakceptowanym przez Krysznę, jako Jego wieczny sługa.

Bhakti jest niezależne, i co więcej karma-yoga i jnana-yoga s? zależne od bhakti. Sri Caitanya-caritamrita, Madhya 22.17 mówi:

krsna-bhakti haya abhidheya-pradhana
bhakti-mukha-niriksaka karma-yoga-jnana


"Służba oddania dla Kryszny jest główną funkcją żywej istoty. Istnieją różne metody wyzwolenia uwarunkowanej duszy - karma, jnana, yoga i bhakti - ale wszystkie z nich są zależne od bhakti."

Bez oddania się wybranemu przez nas celowi, w jaki sposób będziemy w stanie wykrzesać z siebie entuzjazm potrzebny do jego osiągnięcia?

ODPOWIEDZ