10 zasad własciwego spełniania służby oddania

"Przytaczamy wiele cytatów. Świadomość Kryszny to poważna edukacja, a nie zwykła religia." - Śrila Prabhupad - PiP rozdz. 16
"To nie jest mój przekaz; to jest przekaz Kryszny. Nie jest to mój wymysł. Ja mogę być niedoskonały, ale prezentuję doskonały przekaz. To jest moim obowiązkiem. Nie mówię, że jestem doskonały. Jestem jedynie przekazicielem, posłańcem. Kiedy listonosz przekazuje ci pewną sumę pieniędzy, to nie są to jego pieniądze. Po prostu je dostarcza. Moim obowiązkiem jest przedstawienie przekazu Kryszny. To wszystko. Cokolwiek mówiłem, było cytatem z Bhagavad-gity. Ani razu nie powiedziałem: "Moim zdaniem... Ja myślę..." Nie. Nie wprowadziłem nic nowego." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno rozdz.10
Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

10 zasad własciwego spełniania służby oddania

Post autor: Vaisnava-Krpa » 10 gru 2006, 21:26

Jednakże, na ogół należy przyj?ć następuj?ce zasady dla wła?ciwego spełniania służby oddania:

(1) przyjęcie schronienia bona fide mistrza duchowego,
(2) przyjęcie inicjacji od takiego mistrza duchowego,
(3) służenie mistrzowi duchowemu,
(4) zadawanie mu pytań i uczenie się od niego miło?ci,
(5) pod?żanie ?ladami osób ?więtych, oddanych transcendentalnej służbie miło?ci dla Pana,
(6) bycie przygotowanym na porzucenie wszelkiego rodzaju przyjemno?ci i nieszczę?ć dla zadowolenia Kryszny, (7) zamieszkanie w miejscu, gdzie Kryszna odbywał Swoje rozrywki,
(8) bycie zadowolonym z tego, co otrzymujemy od Kryszny dla utrzymania ciała, i nie zabieganie o więcej,
(9) przestrzeganie postów w Ekada?i (które przypadaj? na jedenasty dzień po pełni księżyca i jedenasty dzień po nowiu. W te dni nie spożywa się zbóż ani grochu; przyjmuje się jedynie skromny posiłek z warzyw i mleka, a zwiększa się intonowanie Hare Kryszna i czytanie pism ?więtych.),
(10) okazywanie szacunku bhaktom, krowom i ?więtym drzewom, takim jak figowiec.

Przestrzeganie tych dziesięciu zasad jest rzecz? zasadnicz? dla bhakty neofity, który zaczyna pod?żać ?cieżk? służby oddania. Służ?c Panu i intonuj?c Jego ?więte imiona, należy również unikać obraz.
(Złoty Avatar)
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2007, 23:43 przez Vaisnava-Krpa, łącznie zmieniany 1 raz.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 10 gru 2006, 21:27

Jest też dziesięć dodatkowych nakazów:

(1) należy starać się unikać popełniania obraz podczas pełnienia służby dla Pana i podczas intonowania ?więtych imion Pana,
(2) należy unikać towarzystwa osób niepobożnych, będ?cych abhaktami,
(3) nie należy przyjmować zbyt wielu uczniów,
(4) nie należy zadawać sobie trudu, by poznać zbyt wiele ksi?żek, czy poznawać jak?? ksi?żkę pobieżnie, i należy unikać dyskutowania różnych doktryn,
(5) należy być zrównoważonym zarówno wobec zysku, jak i straty,
(6) nie należy ulegać żadnego rodzaju rozpaczy,
(7) nie należy okazywać braku szacunku półbogom czy innym pismom ?więtym,
(8) nie należy tolerować zniewag przeciwko Najwyższemu Panu i Jego wielbicielom,
(9) należy unikać pospolitych tematów powie?ci i fikcji, ale nie ma polecenia, aby unikać słuchania zwykłych wiadomo?ci,
(10) nie należy sprawiać kłopotu żadnej żywej istocie, nie wył?czaj?c małego robaka.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 10 gru 2006, 21:29

W Bhakti-rasamrita-sindhu skompilowanej przez ?ri Rupę Goswamiego jest powiedziane, że należy być bardzo liberalnym w zachowaniu i należy unikać wszelkich niepoż?danych czynno?ci. Najważniejsz? rzecz? jest przyjęcie mistrza duchowego, otrzymanie od niego inicjacji i służenie mu.

Ponadto jest trzydzie?ci pięć czynno?ci służby oddania, które mog? być zanalizowane w sposób następuj?cy:
(1) słuchanie,
(2) intonowanie,
(3) pamiętanie,
(4) wielbienie,
(5) modlenie się,
(6) służenie,
(7) zaangażowanie w służbę,
(8) bycie przyjacielskim,
(9) ofiarowanie wszystkiego,
(10) tańczenie przed Bóstwem,
(11) ?piewanie,
(12) odkrywanie umysłu w zaufaniu,
(13) ofiarowywanie pokłonów,
(14) wstawanie, by okazać szacunek bhaktom,
(15) pod?żanie za bhakt?, kiedy wstaje, aby udać się do wyj?cia,
(16) wchodzenie do ?wi?tyni Pana,
(17) okr?żanie ?wi?tyni Pana,
(18) czytanie modlitw,
(19) wibrowanie hymnów,
(20) spełnianie sankirtana, czyli zbiorowego intonowania,
(21) w?chanie kadzideł i kwiatów ofiarowanych Bóstwu,
(22) przyjmowanie prasada (pożywienie ofiarowane Krysznie),
(23) uczestniczenie w ceremonii aratrika,
(24) ogl?danie Bóstwa,
(25) ofiarowanie smacznych potraw Panu,
(26) medytowanie,
(27) ofiarowanie wody drzewku tulasi,
(28) ofiarowanie szacunku Vaisnavom i zaawansowanym bhaktom,
(29) zamieszkanie w Mathurze i Vrindavanie,
(30) zrozumienie ?rimad-Bhagavatam,
(31) robienie wszystkiego, by osi?gn?ć Krysznę,
(32) oczekiwanie łaski Kryszny,
(33) spełnianie różnych ceremonii razem z wielbicielami Kryszny,
(34) podporz?dkowanie się pod każdym względem,
(35) obchodzenie różnych ?wi?t.

Do tych trzydziestu pięciu, można dodać inne cztery:

(1) znaczenie swojego ciała papk? sandałow? na znak, że jest się Vaisnav?,
(2) malowanie na swoim ciele ?więtych imion Pana,
(3) przykrywanie swojego ciała szatami, które kiedy? należały do Bóstwa,
(4) przyjmowanie caranamrity, wody, w której zostały sk?pane Bóstwa.

Razem z tymi czterema dodatkowymi, jest trzydzie?ci dziewięć punktów odno?nie służby oddania, spo?ród których najważniejszymi jest następuj?cych pięć:

(1) przebywanie w towarzystwie bhaktów,
(2) intonowanie ?więtego imienia Pana,
(3) słuchanie ?rimad-Bhagavatam,
(4) zamieszkanie w ?więtym miejscu, takim jak Mathura czy Vrindavana,
(5) służenie Bóstwu z wielkim oddaniem.

Te punkty zostały szczególnie wspomniane przez Rupę Goswamiego w jego ksi?żce Bhakti-rasamrita-sindhu. Trzydzie?ci dziewięć powyższych punktów plus te pięć, daj? w sumie czterdzie?ci cztery punkty. Poza tym istniej? jeszcze pocz?tkowe zajęcia w liczbie dwudziestu, więc razem jest sze?ćdziesi?t cztery punkty dla spełniania służby oddania. Należy przyj?ć te sze?ćdziesi?t cztery punkty swoim ciałem, umysłem i zmysłami, i w ten sposób oczy?cić swoj? służbę oddania. Niektóre z tych punktów s? całkowicie różne, niektóre s? identyczne, a niektóre zdaj? się być poł?czeniem innych.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 10 gru 2006, 21:34

S? dwie cechy, dzięki którym może rozwin?ć się nasionko miło?ci Boga, i cechy te s? znane jako rati, czyli przywi?zanie, i bhava, stan bezpo?rednio poprzedzaj?cy miło?ć Boga. To wła?nie przez takie przywi?zanie i bhavę bhaktowie zdobywaj? Najwyższego Pana, ?ri Krysznę. Te dwie cechy obecne s? jeszcze zanim zamanifestuj? się jakiekolwiek symptomy miło?ci Boga.

ODPOWIEDZ