Avatary

Rozmowy o Krysznie i jego avatarach. "Świadomość Kryszny nie ma nic wspólnego z religią hinduską czy jakimkolwiek systemem religii. Żaden prawdziwy chrześcijanin nie będzie zainteresowany zmianą swojej wiary na hinduizm. Podobnie, żaden prawdziwy hinduista nie będzie chętny, by przyjąć wiarę chrześcijańską. Takie zmiany są dla ludzi, którzy nie mają żadnego określonego statusu społecznego. Jednak każdy będzie zainteresowany poznaniem filozofii i nauki o Bogu oraz poważnym jej potraktowaniem. Trzeba jasno zrozumieć, że ten ruch świadomości Kryszny nie szerzy po prostu tak zwanej religii hinduskiej. Dajemy kulturę duchową, która może rozwiązać wszelkie problemy życia i dlatego jest ona przyjmowana na całym świecie. - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada - Prawda i Piękno -Rozdział 12 - Świadomość Kryszny – hinduska religia czy kultura duchowa
yogamaya

Avatary

Post autor: yogamaya » 21 lis 2007, 12:15

Znalazłem fajną graficzną pomoc na stronie: http://veda.harekrsna.cz/encyclopedia/avatars.htm
Obrazek

Promyczek

Post autor: Promyczek » 21 lis 2007, 12:56

w Bg Prabhupad napisał, że pan ekspanduje na svamsa czyli plenarne i vibbhinamsa -częściowe formy.
natomiast na schemacie svamsa to partial manifestations?

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 20 sie 2008, 21:15

Promyczek pisze:w Bg Prabhupad napisał, że pan ekspanduje na svamsa czyli plenarne i vibbhinamsa -częściowe formy.
natomiast na schemacie svamsa to partial manifestations?
Rozumiem to w ten sposób, że svamsa to po prostu "własne części" lub "osobiste ekspansje" Kryszny, a vibhinnamsa to "oddzielone części". Różnica pomiędzy częściami svamsa a częściami vibhinnamsa jest taka, że svamsa to Wisznu-tattva, a vibhinnamsa to jiva-tattva. Obie kategorie stanowią kompletne w sobie kategorie bytów, a słowo "częściowe" (partial) odnosi się jedynie do faktu, że obie są częściami Kryszny, a nie że czegoś im brakuje. Svamsa stanowi więc pełną czy też całkowitą (plenary) część (part) Kryszny, z racji tego, że posiada identyczną z Kryszną moc i jest Jego ekspansją.

W wykładzie z 31.12.1966 Śrila Prabhupada wyjaśnia: "Tak więc ekamsena, ekamsena, te częściowe (partial), pełne (plenary) reprezentacje Najwyższego Pana, Paramatma, Wisznu, Maha Wisznu, też są cząstkami (part and parcels). Częściami Wisznu. Svamsa." Tłumaczenie Dasa-mula-tattvy Śrila Bhaktivinoda Thakura zawarte w Vedabase mówi: "Częściowe ekspansje Najwyższego Pana (partial expansions) są dwóch rodzajów: svamsa - osobiste ekspansje i vibhinnamsa - Jego oddzielone cząstki."

Przeszukałem Vedabase i Srila Prabhupada tłumaczy svamsa jako częściowe (partial) ekspansje tylko dwa czy trzy razy, a jako pełne (plenary) ekspansje, niewiele więcej bo około 5-6 razy. Dasa-mula-tattva i Jaiva-dharmy Bhaktivinoda Thakura w Vedabase tłumaczy svamsa jako "bezpośrednie, częściowe ekspansje", a vibhinnamsa jako "oddzielone, częściowe ekspansje".

Zakładając, że moje rozumowanie jest poprawne, można by uznać, że zarówno tłumaczenie svamsa jako "częściowe eskpansje" (partial manifestations) jak i "pełne ekspansje" (plenary manifestations) jest prawidłowe. Jeżeli coś pomieszałem lub nieprawidłowo rozumiem, to proszę łaskawie o korektę.

ODPOWIEDZ