Awatary Kryszny
: 02 mar 2007, 18:52
Postanowiłem dla przejrzystosci zamiescić tu informacje przydatne do dyskusji, udostępnione przez Akademię Waisznawizmu:
Kryszna, Najwyższa Osoba - Avatary
Avatara – „ ten, który zstępuje”. Odnosi się do kogos, kto zstępuje z nieba duchowego.
Szesć typów avatarów:
purusza awatary
guna awatary
lila awatary
juga awatary
manvantara awatary
Śaktjawesza awatary
Purusza avatary:
Kryszna
Balarama
Sankarszana Vasudeva Anirudha Pradyumna
Narayana
Vasudeva Sankarszana Anirudha Pradyumna
To sa kolejne poziomy ekspansji Kryszny w swiecie duchowym
Purusza awatary przychodza do materialnego swiata jako awatary pochodzace od drugiego Sankarszana i są to:
Maha Wisznu - Garbhodakaszaj Wisznu - Kszirodakaszaj Wisznu
Maha Wisznu
Karanakakaszaj Wisznu
z Jego skóry emanują wszechswiaty
pierwszy awatar
leży na Oceanie Przyczyn
stwarza materialne składniki i wszechswiaty
jest Dusza Najwyższa wszystkich wszechswiatów
ekspanduje jako Garbodakaszaj Wisznu
Garbhodakaszaj Wisznu
rozprzestrzenia się do każdego wszechswiata i stwarza ze swojego pępka Brahmę
drugi awatar Wisznu
wchodzi do wszystkich wszechswiatów
leży na Oceanie Garbhodaka
jest Dusza Najwyższa wszechswiata
z lotosu wyrastajacego z Jego pępka rodzi się Brahma
ekspanduje jako Kszirodakaszaj Wisznu
Kszirodakaszaj Wisznu
„wchodzi” do każdego atomu i każdego serca
trzeci awatar Wisznu
wchodzi do każdego atomu
przebywa na Oceanie Mleka na Swetadwipie
jest Dusza Najwyższa każdej żywej istoty
jest także guna awatarem dobroci
Lila awatary:
Oto 25 przykładów:
1.Czterech Kumarów
2.Narada
3.Varaha
4.Matsya
5.Jagja
6.Nara-narayana
7.Kapila
8.Dattatreja
9.Hajasirsza
10.Hamsa
11.Prisznigarbha
12.Ryszabha
13.Prythu
14.Nrisznga
15.Kurma
16.Dhanwantari
17.Mohini
18.Wamana
19.Parasiurama
20.Raghawendra
21.Wjasa
22.Balarama
23.Kryszna
24.Buddha
25.Kalki.
Guna awatary;
Brahma, Wisznu, Sziwa
Brahma -
guna pasji
upełnomocniona żywa istota
stwarza systemy planetarne
narodzony z kwiatu lotosu G. Wisznu
ma cztery głowy
ciało zrobione z inteligencji
Wisznu
guna dobroci
ten sam co Kszirodakaszaj Wisznu
utrzymuje wszechswiat
w pełni transcendentalny; nie podlega wpływom materialnej energii
tak potężny jak Kryszna
Sziwa
guna ignorancji
ekspansja Maha Wisznu
odpowiedzialny za zniszczenie
pojawia się w materialnym swiecie z czoła Brahmy
zapładnia materialna energię żywymi istotami
Manvantara awatary:
Awatary Manu, ojców rodzaju ludzkiego.
w każdym dniu Brahmy (Kalpie), jest 14 Manu
w czasie życia Brahmy (pełny czas istnienia wszech?wiata) jest ich 504000
obecny Manu nazywa się Vaijwaswata i jest 7 z kolej w tej Kalpie
pierwszy w tej Kalpie był Swajambhuwa Manu
Juga awatary;
Awatary, które ustanawiaja duchowy proces w każdym wieku (judze).
W każdej judze juga awatary pojawiaja się w różnych kolorach
Yuga Kolor:
Satya biały (sukla)
Treta czerwony (rakta)
Dvapara ciemno niebieski (syama)
Kali czarny (krsna) lub żółty (pita)
Saktjawesza awatary:
Awatary, upełnomocnione istoty konkretna moca (sakti)
1 Bezposrednie (saksat): ekspansje samego Pana (Wisznu Tattwy) upełnomocnione szczególna moca:
Awatar --------------------------- Moc --------------------------- w sanskrycie
Sesza Naga ---------- moc osobistego służenia -------------------- sva-sevana-sakti
Anantadeva ---------- moc unoszenia wszystkich planet --------- bhu-dharana-sakti
2.Posrednie (avesa); żywe istoty upełnomocnione by reprezentować Krysznę:
Awatar ---------------------------- Moc ------------------------------ w sanskrycie
czterech Kumarów ------------ moc wiedzy ------------------------- jnana-sakti---
Narada Muni -------------------- moc służby oddania --------------- bhakti-sakti
Brahma ------------------------- moc stwarzania --------------------- sristi-sakti
król Prthu ---------------------- moc zarzadzania -------------------- palana-sakti
Parasurama -------------------- moc unieszkodliwiania złych elementów --------- dusta-nasaka-virya-sancarana-sakti
Jak rozpoznać prawdziwego awatara?
W rozmowie z Sanatana Goswamim Pan Caitanya następujacy sposób:
Należy wziać pod uwagę dwa aspekty:
1.svarupa-laksana (swarupa lakszana) – zasadnicze cechy tj. cechy charakterystyczne ciała, naturę, postać zgodnie z opisem pism swiętych
2.tatastha-laksana (tatasztha lakszana) – dodatkowe cechy tj. jego szczególne działania opisane w pismach swiętych.
Kryszna, Najwyższa Osoba - Avatary
Avatara – „ ten, który zstępuje”. Odnosi się do kogos, kto zstępuje z nieba duchowego.
Szesć typów avatarów:
purusza awatary
guna awatary
lila awatary
juga awatary
manvantara awatary
Śaktjawesza awatary
Purusza avatary:
Kryszna
Balarama
Sankarszana Vasudeva Anirudha Pradyumna
Narayana
Vasudeva Sankarszana Anirudha Pradyumna
To sa kolejne poziomy ekspansji Kryszny w swiecie duchowym
Purusza awatary przychodza do materialnego swiata jako awatary pochodzace od drugiego Sankarszana i są to:
Maha Wisznu - Garbhodakaszaj Wisznu - Kszirodakaszaj Wisznu
Maha Wisznu
Karanakakaszaj Wisznu
z Jego skóry emanują wszechswiaty
pierwszy awatar
leży na Oceanie Przyczyn
stwarza materialne składniki i wszechswiaty
jest Dusza Najwyższa wszystkich wszechswiatów
ekspanduje jako Garbodakaszaj Wisznu
Garbhodakaszaj Wisznu
rozprzestrzenia się do każdego wszechswiata i stwarza ze swojego pępka Brahmę
drugi awatar Wisznu
wchodzi do wszystkich wszechswiatów
leży na Oceanie Garbhodaka
jest Dusza Najwyższa wszechswiata
z lotosu wyrastajacego z Jego pępka rodzi się Brahma
ekspanduje jako Kszirodakaszaj Wisznu
Kszirodakaszaj Wisznu
„wchodzi” do każdego atomu i każdego serca
trzeci awatar Wisznu
wchodzi do każdego atomu
przebywa na Oceanie Mleka na Swetadwipie
jest Dusza Najwyższa każdej żywej istoty
jest także guna awatarem dobroci
Lila awatary:
Oto 25 przykładów:
1.Czterech Kumarów
2.Narada
3.Varaha
4.Matsya
5.Jagja
6.Nara-narayana
7.Kapila
8.Dattatreja
9.Hajasirsza
10.Hamsa
11.Prisznigarbha
12.Ryszabha
13.Prythu
14.Nrisznga
15.Kurma
16.Dhanwantari
17.Mohini
18.Wamana
19.Parasiurama
20.Raghawendra
21.Wjasa
22.Balarama
23.Kryszna
24.Buddha
25.Kalki.
Guna awatary;
Brahma, Wisznu, Sziwa
Brahma -
guna pasji
upełnomocniona żywa istota
stwarza systemy planetarne
narodzony z kwiatu lotosu G. Wisznu
ma cztery głowy
ciało zrobione z inteligencji
Wisznu
guna dobroci
ten sam co Kszirodakaszaj Wisznu
utrzymuje wszechswiat
w pełni transcendentalny; nie podlega wpływom materialnej energii
tak potężny jak Kryszna
Sziwa
guna ignorancji
ekspansja Maha Wisznu
odpowiedzialny za zniszczenie
pojawia się w materialnym swiecie z czoła Brahmy
zapładnia materialna energię żywymi istotami
Manvantara awatary:
Awatary Manu, ojców rodzaju ludzkiego.
w każdym dniu Brahmy (Kalpie), jest 14 Manu
w czasie życia Brahmy (pełny czas istnienia wszech?wiata) jest ich 504000
obecny Manu nazywa się Vaijwaswata i jest 7 z kolej w tej Kalpie
pierwszy w tej Kalpie był Swajambhuwa Manu
Juga awatary;
Awatary, które ustanawiaja duchowy proces w każdym wieku (judze).
W każdej judze juga awatary pojawiaja się w różnych kolorach
Yuga Kolor:
Satya biały (sukla)
Treta czerwony (rakta)
Dvapara ciemno niebieski (syama)
Kali czarny (krsna) lub żółty (pita)
Saktjawesza awatary:
Awatary, upełnomocnione istoty konkretna moca (sakti)
1 Bezposrednie (saksat): ekspansje samego Pana (Wisznu Tattwy) upełnomocnione szczególna moca:
Awatar --------------------------- Moc --------------------------- w sanskrycie
Sesza Naga ---------- moc osobistego służenia -------------------- sva-sevana-sakti
Anantadeva ---------- moc unoszenia wszystkich planet --------- bhu-dharana-sakti
2.Posrednie (avesa); żywe istoty upełnomocnione by reprezentować Krysznę:
Awatar ---------------------------- Moc ------------------------------ w sanskrycie
czterech Kumarów ------------ moc wiedzy ------------------------- jnana-sakti---
Narada Muni -------------------- moc służby oddania --------------- bhakti-sakti
Brahma ------------------------- moc stwarzania --------------------- sristi-sakti
król Prthu ---------------------- moc zarzadzania -------------------- palana-sakti
Parasurama -------------------- moc unieszkodliwiania złych elementów --------- dusta-nasaka-virya-sancarana-sakti
Jak rozpoznać prawdziwego awatara?
W rozmowie z Sanatana Goswamim Pan Caitanya następujacy sposób:
Należy wziać pod uwagę dwa aspekty:
1.svarupa-laksana (swarupa lakszana) – zasadnicze cechy tj. cechy charakterystyczne ciała, naturę, postać zgodnie z opisem pism swiętych
2.tatastha-laksana (tatasztha lakszana) – dodatkowe cechy tj. jego szczególne działania opisane w pismach swiętych.