Strona 1 z 2

Awatary Kryszny

: 02 mar 2007, 18:52
autor: Vaisnava-Krpa
Postanowiłem dla przejrzystosci zamiescić tu informacje przydatne do dyskusji, udostępnione przez Akademię Waisznawizmu:


Kryszna, Najwyższa Osoba - Avatary

Avatara – „ ten, który zstępuje”. Odnosi się do kogos, kto zstępuje z nieba duchowego.

Szesć typów avatarów:
purusza awatary
guna awatary
lila awatary
juga awatary
manvantara awatary
Śaktjawesza awatary

Purusza avatary:

Kryszna

Balarama

Sankarszana Vasudeva Anirudha Pradyumna

Narayana

Vasudeva
Sankarszana Anirudha Pradyumna

To sa kolejne poziomy ekspansji Kryszny w swiecie duchowym

Purusza awatary przychodza do materialnego swiata jako awatary pochodzace od drugiego Sankarszana i są to:

Maha Wisznu - Garbhodakaszaj Wisznu - Kszirodakaszaj Wisznu

Maha Wisznu
Karanakakaszaj Wisznu


z Jego skóry emanują wszechswiaty

pierwszy awatar


leży na Oceanie Przyczyn
stwarza materialne składniki i wszechswiaty
jest Dusza Najwyższa wszystkich wszechswiatów


ekspanduje jako Garbodakaszaj Wisznu


Garbhodakaszaj Wisznu

rozprzestrzenia się do każdego wszechswiata i stwarza ze swojego pępka Brahmę

drugi awatar Wisznu
wchodzi do wszystkich wszechswiatów
leży na Oceanie Garbhodaka

jest Dusza Najwyższa wszechswiata
z lotosu wyrastajacego z Jego pępka rodzi się Brahma
ekspanduje jako Kszirodakaszaj Wisznu

Kszirodakaszaj Wisznu

„wchodzi” do każdego atomu i każdego serca

trzeci awatar Wisznu
wchodzi do każdego atomu

przebywa na Oceanie Mleka na Swetadwipie

jest Dusza Najwyższa każdej żywej istoty

jest także guna awatarem dobroci


Lila awatary:
Oto 25 przykładów:

1.Czterech Kumarów
2.Narada
3.Varaha
4.Matsya
5.Jagja
6.Nara-narayana
7.Kapila
8.Dattatreja
9.Hajasirsza
10.Hamsa
11.Prisznigarbha
12.Ryszabha
13.Prythu
14.Nrisznga
15.Kurma
16.Dhanwantari
17.Mohini
18.Wamana
19.Parasiurama
20.Raghawendra
21.Wjasa
22.Balarama
23.Kryszna
24.Buddha
25.Kalki.


Guna awatary;

Brahma, Wisznu, Sziwa

Brahma -

guna pasji

upełnomocniona żywa istota

stwarza systemy planetarne

narodzony z kwiatu lotosu G. Wisznu
ma cztery głowy
ciało zrobione z inteligencji

Wisznu

guna dobroci

ten sam co Kszirodakaszaj Wisznu
utrzymuje wszechswiat

w pełni transcendentalny; nie podlega wpływom materialnej energii
tak potężny jak Kryszna

Sziwa

guna ignorancji

ekspansja Maha Wisznu

odpowiedzialny za zniszczenie
pojawia się w materialnym swiecie z czoła Brahmy
zapładnia materialna energię żywymi istotami


Manvantara awatary:
Awatary Manu, ojców rodzaju ludzkiego.
w każdym dniu Brahmy (Kalpie), jest 14 Manu
w czasie życia Brahmy (pełny czas istnienia wszech?wiata) jest ich 504000
obecny Manu nazywa się Vaijwaswata i jest 7 z kolej w tej Kalpie
pierwszy w tej Kalpie był Swajambhuwa Manu

Juga awatary;
Awatary, które ustanawiaja duchowy proces w każdym wieku (judze).
W każdej judze juga awatary pojawiaja się w różnych kolorach

Yuga Kolor:

Satya biały (sukla)

Treta czerwony (rakta)

Dvapara ciemno niebieski (syama)

Kali czarny (krsna) lub żółty (pita)


Saktjawesza awatary:
Awatary, upełnomocnione istoty konkretna moca (sakti)

1 Bezposrednie (saksat): ekspansje samego Pana (Wisznu Tattwy) upełnomocnione szczególna moca:

Awatar --------------------------- Moc --------------------------- w sanskrycie
Sesza Naga ---------- moc osobistego służenia -------------------- sva-sevana-sakti
Anantadeva ---------- moc unoszenia wszystkich planet --------- bhu-dharana-sakti

2.Posrednie (avesa); żywe istoty upełnomocnione by reprezentować Krysznę:

Awatar ---------------------------- Moc ------------------------------ w sanskrycie
czterech Kumarów ------------ moc wiedzy ------------------------- jnana-sakti---
Narada Muni -------------------- moc służby oddania --------------- bhakti-sakti
Brahma ------------------------- moc stwarzania --------------------- sristi-sakti
król Prthu ---------------------- moc zarzadzania -------------------- palana-sakti
Parasurama -------------------- moc unieszkodliwiania złych elementów --------- dusta-nasaka-virya-sancarana-sakti


Jak rozpoznać prawdziwego awatara?
W rozmowie z Sanatana Goswamim Pan Caitanya następujacy sposób:

Należy wziać pod uwagę dwa aspekty:
1.svarupa-laksana (swarupa lakszana) – zasadnicze cechy tj. cechy charakterystyczne ciała, naturę, postać zgodnie z opisem pism swiętych
2.tatastha-laksana (tatasztha lakszana) – dodatkowe cechy tj. jego szczególne działania opisane w pismach swiętych.

: 04 mar 2007, 11:19
autor: Hotori
Ostatni punkt cos mi przypomniał. :lol:
Zawsze jak wchodzę na aukcje Allegro, oczywiscie w religie i w Hinduizm, to widzę ksiażki o Sai Babie.
Jak rozpoznać prawdziwego awatara?
W rozmowie z Sanatana Goswamim Pan Caitanya następujacy sposób:

Należy wziać pod uwagę dwa aspekty:
1.svarupa-laksana (swarupa lakszana) – zasadnicze cechy tj. cechy charakterystyczne ciała, naturę, postać zgodnie z opisem pism swiętych
2.tatastha-laksana (tatasztha lakszana) – dodatkowe cechy tj. jego szczególne działania opisane w pismach swiętych.
Raczej nie jest Bogiem jak się sam uważa, więc następny oszust udajacy Boga. Na takich to ja mam zawsze wysypke!.
Dzięki Arkadiuszu, o opis Avatarów Sri Kryszny.
Hare Kryszna!!

: 04 mar 2007, 11:27
autor: yogamaya
Srila Prabhupada często wspominał, że sakti, które pozwala wyprodukować odrobinę złota nie swiadczy o tym, że jest się Bogiem :lol:

: 04 mar 2007, 11:36
autor: Hotori
Własnie tak to było by wiele osób podajacych się za Boga...
Gadać każdy może, ale czy ma moc która nie posiada żaden człowiek. Można tu porównać np. Sri Krisna i Sri Caytania.

Re: Awatary Kryszny

: 24 gru 2011, 22:45
autor: Vaisnava-Krpa
Obrazek

06.04.27-28 Tak jak wielce uczeni bramini, którzy są ekspertami w spełnianiu rytualistycznych ceremonii i ofiar, mogą poprzez intonowanie piętnastu mantr Samidheni wydobyć ogień drzemiący w drewnie opałowym, w ten sposób dowodząc skuteczności wedyjskich mantr, tak ci, którzy są rzeczywiście zaawansowani w świadomości – innymi słowy, ci którzy są świadomi Krsny – mogą odnaleźć Duszę Najwyższą, który poprzez Swą własną moc duchową usytuowany jest w sercu. Serce okryte jest trzema siłami materialnej natury i dziewięcioma elementami materialnymi [materialną naturą, całością energii materialnej, ego, umysłem i pięcioma obiektami zadowalania zmysłów], i również przez pięć elementów materialnych i dziesięć zmysłów. Te dwadzieścia siedem elementów składa się na zewnętrzną energię Pana. Wielcy yogini medytują o Panu, który usytuowany jest w głębi serca jako Dusza Najwyższa, Paramatma. Oby ten Dusza Najwyższa był ze mnie zadowolony. Duszę Najwyższą można realizować, kiedy ktoś pragnie wyzwolenia z nieograniczonej różnorodności materialnego życia. Takie wyzwolenie dana osoba naprawdę osiąga wówczas, kiedy angażuje się w transcendentalną służbę miłości dla Pana i realizuje Pana dzięki swej postawie służenia. Pana można nazywać różnymi imionami duchowymi, które są niepojęte dla materialnych zmysłów. Kiedy ten Najwyższa Osoba Boga będzie ze mnie zadowolony?

Re: Awatary Kryszny

: 24 gru 2011, 22:46
autor: Vaisnava-Krpa
Obrazek

06.04.29 Cokolwiek wyrażane jest przez materialne wibracje, cokolwiek potwierdzane jest przez materialną inteligencję czy cokolwiek doświadczane jest materialnymi zmysłami albo wytwarzane w materialnym umyśle, jest jedynie skutkiem sił materialnej natury i dlatego nie ma nic wspólnego z prawdziwą naturą Najwyższej Osoby Boga. Najwyższy Pan jest poza stworzeniem tego materialnego świata, gdyż jest On źródłem materialnych cech i stworzenia. Jako przyczyna wszystkich przyczyn, istnieje On przed stworzeniem i po stworzeniu. Pragnę ofiarować Mu pełne szacunku pokłony.

Re: Awatary Kryszny

: 24 gru 2011, 22:53
autor: Vaisnava-Krpa
Obrazek

06.04.29 Znaczenie: Ten, kto wymyśla imiona, formy, cechy i parafernalia odnoszące się do Najwyższej Osoby Boga, nie jest w stanie Go zrozumieć, jako że jest On poza stworzeniem. Najwyższy Pan jest stwórcą wszystkiego, a to oznacza, że istniał On nawet wówczas, gdy nie było stworzenia. Innymi słowy, Jego imię, forma i cechy nie są jednostkami stworzonymi materialnie; zawsze są one transcendentalne. Dlatego obecności Najwyższego Pana nie możemy stwierdzić za pomocą naszych materialnych zmysłów, wibracji czy myśli. Zostało to wyjaśnione w wersecie atah śri-krsna-namadi na bhaved grahyam indriyaih.
Pracetasa, Daksa, ofiarowuje tutaj modlitwy Transcendencji, a nie komukolwiek w tym materialnym stworzeniu. Jedynie głupcy i łotry sądzą, że Bóg jest stworzeniem materialnym. Potwierdza to Sam Pan w Bhagavad-gicie (9.11):

avajananti mam mudha manusim tanum aśritam
param bhavam ajananto mama bhuta-maheśvaram

"Głupcy wyśmiewają Mnie, kiedy zstępuję w ludzkiej postaci.
Nie znają Mojej transcendentalnej natury i nie wiedzą, że jestem Najwyższym Panem wszystkiego, co istnieje."


Zatem należy otrzymywać wiedzę od osoby, której Pan się objawił; stworzone czy wymyślone imię czy forma Pana nie mają żadnej wartości.

Re: Awatary Kryszny

: 24 gru 2011, 22:59
autor: Vaisnava-Krpa
Obrazek

janma karma ca me divyam evam yo vetti tattvatah
tyaktva deham punar janma naiti mam eti so 'rjuna

"Kto zna transcendentalną naturę Mojego pojawiania się i Moich czynów, ten opuściwszy to ciało, nigdy nie rodzi się ponownie w tym świecie materialnym, ale osiąga Moją wieczną siedzibę, O Arjuno."
- Bhagavad-gita 4.9

Re: Awatary Kryszny

: 24 gru 2011, 23:05
autor: Vaisnava-Krpa
Obrazek

06.04.30 Najwyższy Brahman, Krsna, jest ostatecznym miejscem spoczynku i źródłem wszystkiego. On jest sprawcą wszystkiego, wszystko do Niego należy i wszystko jest ofiarowywane Jemu. On jest ostatecznym celem i bez względu na to, czy On działa czy sprawia, że inni działają, On jest ostatecznym sprawcą. Jest wiele przyczyn, wysokich i niskich, ale skoro On jest przyczyną wszystkich przyczyn, jest znany jako Najwyższy Brahman, który istniał przed wszystkimi czynnościami. Jest On jednym bez wtórego i nie ma żadnej innej przyczyny. Dlatego ofiarowuję Mu moje pełne szacunku pokłony.

06.04.30 Znaczenie: Jak potwierdza Bhagavad-gita (aham sarvasya prabhavah), Najwyższa Osoba Boga, Krsna, jest oryginalną przyczyną. Najwyższa Osoba Boga jest nawet przyczyną tego materialnego świata, którym kierują trzy siły materialnej natury i dlatego również ma z nim bliski związek. Gdyby materialny świat nie był częścią Jego ciała, Najwyższy Pan, najwyższa przyczyna, byłby niekompletnym.

Re: Awatary Kryszny

: 24 gru 2011, 23:48
autor: V-K
To wszystko co teraz czytam o postaciach Boga, to wszystko jest wręcz niepojęte i oszołamiające dla zwykłego ludzkiego umysłu, że aż przechodzą dreszcze po ciele i włosy jeżą się na głowie, a w umyśle pojawiają się obrazy przedstawiające niezliczoną ilość postaci Boga...