Teraz czytam

Rozmowy o Krysznie i jego avatarach. "Świadomość Kryszny nie ma nic wspólnego z religią hinduską czy jakimkolwiek systemem religii. Żaden prawdziwy chrześcijanin nie będzie zainteresowany zmianą swojej wiary na hinduizm. Podobnie, żaden prawdziwy hinduista nie będzie chętny, by przyjąć wiarę chrześcijańską. Takie zmiany są dla ludzi, którzy nie mają żadnego określonego statusu społecznego. Jednak każdy będzie zainteresowany poznaniem filozofii i nauki o Bogu oraz poważnym jej potraktowaniem. Trzeba jasno zrozumieć, że ten ruch świadomości Kryszny nie szerzy po prostu tak zwanej religii hinduskiej. Dajemy kulturę duchową, która może rozwiązać wszelkie problemy życia i dlatego jest ona przyjmowana na całym świecie. - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada - Prawda i Piękno -Rozdział 12 - Świadomość Kryszny – hinduska religia czy kultura duchowa
Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 07 maja 2016, 17:39

Bhagavad-gita Taką Jaką Jest
Werset 4.36

Nawet gdybyś był uważany za największego spośród wszystkich grzeszników, to jeśli zajmiesz miejsce w łodzi wiedzy transcendentalnej, będziesz w stanie przepłynąć ocean nieszczęść.

ZNACZENIE: Prawidłowe zrozumienie swojej organicznej pozycji w związku z Kryszną jest w stanie od razu uwolnić daną osobę od zabójczej walki o egzystencję, która toczy się w oceanie niewiedzy. Materialny świat porównywany jest czasami do oceanu niewiedzy, a czasami do płonącego lasu. Walka o życie w oceanie jest bardzo bolesna, nawet dla doskonałego pływaka i jeśli znajdzie się ktoś, kto uratuje tego zmagającego się z oceanem pływaka, jest on największym wybawcą. Doskonała wiedza otrzymana od Najwyższej Osoby Boga jest ścieżką wiodącą do wyzwolenia. Łódź świadomości Kryszny jest prostym, ale zarazem najdoskonalszym i najbardziej wzniosłym środkiem zbawienia.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 14 maja 2016, 15:32

Śri Caitanya-Caritamrta
Adi-Lila 17.32

Podnosząc ręce, oznajmiam: "Słuchajcie mnie wszyscy! Nawleczcie ten werset na nić świętego imienia i noście go wokół szyi, by bezustannie pamiętać."

ZNACZENIE: Intonując maha-mantrę Hare Kryszna, na początku można popełniać wiele obraz, które nazywane są namabhasa i nama-aparadha. Na etapie tym nie ma możliwości osiągnięcia doskonałej miłości do Kryszny poprzez intonowanie maha-mantry Hare Kryszna. Dlatego maha-mantrę Hare Kryszna należy intonować zgodnie z zasadami powyższego wersetu, trnad api sunicena taror iva sahisnuna. Należy zauważyć w związku z tym, że podczas intonowania angażujemy górną i dolną wargę jak również język. Wszystkie trzy muszą być zaangażowane w intonowanie maha-mantry Hare Kryszna. Słowa "Hare Kryszna" należy wymawiać wyraźnie i słuchać ich. Czasami zamiast intonować z właściwą wymową przy pomocy warg i języka, mechanicznie wydajemy syczący dźwięk. Intonowanie jest bardzo proste, lecz należy praktykować je poważnie. Dlatego autor Caitanya-caritamrty, Krysznadasa Kaviraja Goswami, radzi wszystkim, by zawsze nosili ten werset wokół szyi.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 26 maja 2016, 07:34

Śrimad-Bhagavatam
Tekst 7.11.29

Część znaczenia:

Kobieta powinna myśleć o swym mężu jako Najwyższym Panu. Podobnie, uczeń powinien myśleć o mistrzu duchowym jako Najwyższej Osobie Boga, śudra powinien myśleć o braminie jako Najwyższej Osobie Boga, a sługa powinien myśleć o swym panu jako Najwyższej Osobie Boga. W ten sposób wszyscy staną się automatycznie bhaktami Pana. Innymi słowy, dzięki takiemu myśleniu, wszyscy oni staną się świadomi Kryszny.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 15 cze 2016, 16:47

Śri Caitanya-Caritamrta
Adi-Lila 7.14

Jeden z Nich jest Mahaprabhu, a dwaj pozostali są prabhu. Ci dwaj prabhu służą lotosowym stopom Mahaprabhu.

ZNACZENIE: Chociaż Śri Caitanya Mahaprabhu, Śri Nityananda Prabhu i Śri Advaita Prabhu, wszyscy należą do tej samej kategorii Visnu, niemniej jednak Śri Caitanya Mahaprabhu przyjmowany jest za najwyższego, a dwaj pozostali prabhu angażują się w transcendentalną służbę miłości dla Niego, aby uczyć zwykłe żywe istoty, że każdy z nas podlega Śri Caitanyi Mahaprabhu. W innym miejscu w Caitanya-caritamrcie (Adi 5.142) jest powiedziane, ekala iśvara krsna, ara saba bhrtya: jedynym najwyższym mistrzem jest Kryszna, a wszyscy inni, zarówno Visnu-tattva, jak i jiva-tattva, angażują się w służbę dla Pana. Zarówno Visnu-tattva (jak Nityananda Prabhu i Advaita), jak i jiva-tattva (Śrivasadi-gaura-bhakta-vrnda) angażują się w służbę Pana, lecz należy robić rozróżnienie pomiędzy sługami Visnu-tattva i sługami jiva-tattva. Sługa jiva-tattva, mistrz duchowy, w rzeczywistości jest służącym Bogiem. Jak wyjaśniono w wersetach poprzednich, w świecie absolutnym nie ma takich różnic, jednakże należy przestrzegać ich, by rozróżniać pomiędzy Najwyższym i Jego podwładnymi.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Teraz czytam

Post autor: Waldemar » 18 cze 2016, 15:39

Śri Caitanya-Caritamrta
Adi-Lila 5.142

Jedynie Pan Kryszna jest najwyższym kontrolerem, a wszyscy inni są Jego sługami. Sprawia, że tańczą oni tak, jak On chce.

Awatar użytkownika
DCH
Posty: 66
Rejestracja: 15 maja 2015, 23:26

Re: Teraz czytam

Post autor: DCH » 27 cze 2016, 01:46

Chwały Pana Gaurangii
ŚRI GODRUMA-ĆANDRA-BHADŹANA-UPADEŚA


TEKST 2

O przyjacielu, proszę, rozważ to: materialne bogactwo, młodość, długie życie i królewskie szczęście – wszystko to jest tymczasowe i złudne, w każdym momencie może być zniszczone. Porzuć wszelkie przywiązanie do korzyści i strat. Nie trać czasu na światowe rozmowy i interesy.

Po prostu czcij Pana Ćajtanję, który niczym księżyc lśni nad leśnymi gajami Godrumy.


TEKST 3

O przyjacielu! Przyjemność płynąca z towarzystwa pięknych, młodych kobiet, odwodzi od prawdziwego celu życia i ostatecznie przyczynia się do wielkiego strachu i cierpienia. Porzuć takie szczęście i odurz się nektarem Świętych Imion Pana Hari.

Po prostu czcij Pana Ćajtanję, który niczym księżyc lśni nad leśnymi gajami Godrumy.


TEKST 4

Smak światowej poezji nigdy nie będzie źródłem słodyczy, którą niesie prawdziwa poezja. Rzeczywistym nektarem jest gloryfikacja Pana Śri Gaurangi, który pojawia się jako wyzwoliciel wszystkich dusz w Kali-judze. Studiowanie innych tematów jest bezużyteczne!

Po prostu czcij Śri Ćajtanję, który niczym księżyc lśni nad leśnymi gajami Godrumy.


TEKST 8

Współczujący dla cierpiących, uwarunkowanych dusz, Najwyższy Pan przybiera przepiękną postać Pana Śri Ćajtanji, który przepędza kijem szalonego psa Kali-jugi. Nieustannie rozdaje On wszystkim najlepsze lekarstwo na chorobę materialnej egzystencję – Święte Imiona Pana Hari.

O przyjacielu, proszę, czcij Pana Ćajtanję, który niczym księżyc lśni nad leśnymi gajami Godrumy.
"Ja jestem smakiem wody, światłem słońca i księżyca, sylabą om w mantrach wedyjskich; Ja jestem dźwiękiem w eterze i możliwością w człowieku". (Bg. 7.8)

Awatar użytkownika
DCH
Posty: 66
Rejestracja: 15 maja 2015, 23:26

Re: Teraz czytam

Post autor: DCH » 30 cze 2016, 02:01

Śri Manah-siksa czyli „ Instrukcje do Umysłu” Śrila Raghunatha dasa Goswami oraz Śri Bhajana-darpana komentarz Śrila Bhaktivinoda Thakura.

Tekst 5

Rozbójnik pożądania i jego przyjaciele związali mnie wokół szyi bolesnymi, okropnymi i mocnymi sznurami wielu nikczemnych czynności. O umyśle, proszę krzycz do wielbicieli Kryszny, zabójcy Baki: - „Zabijają mnie!” - Wtedy On mnie ocali

Tekst 2

O Umyśle, nie obawiaj się z powodu pobożnych czy niepobożnych czynności opisanych w Vedach. Raczej uważnie służ Śri Śri Radha-Kryszna we Vrajy. Zawsze pamiętaj, że Pan Caitanya jest synem Maharaja Nandy i że mój guru jest najbardziej drogi Panu Mukundzie.

Tekst 1

O umyśle, chwytam twoje stopy i błagam słodkimi słowami:
Proszę odrzuć wszelką hipokryzje i rozwiń intensywną, niesłychaną miłość do mojego mistrza duchowego, Vrajabhumi, mieszkańców Vrajy, Vaisznawów, braminów, Gayatri mantry, świętego imienia i transcendentalnego schronienia jakim jest, zawsze świeża i młoda para Vrajy, Radha i Kryszna.
"Ja jestem smakiem wody, światłem słońca i księżyca, sylabą om w mantrach wedyjskich; Ja jestem dźwiękiem w eterze i możliwością w człowieku". (Bg. 7.8)

Awatar użytkownika
DCH
Posty: 66
Rejestracja: 15 maja 2015, 23:26

Re: Teraz czytam

Post autor: DCH » 01 lip 2016, 01:02

GARGA SAMHITA

Tekst 19

Śri Lalita rzekła: O Radho, dlaczego rozpaczasz? O pięknooka, jeśli życzysz sobie osiągnąć Krysznę, ofiaruj całą Swoją miłość Jemu.
"Ja jestem smakiem wody, światłem słońca i księżyca, sylabą om w mantrach wedyjskich; Ja jestem dźwiękiem w eterze i możliwością w człowieku". (Bg. 7.8)

Awatar użytkownika
DCH
Posty: 66
Rejestracja: 15 maja 2015, 23:26

Re: Teraz czytam

Post autor: DCH » 05 lip 2016, 05:52

Śri Prema-samputa
Szkatułka czystej, transcendentalnej miłości

(107)

Rādhikā powiedziała następnie: Zwykli ludzie mówią, Rādhā wiecznie nosi Kṛṣṇę w sercu a Kṛṣṇa nosi Ją w swoim i to dlatego znają swoje umysły nawzajem. Faktycznie jednak, prawda jest taka: Jesteśmy jedną duszą. Nie jest możliwe dla jednej duszy by stać się dwoma.

(124)

Całe ciało Śrī Rādhiki pokryła gęsia skórka i włosy zaczęły się jeżyć na Jej ciele, a łzy radości popłynęły z Jej oczu. Gdy tylko zrozumiała w medytacji, że jej ukochany Śrī Kṛṣṇa już się pojawił, otworzyła oczy. Widząc Śrī Kṛṣṇę przed sobą, rozpłynęła się w błogim szczęściu. Śrī Rādhiki wyglądała jak joginka, która bezpośrednio doświadczyła brahmana. Łzy z Jej oczu zmyły z nich całą ozdobną farbę.
"Ja jestem smakiem wody, światłem słońca i księżyca, sylabą om w mantrach wedyjskich; Ja jestem dźwiękiem w eterze i możliwością w człowieku". (Bg. 7.8)

Awatar użytkownika
DCH
Posty: 66
Rejestracja: 15 maja 2015, 23:26

Re: Teraz czytam

Post autor: DCH » 07 lip 2016, 16:15

Tattva-Viveka
Wykład o prawdziwej odpowiedzi
Śrila Bhaktivinoda Thakura

Realizacja Druga
Dvitya-anubhava

Tekst 1

Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony Panu Ćaitanyi, którego transcendentna forma jest
pełna wieczności, wiedzy i szczęścia. Panu, który jest schronieniem duchowego nektaru i błogości,
Panu wszystkich mocy duchowych i materialnych, temu, który oczyszcza kali-yugę.


Tekst 8

Ta Najwyższa Prawda, która jest i nie jest różna od wszystkiego, co stworzone, nie może być
poznana materialnym umysłem. Tylko czyste dusze, smakujące słodki nektar schronienia
u stóp Pana Ćaitanyi, są zdolne, aby poznać Prawdę Ostateczną
.
"Ja jestem smakiem wody, światłem słońca i księżyca, sylabą om w mantrach wedyjskich; Ja jestem dźwiękiem w eterze i możliwością w człowieku". (Bg. 7.8)

ODPOWIEDZ