Kim jest Rukmini Devi?

Rozmowy o Krysznie i jego avatarach. "Świadomość Kryszny nie ma nic wspólnego z religią hinduską czy jakimkolwiek systemem religii. Żaden prawdziwy chrześcijanin nie będzie zainteresowany zmianą swojej wiary na hinduizm. Podobnie, żaden prawdziwy hinduista nie będzie chętny, by przyjąć wiarę chrześcijańską. Takie zmiany są dla ludzi, którzy nie mają żadnego określonego statusu społecznego. Jednak każdy będzie zainteresowany poznaniem filozofii i nauki o Bogu oraz poważnym jej potraktowaniem. Trzeba jasno zrozumieć, że ten ruch świadomości Kryszny nie szerzy po prostu tak zwanej religii hinduskiej. Dajemy kulturę duchową, która może rozwiązać wszelkie problemy życia i dlatego jest ona przyjmowana na całym świecie. - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada - Prawda i Piękno -Rozdział 12 - Świadomość Kryszny – hinduska religia czy kultura duchowa
Arleta
Posty: 514
Rejestracja: 25 lis 2010, 10:05
Lokalizacja: Katowice

Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Arleta » 09 kwie 2012, 03:02

W innym poście pojawiła się kwestia Rukmini. Zawsze uważałam Rukmini Devi za odpowiednik Radharani w Dvarace i za godną najwyższego szacunku pierwszą żonę Kryszny. A tam przeczytałam, że Rukmini to rywalka Radharani, która chce odciągnąć Krysznę od Radhy. Czy tak jest naprawdę? Jak traktować Rukmini Devi?
Najważniejszy jest człowiek, a nie idea.

Awatar użytkownika
Martanda Dasa
Posty: 965
Rejestracja: 15 sty 2008, 11:53
Lokalizacja: Śri Vrindavan Dhama

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Martanda Dasa » 09 kwie 2012, 06:00

Powinnas wiecej poczytac o tym. To jest nasz obowiazek, ab wiedziec kto jest kim. Rukimini devi (z Dvaraka-lila) to Candravali (z Vraja-lila), rywalka Srimati Radharani i taka jest Jej wieczna svarupa, oryginalna forma. Srimati Radharani (z Vraja-lila) staje sie Sri Satyabhama (z Dvaraka-lila). Sri Jambavati (z Dvaraka-lila) to Sri Lalita Devi (z Vraja-lila). Wszystkie glowne gopi z Vraja-lila w parakiya- rasa (16.108 osob), staja sie zonami Sri Kryszny w Dvarace (svakiya-rasa), 16.108 krolewien.
Zawsze myśl o Śri Vrindavan Dhama i nigdy o Niej nie zapomnij. Nasze wieczne, doskonałe, transcendentalne i słodkie jak nektar przeznaczenie.

http://www.24hourkirtanmayapur.com/
http://mayapur.tv/
http://vrindavan.tv/

Awatar użytkownika
Martanda Dasa
Posty: 965
Rejestracja: 15 sty 2008, 11:53
Lokalizacja: Śri Vrindavan Dhama

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Martanda Dasa » 09 kwie 2012, 15:25

Hare Kryszna Arleta Mataji, poniewaz grzecznie nas poproszono, abysmy sie wyniesli z Prasy zagranicznej (a to jest zrozumiale), bedziemy tutaj kontynuowac nasze dociekania nad Rukimin devi.
Pozwolisz, ze zaprosze Padmakse Prabhu. Mam nadzieje, ze Ci to nie przeszkadza.
Zawsze myśl o Śri Vrindavan Dhama i nigdy o Niej nie zapomnij. Nasze wieczne, doskonałe, transcendentalne i słodkie jak nektar przeznaczenie.

http://www.24hourkirtanmayapur.com/
http://mayapur.tv/
http://vrindavan.tv/

Awatar użytkownika
Martanda Dasa
Posty: 965
Rejestracja: 15 sty 2008, 11:53
Lokalizacja: Śri Vrindavan Dhama

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Martanda Dasa » 09 kwie 2012, 15:32

TO TWOJ POST PADMAKSZA PRABHU, KTORY PRZENIOSLEM Z PRASY ZAGRANICZNEJ BO TAM NIE PASUJE I TU BEDZIEMY KONTYNUOWAC (ZA BLOGOSLAWIENSTEM ARLETY MATAJI) NASZA DYSKUSJE.

Martanda Dasa napisał(a):
Dziekuje Ci za Twoj szacunek do mojego, duchowego przywiazania. Przepraszam, byc moze moglem uzyc innych slow, zamiast "po jaka cholere?" to byc moze "po jaka chorobe?". Brzmi i wyglada podobnie, ale byc moze jest inny wplyw na umysl osoby, ktora czyta moj post.


Dokładnie zrozumiałem, że chodzi o cholerę w Twojej Prabhu wypowiedzi, ale z rozwagą nie chciałem użyć tego słowa w połączeniu z Rukmini. Zamieściłem również fotografie przedstawiającą bóstwa z XIII wieku, a mianowicie Krishna Rukmini Satyabhama Garuda

Martanda Dasa napisał(a):
Srimati Radharani pojawia sie jako Sri Satyabhama w Dvaraka-lila i te osoby, ktore czuja do Niej atrakcje w Dvarace sa jej przyjaciolmi.



Zatem jaki jest Twój osobisty stosunek do takiego układu na ołtarzu, gdzie jednocześnie obok Kryszny są przedstawicielki dwóch różnych grup?

Martanda Dasa napisał(a):
Zycze Ci z glebi mojego serca, abys jak najszybciej odkryl swoj wieczny zwiazek z Sri Kryszna i Jego czystymi wielbicielami.


Dziękuję Ci Prabhu za te szczere życzenia, jednak mam obawę, że jak odkryję swój związek z Kryszną w innej rasie niż ta odkryta przez Ciebie, to może zabraknąć nam miejsca na wspólne rozszerzanie misji Śri Czejtani Mahaprabhu. Proszę rozwiej moją wątpliwość, również dla dobra pozostałych czytelników tego forum...
Zawsze myśl o Śri Vrindavan Dhama i nigdy o Niej nie zapomnij. Nasze wieczne, doskonałe, transcendentalne i słodkie jak nektar przeznaczenie.

http://www.24hourkirtanmayapur.com/
http://mayapur.tv/
http://vrindavan.tv/

Awatar użytkownika
Martanda Dasa
Posty: 965
Rejestracja: 15 sty 2008, 11:53
Lokalizacja: Śri Vrindavan Dhama

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Martanda Dasa » 09 kwie 2012, 15:33

Na pewno Ci odpisze, ale nie dzisiaj, bo moj limit na czas spedzony na forum skonczyl sie.
Jest mi bardzo przyjemnie, ze moge o tym pisac. Pozdrawiam.
Zawsze myśl o Śri Vrindavan Dhama i nigdy o Niej nie zapomnij. Nasze wieczne, doskonałe, transcendentalne i słodkie jak nektar przeznaczenie.

http://www.24hourkirtanmayapur.com/
http://mayapur.tv/
http://vrindavan.tv/

Arleta
Posty: 514
Rejestracja: 25 lis 2010, 10:05
Lokalizacja: Katowice

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Arleta » 10 kwie 2012, 00:11

Martanda Dasa pisze: Rukimini devi (z Dvaraka-lila) to Candravali (z Vraja-lila), rywalka Srimati Radharani i taka jest Jej wieczna svarupa, oryginalna forma. Srimati Radharani (z Vraja-lila) staje sie Sri Satyabhama (z Dvaraka-lila). Sri Jambavati (z Dvaraka-lila) to Sri Lalita Devi (z Vraja-lila). Wszystkie glowne gopi z Vraja-lila w parakiya- rasa (16.108 osob), staja sie zonami Sri Kryszny w Dvarace (svakiya-rasa), 16.108 krolewien.
Nie rozumiem tego. Przecież z opisów wynika, że gopi z Vrindavany istniały JEDNOCZEŚNIE z małżonkami Kryszny w Dvarace, np. Nanda Maharaja i pasterze byli gośćmi na ślubie Kryszny z Rukmini w Dvarace, czyli Vraja-lila i Dvaraka-lila działy się w niewielkim odstępie czasu. W jaki sposób gopi z Vrindavany mogły być jednocześnie żonami Kryszny w Dvarace?

To, że Rukmini Devi jest rywalką Radharani jest naturalnym objawem ich wspólnego zakochania się w Krysznie. Nie jest to nic negatywnego, a tak sugeruje pejoratywne określenie "rywalka".
Najważniejszy jest człowiek, a nie idea.

Awatar użytkownika
Mathura
Posty: 994
Rejestracja: 15 cze 2007, 12:02
Lokalizacja: Sławno

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Mathura » 10 kwie 2012, 09:25

Arleta pisze:Nie rozumiem tego. Przecież z opisów wynika, że gopi z Vrindavany istniały JEDNOCZEŚNIE z małżonkami Kryszny w Dvarace, np. Nanda Maharaja i pasterze byli gośćmi na ślubie Kryszny z Rukmini w Dvarace, czyli Vraja-lila i Dvaraka-lila działy się w niewielkim odstępie czasu. W jaki sposób gopi z Vrindavany mogły być jednocześnie żonami Kryszny w Dvarace?
Wszystko istnieje jednocześnie.
Pan Caitanya jest połączeniem Radhy i Kryszny. On istnieje wiecznie. Ale choć Radha i Kryszna połączyli się na wieki, to nadal bawią się oddzielnie na Goloce.
To ci dopiero zagadka. :)
acintya bhedabheda tatva - niepojęta, jednoczesna jedność i odmienność

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Purnaprajna » 10 kwie 2012, 10:57

Ten temat jest szczegółowo wyjaśniony w książce Śivaramy Swamiego Krsna-sangati. Poniżej zamieszczam tylko "niewielki" fragment z wprowadzenia do tej książki. Maharadża pisze, że dalsze rozdziały książki wyjaśniają te kwestie znacznie dokładniej. Niestety fragment ten będzie czytelny tylko dla znających język angielski, za co przepraszam.

"According to Caitanya-caritamrta, the queens of Dvaraka headed by Rukmini-devi are the eternal vaibhava-prakasa expansions of Srimati Radharani. [Caitanya-caritamrta, Adi-lila 4.78] Vaibhava-prakasa means "partial expansions." They reflect only some of Radharani's personal qualities, bodily features, and emotional ecstasies. [Ibid., 4.77]

In Lalita-madhava, Srila Rupa Gosvami gives more details about how the queens expand from Srimati Radharani. In essence, Rupa Gosvami says that from the transcendental body of Srimati Radharani an unlimited number of gopis expand. They are her kaya-vyuha. [Ibid., 4.79] Each gopi further expands into a reflected form as a particular queen. This is the sense in which the queens are said to be reflections of Srimati Radharani.

In other words, in Vraja, Srimati Radharani expands into Candravali, Lalita, Visakha, and all the other Vraja gopis. The Vraja gopis then expand into Krsna's queens: Radharani as Satyabhama, Candravali as Rukmini, Lalita as Jambavati, Visakha as Kalindi, and so on. In this way, the 16,108 principle gopis -- all expansions of Sri Radha -- expand to become an equal number of queens in Dvaraka.

In Lalita-madhava, Narada Muni says: "Are the girls of Dvaraka City and the village girls of Vraja not the same persons appearing in different forms? The girls of Vraja were overwhelmed with love for Krsna. To please them, Yogamaya reunited them with their beloved by transforming them into the queens of Dvaraka." [Lalita-madhava 5.18]

The final sentence of Narada's soliloquy hints at how the queens appear in Dvaraka. The details of the queens' appearances are included in chapters five through seven of this book. Therefore, here I shall explain only the underlying theme of how the gopis expanded themselves into Krsna's queens.

According to Lalita-madhava, after Krsna left Vrndavana for Mathura and Dvaraka, the gopis disappeared from Vrndavana in mysterious ways. Vrndavana became gopi-less! The reader can learn more about that in Krsna-sangati. Then, by the arrangement of Yogamaya, every one of those gopis appeared -- they did not take birth, but just appeared -- somewhere near Krsna. And at the end of an elaborate sequence of pastimes, they were married to him.

This raises a question: Was prakata Vrndavana bereft of Srimati Radharani and the gopis for the duration of his Dvaraka pastimes? The answer is no, for scripture and our previous acaryas -- most notably Srila Rupa Gosvami -- agree that Krsna, while in Dvaraka, corresponded with and regularly visited the gopis. [This point, that Krsna had regular contact and meetings with the Vraja-vasis after he left Vrndavana, is confirmed by the following references: Srimad-Bhagavatam 1.11.9, Padma Purana, Uttara-khanda 279.27–28, and Laghu-bhagavatamrta 1.5.488–489. Other evidence includes sections of Jiva Gosvami's Gopala-campu, and Krsna-sandarbha, and Rupa Gosvami's anthology, Sri Padyavali] For example, Srimad-Bhagavatam narrates the meeting of Krsna and the gopis at Kuruksetra. Thus, the gopis continued to live in Vrndavana, in separation from Krsna.

How, then, after disappearing from Vrndavana, did the gopis reappear?
Sri Rupa gives us the key to the answer in Lalita-madhava. There, in a dialogue between Radha and Krsna, just before they were married (at that time, Radha was known as Satyabhama), Krsna asked Radha whether she had any desires that he could fulfil. She replied that she wanted to be with him and the gopis in their original forms, in Vrndavana -- not in Dvaraka. Krsna agreed to fulfil her desire. Yogamaya then revealed that she had arranged the situation in such a way that neither Krsna nor the gopis had ever left Vrndavana. [Lalita-madhava 10.260–264]

Nonetheless, Krsna's agreeing to return to Vrndavana set the following sequence of events into motion: First Yogamaya mysteriously returned all the gopis to prakata Vraja. Then she arranged for every participant in the pastime to forget that it had happened or to think that it had just been a dream. [This is explained by Srila Sanatana Gosvami in Brhad-bhagavatamrta 2.6.349–350] And finally, although Krsna had remained in Dvaraka, the gopis realised that they could be with him in the aprakata-dhama by deeply absorbing themselves in thoughts of him. [The principle of achieving Krsna by deep absorption in him was described by Krsna to Uddhava in Srimad-Bhagavatam (11.11.12–13) and further elaborated upon at the beginning of chapter twelve of this book]

Yogamaya's revelation explained how events of the aprakata-lila go on eternally, simultaneous to events taking place in the prakata-lila, some of which even appear contradictory. From the viewpoint of the aprakata-lila, then, the conclusion is that Krsna and the gopis were eternally enjoying in aprakata Vrndavana. They had never left.

Rupa Gosvami wove an intricate plot to explain the relationships between the original gopis, their eternal expansions, and the queens of Dvaraka. He showed how the influence of the svakiya-bhava in opulent Dvaraka stopped the gopis from fully displaying their qualities. He also showed the flexibility with which Yogamaya moved her cast of players, Krsna's eternal associates, within his earthly pastimes: First, the gopis were manifest; then they disappeared and became queens; then they reappeared in prakata Vrndavana; and their expansions, the queens, simultaneously continued to reside in Dvaraka."

>>> Ref. VedaBase => Dvaraka's Queens as Expansions of the Gopis

Arleta
Posty: 514
Rejestracja: 25 lis 2010, 10:05
Lokalizacja: Katowice

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Arleta » 11 kwie 2012, 22:10

I wszystko jasne (to znaczy nadal niepojmowalne, ale jednak wytłumaczone). Thank you very much, dear Prabhu!

Rozumiem to tak, że jeśli nawet Rukmini Devi była w jakimś sensie rywalką Radharani, to jednocześnie nią nie była jako częściowa ekspansja Radharani. Oj ta transcendencja! To zbyt trudne dla mnie! :)
Najważniejszy jest człowiek, a nie idea.

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Purnaprajna » 12 kwie 2012, 10:24

Arleta pisze:Rozumiem to tak, że jeśli nawet Rukmini Devi była w jakimś sensie rywalką Radharani, to jednocześnie nią nie była jako częściowa ekspansja Radharani.
Tak. Można zrozumieć to w ten sposób, że jest ona rywalką z perspektywy bhawy, ale nie jest nią z perspektywy tattwy. Dlatego, kiedy widzimy na tym forum pozorną różnicę zdań pomiędzy Martandą Prabhu i Padmakiem Prabhu w tej kwestii, to należy rozumieć, że mówią oni dokładnie o tym samym, ale z różnej perspektywy. Jeden mówi z perspektywy bhawy, a drugi z perspektywy tattwy. Obaj mają rację. :)

ODPOWIEDZ