Kim jest Rukmini Devi?

Rozmowy o Krysznie i jego avatarach. "Świadomość Kryszny nie ma nic wspólnego z religią hinduską czy jakimkolwiek systemem religii. Żaden prawdziwy chrześcijanin nie będzie zainteresowany zmianą swojej wiary na hinduizm. Podobnie, żaden prawdziwy hinduista nie będzie chętny, by przyjąć wiarę chrześcijańską. Takie zmiany są dla ludzi, którzy nie mają żadnego określonego statusu społecznego. Jednak każdy będzie zainteresowany poznaniem filozofii i nauki o Bogu oraz poważnym jej potraktowaniem. Trzeba jasno zrozumieć, że ten ruch świadomości Kryszny nie szerzy po prostu tak zwanej religii hinduskiej. Dajemy kulturę duchową, która może rozwiązać wszelkie problemy życia i dlatego jest ona przyjmowana na całym świecie. - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada - Prawda i Piękno -Rozdział 12 - Świadomość Kryszny – hinduska religia czy kultura duchowa
Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: padmak » 12 kwie 2012, 22:33

Pięknie to ująłeś Purnaprajio Prabhu.
Właśnie na tym polega czerpanie smaku, kiedy pozorna sprzeczność okazuje się duchową spójnością.
Samo wyjaśnianie spójności w pozornej sprzeczności daje szczęście dla duszy.
Na tym polega filozofia jednoczesnej jedności i różnorodności 8)
Ważne, by wszyscy czytelnicy z takiej dyskusji odnieśli korzyść i wynieśli dla siebie odpowiednie wnioski.
Podobnie na takiej zasadzie toczyła się rozmowa między Krsną a Arjuną na Kuruksetra ponad 5'000 lat temu.
Arjuna widział sprzeczność w walce i zabijaniu krewnych, przyjaciół i swoich nauczycieli.
Natomiast Krsna wyjaśnił Arjunie spójność w takim działaniu, mówiąc że dla duszy i tak nie ma narodzin ani śmierci, a żadna broń nie zdoła duszy zabić.
I tak przez wszystkie 700 wersetów Bhagavatgity na każdą "pozorną sprzeczność" okazywaną przez Arjunę, Kryszna odpowiadał "duchową spójnością", co na końcu zaowocowało stwierdzeniem Sanjayi:
BG 18.78 Gdziekolwiek jest Krsna, mistrz wszystkich mistyków,
i gdziekolwiek jest Arjuna, najlepszy spośród łuczników,
tam z pewnością będzie również zwycięstwo, pomyślność, moralność i niezwykła siła.
Takie jest moje zdanie.

Awatar użytkownika
Divya
Posty: 258
Rejestracja: 19 sty 2007, 01:51
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Divya » 13 kwie 2012, 23:08

Hare Kryszna

Różnica pomiędzy Candravali i Radhą
Candravali - należę do Kryszny
Radha - Kryszna jest mój

światełkiem w tunelu ignorancji jest aikantiki bhakti - jedno punktowe oddanie które daje pełne zrozumienie/doświadczenie/uczestnictwo
pierwotnie ukazane przez Radhe
Rukmini dzieli swoją miłość procentowo
Trochę na dzieci, członków rodziny i oczywiście na Kryszne

Radha w 100% oddana jest Krysznie

Tak wyjaśnia ten temat HH Gour Gowinda Maharaj
Niech Pan Śri Ćajtanja, księżyc Nawadwipy, król tancerzy, pojawi się w zakątku mego serca.

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Purnaprajna » 15 kwie 2012, 13:26

Divya pisze:Różnica pomiędzy Candravali i Radhą
Candravali - należę do Kryszny
Radha - Kryszna jest mój
Akurat czytam książkę brata duchowego Śrila Prabhupada, Dr O.B.L Kapoora (Adi Keshava dasa) "The Philosophy and Religion of Sri Caitanya", a dokładnie rozdział "Priti, the End" napisany, między innymi na podstawie Śri Ujjvala-Nilamani Śrila Rupy Goswamiego, w której opisane są wyższe bhawy, czy etapy premy, niż te opisane przez niego w Bhakti-rasamrita-sindhu. Te wyższe etapy mogą być doświadczone tylko w ciele duchowym jako że materialne psychofizyczne ciało nie jest ani stosowne, ani dostatecznie wytrzymałe, aby znieść olbrzymi nacisk duchowych uczuć do Kryszny, pojawiających się poza stadium rati i premy. Być może dlatego Śrila Rupa Goswami podzielił ich opisy na dwie książki.

Te dojrzalsze i bardziej intensywne etapy premy to: sneha, mana, pranaya, raga, anuraga i mahabhava. Każdy z tych poszczególnych etapów jest intensyfikacją poprzedniego i dzieli się na kilka podtypów. To co opisałeś Divya jest przykładem snehy, w jej dwóch odmianach ghrita-snehy i madhu-snehy.

Pomijając szczegółowe opisy cech sneh, spójrzmy na ich przykłady, które ukazują różnicę w smakach jej typów. Ghrita-sneha charakteryzuje się nastawieniem "ja jestem Twą" (tadiyatamaya bhava), natomiast madhu-sneha charakteryzuje się nastawieniem "Tyś jest mój" (madiyatamaya bhava) w stosunku do Kryszny. I tak jak wyjaśniłeś, nastrój tadiyatamaya bhava ghrita-snehy prezentuje Candrawali, natomiast nastrój madiyatamaya bhava madhu-snehy, Radha.

Nastrój "ja jestem Twą" ghrita-snehy sugeruje istnienie tłumionych uczuć względu, czy szacunku dla Kryszny, który narzuca pewne naturalne ograniczenia na zachowanie Candravali w stosunku do Kryszny, jak np. uważanie żeby nie dotknąć Go stopami, co jest uważane za obraźliwe. Natomiast prezentująca nastrój "Tyś jest mój" madhu-snehy Radha, nie czuje tego rodzaju ograniczeń, gdyż Jej wyłączny wzgląd na szczęście Kryszny bierze górę nad wszystkimi innymi względami właściwego, czy niewłaściwego zachowania. Dlatego, Śrimati Radhika nie ma żadnego problemu z położeniem obu stóp na głowie Kryszny jeżeli jest przekonana, że sprawi Mu to przyjemność.

I to by było na tyle, z czytanej "przelotnie", i należącej do sambandha-gjany teorii rasy, w sferze prajodżany. Over and out. :)

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Purnaprajna » 21 kwie 2012, 16:03

Do mojego poprzedniego wpisu wkradła się drobna nieścisłość. W etapach zwiększania intensywności premy, pomiędzy anuragą i mahabhavą jest jeszcze bhava, zgodnie z Caitanya-caritamritą, Madhya 19.178:

prema vrddhi-krame nama -- sneha, mana, pranaya
raga, anuraga, bhava, mahabhava
haya


"Podstawowymi aspektami premy, gdy stopniowo rozwija się ona przez różne etapy, są: uczucie, odraza, miłość, przywiązanie, większe przywiązanie, ekstaza i wielka ekstaza."

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Vaisnava-Krpa » 27 kwie 2012, 23:19

Fragment z ksiązki „Dbajmy o Wielbicieli” – Niranjana Maharadża:

Tam, gdzie jest autorytet, jest też element strachu. Np., w Caitanja Caritamrita opisane jest, że Gadadhara Pandita jest nikim innym, jak samą Radhą. Lecz mimo tego, że jest Radhą, to w Swojej relacji z Panem Caitanyą przyjął nastrój Rukminidevi. Rukminidevi jest żoną Kryszny, a w Dvarace istnieje element aisvaryi. Oznacza to, że wielbiciel dostrzega bogactwo i wyższą pozycję Najwyższego Pana. Gdy Pan się złości czy karci kogoś, jest tam element strachu i uległości. KrysznaDasa Kaviraja Gosvami wyjaśnia, że Jagadananda Pandita miał relację bardziej zbliżoną do Satyabhamy. W tym związku występuje sprzeczka i mniejsza uległość. Gdy partner karci swoją partnerkę, to ona nie przyjmuje tego tak po prostu. Nie przyjmuje tego w sposób pasywny. Ma w sobie coś, co stawia temu opór.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: Waldemar » 03 maja 2012, 02:20

Dzisiaj jest w kalendarzu Rukmini Dvadasi.

Co oznacza słowo dvadasi w połączeniu z imieniem osoby?

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Kim jest Rukmini Devi?

Post autor: trigi » 03 maja 2012, 11:43

RTUKALA UDBHAVAIH PUSPAIR YO'RCAYED RUKMINI PATIM
SARVAN KAMAN AVAPNOTI YAN DIVYAN YANSCA MANUSAN

(HARI BHAKTI VILASA 7.55 from VISNU RAHASYA rozmowa między Markandeya Rishi i Maharaja Indradyumna)

Każda osoba, która wielbi drogą Panu Rukminidevi kwiatami odpowiednio do pory roku, to wszystkie jego pragnienia zostana spełnione w tym i następnym świecie.

Dvadasi oznacza,że przypada pojawienie sie na dwunasty dzien kalenarza ksiezycowego.

Dzień pojawienia się Rukmini Devi, jedna z królowych Kryszny w Dwarace. Rukmini Devi jest wieczna małżonka Pana Śri Kryszny, Najwyższej Osoby Boga. Ona jest wewnętrzna siła przyjemności Pana. Natomiast Radharani jest małżonka Kryszny w Vrindavanie, Rukmini Devi jest Jego główna królowa w Dwarace, Jego stolicy. Była zaręczona z Shishupalą zazdrośnikiem, ale Kryszna porwał ją po tym, jak napisała do Niego list z prośbą o to. Jest ona uważana za rozszerzenie gopi Chandravali.


More:
http://www.krishna.com/event/rukmini-dv ... local-time

Rukmini dvadasi
1. ruciraananaam – whose face is charming
2. hriyaa, vriiDaa – shy
3. satii – exalted, of saintly character
4. buddhi – possessing intelligence
5. lakSana – possessing auspicious bodily markings
6. audaarya – magnanimous
7. Siila – of proper behavior
8. sadRSiiM bhaaryaaM – an ideal wife
9. deviim – the divine goddess
10. asitaapaaNgii – dark-eyed
11. mohiniim – enchanting
12. mahatii – aristocratic
13. dhiiraa – sober-minded
14. kulavatii – of good family
15. lakSaNaabhijn~aa – an expert knower of bodily symptoms
16. aaraadhito – having rendered devotional service
17. mat-paraam, aatmaarpitaS – dedicated exclusively to Krishna
18. anavadyaaNgiim, Sobhaam – of flawless beauty
19. Sucismitaa – sweetly smiling
20. varaaroha – of lovely hips
21. bimba-phala-adhara – glowing bimba red lips
22. Syaamaa – firm breasts
23. calantiim kalahaMsa – walking with the motions of a royal swan
24. su madhyamam – shapely waist
25. govinda-hRtamaanasaa – whose mind is stolen by Krishna
26. gunASrayaam – a repository of all other good qualities

For more information call 800-927-4152 ... do wspomnianej juz
Sri Sri Rukmini Dwaradisha in Los Angeles Iskcon.

ODPOWIEDZ