Re: miłość Kryszny
: 29 gru 2009, 13:27
A czy masz może możliwość regularnego odwiedzania jakiejś świątyni czy ośrodka Hare Kryszna?WIKING pisze:Miałem znajomych dwóch bhaktów ale wyjechali za chlebem do U.K.niestety
A czy masz może możliwość regularnego odwiedzania jakiejś świątyni czy ośrodka Hare Kryszna?WIKING pisze:Miałem znajomych dwóch bhaktów ale wyjechali za chlebem do U.K.niestety
Kolejny raz ulegasz iluzji 27.04.95Czytałem kiedyś taki wiersz,Czechowicza chyba:
"Kochać jak chmury obłoki
Co do tego że ja pojmuję miłość jedynie w kategorii kochania mężczyzny lub kobiety to nie wyobrażam sobie jak można kochać coś bezforemnego
Rozumiem, a czy człowiek też jest traktowany w sposób podobny, tzn. czy każdy może być puruszą przyjmującym prakriti czy rola puruszy jest zarezerwowana tylko dla Boga?Purnaprajna pisze: Bóg nie jest ograniczony płcią. Mówiąc o rodzaju męskim i żeńskim mamy na myśli puruszę i prakriti. Purusza oznacza "odbiorca przyjemności", natomiast prakriti oznacza energię, której egzystencjalnym przeznaczeniem jest sprawianie przyjemności Krysznie. W tym sensie, istnieje tylko jeden osobnik męski - Kryszna, jako purusza, a wszystko inne jest Jego energiami, które są rodzaju żeńskiego, czyli prakriti. Ma to niewiele wspólnego z materialnym pojęciem płci.
Rola param-puruszy jest zarezerwowana wyłącznie dla Kryszny. Dlatego też, w celu spełnienia naszych pragnień bycia odbiorcą przyjemności, stworzył dla nas materialny świat, gdzie dostępna jest iluzja bycia Bogiem. Jak to mówią, "dla chcącego, nie ma nic trudnego". Kryszna zawsze stoi po naszej stronie, niezależnie od rozmiarów naszej głupoty.witcher pisze:Rozumiem, a czy człowiek też jest traktowany w sposób podobny, tzn. czy każdy może być puruszą przyjmującym prakriti czy rola puruszy jest zarezerwowana tylko dla Boga?
Czy Balarama też jest rodzaju żeńskiego ??Purnaprajna pisze:"Prymarny", w słownikowym sensie "pierwotny", a nie "najważniejszy". I masz rację, myśląc o Krysznie mamy też na myśli Jego energie, a w szczególności Jego wewnętrzną energię, w jej aspekcie hladini-śakti, jako Śrimati Radharani. Śrila Prabhupada w ten sposób to wyjaśnia:witcher pisze:Ale nie ma mowy o tym, że któreś sprawuje formę prymarną.
"Radha i Krsna są jednym i tym samym, ale przyjęli dwa ciała. W ten sposób cieszą się Sobą wzajemnie, rozkoszując się smakami miłości.
Adi 04.56 Znaczenie: Dwie transcendentalne osobistości, Radha i Krsna, są zagadką dla materialistów. Powyższy opis Radhy i Krsny z dziennika Śrila Svarupy Damodary Gosvamiego jest wyjaśnieniem skrótowym, lecz aby zrozumieć misterium tych dwóch osobistości, trzeba mieć wielką duchową wnikliwość. Jedno doznaje przyjemności w dwojgu. Śri Krsna jest czynnikiem posiadającym moc, a Śrimati Radharani jest mocą wewnętrzną. Według filozofii Vedanty nie ma różnicy pomiędzy źródłem mocy a mocą; są one tożsame. Nie możemy rozróżniać pomiędzy jednym i drugim, tak jak nie możemy oddzielić ognia od ciepła.
Wszystko w Absolucie jest niepojęte w egzystencji względnej. Dlatego tym, którzy posiadają względną świadomość, bardzo trudno jest przyswoić sobie tę prawdę o jedności źródła mocy i mocy. Filozofia niepojętej jedności i różnicy głoszona przez Pana Caitanyę jest jedynym źródłem zrozumienia takich zawiłości transcendencji."
Bóg nie jest ograniczony płcią. Mówiąc o rodzaju męskim i żeńskim mamy na myśli puruszę i prakriti. Purusza oznacza "odbiorca przyjemności", natomiast prakriti oznacza energię, której egzystencjalnym przeznaczeniem jest sprawianie przyjemności Krysznie. W tym sensie, istnieje tylko jeden osobnik męski - Kryszna, jako purusza, a wszystko inne jest Jego energiami, które są rodzaju żeńskiego, czyli prakriti. Ma to niewiele wspólnego z materialnym pojęciem płci.witcher pisze:Czy absolutny Bóg w ogóle może być ograniczony płcią?
Nie, ponieważ jest On w kategorii Wisznu-tattvy, a nie śakti-tattvy czy jiva-tattvy.Waldemar pisze:Czy Balarama też jest rodzaju żeńskiego ??