Panća Tattva

Rozmowy o Krysznie i jego avatarach. "Świadomość Kryszny nie ma nic wspólnego z religią hinduską czy jakimkolwiek systemem religii. Żaden prawdziwy chrześcijanin nie będzie zainteresowany zmianą swojej wiary na hinduizm. Podobnie, żaden prawdziwy hinduista nie będzie chętny, by przyjąć wiarę chrześcijańską. Takie zmiany są dla ludzi, którzy nie mają żadnego określonego statusu społecznego. Jednak każdy będzie zainteresowany poznaniem filozofii i nauki o Bogu oraz poważnym jej potraktowaniem. Trzeba jasno zrozumieć, że ten ruch świadomości Kryszny nie szerzy po prostu tak zwanej religii hinduskiej. Dajemy kulturę duchową, która może rozwiązać wszelkie problemy życia i dlatego jest ona przyjmowana na całym świecie. - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada - Prawda i Piękno -Rozdział 12 - Świadomość Kryszny – hinduska religia czy kultura duchowa
witcher
Posty: 75
Rejestracja: 27 maja 2009, 20:04

Panća Tattva

Post autor: witcher » 10 lip 2009, 20:21

Mogę prosić o wytłumaczenie mi, co oznaczają dosłownie oraz w przenośni imiona osób w tej mantrze? Oprócz Krishny, oczywiście.

Awatar użytkownika
Yogi Krishnaram
Posty: 223
Rejestracja: 16 cze 2007, 21:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Yogi Krishnaram » 10 lip 2009, 20:41

Rozumiem, że chodzi Ci o następującą mantrę:

dżaja śri-kryszna-ćajtanja, prabhu-nitjananda,
śri-adwajta gadadhara, śriwasadi goura-bhakta-wrinda

W tej modlitwie chwalimy Pana Ćajtanję (Krysznę Ćajtanję, a nie Krysznę - ośmego z daśawatar), Jego brata Nitjanandę oraz trójkę innych Jego towarzyszy - Śri Adwajta Aćarję, Śri Gadadharę i Śri Śriwasę. "Pańća tattva" to jakby pięć aspektów, pięć rzeczywistości - chodzi o pięć manifestacji Kryszny jako wyżej wymienione postacie.

witcher
Posty: 75
Rejestracja: 27 maja 2009, 20:04

Post autor: witcher » 10 lip 2009, 22:15

Rozumiem, ale mnie chodzi o dokładne znaczenie imion Chaitanya, Nityananda, Adveita, Gadadhara i Shrivasada ;)

Awatar użytkownika
drzewo
Posty: 407
Rejestracja: 17 wrz 2007, 10:08

Post autor: drzewo » 10 lip 2009, 22:15

Mówi się ze maha-mantra, czyli;

Hare Kryszna
Hare Kryszna
Kryszna Kryszna \
Hare Hare

Hare Rama
Hare Rama
Rama Rama
Hare Hare

Jest najpotężniejsza mantrą w tym wieku kali (kutni i hipokryzji), ale w rzeczywistości ta mantra do Pancztatwy jest jeszcze potężniejsza. Jednak jest nakaz by nie mówić jej zbyt często. Jest ona jakby mantrą miłosierdzia i wypowiada ją się jedynie przed zaczęciem innych mantr, lub pomiędzy maha mantrą, po każdej rundzie. Zapobiega ona, obrazom i błędom w czasie intonowania.

Pan Caitania, i jego Towarzysze, są najbardziej miłosierną inkarnacją Kryszny.

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 10 lip 2009, 22:30

sri-krsna-caitanya prabhu-nityananda sri-advaita gadadhara srivasadi-gaura-bhakta-vrnda.

Pańca Tattva (Pięć Tattv) jest Osobą Boga w pięciu kategoriach bytu (tattva), czyli inaczej pięciu cechach Prawdy Absolutnej.

Śri Kryszna Caitanya jest bhakta-rupą, samym Panem Kryszną, który pojawił się w formie czystego wielbiciela Boga. Jest to oczywiście kategoria Wisznu-tattva. "Caitanya" oznacza "siłę życia"; Najwyższą siłą życia jest Osobowy Bóg, Śri Kryszna Caitanya.

Śri Nityananda jest bhakta-svarupą, osobistą eskpansją tego bhakty. Jest to forma mistrza duchowego, brat Pana Caitanyi, a w lila (rozrywkach, zabawach) Kryszny, Jego bratem Balaramą. Jest On uosobieniem duchowego szczęścia (nitya-wieczny, ananda-szczęście), duchowej formy sat-cit-ananda (wieczności, wiedzy i transcendentalnego szczęścia). Jest On także prakaśa, czyli pierwszą i pełną ekspansją Kryszny - podobnie Wisznu-tattvą.

Śri Advaita jest inkarnacją, formą bhakty i samym Panem Maha-Wisznu (Wisznu-tattva). "Advaita" oznacza niedwoisty, co jest cechą Prawdy Absolutnej, wyróżniającej się brakiem cechy materialnego dualizmu.

Śri Gadhadhara jest wewnętrzną energią Kryszny, energią bhakty. Jest to Śrimati Radharani (w nastroju Rukmini). Jest on w kategorii śakti-tattva. "Gada" oznacza "maczugę" (atrybut i broń Wisznu), a "dhara" oznacza "dzierżyć".

Śri Śrivas jest inkarnacją czystego bhakty, Narady Muniego. Jest on w kategorii jiva-tattva, czy inaczej jiva-śakti, graniczną energią Kryszny (tatastha-śakti). Śrivasa jest jednym z imion Wisznu i oznacza "schronienie Śri (Lakszmi)"

Ponieważ Pańca Tattva jest usytuowana na absolutnej platformie, dlatego nie ma pomiędzy nimi różnicy. Jednak na tej absolutnej platformie istnieje nieograniczona różnorodność i dlatego członkowie Pańca Tattvy objawiają różne rasy (transcendentne smaki) w celu rozkoszowania się wzajemnymi transcendentalnie miłosnymi interakcjami.

Chociaż są Oni na tej samej platformie, to Wisznu-tattva jest samym Najwyższym Osobowym Bogiem i zajmuje dominującą pozycję w stosunku do energii Pana (śakti-tattva i jiva-tattva), które są Mu podległe. Wielbiciel i bóstwo nie mogą być jednak w żaden sposób od siebie oddzielone. Dlatego też na platformie absolutu, Wisznu-tattva nie może być zrozumiana w oddzieleniu od Jego śakti, i na odwrót.

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 11 lip 2009, 06:51

Do tego o czym piszecie pasuje werset 15 z rozdziału 7 (Pan Caitanya w pięciu postaciach) Śri Caitanya-caritamrity [ Adi-lila].

ei tina tattva, - 'sarvaradhya' kari mani
caturtha ye bhakta-tattva, - 'aradhaka' jani

Trzej dominujący [Caitanya Mahaprabhu, Nityananda Prabhu i Advaita Prabhu] wielbieni są przez wszystkie żywe istoty, a zasada czwarta (Śri Gadadhara Prabhu) przyjmowany jest za Ich czciciela.

W znaczeniu do wersetu Śrila Prabhupada pisze:

Opisując prawdę o Panca-tattvie w swej Anubhaszji, Śri Bhaktisiddhanta Saraswati Thakura wyjaśnia, iż możemy zrozumieć, że Pan Caitanya Mahaprabhu jest najwyższym dominującym, a Nityananda Prabhu i Advaita Prabhu są Jego podwładnymi, lecz również dominującymi. Pan Śri Caitanya Mahaprabhu jest Najwyższym Panem, a Nityananda Prabhu i Advaita Prabhu są manifestacjami Najwyższego Pana. Wszyscy Oni są Visznu-tattvą, Najwyższym, i dlatego są wielbieni przez żywe istoty. Chociaż dwie inne tattvy w kategorii Panca-tattvy - mianowicie, śakti-tattva i jiva-tattva, reprezentowane przez Gadadharę i Śrivasę - są czcicielami Najwyższego Pana, są w tej samej kategorii, ponieważ wicznie angażują się w transcendentalną służbę miłości dla Pana

Jakie jest znaczenie samego słowa - tattva?

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 11 lip 2009, 09:18

Waldemar pisze:Jakie jest znaczenie samego słowa - tattva?
Słowo to ma bardzo wiele znaczeń w zależności od kontekstu. My najczęściej go używamy w znaczeniu: Prawdy Absolutnej, prawdziwej zasady na której opiera się rzeczywistość, prawdziwego stanu czy natury rzeczy, esencji czegoś, kategorii bytu itd., itp.

Awatar użytkownika
Yogi Krishnaram
Posty: 223
Rejestracja: 16 cze 2007, 21:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Yogi Krishnaram » 11 lip 2009, 10:43

Purnapragja już chyba odpowiedział na pytania witchera. Ale skoro witcher się pytał o dosłowne znaczenie imion to ja jeszcze uzupełnię. "Ćajtanja" znaczy: "świadomość", "blask", "Nitjananda" znaczy "wprawiony w błogość poprzez wieczność", "Adwajta" znaczy niedwoisty.

witcher
Posty: 75
Rejestracja: 27 maja 2009, 20:04

Post autor: witcher » 12 lip 2009, 10:54

Dzięki wielkie za wytłumaczenie :)

Waldemar
Posty: 743
Rejestracja: 31 paź 2008, 19:03

Post autor: Waldemar » 12 lip 2009, 22:01

Gaura

Jeszcze jeden piękny werset o chwałach Śri Śri Panca-tattvy:

Śri Caitanya-caritamrita Adi-lila 7.20-21

Cechy Kryszny uważane są za magazyn transcendentalnej miłości. Chociaż ten magazyn miłości z pewnością obecny był z Kryszną, kiedy pojawił się On tutaj, był on zapieczętowany. Lecz kiedy Śri Caitanya Mahaprabhu przybył wraz z innymi towarzyszami z Panca-tattvy, oderwali pieczęć i splądrowali ten magazyn, by skosztować transcendentalnej miłości do Kryszny. Im bardziej jej kosztowali, tym bardziej rosło ich pragnienie.

ZNACZENIE: Śri Caitanya Mahaprabhu jest nazywany maha-wadanjawatarą, ponieważ chociaż jest Samym Śri Kryszną, jest On jeszcze bardziej przychylny biednym upadłym duszom niż Pan Śri Kryszna. Kiedy Pan Śri Kryszna był osobiście obecny, żądał, by każdy Mu się podporządkował i obiecywał, że wówczas udzieli całkowitej ochrony. Lecz kiedy na Ziemię tę przybył Śri Caitanya Mahaprabhu ze Swoimi towarzyszami, rozdzielał On po prostu transcendentalną miłość do Boga, nie czyniąc żadnych rozróżnień. Dlatego Śri Rupa Goswami zrozumiał, że Pan Caitanya nie był nikim innym jak Samym Śri Kryszną, gdyż nikt poza Najwyższą Osobą Boga nie może rozdzielać poufnej miłości do Najwyższej Osoby.

Pozdrawiam,
Waldemar

ODPOWIEDZ