RAMA

Rozmowy o Krysznie i jego avatarach. "Świadomość Kryszny nie ma nic wspólnego z religią hinduską czy jakimkolwiek systemem religii. Żaden prawdziwy chrześcijanin nie będzie zainteresowany zmianą swojej wiary na hinduizm. Podobnie, żaden prawdziwy hinduista nie będzie chętny, by przyjąć wiarę chrześcijańską. Takie zmiany są dla ludzi, którzy nie mają żadnego określonego statusu społecznego. Jednak każdy będzie zainteresowany poznaniem filozofii i nauki o Bogu oraz poważnym jej potraktowaniem. Trzeba jasno zrozumieć, że ten ruch świadomości Kryszny nie szerzy po prostu tak zwanej religii hinduskiej. Dajemy kulturę duchową, która może rozwiązać wszelkie problemy życia i dlatego jest ona przyjmowana na całym świecie. - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada - Prawda i Piękno -Rozdział 12 - Świadomość Kryszny – hinduska religia czy kultura duchowa
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

RAMA

Post autor: Vaisnava-Krpa » 02 kwie 2009, 20:15

Ponieważ ostatnio odeszlismy trochę od tematów scricte duchowych, to teraz proponuję nadrobić świadomość.

O Ramie:

Ś.B. 09.10.02 Znaczenie: Pan Ramacandra i Jego bracia, Laksmana, Bharata i Śatrughna są wszyscy visnu-tattva, nie jiva-tattva.

Bardzo ciekawy werset:

Ś.B. 09.10.14 O wszechprzenikająca Najwyższa Osobo, jesteśmy tępi i nie wiedzieliśmy, kim jesteś, lecz teraz rozumiemy, że jesteś Najwyższą Osobą, panem całego wszechświata, niezmienną i pierwotną Osobą Boga. Półbogowie rozmiłowani są w sile dobroci, Prajapati w sile pasji, a pan duchów w sile ignorancji, lecz Ty jesteś panem tych wszystkich cech.

09.10.14 Znaczenie: Słowo jada-dhiyah odnosi się do inteligencji przypominającej inteligencję zwierzęcia. Osoba o takiej inteligencji nie może poznać Najwyższej Osoby Boga. Bez bicia zwierzę nie potrafi zrozumieć zamiaru człowieka. Podobnie ci, którzy są tępi, nie mogą zrozumieć Najwyższej Osoby Boga, lecz zaczynają Go rozumieć, gdy zostaną srodze ukarani przez siły natury materialnej. Pewien poeta hinduski powiedział:

duhkha se saba hari bhaje sukha se bhaje koi
sukha se agar hari bhaje duhkha kathan se haya

Gdy jesteśmy strapieni, idziemy do kościoła czy świątyni, by oddać Panu cześć, ale gdy jesteśmy bogaci, zapominamy o Panu. Dlatego w społeczeństwie ludzkim konieczne jest, by Pan wymierzał karę za pośrednictwem materialnej natury. Bez tego bowiem ludzie, z powodu swojej tępej, ospałej inteligencji, zapominają o Jego zwierzchnictwie.



Coś co łączy niektóre ciężkie tematy z Najwyższym Kontrolerem:


Ś.B. 09.10.22 Znaczenie
Raksasowie nie zdają sobie sprawy z tego, że Najwyższy Pan jest władcą stworzenia. Wydaje im się, że wszystko dzieje się przez przypadek i że nie ma władcy, króla czy kontrolera. Dlatego Raksasowie działają niezależnie, tak jak chcą, posuwając się nawet do porwania bogini fortuny. Ta taktyka Ravany jest nadzwyczaj niebezpieczna dla materialisty. W rzeczywistości rujnuje materialistyczną cywilizację. Niemniej jednak, ponieważ ateiści są Raksasami, dopuszczają się najohydniejszych czynów, a zatem niezawodnie zostaną ukarani. Na religię składają się polecenia Najwyższego Pana i ten, kto wykonuje te polecenia, jest osobą religijną. Zaś ten, kto ich nie wypełnia, jest bezbożny i zasługuje na karę.


A tu pocieszenie dla kobiet, że moŻna być czystą kobietą nawet mając męża demona:

Ś.B. 09.10.27 Znaczenie:
Nie tylko matka Sita była pełna mocy, ale każda kobieta podążająca w jej ślady również może stać się podobnie potężna. W dziejach literatury wedyjskiej mamy wiele takich przykładów. Kiedykolwiek napotykamy opis doskonałych czystych kobiet, wśród nich jest matka Sita. Mandodari, żona Ravany, również była bardzo czysta. Jedną z pięciu wzniosłych, czystych kobiet była też Draupadi. Tak jak mężczyzna musi podążać w ślady takich wielkich osobistości, jak Brahma i Narada, tak kobieta musi iść ścieżką takich doskonałych kobiet, jak Sita, Mandodari i Draupadi. Pozostając czystą i wierną swemu mężowi, kobieta wzbogaca się w nadprzyrodzoną moc. Zasadą moralną jest, aby nie podlegać wpływom pożądliwych pragnień w stosunku do żony innego mężczyzny. Matrvat para-daresu – osoba inteligentna musi uważać żonę innego mężczyzny za matkę. Jest to moralny nakaz pochodzący z Canakya-śloki (10):

matrvat para-daresu para-dravyesu lostravat
atmavat sarva-bhutesu yah paśyati sa panditah

"Ten, kto uważa żonę innego mężczyzny za swą matkę, cudzą własność za kupę śmieci na ulicy, a wszystkie inne istoty traktuje tak, jak sam chciałby być traktowany, uznawany jest za wykształconego." Więc Ravanę potępił nie tylko Pan Ramacandra, ale nawet jego własna żona, Mandodari. Ponieważ była ona czystą kobietą, wiedziała; jaka jest moc innej czystej kobiety, zwłaszcza takiej żony, jak matka Sitadevi.


Dla osób przywiązanych do kobiet, grihastów i feministek:

Ś.B. 09.10.11 Znaczenie: W wersecie tym słowa stri-sanginam gatim iti wskazują, że Pan osobiście ukazał stan osoby przywiązanej do kobiet. Zgodnie z instrukcjami moralnymi, grhe narim vivarjayet: kiedy ktoś udaje się w podróż, nie powinien zabierać ze sobą żony. Poprzednio ludzie podróżowali, nie używając żadnych pojazdów, lecz mimo to, gdy ktoś opuszcza dom, o ile jest to możliwe, nie powinien zabierać ze sobą żony. Zwłaszcza jeśli znajduje się w takich okolicznościach jak Pan Ramacandra, kiedy to na polecenie Swego ojca został skazany na wygnanie. Jeśli ktoś jest przywiązany do kobiet, to czy to w lesie, czy w domu, przywiązanie to zawsze jest kłopotliwe, co na własnym przykładzie ukazał Najwyższa Osoba Boga.

Jest to oczywiście materialna strona stri-sangi, lecz sytuacja Pana Ramacandry jest duchowa, gdyż nie należy On do świata materialnego. Narayanah paro 'vyaktat: Narayana jest ponad materialnym stworzeniem. Ponieważ jest On stwórcą świata materialnego, nie podlega jego warunkom. Z duchowego punktu widzenia, oddzielenie Pana Ramacandry od Sity jest rozumiane jako vipralambha, działanie mocy hladini Najwyższej Osoby Boga, należącej do śrngara-rasy; rasy miłości małżeńskiej w świecie duchowym. W świecie duchowym Najwyższa Osoba Boga doświadcza wszelkich miłosnych związków, ukazując symptomy nazywane sattvika, sancari, vilapa, murccha i unmada. Kiedy zatem Pan Ramacandra był oddzielony od Sity, zamanifestowały się wszystkie te duchowe symptomy. Pan nie jest ani bezosobowy; ani bezsilny. Jest On raczej sac-cid-ananda-vigraha, wieczną formą wiedzy i szczęścia, a zatem manifestuje wszystkie symptomy duchowego szczęścia. Jak wyjaśnia Śrila Svarupa Damodara Gosvami, radha-krsna-pranaya-vikrtir hladini-śaktih: sprawy miłosne między Radhą a Krsną manifestują się jako moc przyjemności Pana. Pan jest oryginalnym źródłem wszelkiej przyjemności, rezerwuarem wszelkiej przyjemności. Dlatego Pan Ramacandra zamanifestował rzeczywistość zarówno duchowo, jak i materialnie. Materialnie ci, którzy są przywiązani do kobiet, cierpią. Lecz duchowo, gdy pojawia się uczucia rozłąki między Panem a Jego mocą przyjemności, duchowe szczęście Pana wzrasta. Wyjaśnia to dalej Bhagavad-gita (9.11):

avajananti mam mudha manusim tanum aśritam
param bhavam ajananto mama bhuta-maheśvaram

Kto nie zna duchowej mocy Najwyższej Osoby Boga, myśli o Panu jako o zwykłej ludzkiej istocie. Lecz umysł, inteligencja i zmysły Pana nigdy nie znajdują się pod wpływem materialnych warunków. Fakt ten dalej wyjaśnia Skanda Purana, cytowana przez Madhvacaryę:

nitya-purna-sukha-jnana- svarupo 'sau yato vibhuh
ato 'sya rama ity akhya tasya duhkham kuto 'nv api
tathapi loka-śiksartham aduhkho duhkha-vartivat
antarhitam loka-drstya sitam asit smarann iva
jnapanartham punar nitya- sambandhah svatmanah śriyah
ayodhyaya vinirgacchan sarva-lokasya ceśvarah
pratyaksam tu śriya sardham jagamanadir avyayah
naksatra-masa-ganitam trayodaśa-sahasrakam
brahmaloka-samam cakre samastam ksiti-mandalam
ramo ramo rama iti sarvesam abhavat tada
sarvoramamayo loko yada ramas tv apalayat

W rzeczywistości nie było możliwe, by Ravana zabrał Sitę. Forma Sity, którą zabrał Ravana, była złudną reprezentacją matki Sity – maya-sitą, Gdy Sita została poddana próbie ognia, ta maya-sita spłonęła, a z ognia wyszła prawdziwa Sita.

Z tego przykładu można też wysnuć dalszy wniosek, że kobieta – bez względu na swą moc w świecie materialnym – musi mieć zapewnioną ochronę, bo gdy tylko pozostanie bez opieki, wykorzystują ją Raksasowie, tacy jak Ravana. Tutaj słowa vaideha-raja-duhitari wskazują na to, że zanim matka Sita wyszła za mąż za Pana Ramacandrę, była pod opieką swego ojca, Vaideha-rajy, a gdy wyszła za mąż, chronił ją mąż. Wniosek jest zatem taki, że kobieta powinna być zawsze chroniona. Zgodnie z zasadą wedyjską, kobieta nie może być niezależna (asamaksam), gdyż nie potrafi chronić się niezależnie.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 02 kwie 2009, 21:24

Tutaj coś dla kszatriyów:

09.10.20 Znaczenie: Wszyscy zwerbowani w lesie żołnierze Pana Ramacandry byli małpami. Nie mieli odpowiedniego sprzętu do walki z żołnierzami Ravany, gdyż ci byli wyposażeni w nowoczesną broń, podczas gdy małpy mogły jedynie rzucać kamieniami, górskimi szczytami i drzewami. Jedynie Pan Ramacandra i Laksmana wypuszczali jakieś strzały. Lecz ponieważ żołnierze Ravany byli potępieni przez klątwę matki Sity, małpy były w stanie ich zabić, rzucając po prostu kamieniami i drzewami. Są dwa rodzaje siły: daiva i purusakara. Daiva odnosi się do siły uzyskiwanej od Transcendencji, a purusakara do siły zorganizowanej przez własną inteligencję i moc. Moc transcendentalna jest zawsze nadrzędna wobec mocy materialistów. Polegając na łasce Najwyższego Pana, musimy walczyć z własnymi wrogami, nawet gdybyśmy nie byli wyposażeni we współczesną broń. Dlatego Krsna poinstruował Arjunę, mam anusmara yudhya ca: "Myśl o Mnie i walcz." Powinniśmy walczyć ze swym wrogiem najlepiej, jak potrafimy, lecz jeśli chodzi o zwycięstwo, musimy polegać na łasce Najwyższej Osoby Boga.

A tu na wpół śmiesznie ale na poważnie:

Ś.B. 09.10.15 Znaczenie: Jest powiedziane, że syn i uryna pochodzą z tego samego źródła – genitaliów. Gdy syn jest bhaktą czy osobą wielce uczoną, uwolnienie nasienia w celu spłodzenia takiego syna jest uwieńczone powodzeniem. Ale gdy syn nie ma kwalifikacji i nie przysparza swej rodzinie chwały, nie jest lepszy niż uryna. Ravana został tutaj porównany do uryny, ponieważ był przyczyną zakłóceń w trzech światach.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 02 kwie 2009, 23:50

Ś.B. 09.10.50 Znaczenie: Ludziom bardzo podoba się wzór Rama-rajyi i nawet dzisiaj czasami zdarza się, że politycy formują partię nazywaną Rama-rajya, lecz niestety, nie są posłuszni Panu Ramie. Czasem mówi się, że ludzie chcą królestwa Boga bez Boga. Jednak tego rodzaju pragnienie nigdy nie może zostać spełnione. Dobry rząd będzie istniał wtedy, gdy związek między obywatelami i rządem będzie taki, jak ten zademonstrowany przez Pana Ramacandrę i Jego obywateli. Pan Ramacandra rządził Swym królestwem dokładnie niczym ojciec dbający o swe dzieci, a obywatele, zobowiązani Panu za Jego dobre rządy, przyjęli Pana za swego ojca. Zatem związek między obywatelami i rządem powinien być dokładnie niczym związek ojca z synem. Gdy synowie w rodzinie są dobrze wychowani, są posłuszni ojcu i matce, a gdy ojciec ma dobre kwalifikacje, właściwie opiekuje się dziećmi. Jak wskazały tutaj słowa sva-dharma-nirata varnaśrama-gunan-vitah; ludzie byli dobrymi obywatelami, ponieważ przyjęli instytucję varny i aśramu, która organizuje społeczeństwo, dzieląc je według varn na braminów, ksatriyów, vaiśyów i śudrów, a według aśramów na brahmacarinów, grhasthów, vanaprasthów i sannyasinów. To jest prawdziwa ludzka, cywilizacja.

Ludzie muszą być szkoleni zgodnie z różnymi zawodowymi obowiązkami varnaśramy. Jak potwierdza Bhagavad-gita (4.13), catur-varnyam maya srstam guna-karma-vibhagaśah: cztery varny muszą być ustanowione zgodnie z różnymi cechami i pracą.

Pierwszą zasadą dobrego rządu jest to, że musi wprowadzić ten system varnaśramy. Celem varnaśramy jest umożliwienie ludziom stania się świadomymi Boga. Varnaśramacaravata purusena parah puman visnur aradhyate. Zamierzeniem całego systemu varnaśramy jest umożliwienie ludziom stania się Vaisnavami (visnur asya devata), co ma miejsce wówczas, gdy wielbią Pana Visnu jako Najwyższego Pana. Aby więc stali się Vaisnavami, powinni być tak kształceni przez system varn i aśramów, jak podczas rządów Pana Ramacandry, kiedy to każdy był w pełni wyszkolony w przestrzeganiu zasad varnaśramy.

Samym narzucaniem praw i zarządzeń nie można sprawić, aby obywatele byli posłuszni i sprawiedliwi. Jest to niemożliwe. Na całym świecie istnieje tyle rządów, ciał ustawodawczych i parlamentów, lecz mimo to obywatele są łobuzami i złodziejami. Zatem dobrego zachowania obywatelskiego nie można narzucić; obywateli muszą być szkoleni. Tak jak istnieją szkoły i uczelnie, aby kształcić studentów na inżynierów, chemików, prawników czy specjalistów w wielu innych dziedzinach wiedzy, podobnie muszą istnieć szkoły i uczelnie uczące studentów jak stać się braminami, ksatriyami, vaiśyami i śudrami, brahmacarinami, grhasthami, vanaprasthami i sannyasinami. To będzie wstępnym warunkiem dobrego obywatelstwa (varnaśrama-gunan-vitah).

Ogólnie mówiąc, jeśli król czy prezydent jest rajarsim, wtedy związek między obywatelami a naczelną władzą wykonawczą będzie jasny. Nie będzie wtedy mógł nastąpić rozłam w państwie, gdyż zmniejszy się ilość złodziei i łobuzów. Jednak w Kali-yudze ludzie są na ogół złodziejami i łajdakami, ponieważ został pominięty system varnaśrama. Oczywiście w systemie demokratycznym tacy złodzieje i oszuści gromadzą pieniądze od innych złodziei i oszustów, i w ten sposób w każdym rządzie panuje chaos i nikt nie jest szczęśliwy. Lecz przykład dobrej administracji znajdujemy tutaj, w rządach Pana Ramacandry. Jeśli ludzie zastosują ten przykład, wtedy na całym świecie zapanują dobre rządy.



Ś.B. 09.10.51 Pan Ramacandra został królem w okresie Treta-yugi, lecz z powodu Jego dobrych rządów, wiek ten był niczym Satya-yuga. Wszyscy byli religijni i w pełni szczęśliwi.


09.10.51 Znaczenie: Spośród czterech yug – Satya, Treta Dvapara i Kali – Kali-yuga jest najgorsza, lecz nawet w tym wieku Kali można przywrócić sytuację Satya-yugi, jeśli wprowadzi się proces varnaśrama-dharmy. To właśnie jest celem ruchu Hare Krsna, czyli ruchu świadomości Krsny.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

ODPOWIEDZ