Srimad-Bhagavatam 1.1.1

Filozofia wedyjska, nauka, wiedza. "Cały świat nauki i technologii opiera się na fałszywej idei, że życie powstało z materii. Nie możemy pozwolić na to, by ta nonsensowna teoria była głoszona bez sprzeciwu. Życie nie pochodzi z materii. Materia została wytworzona z życia. To nie jest teoria; to fakt. Nauka jest oparta na błędnej teorii, toteż wszelkie jej kalkulacje i konkluzje są błędne, a ludzie z tego powodu tylko cierpią. Kiedy więc te wszystkie błędne, współczesne teorie naukowe zostaną skorygowane, ludzie staną się szczęśliwi. Musimy rzucić naukowcom wyzwanie. W przeciwnym razie będą zwodzili całe społeczeństwo." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno
balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Srimad-Bhagavatam 1.1.1

Post autor: balarama11 » 30 lis 2006, 23:58

postaram się w miarę możliwosci przetłumaczyc wykład Szrila Prabhupada

Srimad-Bhagavatam 1.1.1
20 Luty, 1975, Caracas

Prabhupada:

om namo bhagavate vasudevaya
janmady asya yato 'nvayad itaratas carthesv abhijnah svarat
tene brahma hrda ya adi-kavaye muhyanti yat surayah
tejo-vari-mrdam yatha vinimayo yatra tri-sargo 'mrsa
dhamna svena sada nirasta-kuhakam satyam param dhimahi
Bhagavatam 1 1 1
Na samym pocz?tku przed rozpoczęciem Srimad-Bhagavatam, autor ofiarowuje pełne szacunku pokłony Bogu,Najwyższemu Panu. Cztery następuj?ce wersety[linijki] opisuj? Najwyższego Pana . Pierwszy werset- janmady asya yatah [SB 1.1.1]-oznacza,że Najwyższy Pan jest zródłem wszelkich emancji [wszystko pochodzi od Niego].
Ludzki umysł jest dociekliwy . Ludzka istota , nawet dziecko,dowiaduje się od ojca .Jest dociekliwa. Bez zadawania pytań nie jest ludzk? istot?. Kot i pies nie dociekaj? o pocz?tku wszechrzeczy.Ale ludzki umysł jest na tyle rozwinięty ,że docieka, bada, by znalezć oryginaln? przyczynę.Tak jak współcze?ni naukowcy dociekaj? o powstaniu życia Ale na nieszczę?cie wnioskuj? ,że pierwotn? przyczyn? jest pustka. Czyni? starania o odkryciu zródła życia. Jest wielu,wielu uczonych naukowców, którzy my?l? ,ze zródłem życia s? chemiczne kombinacje. Choć faktycznie tak nie jest.

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 01 gru 2006, 18:07

Dlategoż , nie będ?c kierowanym przez autorytet , nikt nie może znalezć doskonałej odpowiedzi na te dociekania. Nawet na poziomie uniwersyteckim ,ci ,którzy zdobywaj? wykształcenie s? kierowani przez do?wiadczonych profesorów.I gdy studencka praca jest zaakceptowana przez tych profesorów, wtedy przyznawany jest stopień doktorski.
Więc jak już rzekłem ,dziecko zadaje pytania –„Co to jest, tato ?”. Podobnie my również powinni?my pytać :”Co jest zródłem wszechswiata?” Nie tylko wszech?wiata ale każdej rzeczy wewn?trz naszych do?wiadczeń , naturalnie mamy takie skłonno?ci … Tak jak mikrofon. Inteligentna osoba jest dociekliwa „Kto jest producentem tego mikrofonu ?” Tak jak zapytujemy o dziecko „Czyim ono jest synem ? Kto jest jego ojcem?” Podobnie ludzki umysł docieka pocz?tków, przyczyny. To jest jedyny biznes ludzkiej istoty . W Bhagavatam jest powiedziane , jivasya tattva-jijnasa, jiva, odnosi się zwłaszcza do ludzkiej istoty… Jiva tyczy się wszelkiej żyj?cej istoty. Ale nade wszystko, w?ród wszelkich istot , ludzka istota posiada najbardziej rozwinięt? ?wiadomo?ć. Dlatego jej interesem jest dociekanie o Absolutnej Prawdzie. Jest powiedziane, jivasya tattva-jijnasa.


kamasya nendriya-pritir
labho jiveta yavata
jivasya tattva-jijnasa
nartho yas ceha karmabhih
[SB 1.2.10]

co znaczy ,że mamy jakie? pragnienia zadowolenia zmysłów czy utrzymania ciała. Takie pragnienia s? oparte na czterech zasadach ptrzeb zwi?zanych z ciałem . Kazda żywa istota jest zajęta- niższe zwierzęta jak i ludzie- poszukuj?c : gdzie jest jedzenie, gdzie schronienie, gdzie jest sex i jak można się bronić . Więc maj? cztery podstawowe sprawy : gdzie znalezć jedzenie, gdzie można znalezć schronienie , gdzie można oddać się seksualnym przyjemno?ciom i jak się bronić.
Te rzeczy s? powszechne zarówno dla zwierz?t jak i dla istot ludzkich .Pies szuka jedzenia; wieprz również poszukuje jedzenia; ptak także szuka jedzenia; i również człowiek poszukuje pożywienia.
Teraz na szerokiej drodze tak wiele samochodów goni 70 mil na godzinę. Czego poszukuj? -?” Gdzie jest jedzenie? Gdzie s? pieni?dze?” Zapytaj kogokolwiek , kto jest zajęty prowadzeniem samochodu z prędko?ci? 70 mil – „Jaki masz w tym biznes?” Odpowie- „ Muszę tam zdobyć pieni?dze , musze załatwić ten interes”To s? również pieni?dze. To będzie ich odpowiedż. Nie maj? innej odpowiedzi. A je?li zapytasz –„Na co wydasz pieni?dze ?” Odpowie –„Będę mieszkał w bardzo ładnym apartamencie, będę jadł wykwintne pożywienie, będę cieszył się wspaniałymi przyjemno?ciami seksualnymi i będę mógł zadbać o swoje bezpieczeństwo”. Ale Bhagavatam czy też najwyższy autorytet mówi-
” Nie , to nie jest Twó prawdziwy interes . Ponieważ jeste? ludzka istot? … To jest również biznez zwierzęcego zycia. Dlatego Twoim interesem jest tattva-jijnasa, jivasya tattva-jijnasa. Kiedy stajesz się bardziej rozwiniętym zwierzęciem...Również jeste? zwierzęciem ponieważ nie pytasz o Absolutn? Prawdę . Ale, że jeste? rozwinięty , więc twoim interesem jest dociekać Ľródła ,przyczyny wszystkiego" Twoim interesme nie jest rozszerzanie problemów życiowych potrzeb . Poprzez karmę czy zbyteczne działania po prostu powiększasz zwykłe problemy.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4936
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Vaisnava-Krpa » 06 gru 2006, 15:14

Czekamy, czekamy na dalsze czę?ci :)

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 06 gru 2006, 19:49

na razie robię sobie wakacje , więc może kiedy?

naturalbeat

Post autor: naturalbeat » 06 gru 2006, 20:47

nie mysl sobie ze ktos Cie pogania, ale ... 8)

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 06 gru 2006, 21:50

naturalbeat pisze:nie mysl sobie ze ktos Cie pogania, ale ... 8)
"aya maya" teraz ona rz?dzi i pogania póki co , jak się wynurzę to postaram się dokończyć

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 07 gru 2006, 19:59

Tak jak w?ród ptaków i zwierz?t, tam nie ma ekonomicznych problemów. Ptaki wzlatuj? rankiem i ćwierkaj? pomiędzy sob? , następnie na krótki czas[ parę minut czy godzin] odlatuj? i zdobywaj? pożywienie . Podobnie zwierzęta . Nawet w dżungli otrzymuj? swe pożywienie . Ptaki i zwierzęta maj? swoje domy..
Ptak mieszka w nocy na czubku drzewa bardzo wygodnie bez zadnych niepokojów. Podobnie zwierzęta … W dżungli s? słonie , tygrysy i wiele innych i maj? one swoje miejsca spoczynku. Sprawy zwi?zane z seksem także s? zagwarantowane. Ptaki , kiedy s? w jajkach , s? dwa jajka, jedno żeńskie, jedno męskie.Kiedy spotkasz ptaki czy zwierzęta, zobaczysz ,że s? w parach Jakie? dwa miesi?ce temu , kiedy byłem w Majapur, dwa węże , nie za duże, małe, znalazły się w toalecie , również one były w parze .To oznacza ,że takie pary s? między ptakami ,bydlętami, między zwierzętami , między wężami, one się odnajduj? .Tygrys , słoń , wszystkie maj? pary .Nie ma niedoboru seksu. A co się tyczy obrony , to każdy jest wyposażony w pazury , szczęki i skrzydła itp. Podług swych możno?ci mog? się one również bronić. . Więc tym sposobem , nasze cztery potrzeby wymagane do życia s? już zaaranżowane przez prawa natury. Tak więc ,my, czyli żywa istota , czy dusza, wędrujemy poprzez cały wszech?wiat w różnych typach ciał .A ponieważ jeste?my cz?stkami Boga, cztery życiowe potrzeby, mianowicie pożywienie, schronienie, życie seksualne i obrona s? zapewnione. Więc nie musimy bardzo ciężko pracować dla tych czterech rzeczy. Ponieważ s? one osi?galne nawet w życiu zwierz?t , ptaków, bydl?t, niższych form życia , więc dlaczego nie w życiu ludzkim ?
Dlatego ?więte pisma mówi?

tasyaiva hetoh prayateta kovido
na labhyate yad bhramatam upary adhah
tal labhyate duhkhavad anyatah sukham
kalena sarvatra gabhira-ramhasa

Mówi? one –” Konieczne potrzeby życiowe s? już gotowe , zapewnione”.
W każdym życiu , zarówno w ludzkim, jak i życiu ptaków, bydl?t, niższych form zwierzęcych ,życiu drzew , ro?lin, to już jest gotowe.Dlatego nie powinni?my tracić naszego czasu na te sprawy, ale powinni?my dociekać Prawd Absolutu . Inteligencja ludzka ma możno?ć dociekań o Absolucie.Nasza ?wiadomo?ć czy inteligencja jest bardziej rozwinięt? niż niższych zwierz?t. Zatem ta wyższa inteligencja powinna być użyta w dociekaniu Prawdy Absolutnej.Więc…. Vedanta-sutra mówi, janmady asya yatah [SB 1.1.1], athato brahma jijnasa.To ludzkie życie nie ma na celu modyfikacji: jak zdobyć lepsze pożywienie, lepsze schronienie, lepsze życie seksualne, lepiej się chronić[bronić].
Ludzka inteligencja zaczyna się wtedy , gdy kto? my?li „ Je?li t co potrzebne ciału jest już gotowe dla zwierz?t, bydl?t , czy ptaków , dlaczego więc nie dla mnie?”
Ostatnio zmieniony 15 gru 2006, 22:18 przez balarama11, łącznie zmieniany 1 raz.

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 07 gru 2006, 22:57

To jest gotowe również dla istot ludzkich. To jest fakt. Widzimy,że np. niecywilizowane ludzkie istoty maj? już gotowe pożywienie. Żyj? w dżungli , a tam s? owoce gotowe do zjedzenia. Wszystko tam jest już przygotowane. Pomimo ,że ci niecywilizowani ludzie nie wiedz? jak wytwarzać pożywienie. Jedz? jakie? zwierzęta , jakie? owoce. To już jest gotowe... Tak więc niecywilizowani ludzie, którzy nie potrafi? wytwarzać pożywienia nawet dla siebie, maj? gotowy posiłek. Podobnie cywilizowane ludzkie istoty, choć ich pożywienie może być ulepszone. Tak jak z pola, rolnictwa można wytwarzać tak wiele jadalnego ziarna, rozmaite rodzaje ziarna . Zatem te rzeczy już tam s? . Nie ma potrzeby dodatkowego ekstra czasu , aby rozwijać te rzeczy- jak dobrze zje?ć , jak dobrze spać. Powinno się być usatysfakcjonowanym tak jak zwierzęta. One s? zadowolone ze swej pozycji. Nie s? zaagitowane. Podobnie my powinni?my być usatysfakcjonowani tym co jest osi?galne automatycznie dzięki darom natury , dzięki Bogu
Natura daje nam możliwo?ć dociekania o Absolucie.Czym jest Prawda absolutna . To jest jedyne nasze pytanie „ Czym jest absolutna Prawda, czym jest Ľródło wszystkiego ?” Dlatego w Bahagavatam na samym pocz?tku ofiarowany jest szacunek, pokłony Panu Vasudevie , Krysznie. Om namo bhagavate vasudevaya znaczy “Ofiarowuję swe pełne szacunku pokłony Panu Vasudevie , Krysznie".Bhagavatam jest prezentowane przez Vjasadevę - najwznio?lejsz? osobę , guru, Vjasa guru czy Vedavjasa -dla wszystkich zaawansowanych duchowo ludzi. Dlatego mistrz duchowy jest nazwany reprezentantem Vjasy , Vjasadvy. Dlategoteż dzień urodzin mistrza duchowego jest zwany Vjasa –pudża.
To zrozumienie,że Vasudeva jest Ľródłem wszystkiego jest możliwe w ludzkim życiu .
W Bhagavad-gicie jest powiedziane

bahunam janmanam ante
jnanavan mam prapadyate
vasudevah sarvam iti
sa mahatma sudurlabhah
[Bg. 7.19]



To znaczy … Poszukujemy, badamy . Naukowcy poszukuj? , filozofowie poszukuj? , każdy poszukuje, ale poszukuj? na swoje własne sposoby. Dlatego to zabiera sporo czasu , by zrozumieć czym jest oryginalne Ľródło wszystkiego.
W Bhagavad–Gicie jest powiedziane , Kryszna mówi
aham sarvasya prabhavo
mattah sarvam pravartate
iti matva bhajante mam
budha bhava-samanvitah
[Bg. 10.8]
Kryszna stwierdza, Bóg bezpo?rednio stwierdza- “ Ja jestem zródłem wszystkiego” Aham sarvasya prabhavo mattah sarvam pravartate [Bg. 10.8]. "wszystko emanuje ze mnie ” Iti matva, "Kiedy kto? to rozumie ”, budha, “ uczona osoba”, bhajante mam drdha-vratah ", w pełni angażuje się w ?wiadomo?ć Kryszny”. Więc Kryszna jest Ľródłem wszystkiego . Zrozumienie to zabiera troszeczkę czasu, zależnie od pozycji danej osoby lecz inteligentna osoba może zrozumieć to bardzo łatwo. Dlatego przyjmuje ?wiadomo?ć Kryszny.A ci , którzy nie s? tak inteligentni próbuj? zrozumieć , czy Kryszna jest Ľródłem wszystkiego, więc zabiera to trochę czasu.
Zatem osoby , które czyni? badania , poszukuj? czym jest Ľródło wszechrzeczy również s? uczonymi, ale ,że pod?żaj? oni swoimi własnymi ?cieżkami i zabiera to wiele, wiele narodzin , by ostatecznie zrozumieć ,że Kryszna jest pocz?tkiem wszystkiego.
Ostatnio zmieniony 15 gru 2006, 22:26 przez balarama11, łącznie zmieniany 1 raz.

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 08 gru 2006, 15:29

T? drog? materialnych poszukiwań kto? może doj?ć do konkluzji , je?lli jest rzeczywistym badaczem,że -vasudevah sarvam iti [Bg. 7.19]
[cały werset -Po wielu narodzinach i ?mierciach, ten, kto posiadł prawdziw? wiedzę, podporz?dkowuje się Mnie, znaj?c Mnie jako przyczynę wszystkich przyczyn i wszystkiego, co jest. Taka wielka dusza jest czym? bardzo rzadkim.]
Ale ci ,którzy s? bardziej oczyszczeni ,zamiast czynienia badań , natychmiast akceptuj? Krysznę jako zródło wszystkiego. Kryszna obja?nia Samego Siebie w Bhagavad -Gicie. Więc je?li kto? jest szczę?liwy , je?li jest inteligentyny ,je?li akceptuje wersję Kryszny- Kryszna mówi na końcu , sarva-dharman parityajya mam ekam saranam vraja [Bg. 18.66][cały werset -Porzuć wszelkie rodzaje religii i po prostu podporz?dkuj się Mnie. Ja wyzwolę cię od wszelkich następstw grzechów. Nie lękaj się więc.]- przyjmuje to.Zatem je?li kto? akceptuje Krysznę jako najwyższe zródło , prawdę absolutn?, wła?nie dla takich osób jest Bhagavatam.
To jest pocz?tek , om namo bhagavate vasudevaya,”Ofiarowuję pełne szacunku pokłony Tobie Kryszno, ponieważ oddaję się Tobie” Ten kto jest szczę?liwy natychmiast przyjmuje wersję Kryszny, sarva-dharman parityajya mam ekam saranam vraja [Bg. 18.66],ale pozbawieny szczę?cia czy mniej inteligentny czyni badania przez wiele, wiele lat i dopiero wtedy dochodzi do tej samej konkluzji vasudevah sarvam iti sa mahatma sudurlabhah [Bg. 7.19]. Więc akceptujesz Krysznę na dwa sposoby, albo dzięki dobrej wierze… Kryszna mówi - aham tvam sarva-papebhyo moksayisyami ma sucah-„ Nie obawiaj się , zapewnię Ci pełn? ochronę, podporz?dkuj się Mi „. Je?li przyjmiesz to natychmiast , wtedy zostaniesz wyzwolony.Ale je?li nie , wtedy musisz przeprowadzić prace badawcze zwi?zane z Kryszn?. Ostatecznie dojdziesz do tej konkluzji -, vasudevah sarvam iti sa mahatma sudurlabhah [Bg. 7.19]
Je?li mówisz , “ Nie wierzę w to,że Kryszna jest zródłem wszystkiego” , to oczywi?cie Twoja sprawa , Twoja wolno?ć. Wtedy musisz czekać wiele , wiele narodzin , bahunam janmanam ante [Bg. 7.19]. Dojdziesz do tej samej konkluzji. Ale ponieważ unikasz, musisz czekać przez wiele , wiele narodzin. Dojdziesz jednak do tej samej konkluzji ponieważ On jest zródłem wszystkiego, sarva-karana-karanam [Bs. 5.1].Nie ma czego? innego , alternatywy. Dojdziesz do tej konkluzji . Ale je?li nie zaakceptujesz teraz , będziesz czekał przez wiele , wiele narodzin.
Ostatnio zmieniony 09 gru 2006, 18:08 przez balarama11, łącznie zmieniany 1 raz.

balarama11
Posty: 337
Rejestracja: 23 lis 2006, 21:23

Post autor: balarama11 » 09 gru 2006, 18:04

Jednak , gdy jeste? wystarczaj?co inteligentny i akceptujesz słowa Kryszny „na ?lepo”, nawet wtedy jest to dobre. Tak jak złoto. Złoto , czy przyjęte „na ?lepo” , czy poprzesz chemiczn? analizę jest tym samym złotem.Zatem je?li jeste? naukowcem , je?li mówisz „Najpierw zrobię test złota ,zbadam jego skład chemiczny i inne elementy. Wtedy przyjmę” … A kto? inny powie ”Nie, mój ojciec mówi,ze to jest złoto . Mój Guru-maharadża mówi ,że to złoto. Również tak wielu aczarjów mówi ,ze to jest złoto” wtedy to akceptujesz . Więc kto? akceptuje złoto poprzez stwierdzenia przełożonych[wyższych autorytetów], a kto? inny poprzez chemiczne analizy. Więc je?li kto? akceptuje poprzez stwierdzenia autorytetów jest bardziej zaawansowany. Otrzymuje on złoto natychmiast, a ci, którzy oczekuj? na chemiczna analizę, będ? musieli poczekać ,otrzymaj? je póĽniej.Oni również będ? wiedzieć ale zajmie to trochę czasu.
Ostatnio zmieniony 15 gru 2006, 22:29 przez balarama11, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ