Cztery sampradaje:
Nimbarka Acarya
Czterej Kumarowie dali mu Radha- Kryszna mantrę i pouczyli w jaki sposób powinien wielbić Radhę i Krysznę w nastroju wielkiej miło?ci zwanej Bhava marga.
W ?więtym lesie bael Nimbarka zacz?ł wielbić ?ri ?ri Radhę i Krysznę zgodnie z Sanat Kumara Samhit? i intonował otrzyman? mantrę. Wkrótce Radha i Kryszna pojawili się przed nim, roz?wietlaj?c wszystkie strony swoim blaskiem. Zwrócili się do niego w następuj?cy sposób: „Masz wielkie szczę?cie Nimbarko, ponieważ pełniłe? sadhanę w Navadvipie. My oboje poł?czymy się i staniemy jedn? postaci?, synem ?acidevi. W tym momencie Radha i Kryszna zł?czyli się i ukazali postać Gaurangi.
Ujrzawszy t? wspaniał? wizję Nimbarka zacz?ł drżeć. Powiedział; “Nigdy, przenigdy nie słyszałem o takiej formie.”
Wówczas Pan Gauranga powiedział: „Zachowaj pamięć o Mojej postaci w sekrecie. Nauczaj o służbie oddania i rozrywkach Radhy i Kryszny, gdyż sprawia Mi to wielk? przyjemno?ć. Kiedy za? się pojawię, ty również się narodzisz. Urodzisz się w Kaszmirze i jako wielki uczony obejdziesz całe Indie pokonuj?c wszystkich oponentów. Wszędzie będ? sławić twoj? uczono?ć i będziesz znany jako Ke?ava Kaszmiri. Podróżuj?c po Navadvipie, dotrzesz końcu do ?ri Mayapur. Wielcy pandici z Navadvipy uciekn? na sam dĽwięk twojego imienia. Ja za?, odurzony dum? z powodu wykształcenia, z wielk? przyjemno?ci? cię pokonam. Jednakże dzięki łasce Bogini nauki, Sarasvati rozpoznasz Moj? prawdziw? tożsamo?ć. Porzucaj?c fałszyw? dumę, we Mnie przyjmiesz schronienie, a Ja obdarzę cię najwspanialszym darem miłosnej służby oddania i znowu wy?lę cię, żeby? nauczał. Możesz Mnie zadowolić nauczaj?c filozofii dvaita-advaita. Nie zdradzaj nikomu sekretu o Mojej tożsamo?ci. W przyszło?ci, kiedy rozpocznę ruch sankirtana, będę osobi?cie nauczał, bior?c esencję z twojej filozofii, jak również z filozofii Madhvy, Ramanujy i Visnusvamiego. Pouczywszy Nimbarkę, Pan Gauranga znikn?ł, za? napełniony intensywn? ekstaz? Nimbarka zacz?ł ronić łzy miło?ci. Wielbił lotosowe stopy swoich guru i otrzymawszy ich pozwolenie, udał się do Navadvipy, aby rozpocz?ć nauczanie swojej misji.
Nimbarkacarya napisał wiele ksi?żek, z których najważniejsze to: Vedanta Parijat Saurabh (komentarz do Vedanta Sutry), komentarz do Bhagavad Gity, Rahasya ?odasi (wyja?nienie ?ri Gopala Mantry), Prapanna Kalpa Valli (obja?nienie ?ri Mukunda Mantry), Da?a ?loki i inne.
Był przedstawicielem filozofii dvaitadvaita vada, głosz?cej, że Jiva i ?wiat s? odrębne lecz jednocze?nie tożsame z Brahmanem. Jego zwolennicy czcz? Radhę i Krysznę w nastroju svakiya rasa, intonuj?c mantrę: Radhe Kryszna Radhe Kryszna Kryszna Kryszna Radhe Radhe Radhe ?yam Radhe ?yam ?yam ?yam Radhe Radhe.
?więte miejsca Nimbarka sampradayi to Vrindavan, Nandagram. Varsana, Govardhana i Neemgram we Vrajabhumi.. Maj? swoje o?rodki również w Jaipur, Jodhpur, Bharatpur, Gwalior, w ?rodkowych Indiach, w Biharze, Orissie I Zachodnim Bengalu. Najsłynniejsz? ?wi?tyni? Nimbarka sampradayi jest Banki Bihari we Vrindavan. (z Pada Sevanam)
Cztery Sampradaje
-
- Posty: 4936
- Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
- Kula-pavana
- Posty: 238
- Rejestracja: 27 lis 2006, 17:46
wlasnie ostatnio mialem pewn? dyskusje w ?wi?tynii wrocławiskiej; czy jest nam bliżej do Madhva czy do Ramanuja sampradayi, oczywi?cie optowałem za opcj? pierwsz?. jest wiele różnic i zbliżeń, trudno o jednoznaczn? opinie, jednakże można przedstawić wagę oraz ilo?ć tych zbliżen/różnic. co my?licie na ten temat?Kula-pavana pisze:Co ciekawe, Gaudiya Wajsznawizm ma znacznie wiecej wspolnego z nastrojem i naukami Nimbarka-sampradaji niz naszej wlasnej Madhva-sampradaji. Madhva sampradaja skupia sie glownie na wielbieniu Pana Wisznu. Dobry artykul, dziekuje!
klim krishna klim
[Jyotish] http://rohinaa.com
mantra has changed our lives
[Jyotish] http://rohinaa.com
mantra has changed our lives