Sześć teorii filozoficznych

Filozofia wedyjska, nauka, wiedza. "Cały świat nauki i technologii opiera się na fałszywej idei, że życie powstało z materii. Nie możemy pozwolić na to, by ta nonsensowna teoria była głoszona bez sprzeciwu. Życie nie pochodzi z materii. Materia została wytworzona z życia. To nie jest teoria; to fakt. Nauka jest oparta na błędnej teorii, toteż wszelkie jej kalkulacje i konkluzje są błędne, a ludzie z tego powodu tylko cierpią. Kiedy więc te wszystkie błędne, współczesne teorie naukowe zostaną skorygowane, ludzie staną się szczęśliwi. Musimy rzucić naukowcom wyzwanie. W przeciwnym razie będą zwodzili całe społeczeństwo." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno
Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Sześć teorii filozoficznych

Post autor: Aniruddha das » 24 lip 2016, 15:48

Caitanya Caritamrita — Madhya-lila
Rozdział 25 – Jak wszyscy mieszkańcy Varanasi stali się Vaisnavami
Tekst 56

"Przez studiowanie sześciu teorii filozoficznych można osiągnąć Prawdę Absolutną. Dlatego naszym obowiązkiem jest podążanie ścieżką mahajanów, autorytetów. Wszystko, co oni mówią, powinniśmy uznać za najwyższą prawdę.

ZNACZENIE: W swojej Amrita-pravaha-bhasyi Śrila Bhaktivinoda Thakura przedstawia następujące streszczenie sześciu procesów filozoficznych. Prakaśananda przyznał, że Śripad Śankaracarya bardzo chciał ustanowić swoją filozofię monizmu, przyjął zatem schronienie filozofii Vedanty i próbował tłumaczyć ją na własny sposób. Jednakże faktem jest, że jeśli ktoś akceptuje istnienie Boga, z pewnością nie może ustanowić teorii monizmu. Dlatego też Śankaracarya obalał wszelkiego rodzaju literaturę wedyjską, która ustanawia supremację Osoby Boga. Śankaracarya próbował obalić literaturę wedyjską na różne sposoby. Na całym świecie dziewięćdziesiąt dziewięć procent filozofów podąża śladami Śankaracaryi i nie chce zaakceptować Najwyższego Osobowego Boga. Próbują w zamian ustanowić własne opinie. Dla doczesnych filozofów jest to typowe, że chcą ustanowić własne opinie i obalają opinie innych. Dlatego:

Filozofowie Mimamsaka stosujący się do zasad Jaiminiego kładą nacisk na działanie dla własnej przyjemności i mówią, że jeśli istnieje Bóg, musi On podlegać prawom działania dla przyjemności. Innymi słowy, jeśli ktoś dobrze spełnia swoje obowiązki w świecie materialnym, Bóg zobowiązany jest dać mu upragniony rezultat. Według tych filozofów nie trzeba być wielbicielem Boga. Jeśli ktoś ściśle przestrzega zasad moralnych, Pan go doceni i przyzna mu upragnioną nagrodę. Tacy filozofowie nie akceptują wedyjskiej zasady bhakti-yogi. W zamian kładą nacisk na wykonywanie swego obowiązku.

Ateistyczni filozofowie Sankhya, jak Kapila, bardzo dokładnie analizują materialne elementy i w ten sposób dochodzą do wniosku, że przyczyną wszystkiego jest materialna natura. Nie akceptują Najwyższego Osobowego Boga jako przyczyny wszystkich przyczyn.

Filozofowie nyaya, jak Gautama i Kanada, uznali, że oryginalną przyczyną stworzenia jest połączenie atomów.

Filozofowie Mayavadi mówią, że wszystko jest złudzeniem. Mając za przywódców filozofów jak Astavakra, podkreślają, że przyczyną wszystkiego jest bezosobowy blask Brahmana.

Filozofowie podążający za naukami Patanjalego praktykują raja-yogę. Wyobrażają sobie Prawdę Absolutną w wielu formach. Na tym polega ich proces samorealizacji.

Tych pięć filozofii całkowicie odrzuca panowanie Najwyższego Osobowego Boga i usiłuje ustanowić własne filozoficzne teorie. Jednakże Śrila Vyasadeva napisał Vedanta-sutrę i, biorąc esencję całej literatury wedyjskiej, ustanowił supremację Najwyższego Osobowego Boga. Cała piątka wspomnianych powyżej filozofów rozumie, że bezosobowy Brahman nie ma materialnych cech i sądzą oni, że gdy pojawia się Osoba Boga, jest On zanieczyszczony i okryty cechami materialnymi. Używanym tu fachowym określeniem jest saguna. Mówią oni "saguna Brahman" i "nirguna Brahman". Nirguna Brahman znaczy bezosobowy, a saguna Brahman znaczy "przyjmujący materialne zanieczyszczenie". Tego rodzaju filozoficzną spekulację nazywa się zasadniczo filozofią Mayavadi. Jednakże faktem jest, że Prawda Absolutna nie ma nic wspólnego z materialnymi cechami, ponieważ jest Ona transcendentalna. Jest Ona zawsze kompletna i ma pełnię duchowych cech. Pięciu wyżej wspomnianych filozofów nie akceptuje Pana Visnu jako Najwyższego Osobowego Boga, lecz są oni bardzo zajęci obalaniem filozofii innych szkół. W Indiach jest sześć rodzajów procesów filozoficznych. Ponieważ Vyasadeva jest autorytetem wedyjskim, zwany jest on Vedavyasą. Bhaktowie przyjmują jego filozoficzne wyjaśnienie Vedanta-sutry. Jak Kryszna potwierdza w Bhagavad-gicie (15.15):

sarvasya caham hrdi sannivisto
mattah smritir jnanam apohanam ca
vedaiś ca sarvair aham eva vedyo
vedanta-krd veda-vid eva caham

"Ode Mnie, który przebywam w każdym sercu, pochodzi pamięć, wiedza i zapomnienie. Ja jestem przedmiotem poznania wszystkich Ved. W istocie to Ja jestem kompilatorem Vedanty i Ja jestem znawcą Ved."

Ostatecznym celem studiowania całej literatury wedyjskiej jest zaakceptowanie Kryszny jako Najwyższego Osobowego Boga. Ten ruch świadomości Kryszny propaguje filozoficzną konkluzję Śrila Vyasadevy i podąża śladami innych wielkich acaryów, jak Ramanujacarya, Madhvacarya, Visnusvami, Nimbarka i Sam Śri Caitanya Mahaprabhu.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sześć teorii filozoficznych

Post autor: Aniruddha das » 24 lip 2016, 15:58

Caitanya Caritamrita — Madhya-lila

Rozdział 17 – Podróż Pana do Vrindavany

Sześć filozoficznych rozpraw naukowych to: vaiśesika, głoszona przez Kanadę Risiego, nyaya, głoszona przez Gautamę Risiego, yoga, czyli mistycyzm, głoszony przez Patanjalego Risiego, filozofia sankhya, głoszona przez Kapilę Risiego, filozofia karma-mimamsa, głoszona przez Jaimini Risiego, filozofia brahma-mimamsa, czyli Vedanta, ostateczna konkluzja o Absolutnej Prawdzie (janmady asya yatah), głoszona przez Vedavyasę. W rzeczywistości filozofia Vedanty przeznaczona jest dla bhaktów, ponieważ w Bhagavad-gicie Pan Kryszna mówi, vedanta-krd veda-vid eva caham: "Ja jestem kompilatorem Vedanty i Ja jestem znawcą Ved." (Bg. 15.15) Vyasadeva jest inkarnacją Kryszny, zatem Kryszna jest kompilatorem filozofii Vedanty. Tak więc Kryszna niewątpliwie wie, jakie jest znaczenie filozofii Vedanty. Jak oznajmia Bhagavad-gita, ktokolwiek słucha filozofii Vedanty od Kryszny, ten jest naprawdę świadomy prawdziwego znaczenia Vedanty. Mayavadi, którzy nazywają siebie Vedantystami, w ogóle nie rozumieją znaczenia filozofii Vedanty. Nie mając odpowiedniego wykształcenia ogół ludzi myśli, że Vedanta jest interpretacją Śankaritów.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sześć teorii filozoficznych

Post autor: Aniruddha das » 04 lip 2018, 12:18

Filozofowie Mimamsaka wnioskują, że jeżeli istnieje Bóg, to podlega On naszym działaniom dla rezultatów. Podobnie, filozofowie Sankhya, którzy analizują manifestację kosmiczną, mówią, że przyczyną kosmosu jest materialna natura.
CC M 25.50

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sześć teorii filozoficznych

Post autor: Aniruddha das » 04 lip 2018, 12:27

Orędownicy filozofii karma-mimamsa nie przyjmują autorytetu Najwyższego Osobowego Boga. Wysuwają oni taki argument, że jeśli ktoś dobrze pracuje, to z pewnością osiągnie rezultaty. Są oni zdania, że nawet gdyby był Bóg, który nagradza człowieka rezultatami jego pracy, to i tak nie ma potrzeby czczenia Go, ponieważ jeśli człowiek nie pracuje, nie otrzyma od Niego żadnych dobrych rezultatów. Mówią oni, że zamiast czcić jakiegoś półboga czy Boga, lepiej pilnować swoich własnych obowiązków, a wtedy z pewnością otrzymamy dobre rezultaty. Każda żywa istota przyjmuje narodziny odpowiadające jej przeszłej karmie i żyje po prostu przyjmując rezultaty swojej obecnej karmy. Każdy rodzi się w różnych gatunkach życia, odpowiednio do swoich przeszłych czynów, a jego następne narodziny będą rezultatem jego postępowania w tym życiu. Różne rodzaje materialnego szczęścia i nieszczęścia, wygód i niewygód życia, są różnego rodzaju rezultatami rozmaitych czynności, czy to z życia przeszłego, czy obecnego.

Jednak bez zadowolenia Boga nie można otrzymać dobrych rezultatów jedynie przez materialne działanie. Jest to rzeczywiście faktem. Np. czasami zdarza się, że pomimo pierwszej klasy pomocy medycznej udzielonej przez pierwszej klasy chirurga, chora osoba umiera. Zatem wniosek jest taki, że pierwszej klasy leczenie czy wysiłki pierwszej klasy chirurga nie są same w sobie przyczyną uleczenia pacjenta – musi być w tym palec Boży. Podobnie, opieka ojca czy matki nad dziećmi nie jest gwarancją zdrowia dzieci. Czasami widzimy, że pomimo najusilniejszych starań rodziców, dziecko choruje albo umiera. Zatem przyczyny materialne nie są wystarczające dla osiągnięcia rezultatów. Musi być jeszcze przyzwolenie Najwyższego Osobowego Boga.
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 24 – Wielbienie Wzgórza Govardhana

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sześć teorii filozoficznych

Post autor: Aniruddha das » 06 lip 2018, 10:15

Zwolennicy filozofii Mimamsy, których przedstawicielem jest Jaimini, stwierdzili, że każdy powinien spełniać pobożne czyny i wyznaczone obowiązki i że takie czyny doprowadzą nas do najwyższej perfekcji. Filozofii tej zaprzecza dziewiąty rozdział Bhagavad-gity, w którym Pan mówi, że dzięki pobożnym czynom można wznieść się na planety niebiańskie, lecz jak tylko zasób pobożnych czynności ulega wyczerpaniu, musimy porzucić ten wyższy standard przyjemności i materialny dobrobyt planet niebiańskich i natychmiast schodzimy na niższe planety, gdzie życie jest bardzo krótkie i na których poziom materialnego szczęścia jest bardzo niski. Słowa użyte w Bhagavad-gicie to: ksine punye martyam-lokam viśanti. Dlatego konkluzja filozofów Mimamsy, że pobożne uczynki doprowadzą nas do Prawdy Absolutnej, nie jest słuszna. Chociaż czysty bhakta z natury posiada skłonności do spełniania pobożnych czynów, to jednak nikt nie może zdobyć łaski Najwyższego Osobowego Boga jedynie poprzez samo pełnienie pobożnych czynów. Pobożne czynności mogą nas oczyścić z naleciałości spowodowanych przez pasję i ignorancję, lecz bhakta, który nieustannie jest zajęty słuchaniem transcendentalnego przekazu Boga w formie Bhagavad-gity, Śrimad-Bhagavatam i podobnych pism świętych, osiąga to automatycznie. Na podstawie tego co mówi Bhagavad-gita rozumiemy, że nawet osobę, która nie osiągnęła poziomu pobożnych uczynków, lecz która zajęta jest pełnieniem służby oddania, bezwzględnie powinno się uważać za osobę pewnie usytuowaną na ścieżce duchowej doskonałości. W Bhagavad-gicie jest także powiedziane, że osoba która z miłością i wiarą poświęca się służbie oddania, kierowana jest od wewnątrz przez Najwyższego Osobowego Boga. Sam Pan, jako Paramatma, czyli mistrz duchowy przebywający w sercu, daje bhakcie dokładne wskazówki, poprzez które może on stopniowo powrócić do Boga. W rzeczywistości konkluzja filozofów Mimamsy nie jest prawdą, która byłaby w stanie doprowadzić nas do prawdziwego zrozumienia.
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 86 – Modlitwy Ved uosobionych cz.2

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sześć teorii filozoficznych

Post autor: Aniruddha das » 06 lip 2018, 23:38

filozofowie systemu Sankhya – metafizycy czy też materialistyczni naukowcy, którzy badają tę kosmiczną manifestację przy pomocy wynalezionych przez siebie metod naukowych, i którzy nie uznają najwyższego autorytetu Boga jako stwórcy manifestacji kosmicznej. Raczej dochodzą oni do błędnego wniosku, że pierwotną przyczyną stworzenia jest reakcja elementów materialnych. Bhagavad-gita jednak nie przyjmuje tej teorii. Powiedziane jest w niej wyraźnie, że manifestacją kosmiczną kieruje Najwyższy Osobowy Bóg. Fakt ten potwierdza stwierdzenie wedyjskie: asad va idam agra asit, które oznacza, że źródło stworzenia istniało przed zawiązaniem się tej manifestacji kosmicznej. Zatem elementy materialne nie mogą być przyczyną materialnego stworzenia. Choć elementy materialne uznaje się za materialne przyczyny, ostateczną przyczyną jest Najwyższy Osobowy Bóg. Dlatego Bhagavad-gita mówi, że natura materialna funkcjonuje pod kierunkiem Kryszny.
W konkluzji ateistyczna filozofia Sankhya stwierdza, że ponieważ skutki materialnych światów są tymczasowe, czy też iluzoryczne, to przyczyna jest również iluzoryczna. Filozofowie Sankhyi są zwolennikami próżni, lecz faktem jest, że pierwotną przyczyną jest Najwyższy Osobowy Bóg i że ta kosmiczna manifestacja jest tymczasowym przejawem Jego materialnej energii. Kiedy ta tymczasowa manifestacja ulega unicestwieniu, jej przyczyna – wieczna egzystencja świata duchowego – istnieje nadal bez zmian i dlatego świat duchowy nazywany jest sanatana-dhama, wiecznym królestwem. Zatem konkluzja filozofii Sankhya nie jest słuszna.
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 86 – Modlitwy Ved

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sześć teorii filozoficznych

Post autor: Aniruddha das » 09 lip 2018, 22:19

Następnie znamy grupę filozofów, na czele której stoją Gautama i Kanada. Badali oni bardzo dokładnie przyczynę i skutek elementów materialnych i w ostateczności doszli do wniosku, że pierwotną przyczyną stworzenia jest kombinacja atomów. Współcześni naukowcy materialistyczni idą w ślady Gautamy i Kanady, którzy wysunęli tę teorię zwaną paramanuvada. Ta teoria jednakże nie znajduje poparcia w rzeczywistości, bowiem bezwładne atomy nie są pierwotną przyczyną wszystkiego. Potwierdza to Bhagavad-gita i Śrimad-Bhagavatam oraz Vedy, w których powiedziane jest eko narayana asit, co oznacza, że jedynie Narayana istniał przed stworzeniem. Śrimad-Bhagavatam i Vedanta-sutra także stwierdzają, że oryginalna przyczyna posiada zdolność odczuwania i jest pośrednio i bezpośrednio świadomy wszystkiego w tym stworzeniu. W Bhagavad-gicie Kryszna mówi: aham sarvasya prabhavah: "Ja jestem oryginalną przyczyną wszystkiego", i mattah sarvam pravartate, "Ja jestem początkiem i przyczyną wszelkiego stworzenia". Zatem atomy mogą tworzyć podstawową kombinację egzystencji materialnej, lecz atomy te pochodzą od Najwyższego Osobowego Boga. Dlatego filozofia Gautamy i Kanady nie ma odniesienia do rzeczywistości.
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 86 – Modlitwy Ved

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sześć teorii filozoficznych

Post autor: Aniruddha das » 09 lip 2018, 22:23

Podobnie impersonaliści, którym przewodził Astavakra, a potem Śankaracarya, za przyczynę wszystkiego uważają światłość bezosobowego Brahmana. Według ich teorii, manifestacja materialna jest tymczasowa i nierzeczywista, podczas gdy światłość bezosobowego Brahmana jest rzeczywistością. Lecz również i ta teoria nie może oprzeć się krytyce, bowiem Sam Pan stwierdza w Bhagavad-gicie, że Sam jest źródłem światłości Brahmana. Potwierdza to również Brahma-samhita, która stwierdza, że światłość Brahmana to promienie emanujące z ciała Kryszny. Jako taki, bezosobowy Brahman nie może być pierwotną przyczyną manifestacji kosmicznej. Pierwotną przyczyną jest wszechdoskonała, posiadająca zdolność odczuwania Osoba Boga, Govinda.
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 86 – Modlitwy Ved

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sześć teorii filozoficznych

Post autor: Aniruddha das » 09 lip 2018, 22:25

Najbardziej niebezpieczną teorią impersonalistów jest teoria mówiąca, że kiedy Bóg przychodzi jako inkarnacja, to przyjmuje On materialne ciało będące wytworem trzech sił materialnej natury. Pan Caitanya potępił tę teorię filozofów Mayavadi, uznając ją za największą obrazę. Powiedział On, że każdy kto uznaje transcendentalne ciało Osoby Boga za wytwór tej materialnej natury, popełnia największą obrazę przeciwko lotosowym stopom Visnu. Podobnie Bhagavad-gita także stwierdza, że tylko głupcy i dranie wyśmiewają się z Najwyższego Osobowego Boga, kiedy przychodzi On w ludzkiej formie. Pan Kryszna, Pan Rama i Pan Caitanya rzeczywiście poruszali się w tym ludzkim społeczeństwie jak istoty ludzkie.
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 86 – Modlitwy Ved

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sześć teorii filozoficznych

Post autor: Aniruddha das » 24 lut 2019, 14:22

Tych sześć filozoficznych rozpraw naukowych to: vaiśesika, głoszona przez Kanadę Risiego, nyaya, głoszona przez Gautamę Risiego, yoga, czyli mistycyzm, głoszony przez Patanjalego Risiego, filozofia sankhya, głoszona przez Kapilę Risiego, filozofia karma-mimamsa, głoszona przez Jaimini Risiego, filozofia brahma-mimamsa, czyli Vedanta, ostateczna konkluzja o Absolutnej Prawdzie (janmady asya yatah), głoszona przez Vedavyasę. W rzeczywistości filozofia Vedanty przeznaczona jest dla bhaktów, ponieważ w Bhagavad-gicie Pan Kryszna mówi: "Ja jestem kompilatorem Vedanty i Ja jestem znawcą Ved." (Bg. 15.15) Vyasadeva jest inkarnacją Kryszny, zatem Kryszna jest kompilatorem filozofii Vedanty. Tak więc Kryszna niewątpliwie wie, jakie jest znaczenie filozofii Vedanty. Jak oznajmia Bhagavad-gita, ktokolwiek słucha filozofii Vedanty od Kryszny, ten jest naprawdę świadomy prawdziwego znaczenia Vedanty. Mayavadi, którzy nazywają siebie Vedantystami, w ogóle nie rozumieją znaczenia filozofii Vedanty. Nie mając odpowiedniego wykształcenia ogół ludzi myśli, że Vedanta jest interpretacją Śankaritów.
Caitanya Caritamrita — Madhya-lila
Rozdział 17 – Podróż Pana do Vrindavany
Tekst 96

ODPOWIEDZ