Teoria Darwina

Filozofia wedyjska, nauka, wiedza. "Cały świat nauki i technologii opiera się na fałszywej idei, że życie powstało z materii. Nie możemy pozwolić na to, by ta nonsensowna teoria była głoszona bez sprzeciwu. Życie nie pochodzi z materii. Materia została wytworzona z życia. To nie jest teoria; to fakt. Nauka jest oparta na błędnej teorii, toteż wszelkie jej kalkulacje i konkluzje są błędne, a ludzie z tego powodu tylko cierpią. Kiedy więc te wszystkie błędne, współczesne teorie naukowe zostaną skorygowane, ludzie staną się szczęśliwi. Musimy rzucić naukowcom wyzwanie. W przeciwnym razie będą zwodzili całe społeczeństwo." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno
Igor Bhakta
Posty: 31
Rejestracja: 14 sty 2014, 23:04

Teoria Darwina

Post autor: Igor Bhakta » 20 sty 2016, 21:50

Hare Kryszna!

Ostatnio po obejrzeniu dwóch filmów, Geneza Planety Małp i Ewolucja Planety Małp, zacząłem się zastanawiać nad teorią Darwina że pochodzimy od małpy. Z jednej strony jeżeli tak jest to w jaki sposób małpy zaczęły ewoluować w ludzi a zaś z drugiej wydaje mi się to bardziej prawdopodobne niż to że pochodzimy od Adama I Ewy. A wy jakie macie zdanie?

Arisudana
Posty: 13
Rejestracja: 23 wrz 2013, 11:29

Re: Teoria Darwina

Post autor: Arisudana » 21 sty 2016, 08:18

Hari!
Jesli wierzyć moim rodzicom, to mam ludzkie pochodzenie :D
Pozdrawiam.

Mirek
Posty: 48
Rejestracja: 03 paź 2015, 11:42

Re: Teoria Darwina

Post autor: Mirek » 21 sty 2016, 17:00

Igor Bhakta pisze:Hare Kryszna!

Ostatnio po obejrzeniu dwóch filmów, Geneza Planety Małp i Ewolucja Planety Małp, zacząłem się zastanawiać nad teorią Darwina że pochodzimy od małpy. Z jednej strony jeżeli tak jest to w jaki sposób małpy zaczęły ewoluować w ludzi a zaś z drugiej wydaje mi się to bardziej prawdopodobne niż to że pochodzimy od Adama I Ewy. A wy jakie macie zdanie?
Wydaje mi się, że Teoria Darwina vs Adam i Ewa to już problem poszczególnych ugrupowań chrzescijańskich. Z tego co wiem to np. dla katolików przekaz biblijny nie jest tym samym, co nauki przyrodnicze. Podobnie ja, nie traktuję przekazu wedyjskiego za to samo, co nauki przyrodnicze, zresztą z jakiej racji miałbym tak traktować.

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Teoria Darwina

Post autor: Vaisnava-Krpa » 21 sty 2016, 18:18

04.24.73 Gdy Pan Brahma polecił wszystkim Prajapatim, by stwarzali, intonowaliśmy te modlitwy, wychwalając Najwyższą Osobę Boga i całkowicie uwolniliśmy się od wszelkiej ignorancji. W ten sposób byliśmy w stanie stwarzać różnego rodzaju żywe istoty.

04.24.73 Znaczenie: Z tego wersetu dowiadujemy się, że różne rodzaje żywych istot zostały jednocześnie stworzone na samym początku. Nonsensowna darwinowska teoria ewolucji nie ma tu zastosowania. Nieprawdą jest, że przed milionami lat nie było inteligentnych ludzkich istot. Wprost przeciwnie, jest rzeczą zrozumiałą, że najinteligentniejsza istota, Pan Brahma, był stworzony jako pierwszy. Następnie Pan Brahma stworzył innych świętych mędrców jak Marici, Bhrgu, Atreya, Vasistha i Pan Śiva. Oni z kolei, odpowiednio do karmy, stwarzali różnego rodzaju ciała. W Śrimad-Bhagavatam Pan Kapiladeva powiedział Swej matce, że zgodnie ze swym działaniem żywa istota otrzymuje określony rodzaj ciała, wybrany przez wyższe autorytety. Autorytety te wyznacza Najwyższa Osoba Boga. Są nimi Pan Brahma oraz wszyscy inni Prajapati i Manu. Tak więc od samego początku stworzenia można zauważyć, że pierwsza istota jest najinteligentniejsza. Tzw. współczesna inteligencja nie rozwinęła się w stopniowym procesie ewolucji.

Jak oświadcza Brahma-vaivarta Purana, istnieje stopniowy proces ewolucyjny, ale nie polega on na rozwoju ciała. Wszystkie formy cielesne już istnieją. To duchowa istota, czyli duchowa iskra wewnątrz ciała, wznosi się stosownie do praw natury, pod nadzorem wyższego autorytetu. Z wersetu tego możemy wywnioskować, że od samego początku stworzenia istniały różne żywe istoty. Nie jest prawdą, że niektóre z nich wymarły. Wszystko istnieje; to z powodu naszego braku wiedzy nie możemy ujrzeć rzeczy w ich właściwej perspektywie.
Bardzo ważne jest w tym wersecie słowo dhvasta-tamasah, gdyż kto nie uwolnił się od ignorancji, nie może kontrolować tworzenia różnych gatunków żywych istot Jak oznajmia Śrimad-Bhagavatam (3.31.1): daiva-netrena – ciała przyznawane są pod nadzorem wyższych mocy. Jak te wyższe siły mogą kontrolować proces ewolucyjny żywej istoty, jeśli nie są one wolne od wszelkiej niedoskonałości? Zwolennicy nauk wedyjskich nie mogą zaakceptować teorii ewolucji Darwina, gdyż oparta jest ona na niedoskonałej wiedzy.




07.13.25 W trakcie procesu ewolucyjnego, którego przyczyną są czynności karmiczne wywołane niepożądanym materialnym zadowalaniem zmysłów, otrzymałem tę ludzką formę życia, która jest środkiem do osiągnięcia planet niebiańskich, wyzwolenia, niższych gatunków lub przyjęcia ponownych narodzin wśród istot ludzkich.

07.13.25 Znaczenie: Wszystkie żywe istoty w tym materialnym świecie przechodzą cykl narodzin i śmierci odpowiednio do praw natury. Ta walka narodzin i śmierci w różnych gatunkach może być nazywana procesem ewolucyjnym, ale w świecie zachodnim została ona niewłaściwie wyjaśniona. Teoria Darwina mówiąca o ewolucji ze zwierzęcia do człowieka nie jest kompletna, ponieważ teoria ta nie przedstawia sytuacji odwrotnej, czyli ewolucji człowieka do zwierzęcia. Jednakże werset ten wspaniale wyjaśnia ewolucję na mocy autorytetu wedyjskiego. Życie ludzkie osiągane w trakcie procesu ewolucyjnego jest szansą, aby uczynić postęp (svargapavarga) lub zdegradować się (tiraścam punar asya ca). Jeżeli ktoś właściwie wykorzystuje tę ludzką formę życia, może wznieść się na wyższe systemy planetarne; albo też może kultywować wiedzę, dzięki której osiągnie wyzwolenie z procesu ewolucyjnego i powróci do swego oryginalnego życia duchowego. Jest to nazywane apavarga czyli wyzwoleniem.
Materialne życie jest nazywane pavarga, ponieważ podlegamy w nim 5-ciu różnym stanom cierpienia, reprezentowanym przez litery pa, pha, ba, bha i ma.
Pa - oznacza pariśrama, bardzo ciężką pracę.
Pha - oznacza phena, czyli pianę z ust. Na przykład czasami widzimy konia, któremu z powodu ciężkiej pracy leci z pyska piana.
Ba - oznacza byarthata, rozczarowanie. Pomimo tak ciężkiej pracy, na końcu oczekuje nas rozczarowanie.
Bha - oznacza bhaya, czyli strach. W materialnym życiu zawsze jesteśmy w płonącym ogniu strachu, ponieważ nikt nie wie, co się następnie wydarzy. W końcu,
ma - oznacza mrtyu, czyli śmierć.
Kiedy ktoś próbuje unieważnić tych 5 różnych stanów życia - pa, pha, ba, bha i ma - osiąga wtedy apavargę, czyli wyzwolenie z kary materialnej egzystencji.
Słowo tiraścam odnosi się do zdegradowanego życia. Oczywiście ludzkie życie umożliwia lepsze warunki życia. Ludzie z Zachodu myślą, że z małp powstały istoty ludzkie, których położenie jest wygodniejsze. Jednakże, kto nie wykorzystuje tego ludzkiego życia dla svargi i apavargi, ten na nowo upada w zdegradowane życie zwierząt, takich jak psy i świnie. Dlatego rozsądna ludzka istota musi rozważyć, czy wzniesie się na wyższe planety, przygotuje się do uwolnienia z procesu ewolucyjnego, czy też na nowo podróżować będzie w procesie ewolucyjnym w wyższych i niższych statusach życia. Jeśli ktoś działa pobożnie, może wznieść się na wyższe systemy planetarne lub osiągnąć wyzwolenie i powrócić do domu, z powrotem do Boga, a w przeciwnym razie można zdegradować się do życia jako pies, świnia itd. Bhagavad-gita (9.25) wyjaśnia, yanti deva-vrata devan. Ci których interesuje promocja na wyższe systemy planetarne (Devalokę, czyli Svargalokę), muszą przygotować się do tego. Podobnie, jeżeli ktoś pragnie wyzwolenia i powrotu do domu, z powrotem do Boga, powinien także przygotować się, aby osiągnąć ten cel.
Dlatego też nasz ruch świadomości Krsny jest najwyższym ruchem przynoszącym dobro społeczeństwu ludzkiemu, ponieważ ruch ten uczy ludzi, w jaki sposób powrócić do domu z powrotem do Boga. Bhagavad-gita (13.22) wyraźnie oznajmia, że różne formy życia osiągane są na skutek kontaktu z trzema siłami materialnej natury (karanam guna-sango ‘sya sad-asad-yoni-janmasu). Odpowiednio do naszego kontaktu z materialnymi cechami dobroci, pasji i ignorancji w tym życiu, w życiu następnym otrzymamy odpowiednie ciało. Współczesna cywilizacja nie wie, że z powodu różnorodnego towarzystwa w materialnej naturze, żywa istota, mimo iż wieczna, umieszczana jest w różnych chorobliwych warunkach, znanych jako wiele gatunków życia. Współczesna cywilizacja nie jest świadoma praw natury.

prakrteh kriyamanani gunaih karmani sarvaśah
ahankara-vimudhatma kartaham iti manyate

"Zdezorientowana dusza, znajdująca się pod wpływem fałszywego ego, siebie uważa za sprawcę czynów, które w rzeczywistości spełniane są przez 3 siły materialnej natury" (Bg. 3.27). Wszystkie żywe istoty znajdują się pod pełną kontrolą surowych praw materialnej natury, ale dranie myślą, że są niezależni. Jednakże w rzeczywistości nie mogą być niezależni. Jest to głupotą. Głupia cywilizacja jest niezwykle niebezpieczna. Dlatego też ruch świadomości Krsny próbuje uświadomić ludziom ich zależność od surowych praw natury i próbuje uchronić ich, by nie zostali pokonani przez silną mayę, która jest zewnętrzną energią Krsny. Za materialnymi prawami stoi najwyższy kontroler, Krsna (mayadhyaksena prakrtih suyate sacaracaram). Zatem, kto podporządkuje się Krsnie (mam eva ye prapadyante mayam etam taranti te), ten od razu może uwolnić się od kontroli zewnętrznej natury (sa gunan samatityaitan brahma-bhuyaya kalpate). To powinno stanowić cel życia.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Igor Bhakta
Posty: 31
Rejestracja: 14 sty 2014, 23:04

Re: Teoria Darwina

Post autor: Igor Bhakta » 21 sty 2016, 23:02

Podajcie mi drodzy bhaktowie wersety mówiące o ewolucji w pismach wedyjskich

Mirek
Posty: 48
Rejestracja: 03 paź 2015, 11:42

Re: Teoria Darwina

Post autor: Mirek » 22 sty 2016, 18:08

Igor Bhakta pisze:Podajcie mi drodzy bhaktowie wersety mówiące o ewolucji w pismach wedyjskich
Zakładając, że nie masz tu na myśli stricte naukowej teorii ewolucji i przyjmując takie definicje jak:
Ewolucja (łac. evolutio – rozwinięcie, rozwój)
Ewolucja to najogólniej proces zmian zachodzących w czasie. Pojęcie ewolucji najpierw sformułowano na gruncie filozofii i nauk społecznych, później zastosowane zostało w biologii i innych naukach przyrodniczych.
(Wikipedia). Oraz np. Ewolucja (...) 2. «proces przeobrażeń, przechodzenia do stanów bardziej złożonych» (sjp.pwn.pl).

to można podać taki przykład:

ŚB 02.05.26-29:

Ze względu na transformację przestrzeni, powstaje powietrze posiadające cechy dotyku i zgodnie z zasadą następstwa jest ono również pełne dźwięku i podstawowych elementów długości życia: percepcji zmysłowej, mocy umysłu i siły ciała. Z biegiem czasu i natury, powietrze także ulega transformacji, a w jej wyniku powstaje ogień, który przyjmuje formę posiadającą dotyk i dźwięk. Z transformacji ognia powstaje woda, pełna soku i smaku. Zgodnie z zasadą następstwa, posiada ona także formę, dotyk oraz jest pełna dźwięku. Ulegając transformacji, woda wykształca wszelką różnorodność ziemi, nabiera zapachu i - zgodnie z zasadą następstwa – jest pełna soczystości, dotyku, dźwięku i formy.
ZNACZENIE: Cały proces stworzenia jest stopniową ewolucją kolejnych elementów prowadzącą w końcu do obecnej różnorodności ziemi, manifestującej się w tak olbrzymiej liczbie różnych drzew, ziół, gór, rzek, gadów, ptaków, ssaków i ludzkich istot. Zdolność do percepcji zmysłowej jest także procesem stopniowym – powstaje ona z dźwięku, jako następny pojawia się dotyk, a po dotyku – forma. Smak i zapach także rozwijają się wraz ze stopniowym rozwojem przestrzeni, powietrza, ognia, wody i ziemi. Wszystkie te rzeczy są dla siebie nawzajem przyczynami i skutkami, ale oryginalną przyczyną jest Sam Najwyższy Pan, który jako Swoja pełna część – Maha-Visnu – spoczywa na wodach przyczyn mahat-tattvy. Dlatego też Pan Kryszna opisywany jest w Brahma-samhicie jako przyczyna wszystkich przyczyn. Bhagavad-gita (10.08) potwierdza to w następujący sposób:

aham sarvasya prabhavo mattah sarvam pravartate
iti matva bhajante mam budha bhava-samanvitah

Jakości percepcji zmysłowej w pełni reprezentowane są w ziemi, inne elementy posiadają je w mniejszym stopniu.

W przestrzeni istnieje jedynie dźwięk; w powietrzu – dźwięk i dotyk; w ogniu – dźwięk, dotyk i kształt; a w wodzie – dźwięk, dotyk, kształt i smak. Jednakże ziemia posiada wszystkie wymienione wcześniej cechy oraz dodatkowo jeszcze zapach. Na ziemi widzimy więc pełny pokaz różnorodności życia; różnorodności, która rozpoczęła się od podstawowego elementu – powietrza. Choroby ciała wywoływane są zakłóceniami obiegu powietrza w zbudowanym głównie z ziemi ciele żywych istot, a choroby umysłowe przez pewien szczególny rodzaj tych zakłóceń. Ćwiczenia systemu yogi są szczególnie przydatne do utrzymywania sprawnego obiegu tego powietrza, w celu uchronienia się od chorób. Prawidłowe ich wykonywanie zwiększa także długość życia oraz umożliwia kontrolowanie swojej śmierci. Doskonały yogin panuje nad swoją śmiercią, będąc w stanie porzucić ciało we właściwym momencie – wtedy, kiedy posiada już kwalifikacje, aby przenieść się na odpowiednią planetę: Bhakti-yogin przewyższa jednakże wszystkich innych yoginów, ponieważ dzięki swej służbie oddania jest przenoszony poza materialną przestrzeń i umieszczany na jednej z planet świata duchowego. Dzieje się tak dzięki najwyższej woli Pana, który kontroluje wszystko, co istnieje.

Awatar użytkownika
padmak
Posty: 730
Rejestracja: 24 lut 2009, 01:01
Lokalizacja: Birmingham/Milanówek
Kontakt:

Re: Teoria Darwina

Post autor: padmak » 22 sty 2016, 19:57

Igor Bhakta pisze:Podajcie mi drodzy bhaktowie wersety mówiące o ewolucji w pismach wedyjskich
Teoria Ewolucji Darwina ma jeden podstawowy problem, którym jest tak zwany brakujące ogniwo. Dopóki nie zostaną odnalezione wszystkie brakujące ogniwa pośredniczące pomiędzy gatunkami dopóty ta teoria ewolucji zostanie tylko teorią.
Teoria ewolucji mówi o tym że z jednego gatunku na przykład zwierząt powstaje inny gatunek. Dla przykładu z małpy powstał człowiek. Albo z gada powstał ptak. Ogólnie teoria ewolucji mówi że z prostych form życia powstają bardziej złożone formy życia.
Wedy natomiast mówią nam że najbardziej skomplikowana forma życia jaką jest Pan Brahma stwarza kolejne coraz prostsze formy życiam. Taki proces tworzenia jest bardziej logiczny i uzasadniony.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Teoria Darwina

Post autor: Aniruddha das » 24 sty 2016, 11:54

Podajcie mi drodzy bhaktowie wersety mówiące o ewolucji w pismach wedyjskich
Jeden z nich:

Bhagavad-gita

Rozdział 15 – Yoga Najwyższej Osoby
Tekst 8

śariram yad avapnoti yac capy utkramatiśvarah
grhitvaitani samyati vayur gandhan ivaśayat

śariram – ciało; yat – jak; avapnoti – otrzymuje; yat – jak; ca api – również; utkramati – porzuca; iśvarah – pan ciała; grhitva – zabierając; etani – wszystkie te; samyati – odchodzi; vayuh – powietrze; gandhan – zapachy; iva – jak; aśayat – z ich źródła.

Będąc w tym materialnym świecie, żywa istota przenosi swoje różne koncepcje życia z jednego ciała do drugiego, tak jak powietrze przenosi zapachy. Wskutek tego przyjmuje jeden rodzaj ciała, aby ponownie porzucić je i przyjąć następne.


ZNACZENIE: Żywa istota opisana została tutaj jako iśvara, kontroler swego własnego ciała. Jeśli chce, może ona zmienić swoje ciało na ciało wyższego rzędu albo też cofnąć się w niższe gatunki. Ma tutaj niewielką niezależność. Zmiany, jakim podlega jej ciało, zależą od niej. Świadomość, którą wytworzyła w tym życiu, przeniesie w chwili śmierci do innego ciała. Jeśli uczyniła swoją świadomość podobną świadomości psów i kotów, z pewnością otrzyma ciało psa albo kota. Jeśli skupiła swoją świadomość na cechach boskich, przyjmie ciało półboga. A jeśli jest świadoma Kryszny, zostanie przeniesiona do świata duchowego, na Krysznalokę, gdzie będzie obcowała z Kryszną. Fałszywym jest twierdzenie, że po unicestwieniu ciała wszystko się kończy. Indywidualna dusza wędruje poprzez różne typy ciał, a jej obecne ciało i obecne czyny są podstawą jej ciała następnego. Otrzymujemy różne ciała odpowiednio do naszej karmy i musimy opuścić te ciała we właściwym czasie. Jest powiedziane tutaj, że ciało subtelne, które przenosi koncepcję ciała następnego, rozwija to inne ciało w przyszłym życiu. Ten proces wędrówki z jednego ciała do innego i walka podczas przebywania w danym ciele jest nazywana karsati, czyli walką o egzystencję.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Teoria Darwina

Post autor: Aniruddha das » 25 sty 2016, 12:42

Czyli jest jasne, że świadomość ewoluuje, a nie ciało. Nasza świadomość otrzymuje odpowiednią materialną formę w zależności od postrzegania rzeczywistości.
Bhagavad-gita

Rozdział 15 – Yoga Najwyższej Osoby
Tekst 9

śrotram caksuh sparśanam ca rasanam ghranam eva ca
adhisthaya manaś cayam visayan upasevate

śrotram – uszy; caksuh – oczy; sparśanam – dotyk; ca – również; rasanam – język; ghranam – zmysł węchu; eva – również; ca – i; adhisthaya – będąc usytuowanym w; manah – umysł; ca – również; ayam – on; visayan – przedmioty zmysłów; upasevate – cieszy się.

Przyjąwszy inne ’wulgarne’ ciało, otrzymuje ona (żywa istota) pewien typ zmysłu słuchu, wzroku, smaku, powonienia i dotyku, które grupują się wokół umysłu. Wskutek tego zadowala ją określony zespół przedmiotów zmysłów.

ZNACZENIE: Innymi słowy, jeżeli żywa istota zdegeneruje swoją świadomość do świadomości psów i kotów, wtedy w następnym życiu otrzymuje ciało psa albo kota i używa życia. Świadomość w swoim stanie pierwotnym jest czysta, jak woda. Kiedy jednak zmieszamy wodę z jakimś barwnikiem, to straci ona tę swoją czystość. Podobnie świadomość jest czysta, ponieważ czysta jest dusza. Ale ta czysta świadomość zmienia się w zależności od obcowania z jakościami materialnymi. Prawdziwa świadomość jest świadomością Kryszny. Jeśli więc ktoś jest świadomy Kryszny, to jego życie jest czyste. Jeżeli jednak jego świadomość zostanie zanieczyszczona pewnym typem mentalności materialnej, to w przyszłym życiu otrzymuje on ciało odpowiadające tej świadomości. Niekoniecznie musi to być ciało ludzkie. Można otrzymać ciało kota, psa, świni, półboga albo jednej z wielu innych form spośród 8 400 000 gatunków życia.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Teoria Darwina

Post autor: Aniruddha das » 26 sty 2016, 09:49

Caitanya Caritamrita — Adi-lila

Rozdział 9 – Drzewo służby oddania
Tekst 43
praninam upakaraya yad eveha paratra ca
karmana manasa vaca tad eva matiman bhajet

praninam – wszystkich żywych istot; upakaraya – dla korzyści; yat – którekolwiek; eva – z pewnością; iha – w tym świecie albo w tym życiu; paratra – w życiu następnym; ca – i; karmana – pracą; manasa – umysłem; vaca – słowami; tat – to; eva – z pewnością; matiman – inteligentny człowiek; bhajet – musi działać.

"'Swą pracą, myślami i słowami, człowiek inteligentny musi spełniać czyny, które będą korzystne dla wszystkich żywych istot w tym życiu i w następnym.'


ZNACZENIE: Na nieszczęście ludzie na ogół nie wiedzą, co zdarzy się w następnym życiu. Przygotowanie się do następnego życia jest zdrowym rozsądkiem i jest to zasadą cywilizacji wedyjskiej, lecz obecnie ludzie na całym świecie nie wierzą w następne życie. Nawet wpływowi profesorowie i inni nauczyciele mówią, że wraz z końcem ciała kończy się wszystko. Ta ateistyczna filozofia zabija ludzką cywilizację. Ludzie w nieodpowiedzialny sposób dopuszczają się wszelkiego rodzaju grzesznych czynów i w ten sposób za sprawą propagandy kształceniowej tzw. przywódców zostaje im zabrany przywilej ludzkiego życia. W rzeczywistości faktem jest, że celem tego życia jest przygotowanie się do życia następnego; drogą ewolucji przeszliśmy przez wiele gatunków czy form, a ta ludzka forma życia jest sposobnością do osiągnięcia lepszego życia. Wyjaśnia to Bhagavad-gita:

yanti deva-vrata devan pitrn yanti pitr-vratah
bhutani yanti bhutejya yanti mad-yajino 'pi mam

"Kto czci półbogów, narodzi się pomiędzy półbogami; kto czci upiory i duchy, narodzi się pomiędzy takimi istotami; kto oddaje cześć przodkom, pójdzie do przodków, a ci, którzy Mnie wielbią, będą żyć ze Mną." (Bg. 9.25) Można zatem wznieść się na wyższe systemy planetarne, które są rezydencją półbogów, można otrzymać promocję na Pitrlokę, można pozostać na Ziemi, lecz można również udać się do domu, z powrotem do Boga. Potwierdza to Bhagavad-gita (4.9): tyaktva deham punar janma naiti mam eti so 'rjuna. Ten, kto prawdziwie zna Krysznę, po porzuceniu ciała nie powraca ponownie do tego świata, by przyjąć materialne ciało, lecz wraca do domu, do Boga. Wiedza ta zawarta jest w śastrach i ludzie powinni otrzymać sposobność poznania jej. Nawet jeśli ktoś nie może powrócić do Boga w jednym życiu, cywilizacja wedyjska przynajmniej daje sposobność awansowania na wyższe systemy planetarne, gdzie żyją półbogowie, a nie ponownego zdegradowania się do życia zwierzęcego. Chociaż wiedza ta stanowi wielką naukę, obecnie ludzie nie rozumieją jej, gdyż są niewykształceni i szkoleni w ten sposób, by jej nie przyjmować. Jest to okropny stan współczesnego społeczeństwa ludzkiego. W takiej sytuacji ruch świadomości Kryszny jest jedyną nadzieją na skierowanie uwagi inteligentnego człowieka ku większej korzyści w życiu.

ODPOWIEDZ