4 filozofie Vaisznawa

Filozofia wedyjska, nauka, wiedza. "Cały świat nauki i technologii opiera się na fałszywej idei, że życie powstało z materii. Nie możemy pozwolić na to, by ta nonsensowna teoria była głoszona bez sprzeciwu. Życie nie pochodzi z materii. Materia została wytworzona z życia. To nie jest teoria; to fakt. Nauka jest oparta na błędnej teorii, toteż wszelkie jej kalkulacje i konkluzje są błędne, a ludzie z tego powodu tylko cierpią. Kiedy więc te wszystkie błędne, współczesne teorie naukowe zostaną skorygowane, ludzie staną się szczęśliwi. Musimy rzucić naukowcom wyzwanie. W przeciwnym razie będą zwodzili całe społeczeństwo." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno
Awatar użytkownika
drzewo
Posty: 407
Rejestracja: 17 wrz 2007, 10:08

4 filozofie Vaisznawa

Post autor: drzewo » 24 mar 2015, 06:57

Czy moze ktoschcialby przyblizyc, czy nawet DAC wyklad na ten temat? NP roznice w postrzeganiu zwiazku duszy I bhagawana, adveity, dualnosci I jednosci I rozne odmiany podejscia w roznych szkolach.

pozdrawiam

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: 4 filozofie Vaisznawa

Post autor: Aniruddha das » 06 lip 2018, 23:53

"Gaudiya" wskazuje na część Indii pomiędzy południową stroną gór Himalajów a północną częścią wzgórz Vindhya, która zwana jest Aryavartą, czyli ziemią Aryan. Ta część Indii podzielona jest na pięć części albo prowincji (Panca-gaudadeśa): Sarasvata (Kashmir i Punjab), Kanyakubja (Uttar Pradesh łącznie ze współczesnym miastem Lucknow), Madhya-gauda (Madhya Pradesh), Maithila (Bihar i część Bengalu) i Utkala (część Bengalu i cała Orissa). Bengal czasami zwany jest Gaudadeśą, częściowo dlatego, że stanowi część Maithili, a częściowo z tego powodu, że stolica hinduskiego króla Rajy Laksmany Seny była znana jako Gauda. Ta stara stolica później znana była jako Gaudapura i stopniowo jako Mayapur.

Bhaktowie z Orissy zwani są Udiya, bhaktowie z Bengalu zwani są Gaudiya, a bhaktowie z południowych Indii znani są jako bhaktowie Dravidi. Tak jak jest pięć prowincji w Aryavarcie, tak również na pięć prowincji podzielona jest Daksinatya, południowa India, i prowincje te są zwane Panca-dravida. W prowincjach Panca-dravida pojawili się czterej acaryowie Vaisnava, którzy są wielkimi autorytetami czterech sukcesji uczniów Vaisnavów, jak również Śripada Sankaracarya ze szkoły Mayavada. Spośród tych czterech Vaisnava acaryów, którzy akceptowani są przez Gaudiya Vaisnavów, Śri Ramanuja Acarya pojawił się w południowej części Andhra Pradesh w Mahabhutapuri, Śri Madhva Acarya pojawił się w Pajakam (w pobliżu Vimanagiri) w okręgu Myangalora, Śri Visnusvami pojawił się w Pandyi, a Śri Nimbarka pojawił się w Mungera-patanie na dalekim południu.
Caitanya Caritamrita — Adi-lila
Rozdział 1 – Mistrzowie duchowi
Tekst 19

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: 4 filozofie Vaisznawa

Post autor: Aniruddha das » 06 lip 2018, 23:56

Śri Caitanya Mahaprabhu przyjął łańcuch sukcesji uczniów od Madhva Acaryi, ale Vaisnavowie w Jego linii nie przyjmują tattva-vadi, którzy również twierdzą, że należą do Madhva-sampradayi. Aby wyraźnie odróżnić się od gałęzi tattva-vadi potomków Madhvy, Vaisnavowie Bengalu wolą nazywać się Gaudiya Vaisnavami. Śri Madhva Acarya również znany jest jako Śri Gaudapurnananda, i dlatego nazwa Madhva-Gaudiya-sampradaya jest całkowicie stosowna dla sukcesji uczniów Gaudiya Vaisnavów. Om Visnupada Śrimad Bhaktisiddhanta Sarasvati Goswami Maharaja, przyjął inicjację w Madhva-Gaudiya-sampradayi.
Caitanya Caritamrita — Adi-lila
Rozdział 1 – Mistrzowie duchowi
Tekst 19

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: 4 filozofie Vaisznawa

Post autor: Aniruddha das » 07 lip 2018, 11:43

Caitanya Mahaprabhu przeprowadził dyskusję ze społecznością Tattvavadi, w wyniku której członkowie tego odłamu uznali siebie za niższą grupę Vaisnavów.
Tattvavadi należą do społeczności Vaisnavów Madhvacaryi ale zachowanie jej członków odbiega od ścisłych zasad tej społeczności.
Aby odróżnić sukcesję uczniów od Mayavadi, zwolenników Śankaracaryi, Śrila Madhvacarya nazwał swą grupę Tattvavada. Ogólnie rzecz biorąc, ustanawił supremację Najwyższego Osobowego Boga. W rzeczywistości sukcesja uczniów Madhvacaryi znana jest jako sekta Brahma-Vaisnava, czyli sekta pochodząca od Pana Brahmy. Dlatego Tattvavadi, czyli zwolennicy Madhvacaryi, nie akceptują zdarzenia związanego ze złudzeniem Pana Brahmy, zapisanego w Dziesiątym Canto Śrimad-Bhagavatam. Śrila Madhvacarya celowo uniknął komentowania tej części Śrimad-Bhagavatam, w której wspomniana jest brahma-mohana, iluzja Pana Brahmy. Śrila Madhavendra Puri był jednym z acaryów w sukcesji uczniów Tattvavada i dowiódł, że ostatecznym celem transcendentalizmu jest osiągnięcie czystej służby oddania, miłości do Boga. Ci Vaisnavowie, którzy należą do Gaudiya-sampradayi, sukcesji uczniów podążającej śladami Śri Caitanyi Mahaprabhu, różnią się od Tattvavadi, chociaż należą do tej samej Tattvavada sampradayi. Dlatego zwolennicy Śri Caitanyi Mahaprabhu znani są jako Madhva-Gaudiya-sampradaya.
Caitanya Caritamrita — Madhya-lila
Rozdział 9 – Podróże Pana Caitanya do świętych miejsc
Tekst 11

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: 4 filozofie Vaisznawa

Post autor: Aniruddha das » 07 lip 2018, 11:44

Pasandi jest to ktoś, kto uważa, że Najwyższy Pan Narayana, Osoba Boga, jest na tym samym poziomie, co półbogowie, którym przewodzą Pan Brahma i Pan Śiva. Bhakta nigdy nie sądzi, że Pan Narayana znajduje się na jednakowej platformie z Panem Brahmą i Panem Śivą. Madhvacarya-sampradaya i Ramanuja-sampradaya są to głównie czciciele Pana Ramacandry, chociaż zakłada się, że Śri Vaisnavowie są czcicielami Pana Narayana i Laksmi, a Tattvavadi przyjmuje się za wielbicieli Pana Kryszny. Obecnie w większości klasztorów należących do Madhva-sampradayi wielbi się Pana Ramacandrę.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: 4 filozofie Vaisznawa

Post autor: Aniruddha das » 07 lip 2018, 11:45

W książce znanej jako Adhyatma-ramayana, w Rozdziałach od Dwunastego do Piętnastego, znajdują się wypowiedzi o wielbieniu Bóstw Śri Ramacandry i Sity. Jest powiedziane, że w czasach Pana Ramacandry był pewien bramin, który podjął ślub niejedzenia śniadania, dopóki nie ujrzy Pana Ramacandry. Czasami, ze względu na sprawy służbowe, Pan Ramacandra był nieobecny w Swej stolicy przez cały tydzień i w tym czasie mieszkańcy nie mogli Go widzieć. Podczas tego tygodnia bramin ten nie mógł wypić nawet kropli wody z powodu swojego ślubu. Bramin przerywał swój post po ośmiu czy dziewięciu dniach, gdy mógł osobiście ujrzeć Pana Ramacandrę. Widząc ten surowy ślub bramina, Pan Ramacandra polecił Swemu młodszemu bratu Laksmanowi, by dostarczył braminowi parę Bóstw Sita-Rama. Bramin otrzymał Bóstwa od Śri Laksmanaji i czcił Je wiernie do końca życia. W chwili swej śmierci przekazał Bóstwa Śri Hanumanji, który na wiele lat zawiesił Je wokół swej szyi i służył Im z całym oddaniem. Po wielu latach, gdy Hanumanji opuścił ciało na wzgórzu zwanym Gandha-madana, przekazał Bóstwa Bhimasenie, jednemu z Pandavów, a Bhimasena zaniósł Je do swego pałacu, w którym przechowywał Je z wielką troską. W pałacu były One wielbione przez Ksemakantę, ostatniego króla z dynastii Pandavów. Później te same Bóstwa trzymali pod swą opieką królowie Orissy znani jako Gajapati. Bóstwa te otrzymał od króla Orissy jeden z acaryów o imieniu Narahari Tirtha, który należał do sukcesji uczniów Madhvacaryi.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: 4 filozofie Vaisznawa

Post autor: Aniruddha das » 07 lip 2018, 11:46

Można zauważyć, że te właśnie Bóstwa Ramy i Sity były wielbione od czasów króla Iksvaku. W rzeczywistości wielbili Je książęta, członkowie rodziny królewskiej, jeszcze przed pojawieniem się Pana Ramacandry. Później, za czasów Pana Ramacandry, Bóstwa te czcił Laksmana. Mówi się, że Madhvacarya otrzymał te Bóstwa zaledwie na trzy miesiące przed swoim odejściem i zainstalował Je w świątyni w Udupi. Od tego czasu Bóstwa te były wielbione w tym klasztorze przez Madhvacarya-sampradayę. Jeśli chodzi o Śri Vaisnavów, poczynając od Ramanujacaryi, oni także wielbili Bóstwa Sita-Rama. Bóstwa Sita-Rama czczone są także w Tirupati i innych miejscach. Ze Śri Ramanujacarya-sampradayi wywodzi się inna gałąź znana jako Ramanandi czy Ramat i jej zwolennicy także wiernie wielbią Bóstwa Sita-Rama. Vaisnavowie z Ramanuja-sampradayi wolą wielbić Pana Ramacandrę niż Radha-Krysznę.
Caitanya Caritamrita — Madhya-lila
Rozdział 9 – Podróże Pana Caitanya do świętych miejsc
Tekst 11

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: 4 filozofie Vaisznawa

Post autor: Aniruddha das » 08 lip 2018, 11:51

Obrazek

Raghavendra Swami, Madhava Tattva-Vadi

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: 4 filozofie Vaisznawa

Post autor: Aniruddha das » 08 lip 2018, 11:56

Caitanya Caritamrita — Madhya-lila
Rozdział 9 – Podróże Pana Caitanya do świętych miejsc
Tekst 277

"Jedyną kwalifikacją, którą widzę w twojej sampradayi, jest to, że uznajecie formę Pana za prawdę."

Śri Caitanya Mahaprabhu chciał zwrócić uwagę Tattvavadi acaryi – należącemu do Madhvacarya-sampradayi – że ich ogólne postępowanie nie sprzyja czystej służbie oddania, która nie może nosić śladów działania dla przyjemności i wiedzy spekulatywnej. Jeśli chodzi o działanie dla przyjemności, zanieczyszczeniem jest wzniesienie się do wyższego standardu życia, natomiast w wiedzy spekulatywnej zanieczyszczeniem jest wtopienie się w egzystencję Prawdy Absolutnej. Tattvavada sampradaya ze szkoły Madhvacaryi trzyma się zasady varnaśrama-dharmy, która związana jest z działaniem dla przyjemności. Ich ostateczny cel (mukti) jest po prostu pewną formą pragnienia. Czysty bhakta powinien być wolny od wszelkiego rodzaju pragnień. Pełni on po prostu służbę dla Pana. Niemniej jednak Caitanya Mahaprabhu był zadowolony, że Madhvacarya-sampradaya, czyli Tattvavada sampradaya, akceptowała transcendentalną formę Pana. Jest to wielką kwalifikacją tych Vaisnava sampradayi.

Transcendentalnej formy Pana nie akceptuje Mayavada sampradaya. Jeśli jakaś Vaisnava sampradaya również da się porwać temu impersonalnemu nastawieniu, wówczas nie ma ona w ogóle żadnej pozycji. To fakt, że istnieje wielu tzw. Vaisnavów, których ostatecznym celem jest wtopienie się w egzystencję Pana. Filozofią Vaisnava sahajiyów jest stanie się jednym z Najwyższym. Śri Caitanya Mahaprabhu zauważa, że Śri Madhavendra Puri zaakceptował Madhvacaryę tylko dlatego, że jego sampradaya uznawała transcendentalną formę Pana.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: 4 filozofie Vaisznawa

Post autor: Aniruddha das » 12 lip 2018, 23:48

Cztery odłamy sukcesji uczniów tradycji Vaisnava, a mianowicie Madhva-sampradaya, Ramanuja-sampradaya, Visnusvami-sampradaya i Nimbarka-sampradaya, opierając się na konkluzjach Ved, zgadzają się, że należy się podporządkować Najwyższemu Osobowemu Bogu.
Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności
Rozdział 86 – Modlitwy Ved uosobionych

ODPOWIEDZ