Wiem o co Ci chodzi Prabhu, i jakie niezrozumienie starasz się skorygować, ale warto zwrócić uwagę na to, aby nie brzmiało to dla innych absurdalnie. Teraz brzmi to tak, jakby fizyczne ciało jakiegoś bhakty nagle znikało podczas kirtanu, bo osiągnął on miłość do Boga.Mathura pisze:Czysty wielbiciel nie ma fizycznego ciała.trigi pisze:Czy cialo subtelne istnieje gdy ktos jest czystym wielbicielem to inna sprawa.Wtedy moze opuszcza tylko ciało fizyczne.
- Co nagle stało się z Prabhu Mathurą podczas tańca i śpiewu?
- Stał się czystym wielbicielem. Jest on nadal pośród nas, tylko jest teraz niewidzialny.
- Łoł! Ale czadowo, Prabhu! Ja też chcę zostać czystym wielbicielem!
Poniższe wyjaśnienia nie są skierowane do Ciebie, Mathuro, bo wiem, że Ty wiesz, ale do tych, którzy mogą opacznie zrozumieć to, co napisałeś. Czysty wielbiciel posiada zarówno ciało "grubofizyczne" (sthula-śarira), jak i subtelne (linga-śarira), ale z powodu całkowitego zaangażowania tych elementów w służbę dla Boga, z filozoficznego punktu widzenia nie są one uważane za materialne, czyli okryte energią iluzoryczną Pana, ale za duchowe, czyli służące Bogu. Przy braku utożsamiania się z cielesną koncepcją życia, nic nie jest już materialne, a wszystko staje się duchowe, bo jest energią Kryszny istniejącą wyłącznie w celu służenia Mu i uczynienia Go jeszcze bardziej szczęśliwym.
Wapu stanowi służbę dla "grubofizycznego" ciała guru, natomiast wani jest służbą dla jego duchowych instrukcji, komunikowanych i formułowanych przy użyciu jego "grubofizycznego" i subtelnego ciała. Bez istnienia "grubofizycznego" i subtelnego ciała guru niemożliwe jest ani wapu, ani transmisja wani.
Przypomnijmy więc jeszcze raz nam wszystkim:
Materialne = okryte mayą, materialną iluzją, cielesną koncepcją życia
Duchowe = wolne od wpływu mayi, cielesnej koncepcji życia; zaangażowane w służbę oddania dla Boga.
Fizyczne ciało = sthula-śarira i linga-śarira. Kiedy dżiwa nie utożsamia się z tymi dwoma fizycznymi ciałami i angażuje je w służbę oddania dla Boga, to te ciała uważane są za duchowe. Jeżeli natomiast utożsamia się z nimi, to uważane są one za materialne, gdyż przykrywają wieczną, duchową tożsamość duszy.