Źródła iluzji
: 25 cze 2009, 15:33
Jakie istnieją źródła iluzji?
Martanda Dasa pisze:Zrodlem wszytkich iluzji materialnych jak i duchowych jest Bog, Najwyzsza Osoba, Sri Kryszna.
janmady asya yataha
Chyba dobrze, co?
Tak. Chodzi mi o źródła iluzji przeszkadzające nam w rozwoju duchowym. Jestem trochę oszołomiony tym tematem. Chodzi mi głównie o to: Jakie źródła iluzji powodują brak satysfakcji i radości z uczenia się praktykowania bhakti jogi?Yogi Krishnaram pisze:Tak, Martanda ma rację oczywiście ale Vaśizthcie chyba chodziło o źródła przeszkód w powrocie do Kryszny. Mam rację? Czekam na doprecyzowanie.
Mi się wydaje, że każdy po prostu może spaść, ale tak jak nas zapewnia Sam Kryszna, każdy nawet najmniejszy wysiłek na drodze ku niemu, nigdy nie poszedł na marne, nawet jeżeli nasza dyscyplina nie jest wystarczająco silna, aby wyrzec się świata materialnego i skierować się ku Krysznie. Takie upadki są po prostu efektem braku dyscypliny albo braku wiary w Krysznę. Nie mniej jednak Kryszna Swego bhakty nigdy nie porzuca, nieważne jak bardzo taki bhakta mógłby się stoczyć.Vaśisztha das pisze:No to mamy już dwa pytania.
Dorzucę trzecie.
Jak to możliwe, że odwraca się twarz od Kryszny, gdy przez wiele lat szuka się Jego schronienia i łaski? Czyżby miała miejsce wówczas jakaś forma samooszukiwania.
Trochę ogólne to pytanie. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale każdy ma swoje indywidualne przeżycia duchowe i w duchowości nie liczą się (tutaj bardziej chodzi mi o różne procesy jogi) doznania mentalne, gdyż to wszystko iluzja. Nie wiem czy o to Ci chodziło, chyba raczej nie bo to co napisałem dotyczy się różnych jóg i medytacji, które mają materialny aspekt prócz duchowego ale bhakti-joga ma tylko duchowy, gdyż to królowa wszystkich jóg.Vaśisztha das pisze:I czwarte pytanie.
Co zrobić, gdy spotyka nas coś zupełnie przeciwnego, niż to, co obiecują nam bhaktowie, lub obiecywali nam bhaktowie, gdy przyłączaliśmy się do ruchu Hare Kryszna?
Jeżeli w ten sposób definiujesz iluzję, to za powyżej wymienione przez Ciebie stany emocjonalne odpowiedzialne są anartha, czyli bezwartościowe i niepożądanych w życiu duchowym rzeczy. Zgodnie z opinią Śrila Bhaktivinoda Thakura anarthy dzielą się na 4 rodzaje:Vaśisztha das pisze:Tak. Chodzi mi o źródła iluzji przeszkadzające nam w rozwoju duchowym. Jestem trochę oszołomiony tym tematem. Chodzi mi głównie o to: Jakie źródła iluzji powodują brak satysfakcji i radości z uczenia się praktykowania bhakti jogi?