Źrodła Historyczne a Kryszna

Filozofia wedyjska, nauka, wiedza. "Cały świat nauki i technologii opiera się na fałszywej idei, że życie powstało z materii. Nie możemy pozwolić na to, by ta nonsensowna teoria była głoszona bez sprzeciwu. Życie nie pochodzi z materii. Materia została wytworzona z życia. To nie jest teoria; to fakt. Nauka jest oparta na błędnej teorii, toteż wszelkie jej kalkulacje i konkluzje są błędne, a ludzie z tego powodu tylko cierpią. Kiedy więc te wszystkie błędne, współczesne teorie naukowe zostaną skorygowane, ludzie staną się szczęśliwi. Musimy rzucić naukowcom wyzwanie. W przeciwnym razie będą zwodzili całe społeczeństwo." - Śrila Prabhupad - Prawda i Piękno
Awatar użytkownika
Rasasthali
Posty: 641
Rejestracja: 23 lis 2006, 18:58
Lokalizacja: USA

Re: Źrodła Historyczne a Kryszna

Post autor: Rasasthali » 07 wrz 2008, 10:35

John pisze:Mam pytanie czy ktoś zna jakieś źrodła historyczne potwierdzające isntnienie Krsny, poza Bhagawadgity, Bhagawatam itd, które oczywiście wszyscy uznajemy. ??
Edwin Bryant (Advaita) pracuje wlasnie nad ksiazka 'Historical Krsna' i tam zapewne odpowie na Twoje pytania. Mowi tez troche o tym we wstepie do swojego tlumaczenia 10 canto Bhagavatam oraz chyba w nowej ksiazce 'Krsna', ktora kupilam ale wyslalismy ja do domu rodzicow w Stanach i ciagle jej nie moglam przeczytac ! :(
http://actinidia.wordpress.com/

Awatar użytkownika
John
Posty: 511
Rejestracja: 16 maja 2008, 14:09
Lokalizacja: Opolskie

Post autor: John » 07 wrz 2008, 10:51

Będę czekał z niecierpliwością, Dziękuję za informację
Hare Krsna Hare Krsna Krsna Krsna Hare Hare Hare Rama Hare Rama
Rama Rama Hare Hare

Awatar użytkownika
John
Posty: 511
Rejestracja: 16 maja 2008, 14:09
Lokalizacja: Opolskie

Post autor: John » 03 paź 2008, 07:49

A Arjuna komu przekazał słowa BhagavadGity które usłyszał z ust Krsny ??
Hare Krsna Hare Krsna Krsna Krsna Hare Hare Hare Rama Hare Rama
Rama Rama Hare Hare

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 03 paź 2008, 15:09

John pisze:A Arjuna komu przekazał słowa BhagavadGity które usłyszał z ust Krsny ??
Niestety, nie mam na ten temat informacji. Niezależnie od tego czy i komu Arjuna osobiście przekazał dalej słowa usłyszane od Kryszny, świadkiem ich rozmowy, w mistyczny sposób i na skutek łaski Śrila Wyasadewy, był uczeń Wjasy Sańdżaja, będący sekretarzem Dritarasztry. W naszej sukcesji uczniów wiedzę Bhagavad-gity posiadamy od Śrila Wyasadewy, który zamieścił ją jako część Mahabharaty. Może któryś z bhaktów zna więcej szczegółów na ten temat i lepiej potrafi to wytłumaczyć.

Caturmukha dasa

Post autor: Caturmukha dasa » 03 paź 2008, 22:58

Ardżuna był wielbcielem Kryszny (w związku przyjaźni) i jednocześnie kszatrją. Jego przypisanym obowiązkiem była walka/obrona obywateli (i sprawowanie władzy). Dostał odpowiednią dla siebie instrukcję od Kryszny, by walczył, i ją wykonał najlepiej jak mógł, dlatego też przedstawiany jest w Bhagavad-gicie jako wzorowy przykład właściwego zrozumienia Gity. Kto zatem podąża za przykładem Ardżuny i będąc wielbicielem Pana wykonuje swój przypisany obowiązek dla Pana, ten podąża za sukcesją uczniów.

Jednym zaś z przypisanych obowiązków bramina jest nauczanie/przekazywanie wiedzy, a Ardżuna był kszatrją :D

A oto przypisane obowiązki bramina:

"wykonywanie ofiar, pomaganie przy wykonywaniu ofiar, nauka wed, instruowanie o wedach, dawanie darów/jałmużny i ich/jej otrzymywanie."

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 04 paź 2008, 08:09

Bardzo sprytnie Caturmukha Prabhu. Brawo! :) Myślę, że pytanie Johna jest jak najbardziej uzasadnione ponieważ sam Śrila Prabhupada w paru miejscach sugeruje taki stan rzeczy. Przykładowo we wprowadzeniu do Bhagavad-gity Śrila Prabhupada mówi:

"Pan mówi tutaj wyraźnie Arjunie, że czyni go pierwszym odbiorcą tej wiedzy w nowej parampara (sukcesji uczniów), ponieważ stara sukcesja została przerwana. Dlatego życzeniem Pana było ustanowienie następnej sukcesji (parampara), która kontynuowałaby linię myślenia idącą od boga słońca do innych. Pan zapragnął, aby Arjuna na nowo rozpoczął rozpowszechnianie Jego nauki. Chciał On, aby Arjuna został autorytetem w rozumieniu Bhagavad-gity. Widzimy więc, że Bhagavad-gita została przekazana Arjunie głównie dlatego, że był On bhaktą Pana, bezpośrednim uczniem Krsny i Jego bliskim przyjacielem (a nie braminem - mój dopisek)."

A w komentarzu do Bg. 10.14:
"Kiedy system parampara został przerwany, Arjuna został wybrany tym, który miał go odnowić."

Stąd John i inni mają chyba prawo przypuszczać, że Arjuna jako bhakta Pana i pierwszy autorytet w wiedzy Bhagawad-gity, w naturalny sposób rozpowszechnił by ją przynajmniej wśród najbliższej rodziny. Ja bym tak zrobił, pomimo, że stoję poza warnaśramą. Przynajmniej powiedziałbym o tym żonie, no i oczywiście na forum nama-hatta.pl. :)

W tej sytuacji, pytaniem za 2 zety jest, jak można odnowić system parampara i rozpowszechniać jego nauki będąc jednocześnie zakneblowanym przez Caturmukhę Prahbu? ;) Oczywiście, można by na to odpowiedzieć, że poprzez "dawanie przykładu", ale ktoś mógłby nam zarzucić, że idziemy na łatwiznę i ścinamy na zakrętach. ;) :)

Caturmukha dasa

Post autor: Caturmukha dasa » 05 paź 2008, 01:32

Purnaprajna pisze: Przykładowo we wprowadzeniu do Bhagavad-gity Śrila Prabhupada mówi:

"[...] Widzimy więc, że Bhagavad-gita została przekazana Arjunie głównie dlatego, że był On bhaktą Pana, bezpośrednim uczniem Krsny i Jego bliskim przyjacielem (a nie braminem - mój dopisek)."
O braminie pisałem jednak ze względu na jego talent do przekazywania wiedzy, gdyż on to lubi i jest to dla niego czymś naturalnym (przypisany obowiązek).
Purnaprajna pisze: Pan zapragnął, aby Arjuna na nowo rozpoczął rozpowszechnianie Jego nauki. Chciał On, aby Arjuna został autorytetem w rozumieniu Bhagavad-gity.
Tak, Ardżuna rozpoczął rozpowszechnianie nauk Gity poprzez zrozumienie nauk Kryszny i ich zastosowanie odpowiednio do swojej pozycji.
Purnaprajna pisze:"Kiedy system parampara został przerwany, Arjuna został wybrany tym, który miał go odnowić."
I odnowił, gdyż zrozumiał przekaz jako uczeń i dał tym samym przykład innym.
Purnaprajna pisze: W tej sytuacji, pytaniem za 2 zety jest,
Trochę mało...... :D
Purnaprajna pisze: [...] jak można odnowić system parampara i rozpowszechniać jego nauki będąc jednocześnie zakneblowanym przez Caturmukhę Prahbu? ;) Oczywiście, można by na to odpowiedzieć, że poprzez "dawanie przykładu", ale ktoś mógłby nam zarzucić, że idziemy na łatwiznę i ścinamy na zakrętach. ;) :)
Pytanie to wydaje się dotyczyć różnych poziomów świadomości i realizacji duchowej (guna, karma) i stosowne do nich będzie także nauczanie.

Dawanie przykładu jest nauczaniem, to prawda. Można uczyć na wiele sposobów i każdy z nas ma inne predyspozycje do uczenia kogoś czegoś i to np. odróżnia kszatrję od bramina, gdyż ten ostatni jest naturalnym nauczycielem niższych porządków społecznych.

Jeden aspirujący na wielbiciela daje wykłady, które są fascynujące dla wszystkich, a inny niestety nie posiada tegoż daru i lepiej, by ich nie dawał, ale nie dlatego, że nikt go nie lubi, tylko dlatego że po prostu nie ma tego daru (przypisany obowiązek).

A poza tym:

kibä vipra, kibä nyäsi, śüdra kene naya
yei krsna-tattva-vettä, sei 'guru' haya

Śrila Prabhupada pisze w znaczeniu do tegoż wersetu (C.C.Madhya 8.128):

[...] By głosić świadomość Krsny, trzeba jedynie być kompetentnym w nauce o duszy.[...]

[...]W Padma Puranie jest powiedziane:

na śudrah bhagavad-bhaktas te 'pi bhagavatottamah
sarva-varnesu te śudra ye na bhakta janardane

Ten, kto jest zaawansowany w duchowej wiedzy o Krsnie, nigdy nie jest śudrą, mimo że może pochodzić z rodziny śudrów. [...]

[...] Lecz jeśli ktoś urodził się w rodzinie candala, a mimo to jest dobrze zaznajomiony ze świadomością Krsny, może zostać guru.[...]

[...] Jeśli ktoś narodził się w rodzinie śudry, ale posiada wszystkie cechy mistrza duchowego, należy go uważać nie tylko za bramina, lecz także za kwalifikowanego mistrza duchowego.[...]

Co to znaczy w praktyce, że ktoś jest "kompetentny w nauce o duszy", "zaawansowany w duchowej wiedzy ", "dobrze zaznajomiony ze świadomością Krsny" i "posiada wszystkie cechy mistrza duchowego".

Oczywiście PRAWDZIWY wajsznawa taki jest, a nawet jest wyżej niż bramin, czyli jest także braminem i w tym sensie jest nauczającym/guru, pod warunkiem, że posiada powyższe kwalifikacje :o

Proces hari-nama jest jednak tak potężny, iż poważny praktykant stopniowo wznosi sie na pozycję wajsznawy :D

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Post autor: Purnaprajna » 05 paź 2008, 10:10

Dziękuję Caturmukha Prabhu za wyczerpującą odpowiedź. Jednocześnie obiecuję, że następnym razem zaoferuję więcej niż 2 złote, aby sprowokować Cię do dalszego pisania. :)

Zbierając wszystko razem, można by chyba powiedzieć, że:

- aczkolwiek Arjuna jest pierwszym odbiorcą Bhagawad-gity w odnowionej paramparze, jego rolą jest pokazanie nam prawidłowego nastawienia i zrozumienia nauk Kryszny, po czym zastosowania ich zgodnie z naturą swojej warny

- rolą Wjasadewy w paramparze jest dalsze propagowanie tych nauk w pisanej i ustnej formie, co także zgodne jest z naturą jego warny

- Caturmukha Prabhu nie zakneblował Arjuny, a 2 zety za prawidłową odpowiedź było rzeczywiście śmiesznie niską sumą, która nie zniechęciła go jednak do dalszych wyjaśnień dla naszej korzyści, co oczywiście jest zgodne z naturą jego warny :)

Caturmukha dasa

Post autor: Caturmukha dasa » 05 paź 2008, 16:02

Purnaprajna pisze: Zbierając wszystko razem, można by chyba powiedzieć, że:

- aczkolwiek Arjuna jest pierwszym odbiorcą Bhagawad-gity w odnowionej paramparze, jego rolą jest pokazanie nam prawidłowego nastawienia i zrozumienia nauk Kryszny, po czym zastosowania ich zgodnie z naturą swojej warny

- rolą Wjasadewy w paramparze jest dalsze propagowanie tych nauk w pisanej i ustnej formie, co także zgodne jest z naturą jego warny
Ciekawe jest znaczenie wersetu Bg 4.2

"Ta nauka przekazywana była poprzez sukcesję uczniów i święci królowie poznawali ją w ten sposób".

Powiedziane jest więc poznawali, a niekoniecznie przekazywali.
Purnaprajna pisze: - Caturmukha Prabhu nie zakneblował Arjuny, a 2 zety za prawidłową odpowiedź było rzeczywiście śmiesznie niską sumą, która nie zniechęciła go jednak do dalszych wyjaśnień dla naszej korzyści, co oczywiście jest zgodne z naturą jego warny :)
He, he :D

Dziękuję Ci Purnaprajna Prabhu za udział w tejże dyskusji, a Johnowi za bardzo dobre pytanie. Jeśli inni mają coś do dodania, chętnie posłucham, gdyż analizowanie śastr dla ich głębszego zrozumienia jest fascynujące.

Awatar użytkownika
gndd
Posty: 457
Rejestracja: 23 lis 2006, 18:24

Post autor: gndd » 05 paź 2008, 17:40

Słowo użyte w BG.4.2 to "rajarsi". W angielskim tłumaczeniu z komentarzem Ramanudży słowo to przetłumaczone jest jako "royal sages", czyli "królowie-mędrcy". Sankara natomiast w swoim komentarzu podaje wyjaśnienia każdego słowa i słowo rajarsi wyjaśnia tak: królowie-mędrcy, ci, którzy byli królami i mędrcami (jednocześnie). Wyjaśnia też słowa evam parampara-praptam jako "w ten sposób otrzymana przez regularną sukcesję kszatrjów".

Z angielskiego tłumaczenia komentarza Sankary:

"Rajarsayah, the king-sages, those who were kings and sages (at the same time); viduh, know; imam, this Yoga; which was evam parampara-praptam, received thus through a regular succession of Ksatriyas. Sah, that; yogah - Yoga; nastah, is lost, has got its traditional line snapped; iha, now; mahata kalena, owing to a long lapse of time; parantapa, O destroyer of foes. By para are meant those against oneself. He who, like the sun, 'scorches' (tapayati) them by the 'rays' of the 'heat' of his prowess is parantapa, i.e. scorcher of antagonists."
Ostatnio zmieniony 06 paź 2008, 09:55 przez gndd, łącznie zmieniany 1 raz.
Govindanandini

We don't get it, so we fear it. (Bob Geldof)
http://podserve.biggu.com/podcasts/show/iskcon-studies
http://www.flickr.com/photos/12994088@N06/sets/72157601908066950/

ODPOWIEDZ