Sentymentalny

"Zasady religii, mianowicie asceza, czystość, miłosierdzie i szczerość, mogą być przestrzegane przez zwolenników każdej wiary. Nie ma potrzeby przechodzić z Hinduizmu na Mahometanizm, czy z Mahometanizmu na Chrześcijaństwo, czy na jakąś inną wiarę, i tym sposobem stać się odstępcą i nie przestrzegać zasad religii. Religia Bhagavatam usilnie namawia do przestrzegania zasad religii. Zasady religii nie są jakimiś dogmatami czy przepisami jakiejś określonej religii. Takie regulujące zasady mogą być rożne odpowiednio do czasu i miejsca. Należy dbać o to, aby osiągnięte zostały cele religii. Obstawanie przy dogmatach i formułach bez osiągnięcia rzeczywistych zasad nie jest dobre. Świeckie państwo może nie być stronnicze wobec jakiegoś szczególnego typu wiary, ale państwo to nie może być obojętne wobec zasad religii. - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada - 01.17.32 Zn.
Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Sentymentalny

Post autor: Aniruddha das » 15 sty 2019, 11:30

Często padają określenia w znaczeniu pejoratywnym, że ktoś jest sentymentalny.
Bycie sentymentalnym w większości oznacza coś negatywnego, nagannego i niepożądanego.

Sentyment jednak oznacza uczucie oraz przywiązanie. Czyli rozwinięcie uczucia do Pana Kryszny wraz z przywiązaniem
jest celem każdego bhakty. Kiedy rozwiniemy miłość do Boga z przywiązaniem, to osiągnęliśmy już wszystko.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sentymentalny

Post autor: Aniruddha das » 15 sty 2019, 18:07

Święci administratorzy zapewniali ochronę nawet zwierzętom, nie z powodu jakiegoś tam sentymentalnego punktu widzenia, ale ponieważ ci, którzy urodzili się w tym materialnym świecie, mają prawo do życia. Wszyscy święci królowie, poczynając od Króla Słońca, kończąc zaś na Królu Ziemi, są w ten sposób usposobieni przez wpływ literatury wedyjskiej.
Śrimad Bhagavatam Księga 1 — Stworzenie
Rozdział 12 – Narodziny cesarza Pariksita
Tekst 19

Np. ochrona krów nie jest tego typu sentymentem, ale nakazem pism wedyjskich, które są ponad percepcją umysłu i zmysłów. Sentyment materialny jest na poziomie zmysłów oraz umysłu. Instrukcje pism wedyjskich, Najwyższej Osoby Boga czy acaryów są duchowe, a działanie zgodnie z nimi nie odnosi się do sentymentu w cielesnej koncepcji życia.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sentymentalny

Post autor: Aniruddha das » 15 sty 2019, 18:59

Sentymentalny - sen-ty-mental-ny
!. Sen, to ignorancja
2. Mental - umysłowy, psychiczny, szalony
3. Sen z ang. - senses - zmysły

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sentymentalny

Post autor: Aniruddha das » 20 sty 2019, 13:02

https://pl.wikipedia.org/wiki/Sentymentalizm

Charakterystyka człowieka sentymentalnego

czuły,
patrzy na świat przez pryzmat miłości,
powinien analizować własne przeżycia,
powinien kochać przyrodę,
powinien bywać na łonie natury.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sentymentalny

Post autor: Aniruddha das » 26 sty 2019, 19:59

Słyszymy, że Polacy są sentymentalni. Według wcześniej podanych definicji, sentyment oznacza uczuciowość,
wrażliwość na piękno, współczucie, czy radość z przebywania na łonie natury. Praktycznie transcendentalne cechy.
Niewątpliwie może to być zaleta, ale i wada jednocześnie.
Zaleta, bo łatwość wejścia w duchowe emocje, a wada, bo możemy przejawiać zbytnią wrażliwość tam, gdzie nie powinniśmy; nie mając tej duchowej realizacji, nie jesteśmy w stanie dokonać właściwej oceny i zaczynamy działać
niezgodnie z literaturą wedyjską. Wtedy dokonujemy niewłaściwych wyborów, nie rozpatrzywszy całej sytuacji oczami siastr
Czasami nawet pomagając możemy wyrządzić więcej krzywdy.
Taki sentymentalizm negatywny.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sentymentalny

Post autor: Aniruddha das » 02 lut 2019, 22:35

Sentymentalizm można porównać do wiary. Wiara bez wiedzy jest sentymentalizmem albo fanatyzmem. Podobnie sentyment bez wiedzy, kiedy nie opiera się na niej, staje się niebezpieczny jak fanatyzm.
Kiedy do naszych sentymentów dodamy wiedzę, wtedy stajemy się bardzo zaawansowani. Taki sentyment (uczucie) sanowi prawdziwą wartość. Do zrozumienia tego tematu posłużymy się cytatem z książki Prabhupad:

W 39 wersecie Rozdziału Drugiego Pan wytłumaczył dwa procesy, mianowicie sankhya-yogę i karma-yogę, czyli buddhi-yogę. W tym wersecie Pan tłumaczy to wyraźniej. Sankhya-yoga, czyli analityczne studium natury ducha i materii, jest podstawowym zajęciem dla osób, które mają skłonności do spekulowania i poznawania rzeczy poprzez wiedzę eksperymentalną i filozofię. Drugi rodzaj ludzi, tak jak to zostało przedstawione w 61 wersecie Rozdziału Drugiego, pracuje w świadomości Kryszny. Pan również oznajmia w wersecie 39, że poprzez pracę według zasad buddhi-yogi, czyli świadomości Kryszny, można uwolnić się z więzów działania; i co więcej, w metodzie tej nie ma żadnych słabych punktów. Ta sama zasada dokładniej została wytłumaczona w wersecie 61 – mianowicie, że tą buddhi-yogą jest całkowite zdanie się na Najwyższego (dokładniej, na Krysznę). W ten sposób bez trudu mogą być kontrolowane wszystkie zmysły. Zatem obie te yogi są współzależne, tak jak religia i filozofia. Religia bez filozofii jest sentymentem albo czasami fanatyzmem, podczas gdy filozofia bez religii jest spekulacją umysłową. Ostatecznym celem jest Kryszna, ponieważ filozofowie szczerze poszukujący Prawdy Absolutnej dochodzą w końcu do świadomości Kryszny. To również zostało oznajmione w Bhagavad-gicie. Cały ten proces polega na zrozumieniu właściwej pozycji duszy w stosunku do Duszy Najwyższej. Filozoficzna spekulacja, dzięki której można stopniowo dojść do świadomości Kryszny, jest metodą pośrednią. Natomiast drugi proces bezpośrednio łączy nas ze wszystkim w świadomości Kryszny. Z tych obu, lepszą jest ścieżka świadomości Kryszny, gdyż nie polega ona na oczyszczaniu zmysłów poprzez proces filozoficzny. Świadomość Kryszny jest sama w sobie procesem oczyszczającym, a dzięki prostej metodzie służby oddania jest jednocześnie łatwa i wzniosła.
Prabhupad
Rozdział 3 –

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sentymentalny

Post autor: Aniruddha das » 02 lut 2019, 22:48

Religia bez filozofii jest sentymentem albo czasami fanatyzmem, podczas gdy filozofia bez religii jest spekulacją

Zatem religia określana jest jako sentyment, ale tak religie jak i sentyment potrzebują wiedzy. Podobnie spekulacja umysłowa znana jest jako filozofia i by nadać jej moc powinna być połączona z sentymentem czyli religią.

Słowianie znani są z sentymentu i to jest ich wielki atut. Dodajmy tylko do tego wiedzę, dodajmy tylko do tego wiedzę, a będziemy prawdziwą siłą. Zwiększmy czytelność książek Śrila Prabhupada.

Awatar użytkownika
Trisama
Posty: 254
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:31

Re: Sentymentalny

Post autor: Trisama » 20 mar 2019, 13:31

Wydaje mi się, że sentymentem nie jest religia, tylko religia bez filozofii. Ja to rozumiem tak, że jeśli za religią nie idzie wiedza to łatwo ją zmienić, porzucić lub niepoprawnie interpretować.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sentymentalny

Post autor: Aniruddha das » 21 mar 2019, 10:16

Tak. Dle uściślenia:
Sankhya-yoga i karma-yoga, czyli buddhi-yoga są współzależne, tak jak religia i filozofia. Religia bez filozofii jest sentymentem albo czasami fanatyzmem, podczas gdy filozofia bez religii jest spekulacją umysłową.

Ostatecznym celem jest Kryszna, ponieważ filozofowie szczerze poszukujący Prawdy Absolutnej dochodzą w końcu do świadomości Kryszny. To również zostało oznajmione w Bhagavad-gicie. Cały ten proces polega na zrozumieniu właściwej pozycji duszy w stosunku do Duszy Najwyższej. Filozoficzna spekulacja, dzięki której można stopniowo dojść do świadomości Kryszny, jest metodą pośrednią. Natomiast drugi proces bezpośrednio łączy nas ze wszystkim w świadomości Kryszny. Z tych obu, lepszą jest ścieżka świadomości Kryszny, gdyż nie polega ona na oczyszczaniu zmysłów poprzez proces filozoficzny. Świadomość Kryszny jest sama w sobie procesem oczyszczającym, a dzięki prostej metodzie służby oddania jest jednocześnie łatwa i wzniosła.
Bhagavad-gita
Rozdział 3 – Karma-yoga
Tekst 3

ODPOWIEDZ