Aniruddha das pisze:Owoc miłości do Boga jest tak smaczny, że gdziekolwiek bhakta go rozdaje, kosztujące go osoby natychmiast ulegają odurzeniu.
Każdy kto przyjmuje ten owoc i szczerze kosztuje go, zaczyna szaleć za nim i porzuca wszystkie złe nawyki, będąc odurzonym przez dar Caitanyi Mahaprabhu, maha-mantrę Hare Kryszna. Stwierdzenia Caitanya-caritamrty są tak praktyczne, że każdy może je sprawdzić. Jeśli chodzi o nas, bardzo ufamy w pomyślność rozdzielania tego wielkiego owocu miłości do Boga za pośrednictwem intonowania maha-mantry – Hare Kryszna, Hare Kryszna, Kryszna Kryszna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare.
CC Adi 3.48
Ja sprawdzam stwierdzenia Caitanya-caritamrty.
Do mojego przypadku najbardziej pasuje:
Śri Caitanya-Caritamrta
Adi-Lila 8.31
Lecz jeśli tylko intonuje święte imiona Pana Caitanyi i Nityanandy, mając w nie odrobinę wiary, bardzo szybko uwalnia się od wszelkich obraz. I skoro tylko intonuje maha-mantrę Hare Kryszna, odczuwa ekstazę miłości do Boga.
ZNACZENIE: Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura zauważa w związku z tym, że jeśli ktoś przyjmuje schronienie Pana Śri Caitanyi Mahaprabhu i Nityanandy, przestrzega Ich instrukcji, by stać się bardziej tolerancyjnym niż drzewo i pokorniejszym od trawy, i w ten sposób intonuje święte imię Pana, wkrótce osiąga platformę transcendentalnej służby miłości dla Pana i w jego oczach pojawiają się łzy. W intonowaniu maha-mantry Hare Kryszna brane są pod uwagę obrazy, lecz nie uwzględnia się ich podczas intonowania imion Gaura-Nityananda. Więc jeśli ktoś intonuje maha-mantrę Hare Kryszna, lecz jego życie jest nadal pełne grzechu, bardzo trudno będzie mu osiągnąć platformę służby miłości dla Pana. Lecz jeśli pomimo popełniania obraz intonuje święte imiona Gaura-Nityananda, bardzo szybko uwalnia się od oddziaływania tych obraz. Należy zatem najpierw zbliżyć się do Pana Caitanyi i Nityanandy, czyli wielbić Guru-Gaurangę, a następnie przejść do etapu wielbienia Radha-Kryszny. W naszym ruchu świadomości Kryszny radzimy naszym studentom, aby najpierw wielbili Guru-Gaurangę, a później, kiedy są nieco zaawansowani, instalujemy Bóstwa Radha-Kryszna i angażujemy ich w wielbienie Pana.
Aby ostatecznie osiągnąć Radha-Krysznę, najpierw należy przyjąć schronienie Gaura-Nityanandy. Śrila Narottama dasa Thakura śpiewa w związku z tym:
gauranga balite ha'be pulaka śarira
hari hari balite nayane ba'be nira
ara kabe nitaicandera karuna ha-ibe
samsara-vasana mora kabe tuccha habe
visaya chadiya kabe śuddha habe mana
kabe hama heraba śri-vrndavana
Na początku należy regularnie intonować święte imię Śri Gaurasundary, a następnie intonować święte imię Pana Nityanandy. W ten sposób nasze serce zostanie oczyszczone z nieczystych pragnień przyjemności materialnej. Wówczas można zbliżyć się do Vrindavana-dhamy, aby wielbić Pana Krysznę. Dopóki ktoś nie otrzyma łaski Pana Caitanyi i Nityanandy, nie ma potrzeby udawać się do Vrindavany, gdyż bez oczyszczenia umysłu nie może ujrzeć Vrindavany, nawet jeśli się tam uda. W rzeczywistości udanie się do Vrindavany oznacza przyjęcie schronienia sześciu Goswamich poprzez czytanie Bhakti-rasamrta-sindhu, Vidagdha-madhavy, Lalita-madhavy i innych książek pozostawionych przez nich. W ten sposób można zrozumieć transcendentalne sprawy miłosne Radhy i Kryszny. Kabe hama bujhaba se yugala-piriti. Małżeńska miłość Radhy i Kryszny nie jest zwykłą ludzką sprawą; jest ona w pełni transcendentalna. Aby zrozumieć Radhę i Krysznę, wielbić Ich i zaangażować się w Ich służbę miłości, trzeba mieć przewodnictwo Śri Caitanyi Mahaprabhu, Nityanandy Prabhu i sześciu Goswamich, bezpośrednich uczniów Pana Caitanyi.
Dla zwykłego człowieka wielbienie Śri Caitanyi i Nityanandy Prabhu czy Panca-tattvy jest łatwiejsze od wielbienia Radhy i Kryszny. Nie należy nakłaniać nikogo do bezpośredniego wielbienia Radhy i Kryszny, chyba że jest to osoba bardzo szczęśliwa. Student neofita, który nie jest wystarczająco wykształcony czy oświecony, nie powinien angażować się w wielbienie Śri Radhy i Kryszny czy intonowanie mantry Hare Kryszna. Nawet jeśli to uczyni, nie otrzyma upragnionego rezultatu. Dlatego należy bez fałszywej dumy intonować imiona Nitai-Gaura i wielbić Ich. Ponieważ każdy w tym materialnym świecie jest mniej lub bardziej pod wpływem grzesznych czynności, rzeczą zasadniczą jest, aby na początku rozpocząć wielbienie Guru-Gaurangi i poprosić Ich o łaskę, gdyż dzięki temu, pomimo wszelkich dyskwalifikacji, wkrótce można będzie osiągnąć kwalifikacje do wielbienia Radha-Kryszna vigraha.
W związku z tym należy zauważyć, że zarówno święte imię Pana Kryszny, jak i Gaurasundary jest tożsame z Najwyższą Osobą Boga. Nie należy więc uważać, że jedno imię ma większą moc od drugiego. Jednak zważając na pozycję ludzi w obecnym wieku, intonowanie imienia Śri Caitanyi Mahaprabhu jest bardziej zasadnicze od intonowania maha-mantry Hare Kryszna, ponieważ Śri Caitanya Mahaprabhu jest najbardziej wspaniałomyślną inkarnacją i z łatwością można osiągnąć Jego łaskę. Dlatego najpierw należy przyjąć schronienie Śri Caitanyi Mahaprabhu poprzez intonowanie śri-krsna-caitanya prabhu nityananda śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrnda. Służąc Gaura-Nityanandzie uwalniamy się z uwikłań materialnej egzystencji i w ten sposób osiągamy kwalifikacje do wielbienia Bóstwa Radha-Kryszny.