Sannyasa

"Zasady religii, mianowicie asceza, czystość, miłosierdzie i szczerość, mogą być przestrzegane przez zwolenników każdej wiary. Nie ma potrzeby przechodzić z Hinduizmu na Mahometanizm, czy z Mahometanizmu na Chrześcijaństwo, czy na jakąś inną wiarę, i tym sposobem stać się odstępcą i nie przestrzegać zasad religii. Religia Bhagavatam usilnie namawia do przestrzegania zasad religii. Zasady religii nie są jakimiś dogmatami czy przepisami jakiejś określonej religii. Takie regulujące zasady mogą być rożne odpowiednio do czasu i miejsca. Należy dbać o to, aby osiągnięte zostały cele religii. Obstawanie przy dogmatach i formułach bez osiągnięcia rzeczywistych zasad nie jest dobre. Świeckie państwo może nie być stronnicze wobec jakiegoś szczególnego typu wiary, ale państwo to nie może być obojętne wobec zasad religii. - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada - 01.17.32 Zn.
Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Sannyasa

Post autor: Vaisnava-Krpa » 19 wrz 2016, 16:09

Czasami ludzie mi czy komuś życzą sannyasy. Otóż przede wszystkim nigdy o tym nie marzyłem. Jeśli ktoś marzy o tym niech pierwszy tego doświadczy, dlatego min. nie obchodzę urodzin bo życzenia czasami brzmią jak klątwa. Inna sprawa, że ludzie nie mają siły sprawczej swoich życzeń. Nie słyszałem, żeby ktoś marzył o sannyasie, a życzenia sannyasy i spełnienia pragnień równocześnie to już w ogóle nie wiem jak połączyć.

W tym wieku Kali zabrania się: przyjmowania porządku sannyasy (Brahma-vaivarta Purana)
Zakaz-sannyasy.jpg
Zakaz-sannyasy.jpg (104.97 KiB) Przejrzano 1804 razy
Osoba nie mająca kwalifikacji bramińskich nie może przyjąć sannyasy. - 07.11.35 Zn.

Kszatriyowie przyjmowali tylko vanaprasthę, wajsziowie czasami vanaprasthę a siurdowie nigdy.

"Swoją służbę oddania można zniszczyć poprzez zbytnie uwikłanie się w następujące 6 czynności: 4. przestrzeganie zasad i przepisów jedynie dla ich przestrzegania, a nie dla duchowego postępu, albo odrzucenie pism świętych i działanie w sposób niezależny albo kapryśny - Nektar Instrukcji


Śastry wedyjskie praktycznie zakazują przyjmowania sannyasy w wieku Kali, ponieważ ludzie mniej inteligentni mogą przyjmować ten porządek dla oszukańczych celów. W rzeczywistości jedyną religią jest religia podporządkowania Najwyższej Osobie Boga. Musimy służyć Panu w świadomości Krsny. Wszystkie inne systemy sannyasy i religii w rzeczywistości nie są bona fide. Jedynie uchodzą za systemy religijne w tym wieku. Jest to rzecz najbardziej godna pożałowania. - 04.19.24-25 Znaczenie


Jak oznajmił Pan Caitanya, sannyasira alpa chidra sarva-loke gaya: mała plama na charakterze sannyasina zostanie wyolbrzymiona przez ludzi (Cc. Madhya 12.51). Dlatego jeśli ktoś nie jest bardzo szczery i poważny, nie powinien przyjmować porządku sannyasy. Nie należy wykorzystywać tego porządku do oszukiwania ludzi.
Ponieważ prowokacje w tym wieku Kali są bardzo mocne, lepiej nie przyjmować sannyasy. Porządek ten powinny jedynie próbować przyjąć osoby bardzo wzniosłe, zaawansowane w duchowym zrozumieniu. - 04.19.12 Zn.


W rzeczywistości kobieta uważana jest za energię mężczyzny. Historii wiadomo, że za każdym wielkim mężczyzną stoi albo matka, albo żona. Życie rodzinne jest pomyślne, jeśli mężczyzna ma dobrą zarówno żonę, jak i matkę. Wówczas wszystkie sprawy rodzinne i wszystkie domowe parafernalia dostarczają dużo przyjemności. Pan Caitanya Mahaprabhu miał zarówno dobrą matkę, jak i dobrą żonę; i był bardzo szczęśliwy w domu. Niemniej jednak, dla korzyści całej rasy ludzkiej, przyjął sannyasę, porzucając swoją matkę i żonę. Innymi sowy, podstawą domowego szczęścia jest dobra matka i dobra żona. W przeciwnym razie życie domowe jest bez znaczenia. Dopóki dana osoba nie jest w religijny sposób kierowana przez inteligencję i dopóki nie wykonuje służby oddania dla Najwyższego Osobowego Boga, dopóty jej dom nie może być przyjemny dla świętej osoby. Innymi słowy, jeśli mężczyzna ma dobrą matkę albo dobrą żonę, wówczas nie ma potrzeby, aby przyjmował sannyasę – o ile nie jest to absolutnie konieczne, jak w przypadku Pana Caitanyi Mahaprabhu.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sannyasa

Post autor: Aniruddha das » 21 sty 2017, 12:00

Kiedy król Indra uprowadzał konia, ucharakteryzował się na osobę wyzwoloną. W istocie ubiór ten był formą oszustwa, gdyż sprawił fałszywe wrażenie pobożności. Kiedy Indra w ten sposób udał się w przestrzeń kosmiczną, ujrzał go mędrzec Atri, który zrozumiał całą sytuację.
Śbh 19.12
Oszust, który podaje się za osobę religijną, ale w rzeczywistości jest grzesznikiem może nosić ubiór snyasina. Indra włożył szatę koloru szafranowego, aby oszukać innych. Ten szafranowy strój jest wykorzystywany przez wielu oszustów, którzy pozują na osoby wyzwolone czy inkarnacje Boga. W ten sposób zwodzeni są ludzie, ponieważ dusza uwarunkowana ma tendencje do oszukiwania; dlatego cecha ta występuje również w takiej osobie jak król Indra. Wiadomo zatem, że nawet król Indra nie jest wolny od sideł materialnego zanieczyszczenia. Szafranowy strój noszony przez sannyasinów oznajmia światu, że wyrzekł się on wszelkich spraw światowych i jest jedynie zaangażowany w służbę dla Pana. Taki bhakta jest w rzeczywistości sannyasinem, czyli osobą wyzwoloną. W Bhagavad-gicie (6.1) jest powiedziane:

anaśritah karma-phalam karyam karma karoti yah
sa sannyasi ca yogi ca na niragnir na cakriyah

"Ten, kto nie przywiązuje się do owoców swojej pracy i pełni swój obowiązek tak, jak powinien – ten jest w wyrzeczonym porządku życia i jest prawdziwym mistykiem, nie zaś ten, kto nie zapala ognia i nie wykonuje żadnej pracy."

Innymi słowy, prawdziwym sannyasinem czy yoginem jest ten, kto ofiarowuje rezultaty swoich czynności Najwyższemu Osobowemu Bogu. Oszukańczy sannyasini i yogini istnieli od czasów ofiary Maharajy Prithu. Tego typu oszustwo bardzo niemądrze zapoczątkował król Indra. W niektórych wiekach oszustwo jest rzeczą bardzo powszechną, natomiast w innych nie tak powszechną. Obowiązkiem sannyasina jest duża przezorność, ponieważ, jak oznajmił Pan Caitanya, sannyasira alpa chidra sarva-loke gaya: mała plama na charakterze sannyasina zostanie wyolbrzymiona przez ludzi (Cc. Madhya 12.51). Dlatego. jeśli ktoś nie jest bardzo szczery i poważny, nie powinien przyjmować porządku sannyasy. Nie należy wykorzystywać tego porządku do oszukiwania ludzi. Ponieważ prowokacje w tym wieku Kali są bardzo mocne, lepiej nie przyjmować sannyasy. Porządek ten powinny jedynie próbować przyjąć osoby bardzo wzniosłe, zaawansowane w duchowym zrozumieniu. Nie należy przyj

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sannyasa

Post autor: Aniruddha das » 22 sty 2017, 13:40

Król Indra podstępnie przebrał się za sannyasina, związawszy swe włosy na głowie o pokrywszy całe ciało popiołem. Kiedy syn króla Prithu ujrzał ten ubiór, uznał Indrę za człowieka religijnego i pobożnego sannyasina. Od tego czasu pewne osoby o ubogim zasobie wiedzy przywdziewają strój fałszywych sannyasinów. I to właśnie Indra zaprowadził ten zwyczaj.

Od czasów niepamiętnych sannyasini nosili tridandę. Później Śankaracarya wprowadził ekadandi-sannyasę. Tridandi sannyasin jest sannyasinem Vaisnavą, a ekadandi sannyasin jest sannyasinem Mayavadi. Jest też wiele innych typów sannyasinów, którzy nie są zatwierdzeni przez rytuały wedyjskie. Pewien typ pseudo-sannyasy został wprowadzony przez Indrę, kiedy usiłował ukryć się przed atakiem Vijitaśvy, wielkiego syna króla Prithu. Obecnie jest wiele rożnych typów sannyasinów. Niektórzy z nich chodzą nago, a niektórzy noszą czaszkę i trójząb, powszechnie znany jako kapalika. Wszystkie te różne typy sannyasy, zostały wprowadzone w pewnych bezsensownych okolicznościach, a ci, którzy nie posiadają wiedzy, przyjmują tych fałszywych sannyasinów i ich pozory, mimo iż nie są oni bona fide przewodnikami w postępie duchowym. W obecnych czasach pewne instytucje misyjne, nie odnosząc się do wedyjskich rytuałów, wprowadziły pewnych sannyasinów, którzy angażują się w grzeszne czynności. Tymi grzesznymi czynnościami zakazanymi przez śastra są: zakazany seks, intoksykacja, jedzenie mięsa i hazard. Ci tzw. sannyasini oddają się wszystkim tego typu czynnościom. Jedzą mięso, ryby, jajka i praktycznie wszystko. Czasami piją, tłumacząc się, że bez alkoholu, ryb i mięsa życie w zimnych krajach w pobliżu strefy arktycznej jest niemożliwe. Sannyasini ci wprowadzają wszelkie te grzeszne czynności pod pretekstem służenia ubogim i wskutek tego biedne zwierzęta cięte są na kawałki i wędrują do brzuchów owych sannyasinów. Jak opisują to następne wersety, tacy sannyasini są pakhandi. Literatura wedyjska oznajmia, że osoba, która stawia Pana Narayana na równym poziomie z Panem Śivą i Panem Brahmą, natychmiast staje się pakhandi. Jak oznajmiają Purany:

yas tu narayanam devam brahma-rudradi-daivataih
samatvenaiva vikseta sa pasandi bhaved dhruvam

W Kali-yudze pakhandi są czymś bardzo powszechnym. Jednakże Pan Śri Caitanya Mahaprabhu usiłował zabić wszystkich tych pakhandi poprzez wprowadzenie Swego ruchu sankirtana. Ci, którzy korzystają z tego ruchu sankirtana Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny, będą w stanie uchronić się od wpływu takich pakhandich.
Śbh 4.19.22

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sannyasa

Post autor: Aniruddha das » 26 sty 2017, 18:01

Wszystkie różne postacie mnichów wędrownych, które Indra przyjął, by uprowadzić konia, były symbolami ateizmu.
Według cywilizacji wedyjskiej, sannyasa jest jednym z zasadniczych punktów w instytucji varna-aśrama. Sannyasę należy przyjmować zgodnie z parampara systemem acaryów. W obecnych czasach jednakże wielu tzw. sannyasinów czy mnichów wędrownych nie ma zrozumienia świadomości Boga. Taką sannyasę wprowadził Indra z powodu swojej zawiści wobec Maharajy Prithu, i to, co on zapoczątkował, ponownie pojawia się w wieku Kali. Praktycznie żaden z sannyasinów w tym wieku nie jest bona fide. Nikt nie może wprowadzić nowego systemu do wedyjskiego sposobu życia; jeśli ktoś robi to w złej intencji, jest znany jako pasandi, czyli ateista.
Śbh 4.19.23

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sannyasa

Post autor: Aniruddha das » 26 sty 2017, 18:24

Niektórzy sannyasini chodzą nago, a czasami noszą czerwony strój i nazywani są kapalika. Są to tylko reprezentacyjne symbole ich grzesznych czynności. Ci tzw. sannyasini cieszą się wielkim szacunkiem grzeszników, gdyż wszyscy są bezbożnymi ateistami i ekspertami, jeśli chodzi o wysuwanie argumentów i racji na poparcie swej sprawy. Musimy jednakże wiedzieć, że jedynie podają się oni za zwolenników religii, podczas gdy w rzeczywistości nimi nie są. Na nieszczęście osoby zwiedzione uważają ich za religijnych i przyciągane do nich, niszczą swe życie.
Śbh 4.19.24-25

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sannyasa

Post autor: Aniruddha das » 10 mar 2017, 12:44

Maharaja Dhritarastra przyjął porządek vanaprastha, a w tym stadium żona może pozostać ze swoim mężem jako dobrowolna służąca, ale w stadium sannyasa żadna żona nie może pozostać ze swoim byłym mężem. Sannyasin jest uważany za człowieka umarłego dla rodziny, i dlatego żona zostaje wdową, bez żadnego związku ze swoim poprzednim mężem. Maharaja Dhritarastra nie odmówił swojej wiernej żonie, i podążyła ona za nim na swoje własne ryzyko.
Śbh 1.1.13

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sannyasa

Post autor: Aniruddha das » 10 mar 2017, 12:46

Sannyasini przyjmują laskę jako znak wyrzeczonego porządku życia. Są dwa typy sannyasinów. Ci, którzy są zwolennikami filozofii Mayavadi, której czołowym przedstawicielem jest Śripada Śankaracarya, przyjmują tylko jedną laskę (eka-danda), ale ci, którzy są zwolennikami filozofii Vaisnava, przyjmują trzy połączone laski (tri-danda). Sannyasini Mayavadi są ekadandi-svami, podczas gdy Vaisnava sannyasini są znani jako tridandi-svami, albo bardziej dobitnie, tridandi-gosvami, aby być odróżnionym od filozofów Mayavadi. Ekadandi-svami można głównie spotkać w Himalajach, a Vaisnava sannyasini rezydują głównie we Vrindavanie i w Puri. Vaisnava sannyasini są narottamami, podczas gdy sannyasini Mayavadi są dhirami.
Śbh 1.13.13

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sannyasa

Post autor: Aniruddha das » 20 mar 2017, 18:15

Społeczeństwo istot ludzkich jest w naturalny sposób podzielone na osiem grup (według porządków i statusów życia) – cztery grupy zawodowe i cztery grupy kulturowego postępu. Klasa inteligencji, klasa administratorów, klasa producentów i klasa robotników, to cztery grupy zawodowe. Życie studenckie, życie w małżeństwie, życie pustelnicze i życie w wyrzeczonym porządku, to cztery statusy kulturowego postępu, wiodące ku ścieżce duchowej realizacji. Za najwyższy spośród nich jest uważany wyrzeczony porządek życia, czyli porządek zwany sannyasą, i sannyasin jest konstytucjonalnie mistrzem duchowym pozostałych porządków i grup. Również w porządku sannyasa istnieją cztery stadia doskonałości. Stadia te są nazywane: kuticaka, bahudaka, parivrajakacarya i paramahamsa. Stadium paramahamsa jest najwyższym stadium doskonałości. Ten porządek życia jest respektowany przez wszystkie pozostałe.
!.3.13

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sannyasa

Post autor: Aniruddha das » 23 kwie 2018, 16:40

Rzeczą ohydną dla osoby żyjącej w grhastha-aśramie jest porzucenie religijnych zasad, dla brahmacarina – nieprzestrzeganie ślubu brahmacaryi, gdy żyje pod opieką guru; dla vanaprasthy – życie w wiosce i angażowanie się w tzw. działalność społeczną; a dla sannyasina – oddawanie się przyjemnościom zmysłowym. Kto postępuje w ten sposób, powinien być uważany za najniższego renegata. Taki symulant jest oszołomiony zewnętrzną energią Najwyższego Osobowego Boga i należy albo zrzucić go z każdej pozycji, albo – litując się nad nim – nauczać go, jeżeli to możliwe, aby powrócił na swą pozycję.
Kultura ludzka rozpoczyna się wraz z przyjęciem zasad varnaśrama-dharmy. Jeśli sannyasin jest chciwy i je mięso, jaja i wszelkiego rodzaju nonsensy, aby zadowolić swój język, jest oszustem i natychmiast powinien zostać odrzucony jako nie mający znaczenia. Osobom takim należy okazywać współczucie, a jeśli ktoś ma dostateczną moc, powinien poprzez nauczanie, starać się powstrzymać je od podążania błędną ścieżką. W przeciwnym razie takie osoby należy odrzucić i nie zwracać na nie uwagi.
Śrimad Bhagavatam Księga 7 — Nauka o Bogu
Rozdział 15 – Instrukcje dla cywilizowanych istot ludzkich
Tekst 38-39

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Sannyasa

Post autor: Aniruddha das » 24 kwie 2018, 18:09

Jedyną powinnością świętej osoby czy sannyasina, czyli osoby w wyrzeczonym porządku życia, jest nauczanie świadomości Kryszny. Sadhu, święte osoby, chcą nauczać zarówno ubogich, jak i bogatych, jednakże z nauk ich bardziej korzystają ubodzy niż bogaci. Człowiek ubogi bardzo szybko przyjmuje sadhu, ofiarowuje im pokłony i stara się skorzystać z ich obecności, podczas gdy człowiek bogaty trzyma przed drzwiami wielkiego charta, tak by nikt nie mógł wejść do jego domu. Wiesza tabliczkę "Strzeż się psa" i unika towarzystwa świętych osób, podczas gdy człowiek ubogi trzyma dla nich drzwi otwarte i dzięki temu bardziej korzysta z ich towarzystwa, niż człowiek bogaty.
Śrimad Bhagavatam Księga 10 — Summum Bonum
Rozdział 10 – Wyzwolenie drzew Yamala-arjuna
Tekst 17

ODPOWIEDZ