APAD-DHARMA - DHARMA W NADZYWCZAJNYCH OKOLICZNOŚCIACH
Zasady wedyjskie nie wymagają ślepego podążania za ich instrukcjami. Stosuje się je odpowiednio do czasu, miejsca i okoliczności. Aby jednak wiedzieć jak je stosować, potrzebna jest praktyka i autorytet.
Przykłady apad-dharmy:
Ś.B. 01.17.16 Znaczenie: W pismach świętych jest wzmianka o apad-dharma, czyli zawodowym obowiązku w czasach nadzwyczajnych zdarzeń. Jest powiedziane, że czasami wielki mędrzec Viśvamitra musiał żyć na mięsie psów w pewnych nadzwyczajnie niebezpiecznych sytuacjach. W przypadkach krytycznych pozwala się na spożywanie mięsa zwierzęcego wszelkiego rodzaju, ale to nie znaczy, że powinny być utrzymywane regularne rzeźnie, aby wyżywić zjadaczy zwierząt, i że ten system powinien być popierany przez państwo. Nikt nie powinien próbować żyć na mięsie w zwykłych czasach, tylko dla zadowolenia podniebienia. Jeśli ktoś to czyni, król albo przywódca powinien ukarać go za to wulgarne zadowalanie zmysłów.
Ś.B. 07.11.17 Jeżeli nie zachodzi nagła potrzeba, osoby niższego statusu nie powinny przyjmować zawodowych obowiązków osób wyższego statusu. Oczywiście, kiedy zachodzi nagła potrzeba, każdy, z wyjątkiem ksatriyi, może przyjąć środki utrzymania innych.
Ś.B. 07.11.17 Znaczenie: Osoby z niższych porządków społecznych, szczególnie vaiśyowie i śudrowie, nie powinni przyjmować zawodowego obowiązku braminów. Na przykład, zawodowym obowiązkiem bramina jest nauczanie wiedzy wedyjskiej, ale jeśli nie zachodzi nagła potrzeba, ksatriyowie, vaiśyowie lub śudrowie nie powinni przyjmować tego zawodowego obowiązku. Nawet ksatriya nie może przyjmować obowiązku bramina, jeśli nie zachodzi nagła potrzeba, a nawet wtedy nie powinien od nikogo przyjmować jałmużny.
Czasami bramini protestują przeciwko naszemu ruchowi świadomości Krsny, ponieważ robimy braminów z Europejczyków, czyli innymi słowy, z mlecchów i yavanaów. Jednakże tutaj Śrimad-Bhagavatam udziela poparcia temu ruchowi. W chwili obecnej społeczeństwo znajduje się w stanie chaosu i wszyscy porzucili kultywowanie życia duchowego, które jest szczególnie przeznaczone dla braminów.
Ponieważ na całym świecie została wstrzymana kultura duchowa, w chwili obecnej ma miejsce krytyczna sytuacja. Zatem nadszedł czas kształcenia tych, którzy uważani są za niskich i potępionych, tak aby mogli stać się braminami i podjąć pracę postępu duchowego. Postęp duchowy społeczeństwa ludzkiego został wstrzymany i należy uważać to za krytyczną sytuację.
W wersecie tym Narada Muni udziela pełnego poparcia ruchowi znanemu jako świadomość Krsny.
Ś.B. 07.11.18-20 Jeśli zachodzi nagła potrzeba, można przyjąć jakikolwiek z różnych rodzajów zajęć znanych jako rta, amrta, mrta, pramrta i satyanrta, ale nigdy nie należy podejmować zajęcia psa. Zajęcie unchaśila, zbieranie zboża z pola, nazywane jest rta. Zbieranie bez żebrania nazywane jest amrta, żebranie o zboże nazywane jest mrta, uprawianie ziemi nazywane jest pramrta, a handel nazywany jest satyanrta. Jednakże pełnienie służby dla osób niskiego stanu nazywane jest śva-vrtti, zajęciem psów. A szczególnie bramini i ksatriyowie nigdy nie powinni podejmować niskiej i odrażającej służby śudrów. Bramini powinni dobrze znać całą wiedzę wedyjską, a ksatriyowie powinni być dobrze obeznani z oddawaniem czci półbogom.
Ś.B. 07.11.18-20 Znaczenie: Bhagavad-gita (4.13) oznajmia, catur-varnyam maya srstam guna-karma-vibhagaśah: cztery podziały społeczeństwa ludzkiego zostały stworzone przez najwyższego Pana odpowiednio do trzech sił natury materialnej i przypisanej im pracy. Poprzednio, zasady podziału społeczeństwa ludzkiego na 4 grupy – braminów, ksatriyów, vaiśyów i śudrów, były ściśle przestrzegane. Jednakże z powodu stopniowego lekceważenia zasad varnaśramy, wzrosła populacja varna-sankara i cała ta instytucja została teraz stracona. W tym wieku Kali praktycznie wszyscy są śudrami (kalau śudra-sambhavah), a znalezienie kogokolwiek, kto byłby braminem, ksatriyą lub vaiśyą, jest niezwykle trudne. Mimo iż ruch świadomości Krsny jest ruchem braminów i Vaisnavów, próbuje on ustanowić na nowo boską instytucję varnaśramy, ponieważ bez tego podziału społeczeństwa nie może być nigdzie pokoju ani dobrobytu.
Ś.B. 07.15.66 W normalnych warunkach, gdy nie zagraża niebezpieczeństwo, o królu Yudhisthiro, człowiek powinien spełniać swe przypisane czynności zgodnie ze swym statusem życia, z pomocą przedmiotów, wysiłku, procesu i miejsca zamieszkania, które nie są dla niego zabronione i żadnymi innymi środkami.
Apad-dharma - dharma w nadzwyczajnych okolicznościach
-
- Posty: 4935
- Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Apad-dharma - dharma w nadzwyczajnych okolicznościach
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada
-
- Posty: 4935
- Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Apad-dharma - dharma w nadzwyczajnych okolicznościach
W normalnych warunkach:
04.17.20 Nawet jeśli kobieta dopuści się jakiegoś grzechu, nikt nie powinien podnieść na nią ręki. A co dopiero mówić o tobie, drogi królu, który jesteś tak miłosierny. Jesteś obrońcą i darzysz uczuciem biednych.
W nadzwyczajnych warunkach:
04.17.26 Król może zabić jakąkolwiek okrutną osobę – mężczyznę, kobietę czy też cierpiącego na niemoc płciową eunucha – jeśli zainteresowana jest tylko swym własnym utrzymaniem i nie ma współczucia dla innych żywych istot. Takie zabijanie nigdy nie może zostać uznane za rzeczywiste zabijanie.
04.17.26 Znaczenie: W rzeczywistości konstytucjonalną formą planety Ziemi jest forma kobieca i w związku z tym powinna ona być chroniona przez króla. Jednak Prthu Maharaja utrzymuje, że jeśli obywatel państwa – czy to mężczyzna, kobieta, czy też eunuch – nie ma współczucia dla swych bliźnich, wtedy on czy ona może zostać zabity przez króla i takiego zabójstwa nigdy nie należy uważać za rzeczywiste zabijanie.
04.17.20 Nawet jeśli kobieta dopuści się jakiegoś grzechu, nikt nie powinien podnieść na nią ręki. A co dopiero mówić o tobie, drogi królu, który jesteś tak miłosierny. Jesteś obrońcą i darzysz uczuciem biednych.
W nadzwyczajnych warunkach:
04.17.26 Król może zabić jakąkolwiek okrutną osobę – mężczyznę, kobietę czy też cierpiącego na niemoc płciową eunucha – jeśli zainteresowana jest tylko swym własnym utrzymaniem i nie ma współczucia dla innych żywych istot. Takie zabijanie nigdy nie może zostać uznane za rzeczywiste zabijanie.
04.17.26 Znaczenie: W rzeczywistości konstytucjonalną formą planety Ziemi jest forma kobieca i w związku z tym powinna ona być chroniona przez króla. Jednak Prthu Maharaja utrzymuje, że jeśli obywatel państwa – czy to mężczyzna, kobieta, czy też eunuch – nie ma współczucia dla swych bliźnich, wtedy on czy ona może zostać zabity przez króla i takiego zabójstwa nigdy nie należy uważać za rzeczywiste zabijanie.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada