Poganin,

Tylko jedna droga jest prawdziwa - droga do Boga. " Prawdziwym interesem wszystkich żywych stworzeń – w istocie, celem życia – jest powrót do domu, do Boga. Jest to korzystne dla nas samych, naszej żony, dzieci, uczniów, przyjaciół, rodaków i całej ludzkości. Ruch świadomości Kryszny może udzielić wskazówek względem zarządzania, dzięki któremu każdy będzie mógł wziąć udział w czynnościach świadomych Kryszny i osiągnąć ostateczny cel." - 07.15.65 Zn.
Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Poganin,

Post autor: Aniruddha das » 28 sty 2016, 15:34

W różnych religiach jest obraźliwe określanie ludzkich istot innej wiary i tak:
Poganin, określenie używane dawniej, przede wszystkim przez chrześcijan i muzułmanów, wobec przedstawicieli innych religii, głównie przedchrześcijańskich i przedislamskich, często jednak posługują się nim również współcześnie zwolennicy różnych wyznań. Ma zawsze charakter deprecjonujący.
Było i jest wykorzystywane jako narzędzie w walce religijnej i światopoglądowej. Szczególnie nadużywane w katolicyzmie. Traktowane na równi z takimi określeniami, jak: "żyd", "heretyk", "bolszewik", "ateista", "agnostyk" itp.

Goj - u Żydów - innowierca, a nawet są takie głosy, że goj, to określenie w Torze innowierca, nie człowiek bydle w ludzkiej skórze. Żydzi traktują innowierców jako zwierzęta.

Giaur (tur. gawr, giaur) – niewierny, pogardliwe określenie nadawane przez wyznawców islamu innowiercom
Kafir (arab.: كافر – kāfir; w l. mn. كفّار – kuffār) – w islamie niejednoznacznie rozumiany termin, tłumaczony najczęściej jako "niewierny".
Jak zatem Wedy zapatrują się na innowierność?

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Poganin,

Post autor: Vaisnava-Krpa » 28 sty 2016, 16:30

W wedyjskiej kulturze patrzymy czy ktoś czci Boga, nie jest ważne w jakim wyznaniu,
wtedy nazywamy go "wielbiciel" (Boga albo Kryszny, Ramy, Jezusa, Allaha) albo ateista (niewielbiciel).

Potem patrzymy jaki standard życia prezentuje.
Jeżeli jest mięsożercą, pije alkohol, pali, zażywa narkotyki czy jest niemoralny to klasyfikuje się go jako mleccha yavana - osobę nisko upadłą.

Mleccha - osoba, która nie przestrzega wedyjskich standardów jak wyżej.
Yavana - osoba, która nie przestrzega i nie akceptuje tego standardu.

Czasami bhaktowie źle rozumieją pojęcie "karmita".
Karmita oznacza osobę w świadomości Kryszny, która pracuje dla Kryszny.
To jest wysoce wzniosła pozycja do której mało kto z nas należy.
Natomiast ateista pracujący dla korzyści to będzie raczej vikarmita.

Tak więc rozróżnienie idzie po linii standardu moralnego i zadedykowania.
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Poganin,

Post autor: Aniruddha das » 16 mar 2016, 12:59

Istnieje gradacja ludzkich istot, odpowiednio do proporcji wiary w Najwyższą Osobę Boga.

Pierwszej klasy pobożnymi ludźmi są Vaisnavowie i bramini,
następnie ksatriyowie, następnie vaiśyowie, następnie śudrowie, następnie mleccha, yavana,
i na końcu candala.
Degradacja ludzkich istot zaczyna się od mlecca, a poziom życia candala jest ostatnim słowem w ludzkiej degradacji. Wszystkie te powyższe kategorie wspomniane w literaturze wedyjskiej nie są przeznaczone dla jakiejś określonej społeczności i nie klasyfikują ludzi według narodzin. Są one różnymi kwalifikacjami ludzkich istot w ogólności. Nie istnieje tu kwestia przynależności do którejś z tych kategorii odpowiednio do narodzin w jakiejś rodzinie czy społeczności. Odpowiednie kwalifikacje można nabyć przez swój własny wysiłek, i w ten sposób syn Vaisnavy może stać się mlecca, albo syn candala może stać się więcej niż braminem. Wszystko zależy od ich towarzystwa i poufnej więzi z Najwyższym Panem.

Zjadacze mięsa są ogólnie znani jako mlecca. Ale nie wszyscy jedzący mięso są mlecca. Ci, którzy jedzą mięso w zgodzie z pewnymi przyzwoleniami pism świętych, nie są mlecca. Nazwą tą określa się tych, którzy spożywają mięso bez żadnych ograniczeń. Pisma święte zakazują spożywania mięsa wołowego, a byki i krowy są szczególnie chronieni przez zwolenników Ved. Ale w tym wieku Kali ludzie będą eksploatować ciała byków i krów według własnego uznania, i w rezultacie ściągną na siebie różnego rodzaju cierpienia.
Śbh 1.16.20

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Poganin,

Post autor: Aniruddha das » 17 mar 2016, 12:38

O synu Prthy, ci którzy we Mnie przyjmują schronienie, to nawet będąc niższego rodu – kobietami, vaiśyami (kupcami) i śudrami (robotnikami) – najwyższego dostępują przeznaczenia.

ZNACZENIE: Najwyższy Pan oznajmia tutaj wyraźnie, iż w służbie oddania nie ma różnicy pomiędzy niższymi i wyższymi klasami ludzi. Takie podziały występują w życiu materialnym, ale nie istnieją one dla osób zaangażowanych w transcendentalną służbę oddania dla Pana. Najwyższe przeznaczenie może osiągnąć każdy. Śrimad-Bhagavatam (2.4.18) oznajmia, że nawet najniżsi, nazywani candala (zjadacze psów), mogą zostać oczyszczeni poprzez obcowanie z czystym wielbicielem. Służba oddania i przewodnictwo czystego wielbiciela mają taką moc, że nie ma tam różnicy pomiędzy niższymi i wyższymi klasami ludzi. Każdy może zacząć pełnić służbę oddania i nawet najprostszy człowiek, który przyjął schronienie czystego wielbiciela, może oczyścić się dzięki temu właściwemu przewodnictwu. Ludzi można podzielić na cztery grupy, odpowiednio do sił natury, pod wpływem których się znajdują.

Do guny dobroci zaliczani są bramini, do guny pasji zalicza się ksatriyów, czyli administratorów, vaiśyowie – czylikupcy i rolnicy, znajdują się pod wpływem pasji i ignorancji, natomiast śudrowie, czyli robotnicy, znajdują się pod wpływem ignorancji.

Ci, którzy pochodzą z bardzo grzesznych rodzin, nazywani są candala i zajmują jeszcze niższą pozycję. Członkowie grup wyższych na ogół nie obcują z takimi osobami. Ale proces służby oddania ma taką moc, iż czysty wielbiciel Najwyższego Pana może umożliwić osiągnięcie najwyższej doskonałości życia wszystkim niższym klasom ludzi. Możliwe jest to tylko wtedy, gdy za schronienie przyjmujemy Krysznę. Jak wskazuje na to tutaj słowo vyapaśritya, należy całkowicie przyjąć schronienie w Krysznie. W ten sposób można stać się większym, niż wielcy jnani i yogini. (Bg 9.32)

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Poganin,

Post autor: Aniruddha das » 17 mar 2016, 12:51

Śrimad Bhagavatam Księga 2 — Manifestacja kosmiczna

Rozdział 10 – Bhagavatam jest odpowiedzią na wszystkie pytania
Tekst 41


Odpowiednio do różnych sił natury materialnej – dobroci, pasji i ignorancji – istnieją różne żywe stworzenia, które znane są jako półbogowie, ludzkie istoty i diabelskie żywe istoty. O Królu, nawet poszczególna siła natury, zmieszana z innymi dwiema, dzieli się na trzy i w ten sposób każdy typ żywej istoty jest pod wpływem innych sił, a także nabiera swoich przyzwyczajeń.

Jednak każdy z tych żywych istot może osiągnąć doskonałość życia, jeśli przyjmą schronienie czystej służby oddania dla Pana Kryszny, ponieważ na ścieżce służby oddania nie istnieją przeszkody takie jak niskie narodziny czy zawód. " Ta ścieżka jest otwarta dla każdego, kto zgodzi się nią podążać."

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Poganin,

Post autor: Aniruddha das » 20 mar 2016, 15:09

Cała literatura wedyjska i wszystkie bona fide autorytety z nią związane, nie dyskryminują nikogo oraz do żadnej żywej istoty nie odnoszą się pogardliwie. Uważają każdą żywą istotę za integralną cząstkę Boga Najwyższej Osoby, taką samą co do duchowej jakości, ale różną co do wielkości. Fakt ten jest potwierdzony w Bg 5.18:
Bhagavad-gita

Rozdział 5 – Karma-yoga – Działanie w Świadomości Kryszny
Tekst 18

vidya-vinaya-sampanne brahmane gavi hastini
śuni caiva śva-pake ca panditah sama-darśinah



Pokorny mędrzec, dzięki cnocie prawdziwej wiedzy, widzi jednakowo uczonego i łagodnego bramina, krowę, słonia, psa i zjadacza psów (pariasa).


ZNACZENIE: Osoba świadoma Kryszny nie czyni żadnych różnic pomiędzy kastami czy gatunkami. Bramin i człowiek znajdujący się poza systemem kastowym mogą być różni ze społecznego punktu widzenia, albo pies i krowa, czy słoń, mogą różnić się gatunkiem, ale takie różnice cielesne nie mają dużego znaczenia z punktu widzenia uczonego transcendentalisty. Jest tak z powodu ich związku z Najwyższym; Najwyższy Pan bowiem, poprzez Swoją pełną część jako Paramatma, obecny jest w sercu każdej istoty. Takie rozumienie Najwyższego jest prawdziwą wiedzą. Jeśli chodzi o ciała w różnych gatunkach życia czy różnych kastach, to Pan jest jednakowo dobry dla każdego, gdyż jest On przyjacielem każdej żywej istoty i obecny jest w sercu każdej z nich jako Paramatma, bez względu na warunki, w jakich znajduje się żywa istota. Pan, jako Paramatma, obecny jest zarówno w człowieku znajdującym się poza systemem kastowym, jak i w braminie, chociaż ciało bramina różni się od ciała człowieka wykluczonego z kasty. Ciała są materialnym wytworem różnych sił natury materialnej, ale dusza i Dusza Najwyższa wewnątrz ciała są tej samej jakości duchowej. Podobieństwo jakościowe duszy i Duszy Najwyższej nie czyni ich podobnymi ilościowo, gdyż dana dusza indywidualna obecna jest tylko w jednym określonym ciele, podczas gdy Paramatma obecna jest we wszystkich ciałach. Osoba świadoma Kryszny posiada pełną wiedzę o tym, a zatem jest osobą prawdziwie uczoną i widzi w jednakowy sposób. Podobnymi cechami duszy i Duszy Najwyższej jest to, że obie są świadome, wieczne i pełne szczęścia. Ale różnica jest taka, że świadomość duszy indywidualnej ogranicza się do jednego ciała, podczas gdy Dusza Najwyższa świadoma jest wszystkich ciał. Dusza Najwyższa obecna jest we wszystkich ciałach bez wyjątku.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Poganin,

Post autor: Aniruddha das » 20 kwie 2016, 15:21

Słowo mleccha określa osobę jedzącą mięso, a yavana – odstępcę od kultury wedyjskiej.
CC Madhya 1.197

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Poganin,

Post autor: Aniruddha das » 21 kwie 2016, 14:18

Będąc w tym materialnym świecie wszyscy jesteśmy w jakiś sposób przestępcami, gdyż porzuciliśmy służbę Bogu Najwyższej Osobie, by imitować Jego pozycję. Każdy objawia ten stan zazdrości o Boga, a nie tylko potężne osoby, które rządzą tu na Ziemi, a u których szczególnie to widać. Odrzucając Prawo ustanowione przez Boga, wymyślają i realizują swoje koncepcje, ale rezultaty otrzymują przeciwne od oczekiwanych.
Nazywanie innych poganinem, gojem, kafirem czy innowiercą nie jest w ogóle uprawnione, gdyż już na samym początku dyskryminujemy takie osoby, a nawet poniżamy, ale siebie wywyższamy. Jedynym kryterium jest stan serca - realizacji Boga Najwyższej Osoby, oddania, a nade wszystko rozwinięcia miłości do Niego.
Pan Caitanya Mahaprabhu w swojej Śri Śri Sikszastace w trzeciej zwrotce opisał stan w jakim powinniśmy się znajdować, gdy wznosimy umysł ku duchowości, czyli Świadomości Boga:

trnad api sunicena taror api sahisnuna
amanina manadena kirtaniyah sada harih

Rozwijając pokorny stanie umysłu, należy uważając siebie za niższego od słomy na ulicy. Należy być bardziej tolerancyjnym niż drzewo, wolnym od wszelkiego poczucia fałszywego prestiżu i należy być gotowym ofiarowywać wszelki szacunek innym.

Takie podejście osoby uduchowionej wskazuje na jej wysoki poziom świadomości Boga.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Poganin,

Post autor: Aniruddha das » 26 kwie 2016, 18:28

Zadaniem ruchu świadomości Kryszny jest umożliwienie każdemu praktykowania kultu Vaisnava. Nie ma zakazu szerzenia ruchu świadomości Kryszny nawet wśród ludzi, którzy urodzili się w rodzinach candala, mleccha czy yavana.

Aniruddha das
Posty: 2455
Rejestracja: 26 lut 2007, 21:45

Re: Poganin,

Post autor: Aniruddha das » 26 kwie 2016, 18:34

Pan Caitanya Sam osobiście poprosił każdego, aby nauczał kultu bhakti-yogi na całym świecie, w każdej wiosce i mieście. Głosiciele świadomości Kryszny w ruchu świadomości Kryszny mają rzeczywiste doświadczenie tego, że nawet yavana i mleccha przyjmują życie duchowe na mocy pancaratrika-vidhi Narady Muniego. Jeśli ludzkość będzie podążała za sukcesją uczniów, jak polecił to Pan Caitanya Mahaprabhu, wszyscy w tym świecie osiągną korzyść.
Śbh 4.27.26

ODPOWIEDZ