Visznu i Sziwa

Tylko jedna droga jest prawdziwa - droga do Boga. " Prawdziwym interesem wszystkich żywych stworzeń – w istocie, celem życia – jest powrót do domu, do Boga. Jest to korzystne dla nas samych, naszej żony, dzieci, uczniów, przyjaciół, rodaków i całej ludzkości. Ruch świadomości Kryszny może udzielić wskazówek względem zarządzania, dzięki któremu każdy będzie mógł wziąć udział w czynnościach świadomych Kryszny i osiągnąć ostateczny cel." - 07.15.65 Zn.
Niyama
Posty: 49
Rejestracja: 08 lut 2012, 05:09

Visznu i Sziwa

Post autor: Niyama » 18 lut 2012, 07:28

Nie znam j. angielskiego a oglądałem dwa krótkie filmy i pewnych spraw w nim nie rozumie. Chodzi w nich o konflikt miedzy ludźmi o Visznu i Siwe.
Podaje link
http://www.youtube.com/watch?v=5lm2trIUi0M

http://www.youtube.com/watch?v=iSR7RBcyYKI
Poproszę o wyjaśnienie :oops:

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Visznu i Sziwa

Post autor: trigi » 18 lut 2012, 08:02

Fajny film o dziwo, tylko w part2 r zamieniono na y w tekscie który i tak jest niewyrazny(stary i slepy jestem). Co tu trudnego Raja chciał wprowadzic kult Siwy zamiast Visnu a świątynia była zajęta, jako ze napotkał opór uzył siły. A dlaczego? Bo nie rozumiał że Pan Rudra jest ekspansja Pana Visnu, który pojawił sie(Siwa) z Pana Brahmy. A monk na słoniu chyba nie był tak oswiecony skoro tak błędnie doradzał królowi, lub był zainteresowany kasa z kultu Pana Siwy pochodzącą. Biorąc pod uwage ze osoby czczą Pana Siwe bo szybko mozna Go zadowolic i hojnie obdarza bogactwem optowałbym za ta druga opcją, a wielbiciele Pana Visnu są przewaznie biedni.
A na Kumba Melę wszyscy schodza sie w pokoju:
http://www.youtube.com/watch?v=hsQN4z6P0cI

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Visznu i Sziwa

Post autor: trigi » 18 lut 2012, 09:52

SB 01.03.05 Ta forma (druga manifestacja purusa) jest źródłem i niezniszczalnym nasieniem różnorodnych inkarnacji w tym wszechświecie. Z cząstek i partii tej formy stwarzane są różne żywe istoty, jak półbogowie, ludzie i inni.


01.03.05 Znaczenie: Purusa, po stworzeniu niezliczonych wszechświatów w mahat-tattvie, wchodzi w każdy z nich jako drugi purusa, Garbhodakaśayi Visnu. Kiedy ujrzał On, że wewnątrz wszechświata istnieje tylko ciemność i przestrzeń, bez miejsca na spoczynek, wypełnił On połowę wszechświata wodą, którą stanowi pot pochodzący z Jego ciała, i położył się na niej. Woda ta jest nazywana Garbhodaka. Następnie z Jego pępka wykiełkowała łodyga lotosowego kwiatu, a wśród kwietnych płatków narodził się Brahma, mistrz inżynierów wszechświatowego systemu. Brahma stał się inżynierem wszechświata, a Sam Pan, w formie Visnu, zaopiekował się utrzymaniem wszechświata. Brahma został stworzony z rajo-guny prakrti, czyli z guny pasji występującej w naturze, a Visnu stał się Panem guny dobroci. Visnu, będąc transcendentalnym do wszystkich gun, jest zawsze wolny od materialnych wpływów. To zostało już wyjaśnione. Z Brahmy wziął narodziny Śiva, który opiekuje się guną ignorancji, czyli ciemności. To on, z woli Pana, niszczy cale stworzenie. Tak więc, wszyscy trzej, mianowicie: Brahma, Visnu i Śiva, są inkarnacjami Garbhodakaśayi Visnu. Z Brahmy zrodzili się inni półbogowie, jak Daksa, Marici, Manu, i wielu innych, aby spłodzić żywe istoty wewnątrz tego wszechświata. Ten Garbhodakaśayi Visnu jest wysławiany w Vedach w hymnie Garbha-stuti, który zaczyna się opisem Pana jako mającego tysiące głów, itd. Garbhodakaśayi Visnu jest Panem wszechświata i chociaż wydaje się, że leży On wewnątrz tego wszechświata, jest On zawsze transcendentalny. To również zostało już wyjaśnione. Visnu, który jest pełną ekspansją Garbhodakaśayi Visnu, jest Duszą Najwyższą kosmicznego życia i jest znany jako ten, który utrzymuje wszechświat, czyli Ksirodakaśayi Visnu. Tak oto są rozumiane trzy postacie oryginalnego purusa. Wszystkie inkarnacje wewnątrz tego materialnego świata są emanacjami z tego Ksirodakaśayi Visnu.

W różnych mileniach pojawiają się różne inkarnacje. Są one niezliczone, i niektóre z nich są bardzo sławne, jak Matsya, Kurma, Varaha, Rama, Nrsimha, Vamana i wiele innych. Te inkarnacje są nazywane inkarnacjami lila. Następnie istnieją inkarnacje jakościowe, takie jak Brahma, Visnu i Śiva (zwany inaczej Rudrą), którzy opiekują się różnymi siłami (gunami) materialnej natury.
Pan Visnu nie jest różny od Osoby Boga. Pan Śiva jest w pozycji marginalnej pomiędzy Osobą Boga, a żywymi istotami, czyli jivami. Brahma jest zawsze jiva-tattvą. Najwyżej wyniesiona pobożna żywa istota, czyli największy wielbiciel Pana, jest obdarzany przez Pana mocą konieczną do stworzenia, i jest on nazywany Brahmą. Jego moc jest jak moc słońca odbitego w wartościowych kamieniach szlachetnych i klejnotach. Kiedy nie ma takiej żywej istoty, która mogłaby przyjąć posadę Brahmy, wtedy Pan osobiście staje się Brahmą.

Pozorna sprzeczność - ciekawe.

SB01.02.28-29 Ostatecznym celem wiedzy w świętych pismach objawionych jest Śri Krsna, Osoba Boga. Zadowolenie Go jest celem spełniania ofiar, a przeznaczeniem yogi jest zrealizowanie Go. To właśnie On ostatecznie nagradza pracujących dla korzyści. On jest najwyższą wiedzą, a wszystkie surowe pokuty i wyrzeczenia spełnianie są, aby Go poznać. Religia (dharma) jest spełnianiem miłosnej służby dla Niego. Jedynie On jest najwyższym celem życia.


01.02.28-29 Znaczenie: Te dwie śloki ostatecznie potwierdzają, że to Śri Krsna, Osoba Boga, jest jedynym celem kultu. Cała literatura wedyjska dąży do tego samego celu: ustanowienie naszej więzi z Najwyższą Osobą Boga i ostatecznie ożywienie utraconej przez nas miłosnej służby dla Niego. To właśnie jest sumą wiedzy zawartej w Vedach.(...)
Wszyscy oni są pomocnymi rękoma Pana Vasudevy. Nawet Pan Śiva i Pan Brahma są włączani do tej listy półbogów administrujących, ale Pan Visnu, czyli Vasudeva, jest zawsze usytuowany transcendentalnie. Jest On transcendentalny w stosunku do wszelkich sił materialnych, nawet jeśli akceptuje On cechę dobroci tego materialnego świata. Następujący przykład bardziej rozjaśni tę sprawę. W więzieniu znajdują się więźniowie i ci, którzy zarządzają więzieniem. Zarówno więźniowie, jak i zarządcy, są związani przez prawa króla. I nawet chociaż król czasami odwiedza więzienie, to jednak jest on zawsze ponad ograniczającymi prawami więziennymi. Król jest zatem zawsze transcendentalny do praw więzienia, tak jak Pan jest zawsze transcendentalny do praw materialnego świata.

Niyama
Posty: 49
Rejestracja: 08 lut 2012, 05:09

Re: Visznu i Sziwa

Post autor: Niyama » 18 lut 2012, 13:23

Bardzo serdecznie dziękuje za komentarz Trigi :D

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Visznu i Sziwa

Post autor: trigi » 18 lut 2012, 13:53

Zawsze do usług :D

Vaisnava-Krpa
Posty: 4935
Rejestracja: 23 lis 2006, 17:43
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Visznu i Sziwa

Post autor: Vaisnava-Krpa » 18 lut 2012, 14:33

Odnośnie czczenia półbogów, jak również nieporozumienia w rozumieniu Wisznu i Śiwy, założyłem temat w dziale z cytatami: http://forum.waisznawa.pl/viewtopic.php ... 619#p19619
Oszust zajmuje miejsce nauczyciela. Z tego powodu cały świat jest zdegradowany. Możesz oszukiwać innych mówiąc: "Jestem przebrany za wielbiciela", ale jaki jest twój charakter, twoja prawdziwa wartość? To powinno być ocenione. - Śrila Prabhupada

Awatar użytkownika
trigi
Posty: 2068
Rejestracja: 09 sie 2011, 13:38
Lokalizacja: UK

Re: Visznu i Sziwa

Post autor: trigi » 27 lip 2012, 21:07

trigi pisze: Pan Visnu nie jest różny od Osoby Boga. Pan Śiva jest w pozycji marginalnej pomiędzy Osobą Boga, a żywymi istotami, czyli jivami. Brahma jest zawsze jiva-tattvą. Najwyżej wyniesiona pobożna żywa istota, czyli największy wielbiciel Pana, jest obdarzany przez Pana mocą konieczną do stworzenia, i jest on nazywany Brahmą. Jego moc jest jak moc słońca odbitego w wartościowych kamieniach szlachetnych i klejnotach. Kiedy nie ma takiej żywej istoty, która mogłaby przyjąć posadę Brahmy, wtedy Pan osobiście staje się Brahmą.
Pozorna sprzeczność - ciekawe.
Cytat na temat:
05.20.44 Znaczenie: Pozycja Pana Brahmy przeznaczona jest dla bardzo wzniosłych, duchowo zaawansowanych żywych istot. Kiedy jednakże brakuje takich żywych istot, wówczas Pan Visnu, Najwyższa Osoba Boga, osobiście ekspanduje jako Pan Brahma. To zdarza się bardzo rzadko. Tak więc są dwa rodzaje Brahm. Czasami Brahma jest zwykłą żywą istotą, a czasami Brahmą jest Najwyższa Osoba Boga. Brahma, o którym tutaj mowa, jest zwykłą żywą istotą. Bez względu na to, czy Brahma jest Najwyższą Osobą Boga czy zwykłą żywą istotą, jest on znany jako Vairaja Brahma i Hiranyagarbha Brahma. Dlatego też również bóg słońca uważany jest za Vairaja Brahmę.

ParamatmaDas
Posty: 619
Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06

Re: Visznu i Sziwa

Post autor: ParamatmaDas » 09 sie 2012, 22:11

JA osobiscie pozycji Sziwy nie moge latwo zrozumiec. JEst przedtswiony jako nie Bog i nie zywa istota. jakby jako cos pomiedzy. JAk jogort i mleko. Jogor powstaje z mleka ale nie odwrtonie. POdbnie Sziwa jest ekspancja Wisznu.

Dodac mozna ciekawostke. W Srimad Bhagawatam mamy histrie Walki miedzy Sziwaitami i Wisznuitami. Zona Siwy, miala ojca Daksze, ktory mimo ze wisznuita, obrazil PAna Sziwe. Wojna skonczyla sie bardzo zle i po czesci Sziwaici wygrali.

Prabhupada w znaczeniu pisze iz wojny miedzy Wiszuitami i Sziwaitami sa wynikiem ignorancji i neofictwa. Ze bhakowie powinni wiebic Wisznu ale nie znaczy to ze maja obrazac Sziwe. Raczej pownni byc pokorni. JEst to ciekawe bo czasmi trudno przjac ze "oni moga miec swoje racje", a tymczasem rada jest taka ze tzreba sie nauczyc byc pokornym i nie obrazac innych. Daksza ostatecznie sracil glowe.

Arleta
Posty: 514
Rejestracja: 25 lis 2010, 10:05
Lokalizacja: Katowice

Re: Visznu i Sziwa

Post autor: Arleta » 09 sie 2012, 23:19

Z tym bogactwem wielbicieli Pana Śiwy to jest bardzo różnie. Większość z nich (Hindusów) żyje w biedzie. Z kolei wiadomo, że wśród bhaktów Kryszny są osoby bardzo bogate, nawet miliarderzy. Czyli wielbienie Śiwy automatycznie wcale bogactwa nie daje, a wielbienie Kryszny też automatycznie bogactwa nie odbiera.

Czy bhakta może czcić Pana Śiwę jako największego wielbiciela Wisznu? Np. z okazji Maha Śivaratri?
Najważniejszy jest człowiek, a nie idea.

ParamatmaDas
Posty: 619
Rejestracja: 16 maja 2012, 04:06

Re: Visznu i Sziwa

Post autor: ParamatmaDas » 09 sie 2012, 23:52

Z tego co ja wiem to Shiwa niekoniecznie daje bogactowo. RAczej jest to Bog upiorow, duchow, osob w ignorancji itp. Dlatego moze na zlotach hispswskich na Reinbowl duzo jest sziwaitow. (lub za takich sie uwazajacych)

W wielu Swiatyniach wiebi sie Sziwe w czasie Sziwarati. W lodnynie to widzialem w Indach tez w majapur. JAk najbardziej. Jako Waisznawa.

ODPOWIEDZ