Kryszna, a Jezus i inne religie.

Tylko jedna droga jest prawdziwa - droga do Boga. " Prawdziwym interesem wszystkich żywych stworzeń – w istocie, celem życia – jest powrót do domu, do Boga. Jest to korzystne dla nas samych, naszej żony, dzieci, uczniów, przyjaciół, rodaków i całej ludzkości. Ruch świadomości Kryszny może udzielić wskazówek względem zarządzania, dzięki któremu każdy będzie mógł wziąć udział w czynnościach świadomych Kryszny i osiągnąć ostateczny cel." - 07.15.65 Zn.
Bolito
Posty: 839
Rejestracja: 17 lut 2008, 21:06
Lokalizacja: Kraków

Re: Kryszna, a Jezus i inne religie.

Post autor: Bolito » 27 wrz 2011, 21:08

Narayana pisze:Ale tu chodziło o to dlaczego religie i praktyki które stworzyli ludzie mają więcej wyznawców i bardziej się rozwijają niż praktyki w tym np. Intonowanie świętych imion które przekazał sam Bóg są tak słabo znane ??

Skoro wszyscy poważają Bhagavad-Gitę do dlaczego np. ludzie czczą pana Siwę lub Durgę skoro w Bhagavad-Gicię jest napisane że Kryszna jest Najwyższym Bogiem ??
Islam, wg jego wyznawców też pochodzi od Boga. Miał prostsze zasady i początkowo bardzo ekspansywnych wyznawców. Nowych zdobywał przeważnie siłą, no i mamy dzisiejszy rezultat.

Ci, którzy czczą Pana Śivę, uważają go za najwyższego, a inne bóstwa za jego emanacje; więc Kryszna to też wg nich jesdna z postaci Śivy.
Nie jedz na czczo (grafitti)

mirek

Re: Kryszna, a Jezus i inne religie.

Post autor: mirek » 27 wrz 2011, 23:40

Narayana pisze:Chodzi mi o to że pragnę znać prawdę i iść dobrą drogą lecz ktoś mówi że tylko Islam jest prawdziwy ktoś mówi że tylko Chrześcijacństwo.
Jeżeli więc wierzysz w Boga, to On najlepiej będzie wiedział, jaka droga będzie dla Ciebie dobra. Jeśli ktoś twierdzi mi, że tak właśnie należy rozumieć istotę Islamu i Chrześcijaństwa, jak napisałeś, to jego problem, to on będzie za to odpowiadał przed Bogiem, gdy okaże się nieco inaczej (a zwłaszcza wtedy, gdy twierdził, że wie o tym, lecz tak naprawdę tylko w to wierzył i prześladował innych z tego powodu).
Wydaje mi się, że Pan Kryszna wcale nie ma takiego sekciarskiego podejścia w przeciwieństwie do niektórych Jego wyznawców :) (wierzę, że Bóg jest jeden). Ten werset (Bg 18.63) pewnie też znasz:

"Tak więc wytłumaczyłem ci wiedzę najbardziej poufną z poufnych. Rozważ to wszystko, a potem czyń, jak uważasz."

Awatar użytkownika
Purnaprajna
Posty: 2267
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:23
Lokalizacja: Helsinki/Warszawa
Kontakt:

Re: Kryszna, a Jezus i inne religie.

Post autor: Purnaprajna » 28 wrz 2011, 09:18

Narayana pisze:Ale tu chodziło o to dlaczego religie i praktyki które stworzyli ludzie mają więcej wyznawców i bardziej się rozwijają niż praktyki w tym np. Intonowanie świętych imion które przekazał sam Bóg są tak słabo znane ??
Inne religie i praktyki niekoniecznie musiały być stworzone przez ludzi, i kiedy jest to faktem, to ich ścisłe przestrzeganie, jeżeli nie zbliża do transcendencji, to przynajmniej nie degraduje ich wyznawców, jak w przypadku wiary we własne wymysły. Ilość ludzi wierzących w jakiś koncept Boga nie jest wyznacznikiem prawdy, a jedynie pokazuje, że dana grupa ludzi jest pod wpływem podobnej mieszanki materialnych gun.

"Najwyższa Osoba Boga rzekł: Odpowiednio do sił natury nabytych przez duszę wcieloną, wiara jej może być trzech rodzajów – w dobroci, w pasji albo ignorancji. A teraz posłuchaj o tym."

"O synu Bharaty, odpowiednio do swojego życia pod wpływem różnych gun natury, dana osoba rozwija określony typ wiary i wiara ta odpowiada gunom natury nabytym przez nią." (Bg 17.2-3)

Aby czuć jakąkolwiek atrakcję do intonowania imion Boga, czy w ogólności do wiary wajsznawizmu, potrzebne są predyspozycje i pragnienie kontaktu z guną dobroci. Ostatecznie, postęp na tej ścieżce rodzi transcendentalną wiarę, poza wpływem materialnych gun, czym niestety zainteresowana jest tylko garstka ludzi, nawet tych, będących głównie pod wpływem sattwa-guny. Niewielu jest bowiem ludzi, w pełni zdolnych i w pełni pragnących działania z transcendentną świadomością, że rezultat ich pracy do nich nie należy, i nigdy nie należał, a należy w całości do Boga, i że z tego powodu, nie są odbiorcami przyjemności owoców swojej pracy, ale jest nim wyłącznie Bóg.

"Kto działa w służbie oddania, wyrzekając się owoców swojej pracy, i którego wątpliwości zostały rozproszone przez wiedzę transcendentalną – ten rzeczywiście utwierdzony jest w sobie. Wskutek tego, o zdobywco bogactw, nie jest on związany przez reakcje pracy." (Bg 4.41)

"Człowiek taki, posiadając pełne zrozumienie, działa doskonale kontrolując umysł i inteligencję, uwalnia się od poczucia własności w stosunku do swojego majątku i pracuje jedynie po to, aby zaspokoić proste potrzeby życia. W ten sposób działając, nie naraża się na reakcje grzechu." (Bg 4.21)

"Te trzy wyrzeczenia praktykowane z transcendentalną wiarą przez ludzi, których celem nie jest osiągnięcie korzyści materialnych dla siebie, ale zadowolenie Najwyższego – są w naturze dobroci." (Bg 17.17)

Narayana
Posty: 111
Rejestracja: 01 lip 2011, 21:21

Re: Kryszna, a Jezus i inne religie.

Post autor: Narayana » 28 wrz 2011, 14:04

mirek pisze:Tak więc wytłumaczyłem ci wiedzę najbardziej poufną z poufnych. Rozważ to wszystko, a potem czyń, jak uważasz
Tak znam to tylko ja wciąż rozważam i jestem głodny wiedzy mam wiele pytań na które szukam odpowiedzi taką właśnie drogą trafiłem tutaj gdyż w książkach Śrila Prabhupady oraz w Bhagavad-Gicie i tutaj na forum wiele się dowiedziałem ale cały czas chce się uczyć. Wiedza ta jest królową edukacji, sekretem sekretów, wiedzą najczystszą i doskonałością religii, albowiem umożliwia nam bezpośrednie postrzeganie jaźni poprzez realizację. Jest ona nieprzemijająca, a spełnianie jej jest radością.
Purnaprajna pisze:Ilość ludzi wierzących w jakiś koncept Boga nie jest wyznacznikiem prawdy, a jedynie pokazuje, że dana grupa ludzi jest pod wpływem podobnej mieszanki materialnych gun.

"Najwyższa Osoba Boga rzekł: Odpowiednio do sił natury nabytych przez duszę wcieloną, wiara jej może być trzech rodzajów – w dobroci, w pasji albo ignorancji. A teraz posłuchaj o tym."

"O synu Bharaty, odpowiednio do swojego życia pod wpływem różnych gun natury, dana osoba rozwija określony typ wiary i wiara ta odpowiada gunom natury nabytym przez nią." (Bg 17.2-3)
Tak rozumiem. Dodam że Kryszna radzi aby wnieś się ponad te guny aby być transcendentalnym wobec nich wszystkich być wolnym od wszelkich dualizmów i od wszelkiego pragnienia zysku i bezpieczeństwa i być utwierdzonym w jaźni.

ODPOWIEDZ